SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: ŠIVILJA-KROJAČ (šs)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 35.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 14. 1. 2000

1. IME PREDMETA

POZNAVANJE TEKSTILIJ

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

81

24

105

2.

105

 

105

3.

   

 

skupaj

186

24

210

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Dijaki:

  • usvojijo osnovno in posebno strokovno terminologijo;

  • spoznajo različne tekstilne surovine, polizdelke in izdelke;

  • usvajajo osnovna teoretična znanja o pridobivanju, lastnostih in pomenu surovin ter njihovi predelavi v končne izdelke;

  • znajo določiti namen uporabe tekstilij za določen izdelek;

  • se seznanijo z osnovnimi preiskavami tekstilij;

  • si pridobijo temeljna znanja o tekstilnih tehnologijah in njihovem pomenu;

  • spoznajo vpliv posameznih tehnoloških postopkov na lastnosti in uporabnost končnih izdelkov;

  • spoznajo pomen naravoslovnih znanosti v tekstilu;

  • razvijajo odnos do varčne uporabe snovi in energetskih virov;

  • razvijajo sposobnost za opazovanje in spretnosti za učinkovito in varno raziskovanje;

  • razvijajo sposobnost za prepoznavanje ekoloških problemov na področju tekstila, odgovoren odnos do okolja in interes za njegovo aktivno varovanje;

  • razvijajo razumevanje kemijske spremembe kot energetske in snovne spremembe;

  • se seznanijo z vrstami in lastnostmi prej in z njihovo uporabo;

  • si pridobijo znanja o vezavah tkanin in pletenin;

  • spoznajo vrste, zgradbo in pomen vlaknovin;

  • spoznajo ustrezne postopke za povečanje uporabne vrednosti tekstilij;

  • usvajajo osnovna teoretična znanja za neposredno vključevanje v proizvodnjo;

  • se usposabljajo za natančno in samostojno delo in vrednotenje rezultatov.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. letnik

    Informativni cilji /teme/

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Uvod

    Dijaki

    Dijaki

     

  • opredelitev in pomen tekstilij

  • nastanek in razpoznavanje različnih tekstilnih izdelkov

  • dobijo potrebne informacije o osnovah poznavanja tekstilij,

  • informativno spoznajo osnovni princip nastanka preje iz vlaken, tkanine, pletenine, vlaknovine, vse do končnega tekstilnega izdelka,

  • spoznajo tudi njihov pomen,

  • spoznajo in opišejo vlakna, preje, tkanine, pletenine, vlaknovine in se jih naučijo razpoznavati,

  • Si pridobijo sposobnost komuniciranja.

    Se usposobijo za samostojno delo.

    Vaja: razpoznavanje vlaken, prej, tkanin, pletenin, vlaknovin (dijaki nekaj vzorcev nalepijo v zvezek).

    Razdelitev in lastnosti tekstilnih vlaken

  • spoznajo definicijo vlaken in njihove najpomembnejše lastnosti,

  • spoznajo razdelitev in izvor tekstilnih vlaken,

  • -spoznajo in opišejo razlike med naravnimi in kemičnimi vlakni ter med živalskimi in rastlinskimi vlakni,

  • Pridobijo sposobnost povezave med vzrokom in posledico.

    Vaja: izračunavanje titra vlaken, merjenje dolžine vlaken.

    Razdelitev tekstilij po uporabi

  • spoznajo razdelitev tekstilij (tkanin, pletenin in vlaknovin) po uporabi,

  •    

    Tekstilije za telesno perilo; poimenovanje in uporaba

  • prepoznajo in opišejo različne tkanine in pletenine za telesno perilo,

  • navedejo uporabo,

  • Pridobijo si sposobnost ustvarjalne uporabe znanja.

    Vaja: opišejo različne vzorce tekstilij za telesno perilo, poimenujejo in predvidijo njihovo uporabo (nalepijo vzorce in si zapišejo v zvezke).

