SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: VRTNAR (šs)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 25.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 14. 1. 2000

1. IME PREDMETA

OKRASNE ZELNATE RASTLINE

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

   

 

2.

55

15

70

3.

24

10

34

skupaj

79

25

104

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Dijak:

  • spozna pomen okrasnih rastlin v vrtnarstvu,

  • se seznani z binarno nomenklaturo in terminologijo okrasnih rastlin,

  • se seznani z vsemi načini razmnoževanja in zna razlikovati vegetativno, generativno in meristemsko razmnoževanje rastlin,

  • pozna različne tehnologije pridelovanja okrasnih rastlin v zaščitenem prostoru in na prostem,

  • si pridobi znanja s področja vzgoje, razmnoževanja, oskrbe in varstva ter zaščite rastlin,

  • se seznani z najpomembnejšimi rodovi, vrstami in sortami, primernimi za vzgojo na Slovenskem,

  • po botaničnih lastnostih se nauči razločevati enoletnice, dvoletnice, trajnice, rastline s čebulo, gomoljem in koreniko ter lončnice,

  • spozna različne možnosti zasaditve enoletnic, dvoletnic, trajnic, rastlin s čebulo, gomoljem in koreniko na prostem,

  • se seznani z rastlinami, ki so vezane na posamezna področja in veljajo za avtohtone in varovane rastline,

  • razvija sposobnost prilagajanja trgu in tržnim zakonitostim in sledi napredku znanosti in tehnike,

  • razvija sposobnost opazovanja, ugotavljanja podobnosti in razlik, razmišlja o vzrokih in pogojih pridelovanja,

  • spozna metode in načine siljenja okrasnih rastlin,

  • se seznani z uporabo posameznih skupin okrasnih rastlin, s pogoji uspevanja na prostem in v notranjih prostorih,

  • razlikuje posamezne možnosti razmestitve lončnic v prostoru, kombinacije lončnic v nasadkih, ureditev teras, balkonov, cvetličnega okna,

  • spozna epifitno deblo in bonsaje.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    2. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    POMEN OKRASNIH ZELNATIH RASTLIN V VRTNARSTVU

    Dijak

    Dijak

     

  • pozna botanične lastnosti in strokovno terminologijo okrasnih rastlin

  • spozna binarno nomenklaturo

  • zna izgovarjati in pisati botanična imena rastlin

  • pozna vlogo vrtnarstva v kmetijstvu

  • razvija sposobnost usvajanja terminologije okrasnih zelnatih rastlin

  • razvija sposobnost razločevanja pojmov: rod, vrsta, sorta

  • se nauči pravilne izgovorjave in pisave botaničnih imen

  • poudari značilnosti vrtnarstva v kmetijstvu

  • Razvija primeren odnos do rastlin.

    Vaja:

  • iskanje posameznih primerov botaničnih imen po literaturi ob upoštevanju določenih pravilm,

  • iskanje posameznih primerov okrasnih zelnatih rastlin, uporabnih v vrtnarstvu, po literaturi.

  • DELITEV OKRASNIH ZELNATIH RASTLIN PO RASTNI DOBI

     

     

     

  • pozna delitev po rastni dobi

  • pozna načine označevanja posameznih okrasnih rastlin

  • razlikuje okrasne zelnate rastline po rastni dobi

  • se nauči posameznih znakov za označevanje okrasnih rastlin

  • Razvija sposobnost razlikovanja okrasnih zelnatih rastlin.

    Vaja: iskanje posameznih označb po literaturi.

