SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: AVTOKAROSERIST

KATALOG ZNANJA

1. Ime vsebinskega sklopa

LIČARSKA DELA

Katalog znanja je določil Strokovni svet RS za poklicno in strokovno izobraževanje na 80. seji 11.1.2005

2. Usmerjevalni cilji

Dijak/vajenec bo zmožen:

3. Poklicne kompetence

OZNAKA

VSEBINSKI SKLOP: SKUPNA POGLAVJA STROJNIŠTVA

RAVEN PRIDOBIVANJA KOMPETENCE

LID1

Priprava površin za nadaljnjo obdelavo z mehanskimi in kemičnimi postopki (odstranjevanje starih nanosov, razmaščevanje, protikorozijska zaščita ipd.).

Izvajanje protikorozijske zaščite podvozja in votlih delov.

OSNOVNA RAVEN

   
LID2

Poznavanje postopkov in izvedba temeljnih nanosov – nanašanje kitov in polnil, brušenje, čiščenje.

RUTINSKA RAVEN

 
LID3

Iskanje ustrezne barvne kode, določanje barvnega tona in mešanje barvnih tonov.

Poznavanje delovanja merilnih naprav ter mešalnice barv - izbira recepture za mešanje, postopek mešanja barv, tehtanja barve z mikrotehtnico itn.

RUTINSKA RAVEN

 
LID4

Poznavanje avtoličarskih postopkov ter tehnike obdelave oziroma ličenja za nove objekte, popravilo ali obnovo karoserijskih delov in sklopov.

Izvajanje barvanja, brizganja, prebrizgavanja, dobrizgavanja ter lazuriranja ob upoštevanju tehnike nanašanja barv in lakov na različne materiale ter popravilo napak po brizganju in sušenju.

NAPREDNA RAVEN


4. Operativni cilji

LID1 – Priprava površin za nadaljnjo obdelavo z mehanskimi in kemičnimi postopki (odstranjevanje starih nanosov, razmaščevanje, protikorozijska zaščita ipd.).
Izvajanje protikorozijske zaščite podvozja in votlih delov.

CILJI - Poklicne kompetence

CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ

Dijak/vajenec je zmožen:

Dijak/vajenec je zmožen:

izvajati delovne postopke in procese ličarskih del za izvedbo pripravljalnih del, priprave podlag ter obdelave površin;

izvajati postopke in izvesti pripravljalna dela za pripravo objektov za nadaljnje ličarsko delo (npr. priprava vozila – demontaža sklopov in delov, zaščita sistemov, naprav, sklopov in delov motornega vozila ipd.);

izbirati in izvajati postopke za predpripravo površin z mehansko in kemično obdelavo - odstranjevanje poškodovanega naliča in rje, peskanje, razmaščevanje, brušenje, čiščenje, nanos temeljne barve oziroma protikorozijske zaščite (jedkanje, fosfatiranje, pasiviranje ipd.) s poudarkom na zvarnih spojih, notranjih površinah votlih delov in podvozja;

izbrati postopke za zaščito (zakrivanje) površin, sklopov, delov in objektov, ki jih ne želimo obdelati, ter izvesti zaščito s pokrivanjem, prelepljenjem ipd.;

razumeti nastanek ter vrste korozije, kompleksnost vplivov na ta pojav in škodljive posledice korozije;

izbirati materiale in postopke protikorozijske zaščite votlih delov in podvozja oziroma konzervacije delov;

kontrolirati, vzdrževati, popraviti ter nanašati protikorozijsko zaščito oziroma konzervirati votle dele in podvozje.

delati v skupini in dosegati soglasje ter komunicirati in reševati probleme;

sprejemati odgovornost za načrtovane naloge;

proučiti tehnično in tehnološko dokumentacijo ter tehnična navodila;

organizirati svoje delo tako, da bi ga opravil s čim manj stroški;

predvidevati začrtano dejavnost in iskati racionalne rešitve;

uporabljati metode in postopke za racionalno uporabo energije, materiala in časa;

načrtovati in pripraviti potek dela, nadzorovati in oceniti rezultate dela;

uporabljati delovna sredstva in nanose v skladu z navodili in predpisi proizvajalcev;

zagotavljati kakovost opravljene storitve;

upoštevati specifične lastnosti materialov in jih uprabljati tako, da varuje okolje;

oceniti nevarnosti in dejavno sodelovati pri zagotavljanju zdravega in varnega dela;

uporabiti pravne podlage za zdravo in varno delo.