    Surovine za izdelavo telesnega perila

  • spoznajo surovine, ki se uporabljajo za telesno perilo in opredelijo njihove lastnosti,

  • spoznajo celulozo in njen nastanek v rastlinah,

  •    

    Bombaž

  • spoznajo pridobivanje bombaža,

  • razdelijo bombažna vlakna po zrelosti in povedo, kako vpliva zrelost vlaken na predelavo in končne lastnosti,

  • spoznajo lastnosti bombažnih vlaken,

  • spoznajo še druge načine uporabe bombaža (poleg telesnega perila),

  • Si pridobijo sposobnost izbire vrste surovine za določen tekstilni izdelek.

    Na zemljevidu ogledajo si področje na zemlji oziroma Države, kjer raste bombaž, ogledajo si bombaževec.

    Ogledajo si slikovno gradivo, različne vzorce in izdelke iz bombaža.

    Kemična celulozna vlakna

  • spoznajo kemična celulozna vlakna, tudi lyocel,

  • spoznajo izhodne surovine za njihov nastanek, postopek pridobivanja oziroma kemičnega predenja in naravne polimere,

  • spoznajo lastnosti in uporabo posameznih vlaken,

  • spoznajo gorenje in produkte gorenja ter probleme onesnaževanja pri zgorevanju različnih snovi,

  • opredelijo pojem ekologija in utemeljijo pomen ekološkega znanja za vsakdanje življenje,

  • spoznajo, da je potrebno energijo smotrno trošiti,

  • spoznajo nekatera osnovna pravila za varčevanje z energijo,

  • opredelijo eksotermno in endotermno reakcijo,

  • Razvijajo odgovoren odnos do narave in ekologije.

    Ogledajo si shemo kemičnega predenja.

    Laboratorijske vaje: načini določevanja vrste surovin za tekstilije za telesno perilo (mikroskopiranje, mikrokemične reakcije, gorilni poskus).

    Nastanek preje

  • -spoznajo tehnološki postopek predenja,

  • -spoznajo faze predilnega postopka, njihov pomen in strojni park,

  • spoznajo mikano in česano prejo in njune lastnosti,

  •    

    Vrste in lastnosti prej

  • spoznajo različne vrste prej,

  • razdelijo preje glede na način izdelave, jih opišejo, spoznajo tehnološke postopke in opredelijo njihove lastnosti

  • spoznajo sukance,

  •  

    Ogledajo si različne vrste prej, jih opišejo in poimenujejo.

    Laboratorijske vaje: določanje titra, količine in smeri vitja sukancev.

    Nastanek tkanin

  • spoznajo pripravo osnove in votka za tkanje,

  • spoznajo glavne dele statev,

  • opišejo nastanek tkanine na statvah,

  •  

    Ogledajo si shemo statev in simulacijo nastajanja tkanine.

    Vezave tkanin

  • spoznajo, se naučijo narisati in označiti temeljne vezave tkanin,

  •  

    Vaje: risanje in razpoznavanje vezave na različnih vzorcih tkanin.

    Lastnosti tkanin

  • spoznajo lastnosti tkanin in opredelijo njihov pomen za uporabo,

  •    

    Nastanek pletenin

  • spoznajo potek dela v pletilski proizvodnji,

  • spoznajo delovne elemente za oblikovanje zank,

  • spoznajo pletenje kulirnih in snutkovnih pletiv,

  •  

    Ogledajo si:

  • sheme različnih pletilnikov,

  • vzorce pletiv in opredelijo, ali gre za kulirna ali snutkovna pletiva, jih nalepijo v zvezek.

  • Vezave pletiv

  • spoznajo najpomembnejša kulirna pletiva, jih poimenujejo in spoznajo lastnosti,

  • spoznajo najpomembnejša snutkovna pletiva, jih poimenujejo in spoznajo lastnosti,

  •  

    Ogledajo si vzorce pletiv, jih opišejo in poimenujejo vezavo, vzorce nalepijo v zvezek.

    Vaja: risanje vezav pletenin za telesno perilo.

