SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: RUDAR

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 62. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 17. 12. 2002

1. IME PREDMETA

PRAKTIČNI POUK

2. ŠTEVILO UR

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Skupaj

Vaje

1.

245

245

2.

490

490

3.

476

476

Skupaj

1211

1211

* delitev na skupine do 17 dijakov v skupini

** delitev na skupine do 4 dijake v skupini

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

1. letnik

     

VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

FORMATIVNI CILJI

SOCIALIZACIJSKI CILJI

POSEBNOSTI V IZVEDBI

1. Uvod v praktični pouk

Dijak:

Dijak:

 
  • naloge in navodila za izvajanje praktičnega pouka
  • razume metodo poučevanja PP, red pri izvajanju PP in pravila ocenjevanja
  • dobi navodila za izpolnjevanje delavniškega dnevnika
  • razvija čut za prisotnost pri PP, za red, za vrednotenje vloženega dela
  • razvija osebno odgovornost za opis dela in kvaliteto izdelka
  • prikaz poučevanja in ocenjevanja ter opravičevanja izostankov s primeri
  • ogled primera opisa in skice na dnevniku, dijak prejme obrazce delov. dnevnika in skice
  • predstavitev in ogled podjetja
  • dobi informacije o organiziranosti podjetja in vlogi obratov v podjetju
  • se zave nalog podjetja in okolja v katerem je podjetje
  • izpolnjevanje vprašalnika
  • shema: prikaz organiziranosti in nalog podjetja
  • tehnološka organiziranost podjetja
  • dobi predstavo o proizvodnem procesu pridobivanja premoga v podjetju
  • razvija poklicno odgovornost
  • ogled diapozitivov in razprava
  • zaščitna sredstva in zadolžitev zanje
  • obvlada pravila za izdajo zaščitnih sredstev in skrb zanje
  • razvija osebno odgovornost za zadolžena zaščitna sredstva in skrbnost čuvanja
  • dijak zadolži garderobno omaro in osebna zaščitna sredstva
  • vaje: dijak odda delovno obleko na označevanje v pralnico
  • organiziranost varstva pri delu
  • razume splošna pravila za varno in pravilno delo
  • razvija poklicno odgovornost za varno delo
  • shema: prikaz organiziranosti in vloga službe VPD
  • požarna varnost in prikaz gašenja z gasilnimi aparati
  • razume splošna pravila za požarno varnost in obvlada uporabo sredstev za gašenje
  • razvija poklicno odgovornost za požarno varnost
  • shema: prikaz požarne organiziranosti
  • prikaz gašenja požara z aparati za gašenje na terenu zunaj
  • seznanitev z izolacijskimi samoreševalnimi aparati in nameščanje samoreševalcev
  • seznani se z vrstami in namenom izolacijskih samoreševalnih aparatov ter obvlada uporabo v primeru grozeče nevarnosti
  • razvija osebno odgovornost za varnost v primeru potencialnih skupinskih nevarnosti (plini, požari ...)
  • ogled diapozitivov in razprava
  • vaje: skupine po 8 dijakov nameščajo izolacijske aparate; trening opravi dijak v začetku vsakega šolskega leta.
  • spremembe v okolju zaradi izkopavanja premoga in pridobivanja el. toka
  • spozna pojem trajnostni razvoj in njegov pomen
  • dogradi ekološko zavest
  • računalniška prezentacija s fotografijami in shemami
2.Vzdrževanje elektro-strojnih naprav

Dijak:

Dijak:

 
  • spoznavanje el. strojev in naprav
  • prepozna el. stroje in naprave po vrstah ter namenu
  • razvija čut odgovornosti do el. strojev in naprav
  • dijak se seznani z elektro napravami in stroji v remontnih delavnicah
  • vzdrževanje in ugotavljanje obratovalne sposobnosti

 