LID2 – Poznavanje postopkov in izvedba temeljnih nanosov – nanašanje kitov in polnil, brušenje, čiščenje.

CILJI - Poklicne kompetence

CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ

Dijak/vajenec je zmožen:

Dijak/vajenec je zmožen:

izbrati ustrezen postopek ter materiale za pripravo podlage ob upoštevanju stanja površine objekta, vrste materiala osnove, naročila ipd.;

izbrati postopke za izvedbo temeljnih nanosov (izravnavo površin), nanašanje kita oziroma kitanje, brušenja (vmesno in končno brušenje), čiščenja (odstranjevanje prahu, nanos pokrivnega laka itn.) ter kontrole in ocenitve trdnosti oprijemanja ter nosilnosti;

ročno in strojno pripraviti ter obdelati površine (brušenje, kitanje, brizganje) za nanos in obdelava podlag in polnil;

oceniti in dokumentirati poškodbe na podlagah ter predlagati ukrepe za njihovo odpravo.

delati v skupini in dosegati soglasje ter komunicirati in reševati probleme;

razvijati natačnost in vztrajnost pri svojem delu;

sprejemati odgovornost za načrtovane naloge;

proučiti tehnično in tehnološko dokumentacijo ter tehnična navodila;

organizirati svoje delo tako, da bi ga opravil s čim manj stroški;

predvidevati začrtano dejavnost in iskati racionalne rešitve;

uporabljati metode in postopke za racionalno uporabo energije, materiala in časa;

načrtovati in pripraviti potek dela, nadzorovati in oceniti rezultate dela;

zagotavljati kakovost opravljene storitve;

upoštevati specifične lastnosti materialov in jih uprabljati tako, da varuje okolje;

razvijati ekološko zavest, varčnost in osebno odgovornost za dobro opravljeno delo ter pravilno ravnanje z odpadki po končanem delu;

oceniti nevarnosti in dejavno sodelovati pri zagotavljanju zdravega in varnega dela;

uporabiti pravne podlage za zdravo in varno delo.

LID3 – Iskanje ustrezne barvne kode, določanje barvnega tona in mešanje barvnih tonov.
Poznavanje delovanja merilnih naprav ter mešalnice barv - izbira recepture za mešanje, postopek mešanja barv, tehtanja barve z mikrotehtnico itn.

CILJI - Poklicne kompetence

CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ

Dijak/vajenec je zmožen:

Dijak/vajenec je zmožen:

razumeti osnove nauka o barvah in stiliziranja, poznati barvni krog, razumeti postopek mešanja primarnih, sekundarnih in terciarnih barv, mešanje lokalne barve z belo in črno v postopni svetlo-temni gradaciji itn.;

razumeti kompozicijska načela in jih je zmnožen uporabiti, razumeti načela barvnih kontrastov, razvijati občutek za izrazno možnost kontrastnih barv, barvne harmonije, psihologije barv;

opredeliti materiale za zaščito pred kemičnimi in mehaničnimi vplivi ob razumevanju njihovih fizikalnih in kemičnih lastnosti (npr. viskoznost, gostota, topljivost, kapljivost, mehanične in optične veličine plasti, filma, nanosa itn.);

izvajati postopke izbire ustreznih materialov po namenu, vrsti in postopku obdelave ter ustrezno materialu delov (les, lesni materiali, kovine – jeklena pločevina, pocinkana pločevina, aluminij, umetni materiali); npr. okolju prijaznih barv in lakov, topil, polnil, eno- in dvokomponentnih kitov, specialnih avtolakov (npr. metalik) ipd.;

poiskati barvno kodo na vozilu in jo odčitati;

določiti barvni ton in ugotoviti vzroke za odstopanja (npr. z barvnim spektrometrom, s fotometričnimi in kromatografskimi postopki ipd.);

pripraviti material (barvo) v mešalnici - izbrati recepturo (na mikrofilmu, s pomočjo računalnika ipd.) za mešanje (mešalna razmerja), postopek mešanja barv, tehtanje barve z mikrotehtnico itn.