    Lastnosti pletenin

  • spoznajo lastnosti pletenin in opredelijo njihov pomen za uporabo,

  • primerjajo lastnosti pletenin z lastnostmi tkanin,

  •  

    Primerjajo vzorec tkanine in pletenine,

    Plemenitenje, lastnosti in vzdrževanje tekstilij za telesno perilo

  • spoznajo pomen plemenitenja tekstilij za telesno perilo,

  • spoznajo vlogo kemikalij (kisline, baze, soli) pri plemenitenju,

  • spoznajo pomen plemenitenja naravnih in kemičnih celuloznih tekstilij pri postopkih predobdelave, barvanja , tiskanja in poobdelave,

  • spoznajo lastnosti tekstilij za telesno perilo, posebno tiste, ki odločajo o njihovi uporabi in načinu vzdrževanja,

  • spoznajo postopke in način vzdrževanja tekstilij za telesno perilo,

  • Pridobijo si natančnost, ki je potrebna pri vzdrževanju tekstilij.

    Ogledajo si različno plemenitene vzorce.

    Tekstilije za lažja oblačila; poimenovanje in uporaba

  • prepoznajo pomembne tkanine in pletenine za lažja oblačila, jih opišejo in navedejo uporabo,

  •  

    Vaja: poimenovanje tkanin in pletenin za lažja oblačila.

    Surovine za izdelavo lažjih oblačil

  • spoznajo vlakna, ki se uporabljajo za tekstilije za lažja oblačila,

  • spoznajo reakcije sinteze, po katerih pridobivajo sintetična vlakna,

  •    

    Svila

  • spoznajo postopek pridobivanja svilenih niti,

  • spoznajo lastnosti svile in način vzdrževanja svilenih izdelkov,

  • spoznajo izdelke, ki so izdelani iz svile,

  •  

    Ogledajo si slikovno gradivo o svili, različne vzorce in izdelke iz svile.

    Poliamidna vlakna

  • spoznajo sintezne polimere, njihovo uporabo in povezavo z njihovimi lastnostmi,

  • spoznajo vplive polimerov na okolje,

  • znajo opredeliti pojme topilo, topljenec in raztopina,

  • spozna postopek pridobivanja kemičnih vlaken,

  • spoznajo postopek pridobivanja vlaken, opis in lastnosti,

  • naštejejo izdelke iz poliamidnih vlaken,

  •  

    Ogledajo si slikovno gradivo o poliamidu, različne vzorce in izdelke iz poliamida.

    Poliesterna vlakna

  • spoznajo postopek pridobivanja, opis in lastnosti,

  • naštejejo izdelke iz poliestra,

  •  

    Ogledajo si slikovno gradivo o poliestru, različne vzorce in izdelke iz PES.

    Poliakrilnitrilna vlakna

  • spoznajo postopek pridobivanja, opis in lastnosti vlaken,

  • naštejejo izdelke iz PAC vlaken,

  •  

    Ogledajo si slikovno gradivo o PAC vlaknih in različne vzorce.

    Elastani

  • spozna elastane, njihove lastnosti, pomen in uporabo

  •  

    Laboratorijske vaje: ugotavljanje surovinske sestave tekstilij za lažja oblačila.

    Plemenitenje, lastnosti in vzdrževanje tekstilij za lažja oblačila

  • pridobijo si temeljna znanja o postopkih plemenitenja tekstilij za lažja oblačila,

  • spoznajo najpomembnejše,

  • lastnosti, ki določajo uporabo tekstilije in način vzdrževanja,

  • spoznajo postopke in način vzdrževanja tekstilij za lažja oblačila,

  • spoznajo pomen kislin, baz in soli,

  • spoznajo primere močnih in šibkih kislin in baz,

  • spoznajo učinke kislih padavin na okolje,

  • spoznajo glavne vire onesnaževanja zraka in voda s področja plemenitenja tekstilij,

  • znajo predlagati in ovrednotiti ukrepe za zmanjšanje negativnih posledic v okolju,

  • spoznajo pomen vode v tekstilu,

  • poznajo nekaj načinov čiščenja odpadnih voda in znajo pojasniti postopek čiščenja odpadne vode v komunalni čistilni napravi,

  •  

    Vaje: risanje vezav tkanin in pletenin za lažja oblačila.