  • zna opraviti vizualne preglede el. naprav in strojev ter sestavljanje in preizkus stikal
  • razvija strokovnost pri takih delih
  • vaje: dijak opravi vizualni pregled el. naprav, sestavlja in preizkuša stikala
  • kabelski vodi
  • prepozna vrste el. kablov obvlada izdelavo kabelskega končnika
  • razvija strokovnost in natančnost
  • vaje: dijak izdela kabelski končnik
  • vzdrževanje odkopne opreme, pridobivalnih in napred. strojev

 

  • prepozna odkopno opremo in stroje
  • razvija čut za vzdrževanje navedene opreme in strojev
  • ogled razstavljanja in sestavljanja opreme in strojev
  • servisiranje in vzdrževanje hidravličnih elementov
  • prepozna hidravlične dele
  • obvlada izdelavo hidravličnih fleksibilnih gumi cevi

 

  • razvija strokovnost
  • vaje: dijak sodeluje pri razrezu cevi, montaži priključkov na cevi, čiščenju in vzdrževanju hidravličnih delov
  • organizirana izdaja orodja
  • prepozna vrste orodja
  • obvlada postopke pri izdaji orodja

 

  • razvija skrbnost
  • vaje: dijak izdaja orodje in sodeluje pri vizualnih pregledih orodij
  • servisiranje poteznih naprav
  • prepozna vrste naprav
  • obvlada vzdrževanje in odpravljanje okvar

 

  • razvija odnos do strojev in naprav
  • se zave pomena izpravnosti
  • vaje: dijak sodeluje pri razstavljanju in sestavljanju dvižnih naprav
  • servisiranje pnevmatskih naprav
  • prepozna vrste pnevmatskih naprav in njihov namen

 

  • razvija strokovnost
  • vaje: dijak sodeluje pri remontih in popravilih pnevmatskih naprav

3. Proizvodnja gradbenega materiala

Dijak:

Dijak:

 
  • priprava in doziranje suhih malt
  • razume proizvodni proces priprave suhih malt
  • zna namestiti prazne vreče in jih napolniti s suho malto

 

  • razvija strokovnost in ekološko zavest
  • vaje: dijak spremlja tehnološki proces in sodeluje pri pakiranju vreč z malto ter naklada vreče v vozne enote
  • priprava mešanic emulgata za zalivanje jamskih prostorov
  • zna pripraviti emulgat
  • zna krmiliti emulgatni vod za predele jame

 

 

  • razvija strokovnost in ekološko zavest
  • vaje: dijak spremlja pripravo in način transporta emulgata v jamo

4. Ostala rudarska dela

4.1. Razstreljevanje

Dijak:

Dijak:

 
  • vrtanje in polnjenje vrtin ter vezava udarnih patronov

 

 

  • razume vrstni red polnjenja vrtin z razstrelivom in mašilom ter zaporedno vezavo udarnih patronov
  • razvija strokovnost in zanesljivost
  • zaradi omejitev, ki izhajajo iz predpisov je polnjenje vrtin in vezava s šolskimi patronami ter detonatorji na varnem mestu

4.2. Zračenje jamskih prostorov

Dijak:

Dijak:

 

  • merjenje jamskih plinov

 

  • zna izmeriti in odčitati prisotne jamske pline
  • je sposoben povezati teoretično znanje s praktičnim znanjem o merjenju plinov
  • razvija strokovnost in natančnost
  • razvija poklicno odgovornost
  • vaje: dijak izmeri in odčita prisotne jamske pline z različnimi napravami za merjenje
  • izdelava različnih zračilnih vrat
  • zna izdelati lesena lahka vrata
  • razume postopek izdelave lesenih težkih in železnih avtomatskih vrat
  • razvija strokovnost
  • vaje: dijaki izdelajo lesena lahka vrata
  • ostale zračilne objekte si dijaki ogledajo

 

2. letnik

     

VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

FORMATIVNI CILJI

SOCIALIZACIJSKI CILJI

POSEBNOSTI V IZVEDBI

4.3. Ročna izdelava jamskih prostorov

Dijak:

Dijak:

 
  • izdelava jamskih prog, niš, razširitev in križišč
  • obvlada postopke pri izdelavi
  • razvija strokovnost
  • vaje: dijak pikira premog, vgradi loke in jih zalaga z opažem
  • izdelava priročnih skladišč za razstrelivo
  • zna zavarovati stropne loke, izropati bočne loke, pikirati premog in zatesariti priročno skladišče za razstrelivo
  • razvija strokovnost
  • vaje: dijak izdela priročno skladišče za razstrelivo in upošteva predpisane dimenzije

4.4. Vzdrževanje jamskih prog

Dijak:

Dijak:

 
  • dvigovanje bremen in prenašanje materiala
  • zna dvigovati breme in prenašati ter odlagati material
  • razvija navade za pravilno in varno delo
  • vaje: dijak pravilno stoji in dviguje breme. Nosi material v paru in ga odlaga
  • povzem tal, vgrajevanje podaljškov in talnih lokov
  • zna zavarovati bočne loke in vgraditi podaljške ter talne loke
  • razvija strokovnost
  • vaje: dijak izkoplje premog in vgradi loke po vrstnem redu
  • izkop in tesarba zbiralnika za vodo
  • zna izropati talne loke, pikirati premog, namestiti potopno črpalko in zatesariti zbiralnik za vodo
  • razvija strokovnost
  • vaje: dijak izkoplje premog in zatesari zbiralnik za vodo z določitvijo ustrezne lokacije
  • zaščita el. kablov
  • zna zaščititi el. kable z dvodelno cevjo ali pokriti s krajniki in zasuti s premogom
  • razvija strokovnost
  • vaje: dijaki zaščitijo el. kable z dvodelno kovinsko cevjo
  • vgrajevanje stropnih, bočnih in talnih lokov
  • zna povzeti strop, vgraditi stropni lok, ga založiti in vgraditi bočni lok, ga založiti ter vgraditi vmesne stropne in bočne loke
  • razvija strokovnost
  • vaje: dijaki vgradijo stropne, bočne in vmesne loke in jih založijo. Občasno vgrajujejo tudi talne loke. Dijaki se ne zadržujejo pod nezavarovanim stropom
  • postavljanje delovnega odra
  • zna namestiti nosilca in plohe ter zavarovati oder z ograjo
  • razvija strokovnost
  • vaje: dijaki postavijo delovni oder
  • pikiranje premoga
  • prepozna in obvlada delo s pnevmatskim odkopnim kladivom
  • razvija strokovno delo
  • vaje: dijak s pnevmatskim odkopnim kladivom koplje premog
  • ojačitev podgradnje
  • razume postopek izdelave podgradnje z lesenimi podvlekami in jeklenimi stojkami ali poligonom
  • razvija strokovnost in navade za varno delo
  • dijak si primere izdelkov ogleda
  • izdelava obnovitve izolacijske obloge
  • zna pribijati sanacijske deske
  • obvlada varno delo z zabijalnim aparatom
  • razvija strokovnost
  • vaje: dijak žaga sanacijske deske in jih pribija z zabijalnim aparatom

4.5. Likvidacija prog

Dijak:

Dijak:

 
  • ropanje talnih, bočnih in stropnih lokov
  • obvlada ropanje talnih bočnih in stropnih lokov ter pozna vrstni red sproščanja in odvijanja matic
  • spozna orodje za ropanje
  • razvija strokovnost
  • razvija preudarno in varno delo
  • vaje: dijaki ropajo talne, bočne in stropne loke. Zaradi varnosti dijaki ne odvijajo matic pod napetostjo pritiskov
  • delo z napravami za ropanje lokov
  • zna upravljati z napravami za ropanje lokov in zna oceniti razdaljo in določiti stran za namestitev naprav
  • razvija strokovnost
  • vaje: dijaki delajo z napravami za ropanje in znajo namestiti naprave na varno mesto
  • podgrajevanje z lesenimi podboji
  • razume postopek podgrajevanja z lesenimi podboji
  • razvija strokovnost
  • primeri podgrajevanja z lesenimi podboji so le občasni
  • izdelava zadelke
  • zna vgraditi lesene stojke, pribiti plohe in namestiti juto ter vgraditi ojačitev z ravnimi loki
  • razvija strokovnost
  • vaje: dijaki izdelajo zadelko