delati v skupini in dosegati soglasje ter komunicirati in reševati probleme;

razvijati natačnost in vztrajnost pri svojem delu;

sprejemati odgovornost za načrtovane naloge;

proučiti tehnično in tehnološko dokumentacijo ter tehnična navodila;

predvidevati začrtano dejavnost in iskati racionalne rešitve;

organizirati svoje delo tako, da bi ga opravil s čim manj stroški;

uporabljati metode in postopke za racionalizacijo uporabe energije, materiala in časa;

načrtovati in pripraviti potek dela, nadzorovati in oceniti rezultate dela;

zagotavljati kakovost opravljene storitve;

upoštevati specifične lastnosti materialov in jih uprabljati tako, da varuje okolje;

razvijati ekološko zavest, varčnost in osebno odgovornost za dobro opravljeno delo ter pravilno ravnanje z odpadki po končanem delu;

oceniti nevarnosti in dejavno sodelovati pri zagotavljanju zdravega in varnega dela;

uporabiti pravne podlage za zdravo in varno delo.

LID4 - Poznavanje avtoličarskih postopkov ter tehnike obdelave oziroma ličenja za nove objekte, popravilo ali obnovo karoserijskih delov in sklopov.
Izvajanje barvanja, brizganja, prebrizgavanja, dobrizgavanja ter lazuriranja ob upoštevanju tehnike nanašanja barv in lakov na različne materiale ter popravilo napak po brizganju in sušenju.

CILJI - Poklicne kompetence

CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ

Dijak/vajenec je zmožen:

Dijak/vajenec je zmožen:

ločiti in razumeti zaporedje postopkov pri industrijski obdelavi površin in obrtnem načinu;

izvajati postopke barvanja, brizganja in prebrizgavanja ter lazuriranja (npr. kitov, barv, lakov ipd.); airless in zračno brizganje/razprševanje, elektrostatično brizganje, postopek elektroforeze, električno potopno lakiranje, vlivanje, praškasto nanašanje, s čopičem, valjčki ipd.; sušenja ter trjenja nanosov;

izvajati avtoličarske postopke oziroma tehnike obdelave - ličenja za nove objekte, popravila ali obnovo (reparaturno ličenje), posameznih karoserijskih delov, drugih uporabnih delov (npr. alu platišč, spoilerjev ipd.) ter tehnike nanosa funkcionalnih in dekorativnih plasti barv in lakov na osnovni material pri posebnih izvedbah ličenja (npr. večbarvno ličenje) ipd.;

izbrati ter nastaviti brizgalko, uravnati tlak zraka, voditi brizgalko ter jo vzdrževati;

rokovati z lakirno-sušilno komoro (sistem čiščenja oziroma zaščite, ogrevanja, ventilacije in filtriranja zraka ter kompresorjev);

izvajati postopke ocenjevanja in odpravljanja napak in poškodb ličenih oziroma zaščitenih površin ter odločanja o potrebnih vzdrževalnih delih ter popravilih (npr. spot- in smart-repair sistem);

kontrolirati, vzdrževati in zaščiti ter izbrati sredstva in izvajati postopke ter načine vzdrževanja (npr. poliranje) oziroma zaščite (voskanje, konzerviranje) zunanjih lakiranih (ličenih) površin.

delati v skupini in dosegati soglasje ter komunicirati in reševati probleme;

razvijati natačnost in vztrajnost pri svojem delu;

sprejemati odgovornost za opravljene naloge;

proučiti tehnično in tehnološko dokumentacijo ter tehnična navodila;

predvidevati začrtano dejavnost in iskati racionalne rešitve;

organizirati svoje delo tako, da bi ga opravil s čim manj stroški;

uporabljati metode in postopke za racionalno uporabo energije, materiala in časa;

načrtovati in pripraviti potek dela, nadzorovati in oceniti rezultate dela;

zagotavljati kakovost opravljene storitve;

upoštevati specifične lastnosti materialov in jih uprabljati tako, da varuje okolje;

razvijati ekološko zavest, varčnost in osebno odgovornost za dobro opravljeno delo ter pravilno ravnanje z odpadki po končanem delu;

oceniti nevarnosti in dejavno sodelovati pri zagotavljanju zdravega in varnega dela;

uporabiti pravne podlage za zdravo in varno delo.