    Ogledajo si čistilno napravo v domačem kraju in pripravijo poročilo.

     

    2. letnik

    Informativni cilji /teme/

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Dijaki

    Dijaki

     

    Tekstilije za moške obleke in ženske kostime

  • prepoznajo najpomembnejše tkanine in pletenine za moške obleke in ženske kostime, jih opišejo in opredelijo njihovo uporabo,

  •  

    Vaja: opišejo različne vzorce tekstilij za moške obleke in ženske kostime, poimenujejo in predvidijo njihovo uporabo (zapišejo si v zvezek in nalepijo vzorce).

    Surovine za izdelavo moških oblek in ženskih kostimov

  • spoznajo surovine, ki se uporabljajo za moške obleke in ženske kostime,

  •    

    Volna

  • spoznajo volno in njeno pridobivanje s striženjem ovce ali puljenjem ter lastnosti ene in druge,

  • spoznajo lastnosti volne,

  • spoznajo izdelke, ki so izdelani iz volne,

  •  

    Ogledajo si slikovno gradivo o volni.

    Ogledajo si vzorce in slikovno gradivo o uporabi volne,

    Fine dlake

  • spoznajo in opišejo fine dlake, ki se uporabljajo za moške obleke in ženske kostime,

  • spoznajo lastnosti finih dlak in njihovo uporabo,

  •  

    Ogledajo si slikovno gradivo o finih dlakah.

    Laboratorijske vaje: načini določanja vrste surovin za tekstilije za moške obleke in ženske kostime.

    Plemenitenje, lastnosti in vzdrževanje tekstilij za moške obleke in ženske kostime

  • spoznajo pomen plemenitenja tekstilij za moške obleke in ženske kostime in si pridobijo temeljna spoznanja o postopkih, vezanih na vrsto surovine,

  • spoznajo najpomembnejše lastnosti tekstilij za moške obleke in ženske kostime, ki odločajo o

  •    

    Vzdrževanje izdelkov

  • uporabi in načinu vzdrževanja,

  • spoznajo postopke in način vzdrževanja tekstilij za moške obleke in ženske kostime,

  •  

    Vaje: risanje vezav tkanin in pletenin za moške obleke in ženske kostime.

    Tekstilije za zimske in dežne plašče

  • prepoznajo najpomembnejše tkanine in pletenine za zimske in dežne plašče, jih opišejo in opredelijo njihovo uporabo,

  •  

    Vaja: različne vzorce tkanin in pletenin za zimske in dežne plašče opišejo, poimenujejo in predvidijo njihovo uporabo (zapišejo si v zvezek in nalepijo vzorce).

    Surovine za zimske in dežne plašče

  • spoznajo surovine, ki se uporabljajo za izdelavo zimskih in dežnih plaščev,

  •    

    Plemenitenje, lastnosti in vzdrževanje tekstilij za zimske in dežne plašče

  • spoznajo postopke plemenitenja tekstilij za zimske in dežne plašče, zlasti končno obdelavo,

  • spoznajo lastnosti tekstilij za zimske in dežne plašče, zlasti tiste, ki odločajo o uporabi in načinu vzdrževanja.

  • spoznajo postopke in način vzdrževanja izdelkov,

  •    

    Podloge

  • spoznajo in opišejo najpogosteje uporabljene podloge,

  •  

    Vaja: različne podloge opišejo, dekomponirajo, narišejo vezavo in poimenujejo vzorce (zapišejo si v zvezek in nalepijo vzorce).

    Surovine

  • spoznajo in opišejo surovine za izdelavo podlog,

  •    

    Plemenitenje, lastnosti in vzdrževanje podlog

  • spoznajo postopke plemenitenja podlog,

  • spoznajo najpomembnejše lastnosti podlog, ki so odločilne pri uporabi in načinu vzdrževanja,

  •    

    Medvloge

  • prepoznajo najpogosteje uporabljene medvloge in opredelijo njihove lastnosti ter uporabo,

  •  

    Vaja: različne vzorce medvlog opišejo, poimenujejo in si jih nalepijo v zvezek.