5. Površinsko pridobivanje v kamnolomu

Dijak:

Dijak:

 
  • vrtanje vrtin z vrtalnimi garniturami
  • prepozna vrtalno napravo in pribor za vrtanje ter razporedi vrtine pri vrtanju po izdelani tlorisni skici
  • obvlada postopek vrtanja
  • se zave osebne odgovornosti za uporabo zaščitnih sredstev
  • razvija natančnost pri razporeditvi in vrtanju vrtin (naklon, razdalja in dolžina vrtine)
  • vaje: dijak dodaja vrtalne cevi, zavaruje izvrtane vrtine in premešča vrtalno napravo
  • upravljanje sejalnega postrojenja
  • prepozna naprave za drobljenje, sejanje peska in vrstni red vklapljanja in izklapljanja naprav
  • obvlada zasilni izklop in spozna,

kdaj lahko čisti naprave

  • pridobljeno znanje v šoli primerja in prenaša v prakso
  • razvija strokovnost varno delo in urejeno delovno mesto
  • vaje: dijak se nauči pravilno vklopiti, izklopiti naprave, nadzira tehnološki proces sejanja in prepozna granulacije presejanega peska
  • polnjenje vrtin in razstreljevanje
  • razume predpise pri polnjenju in razstreljevanju
  • prepozna razstreliva in iniciatorje eksplozije
  • razvija poklicno odgovornost ter zanesljivost pri razstreljevanju
  • vaje: dijak zaznamuje področje polnjenja vrtin, odkoplje lesene čepe, raznaša material za razstreljevanje in zaradi varnosti lahko opazuje polnjenje ob strokovni razlagi

 

3. letnik

     

VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

FORMATIVNI CILJI

SOCIALIZACIJSKI CILJI

POSEBNOSTI V IZVEDBI

6. Strojna izdelava jamskih prostorov

Dijak:

Dijak.