    ENOLETNICE

     

     

     

  • pozna načine razmnoževanja

  • spozna postopek izvajanja generativnega, vegetativnega in meristemskega razmnoževanja

  • zna vzgojiti in oskrbeti sejance in sadike

  • zna pripraviti zemljo za setev in sajenje

  • se nauči pravil za kakovostno sajenje

  • pozna oskrbo po sajenju

  • se seznani z boleznimi in škodljivci

  • ter varstvom in zaščito rastlin

  • loči med posameznimi načini razmnoževanja

  • je sposoben izvajati načine razmnoževanja

  • razlikuje pojma sejanec in sadika

  • oceni lastnosti kakovostne sadike

  • pozna pomen ločevanja terminske obdelave zemlje

  • razloži različne možnosti oskrbe po sajenju

  • je sposoben ločevati sadike po kakovosti

  • prepozna najpogostejše bolezni in škodljivce

  • obvlada uporabo zaščitnih sredstev proti boleznim in škodljivcem

  • Se zaveda razlik med posameznimi načini razmnoževanja.

    Razvija zavest o odgovornosti za svoje delo.

    Razvija natančnost, zanesljivost in strokovnost pri delu.

    Razvija sposobnost strokovne komunikacije s strankami.

    Razvija ekološko osveščenost pri uporabi okolju prijaznih zaščitnih sredstev.

    Vaja: iskanje posameznih primerov rodov, vrst in sort po literaturi.

    Demonstracija:

  • seme, plod, sadika, primerjava sadilnega materiala,

    Ogled oskrbe rastlin na vrtnariji.

  •    

    Se zaveda poklicne odgovornosti.

     

    PREPOZNAVANJE IN RAZLOČEVANJE POSAMEZNIH RODOV, VRST IN SORT ENOLETNIC

     

     

     

  • pozna značilnosti enoletnic

  • zna našteti in razdeliti enoletnice po skupinah:

  • enoletnice za skupinske zasaditve

  • enoletnice, okrasne v listju

  • enoletne ovijalke in vzpenjalke

  • balkonsko cvetje in zelenje

  • enoletnice za rezanje

  • enoletno suho cvetje

  • opazuje in razvija sposobnost izbiranja najprimernejših rodov, vrst in sort glede na uporabno vrednost in modne trende, ob upoštevanju klimatskih razmer na Slovenskem

  • primerja posamezne rodove in vrste enoletnic

  • Razvija čut za opazovanje in razlikovanje.

    Razvija natančnost in doslednost.

    Razvija pravilen odnos do sadilnega materiala, vzgojenega v naših vrtnarijah.

    Se zaveda odgovornosti do dela.

    Razvija vztrajnost in iznajdljivost.

    Razvija ekonomičnost.

    Strokovna ekskurzija.

    Vaja:

  • enoletnice na balkonu,

  • iskanje novosti s področja okrasnih rastlin po internetu.

    Demonstracija: ogled posameznih rodov, vrst in sort enoletnic na vrtnariji.

  • DVOLETNICE: PREPOZNAVANJE IN RAZLOČEVANJE POSAMEZNIH RODOV IN VRST DVOLETNIC

     

     

     

  • pozna splošne značilnosti dvoletnic

  • zna primerjati vzgojo enoletnic in dvoletnic

  • se nauči različnih tehnologij pridelovanja dvoletnic

  • zna deliti dvoletne rastline glede na uporabo

  • pozna rodove, vrste in sorte dvoletnic

  • razvija sposobnost primerjave vzgoje enoletnih in dvoletnih rastlin

  • se nauči izvajati različne tehnologije pridelovanja dvoletnic

  • razlikuje uporabno vrednost dvoletnic

  • Razvija strokovnost in zanesljivost pri delu.

    Razvija pravilen odnos do sadilnega materiala.

    Diapozitivi: dvoletnice v vrtu.

    Demonstracija: ogled dvoletnic v vrtu in na prodajnem mestu na vrtnariji.