    Vrste medvlog

  • spoznajo in opišejo najpomembnejše tkane, pletene in netkane medvloge,

  •    

    Nastanek medvlog

  • spoznajo postopke nastajanja medvlog,

  •    

    Vlaknovine

  • spoznajo in opišejo različne vrste vlaknovin, njihovo zgradbo ter nastanek,

  • spoznajo lastnosti in uporabo vlaknovin,

  •  

    Vaja: opišejo in nalepijo različne vlaknovine v zvezek.

    Lastnosti in uporaba medvlog

  • spoznajo najpomembnejše lastnosti in uporabo medvlog,

  •    

    Tekstilije za posteljno in kuhinjsko perilo

  • spoznajo in opišejo najpomembnejše tkanine in pletenine za posteljno in kuhinjsko perilo in opredelijo njihovo uporabo,

  •  

    Vaja: različne vzorce tekstilij za posteljno in kuhinjsko perilo opišejo, dekomponirajo, narišejo vezave in poimenujejo ter nalepijo v zvezek.

    Surovine

  • spoznajo najpomembnejše surovine za posteljno in kuhinjsko perilo,

  •    

    Lan

  • opišejo postopek pridobivanja lanenih vlaken,

  • opišejo lanena vlakna, spoznajo,

  • njihove lastnosti in uporabo,

  •  

    Ogledajo si slikovno gradivo o lanu in vzorce lanenih tekstilij.

    Plemenitenje, lastnosti in vzdrževanje tekstilij za posteljno in kuhinjsko perilo

  • spoznajo postopke plemenitenja,

  • spoznajo lastnosti tekstilij za posteljno in kuhinjsko perilo, zlasti tiste, ki vplivajo na uporabo in vzdrževanje,

  • opišejo postopke vzdrževanja tekstilij,

  •    

    Tekstilije za opremo in dekoracijo

  • spoznajo tekstilije za opremo in dekoracijo, njihove lastnosti, posebnosti pri plemenitenju, surovinsko sestavo in način vzdrževanja,

  •    

    Preproge

  • spoznajo in opišejo preproge,

  •    

    Tekstilije za šport in rekreacijo

  • spoznajo in opišejo tekstilije za šport in rekreacijo ter navedejo njihovo uporabo,

  • spoznajo surovine in postopke plemenitenja ter vzdrževanja teh tekstilij,

  •    

    Tekstilije iz mikrovlaken

  • spoznajo mikrovlakna in njihov pomen,

  • spoznajo termovelur, gore-tex in event, druge nove tekstilije iz mikrovlaken, njihov opis, lastnosti in uporabo,

  •  

    Ogledajo si gore-tex in termovelur.

    Pozamenterija

  • prepoznajo pozamente in njihovo uporabo,

  •    

    Tkanine za posebne namene

  • spoznajo tekstilije za posebne namene in njihovo široko uporabo,

  •    

    Modne tekstilije

  • spoznajo in opišejo tekstilije, ki jih diktira moda za prihajajočo sezono,

  •  

    Ogledajo si tekstilije, ki jih narekuje nova moda.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • tekstilije za telesno perilo in lažja oblačila

  • tekstilije za moške obleke in ženske kostime

  • tekstilije za zimske in dežne plašče

  • podloge in medvloge

  • .tekstilije za posteljno in kuhinjsko perilo

  • Praktični pouk

  • šivanje na tkanino in industrijska izdelava enostavnih izdelkov

  • robljenje prtov in serviet

  • robljenje in izdelava posteljnega perila

  • šivanje predpasnikov

  • krojenje, šivanje in likanje nepodloženega in podloženega krila, otroške bluze, spalne srajce, pižame, ženske bluze, ženskih hlač, ženske jakne

  • tekstilije za telesno perilo in lažja oblačila

  • tekstilije za moške obleke in ženske kostime

  • tekstilije za zimske in dežne plašče

  • podloge in medvloge

  • tekstilije za posteljno in kuhinjsko perilo

  • Oblačilna tehnologija

  • faza šivanja

  • likanje

  • fiksiranje medvlog