 
  • pregled delovišča, strojev in naprav
  • zna izmeriti pline, pregleda in zagotovi varno delovišče ter preizkusi stroje in naprave in zna odpraviti nepravilnosti
  • razvija strokovnost in poklicno odgovornost v delovnem okolju in se zave potencialnih nevarnosti ter razvija čut za opazovanje
  • vaje: dijak izmeri prisotnost plinov, obtrka strop in steno delovišča, preizkusi obratovanje strojev in s skupino obhodi pot umika
  • predstavitev napredovalnega stroja in podporja za podgrajevanje jamskih prostorov
  • prepozna mehanske, hidravlične in el. sestavne dele strojev in vrste ločnega podporja
  • osvaja povezavo teoretičnih spoznanj v šoli s potrjevanjem v praksi
  • preverjamo teoretično znanje in ga utrdimo tako, da navedeno pokažemo
  • varnostno predvrtavanje
  • razume pomen varnostnega predvrtavanja v 1. in 2. nevarnostni stopnji
  • razvija poklicno odgovornost za skupinsko varnost in nadaljevanje varnega dela
  • šolska delovišča niso v območjih predvidenih za predvrtavanje, zato dijaku pokažemo in pojasnimo obe shemi predvrtavanja
  • strojno rezanje premoga
  • razume rezanje v trdem in razpokanem lignitnem sloju z rezanjem od spodaj navzgor in od zgoraj navzdol
  • razvija strokovnost in natančno oblikovanje izreza
  • vaje: dijak v navzočnosti kombajnista oceni smer rezanja in opravlja rezanje s strojem
  • strojno vgrajevanje ločnih okvirjev
  • obvlada vgrajevanje stropnih, bočnih, vmesnih in talnih lokov oziroma vse štiri delovne faze
  • razvija strokovnost in navade za varno in skupinsko delo
  • vaje: dijaki pripravijo material za podpiranje in na levi strani napredka vgrajujejo bočne, vmesne in talne loke ter zalagajo z opažem
  • utrjevanje premoga s sidri
  • obvlada intenzivnost in razpored vrtanja vrtin, vstavljanja sider v čelo ter saniranje zruška
  • razvija strokovnost in zanesljivost pri označbi mesta zruška in naročilu za vpis v knjigo
  • vaje: dijak oceni intenzivnost sidranja v odvisnosti od stopnje razrušenosti, vrtanja vrtin in vstavlja sidra. Ker dijaki zaradi varnosti ne smejo zalagati zruška, to operacijo opazujejo in jo razložimo.
  • izdelava križišč
  • prepozna križišča izdelana pod različnimi koti za določene namene
  • razvija strokovnost
  • ker izdelava križišč ni pogosta, pokažemo različno izdelana križišča
  • izdelava montažnih komor
  • obvlada izdelavo montažnih komor, niš in montažnega jaška s predpisanimi merami
  • razvija strokovnost in navade za varno in skupinsko delo
  • vaje: enako kot pri strojnem vgrajevanju ločnih okvirjev
  • montaža in daljšanje transporterja
  • obvlada izdelavo sklada in obvlada postopek daljšanja transporterja
  • razvija strokovnost, poklicno odgovornost pri daljšanju in utrjujejo zavest o zanesljivem izklopu naprav ter da je daljšanje v času podgrajevanja
  • vaje: dijaki pripravljajo material za izdelavo sklada za montažo pogona in podaljšajo transporter za potrebno dolžino
  • daljšanje tračnih segmentov VTP za VDL
  • obvlada postopek daljšanja tračnih segmentov in namesti blokirno napravo na kraj proge
  • se zave pravočasnega daljšanja in lažje dostave materiala do delovišča
  • vaje: dijaki pripravijo tračne segmente za dolžino daljšanja in pomagajo pri daljšanju
  • daljšanje zračilnih cevi
  • obvlada postopek daljšanja zračilnih cevi in posebno zračenje v jamskih prostorih
  • se zave pravočasnega daljšanja za odplinjevanje in zagotavljanje svežega zraka za normalno delo
  • dijak ugotovi ali je daljšanje zračilne cevi potrebno in jo po potrebi podaljša
  • transportiranje s hidravličnim ranžirnim vlakom in podajalnikom ločnega podporja
  • obvlada dvigovanje in spuščanje bremen ter transportiranje z ranžirnim vlakom
  • zna izbrati ločno podporje in opaž ter ga naloži na podajalnik
  • se zave, da je priprava materiala od deponije naprej sestavni del tehnološkega procesa izdelave jamskih prog
  • se zave, da mora biti material pravočasno na delovišču
  • vaje: dijaki pripenjajo breme, ga dvigajo in transportirajo z ranžirnim vlakom in skrbijo za čuvanje napajalnega voda
  • dijaki nalagajo ločno podporje in opaž na podajalnik
  • kontrola smeri iz smernih točk na poligonsko točko
  • zna opraviti kontrolo smeri iz smernih točk na poligonsko točko
  • razvija natančnost in zanesljivost kontrole
  • vaje: dijak vizira preko grezil na poligonsko točko. Pri odstopanju prestavi smerna žebljička, vsakega za polovico.
  • določitev smeri
  • zna določiti smer preko grezil na novo vgrajeni stropni lok
  • razvija natančnost in sposobnost komuniciranja
  • vaje: dijak vizira preko grezil, drugi pa ob pokrivanju tretjega potegne ris, povleče smerne črte in ugotovi odstopanje proge iz smeri
  • kontrola razdalje višinske črte od »R« v teh
  • ve, da je razdalja od »R« v tleh do V.Č. 1m, če ni popravi V.Č. na podporju
  • razvija natančnost
  • vaje: dijak odmeri razdaljo od »R« v tleh do višinske črte (V.Č.) in jo po potrebi popravi
  • prenašanje višin
  • obvlada prenašanje višin od zadnje točke do novo vgrajenega bočnega loka
  • razvija natančnost in razvija navade na skupinsko delo
  • vaje: dijaki prenesejo višino od zadnje točke na novo vgrajeni odsek
  • izdelava izolacijskih oblog in injektiranje
  • zna pribijati sanacijske deske in nanašati omet ter injektirati. Pozna tudi druge izolacijske obloge
  • obvlada varno delo z zabijalnim aparatom
  • razvija strokovnost
  • vaje: dijak žaga sanacijske deske in jih pribija z zabijalnim aparatom. Druge vrste izolacijskih oblog si dijak ogleda in jih razložimo.
  • tehnološki ciklus
  • zna razumeti zaključeno celoto delovnih operacij
  • osvaja tehnološki proces za izdelavo jamskih objektov
  • se zave delitve dela v skupini in pomena skupinskega dela
  • dijaku pokažemo izdelek z zaključeno celoto delovnih operacij