    PREPOZNAVANJE IN RAZLOČEVANJE TRAJNIH RASTLIN

     

     

     

  • pozna značilnosti trajnic

  • zna razdeliti trajnice glede na botanične lastnosti

  • pozna načine razmnoževanja trajnic

  • obvlada vzgojo in oskrbo sejancev in sadik

  • se nauči zimske zaščite trajnic

  • spozna bolezni in škodljivce trajnic

  • je sposoben razlikovati trajne okrasne zelnate rastline od enoletnih in dvoletnih

  • razlikuje posamezne načine razmnoževanja trajnic

  • uporabi primerne oblike zaščite pred zmrzalijo

  • prepozna najpogostejše bolezni in škodljivce

  • izbere ustrezen način varstva in zaščite rastlin

  • primerja posamezne rodove trajnic po botaničnih lastnostih, vzgoji in uporabi

  • Razvija racionalnost glede izkoriščanja prostora za vzgojo sadilnega materiala.

    Pridobi odnos do slovenske kakovosti.

    Se zave vrednot in zna ceniti delo vrtnarja.

    Vaja:

  • trajnice v vrtu,

  • razvrščanje trajnic po času cvetenja,

  • razvrščanje trajnic glede na rastišče,

  • pozna rodove in vrste trajnic glede na čas cvetenja in njihovo uporabno vrednost

  • pozna različne postopke siljenja trajnic

  • pozna trajnice naravnih rastišč

  • razloži pojem siljenja in ustrezne pogoje siljenja

  • je sposoben ohranjati avtohtone vrste

  • Razvija osebno odgovornost do dela.

    Razvija natančnost, vzdržljivost in zanesljivost.

    Razvija skrb za varovanje okolja.

    Razvija zavest ohranjanja domačih vrst.

  • primernih trajnic uporabnih v javnih parkih, vrtovih in ob hišnih zasaditvah.

    Ekskurzija: ogled trajnic pri posameznih vrtnarjih.

  • ZELNATE TRAJNICE S ČEBULO, GOMOLJEM IN KORENIKO

     

     

     

  • pozna botanične lastnosti čebule, gomolja in korenike

  • spozna tehnologijo pridelovanja

  • pozna rodove, vrste in sorte čebulnic in gomoljnic glede na čas cvetenja

  • pozna rodove, vrste in sorte čebulnic in gomoljnic, ki se vzgajajo na prostem in v zaščitenih prostorih

  • pozna rodove, vrste in sorte, ki se uporabljajo v vrtnarstvu

  • razlikuje pojme čebula, gomolj in korenika

  • razloži pomen zimske zaščite čebulnic in gomoljnic in skladiščenja

  • primerja posamezne rodove, loči jih po botaničnih lastnostih, po času cvetenja, pridelovanju in uporabni vrednosti

  • razloži postopke in pogoje siljenja

  • prepozna najbolj razširjene bolezni in škodljivce čebulnic in gomoljnic

  • izbere ustrezen način varstva in zaščite gomoljnic in čebulnic

  • Razvija sposobnost opazovanja, razlikovanja.

    Razvija pravilen odnos do dela.

    Razvija sposobnost hitrega reagiranja v določeni situaciji.

    Razvija inovativnost.

    Razvija vztrajnost.

    Demonstracija: prikaz posameznih podzemnih delov čebule, gomolja in korenike.

    Diapozitivi: gomoljnice, čebulnice in rastline s koreniko.

    Demonstracija: ogled gomoljnic in čebulnic v vrtu.

    Vaja: spoznavanje načinov uporabe čebulnic in gomoljnic v zunanjih zasaditvah.

  • pozna različne postopke siljenja čebulnic in gomoljnic

  • spozna ustrezno zaščito čebulnic in gomoljnic v skladišču

  •      

     

    3. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    LONČNICE

    Dijak

    Dijak

     

  • razume pomen izvora lončnic

  • pozna načine razmnoževanja lončnic

  • spozna tehnologijo pridelovanja lončnic na vrtnariji

  • zna razdeliti lončnice glede na botanične lastnosti

  • se seznani z izvorom in domovino lončnic

  • razlikuje posamezne načine razmnoževanja med seboj

  • razloži pomen ustrezne tehnologije pridelovanja lončnic na vrtnariji

  • prepozna lončnice glede na botanične lastnosti in po okrasni vrednosti na cvetoče, listne, z okrasnimi ovršnimi listi

  • Razvija sposobnost hitrega reagiranja in vnašanja novosti.