7. Mehanizirana izdelava jamskih prog z armirano-betonskimi paneli

Dijak:

Dijak:

 

  • predstavitev podajalnika panelov, zapihovalnega stroja ALIVA in stroja SBS za beton ter panelnih plošč
  • prepozna: mehanske, hidravlične in elektro sestavne dele strojev in profile panelnih plošč
  • osvaja povezavo teoretičnih spoznanj v šoli s potrjevanjem v praksi
  • preverjamo teoretično znanje in ga utrdimo tako, da navedeno pokažemo
  • izkop profila
  • razume izkop ali rezanje profila v različnih kategorijah hribine
  • razvija strokovnost za določitev vrste in kvalitete hribine ter tehnologijo izkopa
  • vaje: dijak v navzočnosti kombajnista oceni smer rezanja in dolžino odseka
  • vgrajevanje jeklenega ločnega podporja
  • obvlada vgrajevanje stropnih, bočnih, vmesnih in talnih lokov ter obvlada zalaganje z gradbeno mrežo
  • razvija strokovnost in navade za varno in skupinsko delo
  • vaje: dijaki pripravljajo material za podpiranje in na levi strani napredka vgrajujejo bočne, vmesne in talne loke ter zalagajo z gradbeno mrežo
  • ropanje primarne podgradnje in vgrajevanje panelnih plošč
  • obvlada vrstni red ropanja ločnega podporja
  • obvlada postopek vgrajevanja talnih, bočnih in stropnih panelnih plošč
  • razvija strokovnost
  • razvija preudarno in varno delo
  • vaje: dijaki izropane loke zložijo v vozno enoto
  • vaje: dijaki prestavljajo vozne enote s panelnimi ploščami bližje delovišča in nameščajo veznice na talne in bočne panele
  • zapolnjevanje med panelno podgradnjo in hribino
  • obvlada vrstni red zapolnjevanja vmesnega prostora
  • razume smer in oddaljenost zapihovalne šobe do nanosa
  • razvija strokovnost in navade za varno delo
  • vaje: dijaki dostavljajo vozne enote s suhimi betonskimi mešanicami in sodelujejo pri obratovanju zapihovalnega stroja
  • pomožne delovne operacije pri ropanju in vgrajevanju panel
  • obvlada postopke daljšanja in razstavljanja DVT, VTP, talnega tira ter transportirajo ločno podporje, panelne plošče in material do delovišča
  • se zave pravočasnega podaljšanja, lažje dostave do delovišča in da mora biti material pravočasno na delovišču
  • vaje: dijaki izvajajo postopke vseh pomožnih delovnih operacij
  • fugiranje in injektiranje za oblogo
  • razume namen fugiranja in injektiranja
  • razvija strokovnost
  • vaje: dijaki dostavljajo vozne enote materiala za injektiranje in sodelujejo na injektirni postaji
  • tehnološki ciklus
  • zna razumeti zaključeno celoto delovnih operacij
  • osvaja tehnološki proces za mehanizirano izdelavo jamskih prog
  • dijaku pokažemo izdelek z zaključeno celoto delovnih operacij
8.Postavljanje in prestavljanje mehanizacije

Dijak:

Dijak:

 
  • sestavljanje mehaniziranega odkopnega podporja v montažnem jašku
  • prepozna sestavne dele in spozna vrstni red sestavljanja meh. odkopnega podporja ter spozna naprave za sestavljanje sekcij
  • razvija poklicno odgovornost in strokovnost
  • vaje: dijaki transportirajo sestavne dele do montažnega jaška in zaradi varnosti lahko opazujejo sestavljanje podporja ob strokovni razlagi
  • sestavljanje odkopnega transporterja in vgrajevanje mehaniziranega odkopnega podporja v montažni komori
  • razume postopek dela pri sestavljanju odkop.transporterja
  • opazuje postopek ropanja lokov, transporta sekcij in vgrajevanja sekcij v montažni komori
  • razvija poklicno odgovornost za preudarno in strokovno pravilno ter varno delo
  • z vsemi dijaki 3. letnika opravimo ogled sestavljanja mehaniziranega odkopnega podporja v montažnem jašku in vgrajevanje sekcij v montažni komori iz varne razdalje in ob strokovni razlagi
  • izdelava demontažne komore
  • ve, kdaj in kako se zalaga sekcije s plohi
  • obvlada nameščanje podvlek na sekcije in izdelavo ter podpiranje komore
  • razvija strokovnost in razvija navade za varno in skupinsko delo
  • vaje: dijaki pod zavarovanim stropom pod podvleke vgrajujejo stojke in zalagajo steno demontažne komore
  • razstavljanje odkopnega transporterja in mehaniziranega odkopnega podporja v demontažni komori
  • razume postopek demontaže kombajna, transporterja in mehaniziranega odkopnega podporja
  • razvija poklicno odgovornost in strokovnost ter razvija ročne delovne spretnosti ob uporabi rudarskega orodja
  • vaje: dijaki pod zavarovanim stropom podpirajo mesto demontirane sekcije in opazujejo demontažo ob strokovni razlagi
  • z vsemi dijaki 3. letnika opravimo ogled demontaže
9.Pridobivanje premoga na mehaniziranem odkopu

Dijak:

Dijak:

 
  • pregled delovišča, strojev in naprav

 

 

 

 

 