    Razvija osebnostne lastnosti, kot so natančnost, vzdržljivost in zanesljivost ter doslednost.

    Razvija težnjo po znanju.

    Demonstracija: ogled lončnic na vrtnariji in v cvetličarni.

    Diapozitivi: lončnice.

    Vaja:

  • izdelava epifitnega debla,

  • pozna cvetoče lončnice

  • pozna lončnice, okrasne v listih

  • pozna lončnice z okrasnimi ovršnimi listi

  • pozna palme

  • pozna praproti

  • pozna kakteje in sukulentne rastline

  • pozna mesojede rastline

  • pozna bonsaj

  • pozna epifitno deblo

  • pozna nasadke

  • pozna cvetlično okno

  • razlikuje posamezne rodove in vrste palm ter njihove značilnosti

  • razlikuje posamezne rodove in vrste praproti

  • razlikuje kakteje od sukulentnih rastlin

  • razloži pojem bonsaj

  • izbere najprimernejše rastline za epifitno deblo

  • razloži pojem nasadek in pozna načela oblikovanja in združevanja lončnic; zna izbrati primerno posodo, zna saditi in oskrbovati lončnice v nasadku

  • razloži pojem zaprtega cvetličnega okna in določi najprimernejše rastline za zasaditev cvetličnega okna

  • Razvija ekološko osveščenost.

    Razvija občutek za delo s strankami.

    Razvija strokovno komunikacijo s strankami.

    Razvija zavest o strokovni odgovornosti.

  • izdelava zaprtega cvetličnega okna,

  • spoznavanje v nasadkih uporabnih lončnic.

  • VODNE IN OBVODNE  RASTLINE

     

     

     

  • pozna rastline ob vodi in rastline v vodi

  • pozna pogoje za rast in razvoj vodnih in obvodnih rastlin

  • določi pogoje za rast in razvoj vodnih in obvodnih rastlin

  • primerja najpogostejše rodove, vrste vodnih in obvodnih rastlin za naše klimatsko področje

  • Razvija čut za estetiko.

    Razvija splošno iznajdljivost.

    Demonstracija: ogled obvodnega vrta.

    Vaja: določanje primernosti posameznega rodu in vrste glede na globino sajenja.

    Diapozitivi: vodne in obvodne rastline.

    TRAVE

     

     

     

  • pozna botanične lastnosti trav

  • pozna rodove, vrste in sorte nizkih trav

  • pozna rodove, vrste in sorte visokih trav

  • razlikuje trave po botaničnih lastnostih

  • primerja posamezne rodove, vrste in sorte trav po velikosti in uporabnosti

  • Razvija zavest o strokovni odgovornosti.

    Razvija čut za estetiko.

    Vaja:

  • iskanje najpogostejših trav uporabnih za zunanje zasaditve,

  • izdelava herbarija okrasnih trav.

    Diapozitivi: nizke in visoke trave.


  • 5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Binarna nomenklatura

    Dendrologija

    Slovenščina

  • dvojno poimenovanje rastlin

  • strokovna terminologija

  • Enoletnice

    Vrtnarstvo

    Praktični pouk

  • zgradba cveta, oblika listov, korenina

  • enoletnice

  • bolezni in škodljivci

  • Dvoletnice

     

  • dvoletnice

  • bolezni in škodljivci

  • Trajnice

     

  • znanja o trajnicah

  • bolezni in škodljivci

  • Lončnice

     

  • oblike cvetov, listov

  • lončnice

  • bolezni in škodljivci

  • Čebulnice, gomoljnice in rastline s koreniko

     

  • podzemni organi

  • čebulnice in gomoljnice ter rastline s koreniko

  • bolezni in škodljivci

  • Vodne rastline

     

  • vodni objekti

  • Trave

     

  • oblike socvetij

  • trave