  • zna izmeriti pline, pregleda zaporedje del, zagotovi varno delovišče ter preizkusi stroje in naprave in odpravi nepravilnosti
  • razvija strokovnost in poklicno odgovornost v delovnem okolju in se zave skupinskih nevarnosti ter razvija čut za opazovanje
  • vaje: dijak izmeri prisotnost plinov, ugotovi vrstni red nadaljevanja dela, pregleda prehodnost ustja odkopa, nasedenost sekcij in steno podkopa. Preizkusi obratovanje strojev in obhodijo pot umika
  • predstavitev pridobivalno -nakladalnega stroja, sekcij in strojev za odvoz premoga
  • prepozna mehanske, hidravlične in el. sestavne dele strojev in naprav ter mehanske in hidravlične dele sekcij
  • osvaja povezavo teoretičnih spoznanj v šoli s potrjevanjem v praksi
  • preverjamo teoretično znanje in ga utrdimo tako, da navedeno pokažemo
  • rezanje premoga v podkopnem delu odkopa
  • razume rezanje in vrezovanje z dvobobenskim kombajnom, ter spozna načine vrezovanja na sredini in na obeh skrajnih delih odkopa
  • razvija strokovnost in pridobiva izkušnje natančnega rezanja po višini in smeri
  • zaradi varnosti v primerni oddaljenosti pokažemo in pojasnimo tehnološki postopek rezanja
  • zamikanje odkopnega transporterja
  • zamikanje sekcij
  • ve, da je zamikanje odkopnega transporterja in sekcij sestavni del ter kdaj lahko začnemo in kako zamikamo odkopni transporter
  • ve, da po zamiku transporterja sledi zamik sekcij na delovno višino
  • razume vlogo varnostnih ventilov ter reševanje suhega naseda
  • razvija strokovnost in razvija navade za varno in skupinsko delo
  • se zave, da mora pomagati sodelavcu in odgovorno ter skrbno ravnati z napravami
  • vaje: dijaki zamikajo odkopni transporter in uporabijo visečo stojko ter izravnajo odkopni transporter po smeri in višini
  • vaje: dijaki čistijo in zamikajo sekcije, dvigujejo osnove ali stropnike in jih uravnavajo na delovno višino
  • pridobivanje premoga iz nadkopnega dela odkopa
  • spozna odkopno višino, odsek pridobivanja stropa v izmeni
  • obvlada točenje premoga čez gibljivi stropnik s kontrolirano višino pobiranja
  • razvija strokovnost in ustvarjalnost pri proizvodnji premoga
  • se zave varčnosti pri pridobivanju kvalitete premoga
  • razložimo skico: polnjenje dolgih vrtin na odkopu
  • vaje: dijak toči premog iz stropa in se nauči pravočasno dvigniti gibljivi stropnik
  • izdelava odkopnih križišč
  • razume pristop za pravočasno ropanje lokov in izdelave križišč ter podpiranje s križiščno in pogonskimi sekcijami
  • razvija in pridobiva izkušnje za usklajevanje dela
  • dijaki si ogledajo ustja križišč ter ugotavljajo medsebojne razlike med sekcijami na odkopu, križiščnimi in pogonskimi
  • odvoz in drobljenje premoga
  • prepozna odkopne, smerne transporterje in trakove ter drobilne naprave
  • se zave, da je potrebno zagotoviti nemoten in zanesljiv odvoz premoga
  • preverjamo teoretično znanje, ki so ga dijaki pridobili v šoli in ga utrdimo z ogledom in razlago
  • tehnološki ciklus

 

 

  • razume zaključen proces odkopavanja v katerem pridobimo celoten odkopni del premoga pri določenih rezih in zamikih transporterja in sekcij
  • osvaja tehnološki proces za pridobivanje premoga na odkopih
  • se zave delitve dela v skupini in pomena skupinskega dela
  • dijaku razložimo zaključeno celoto delovnih operacij

 

5. OKVIRNI SEZNAM LITERATURE IN DRUGIH VIROV

Za dijake:

Za učitelje:

6. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

Znanje dijakov in uspešnost praktičnega dela preverjamo in ocenjujemo vzporedno s poučevanjem učnih podtem in po predelani učni temi.

Oceno praktičnega pouka sestavlja:

Pred zaključitvijo ocene za zadnji letnik morajo dijaki opraviti vse predpisane vaje oziroma izdelke ter oddati vse delavniške dnevnike. V primeru preusmeritev iz drugih poklicev, ali če dijak zaradi izostankov ni opravil praktičnega pouka v rednem roku, mora to nadoknaditi v izrednih rokih, ki jih odobri in zagotovi šola, v dogovoru z obratom Praktičnega izobraževanja.

8. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

Praktični pouk je strokovni predmet in je povezan s strokovnoteoretičnimi predmeti v šoli: geologija, stroji in naprave, rudarska merjenja in rudarstvo.

Povezava s strokovno teoretičnimi predmeti naj bi dijakom že v času šolanja zagotovila, da se teoretična spoznanja ujemajo oziroma potrjujejo v praksi.

Vzporedno s spreminjanjem in posodabljanjem tehnološkega procesa pridobivanja premoga je to povezanost med predmeti potrebno dograjevati in usklajevati. Samo tako bo zagotovljeno, da se bodo dijaki v čim večji meri seznanili in usposobili za opravljanje dela in nalog, ki jih bodo kot rudarji opravljali v delovnem okolju.