A. SPLOŠNI DEL
Izobraževalni program: AVTOSERVISER
Naziv poklicne izobrazbe: avtoserviser /avtoserviserka
Trajanje izobraževanja: tri leta (poskusno izvajanje od šolskega leta 2004/2005)
Posebni vpisni pogoji: zdravniško potrdilo, s katerim kandidat dokaže, da ni zdravstvenih ovir za izobraževanje po programu.
Cilji izobraževalnega programa
Poleg splošnih ciljev izobraževalni program omogoča dijakom oziroma vajencem, da:
- si razvijajo sposobnosti za kritično presojo in odgovorno ravnanje v delovnem okolju, humanost in poštenost ter spretnosti za skupinsko delo v kolektiv,
- so sposobni matematično reševati tehnične probleme s svojega strokovnega področja ter razumeti analitične in grafične statistične prikaze,
- obvladajo osnove informacijsko komunikacijske tehnologije, tako da znajo samostojno uporabljati uporabniške programe (urejevalnik teksta in preglednic, programi za vodenje strojev, diagnostičnih naprav, spremljanje proizvodnje oziroma dela),
- spoznajo osnove podjetništva, obvladovanje stroškov in kalkulacij,
- razumejo ekologijo ter vpliv izdelovanja, uporabe, vzdrževanja ali odstranjevanja strojev, naprav in njihovih sklopov, izdelkov ipd. na okolje,
- se usposobijo za pravilno ravnanje s stroji in napravami, skladiščenje in odstranjevanje okolju škodljivih snovi in spoznajo ukrepe in postopke za zmanjšanje škodljivih vplivov na okolje,
- obvladajo varno in pravilno ravnanje z delovnimi sredstvi in opremo za osebno varstvo,
- spoznajo predpise in zakone o varstvu pri delu ter ukrepe za preprečevanje delovnih nezgod (materialne škode oziroma telesne in duševne poškodbe delavcev),
- obvladajo metode in postopke racionalne rabe energije, materiala in časa ter poznajo postopke reciklaže,
- spoznajo lastnosti, zgradbo in uporabo kovinskih in nekovinskih gradiv, si pridobijo znanje o notranjem transportu in transportnih sredstvih ter vzdrževanju naprav v delavnici,
- obvladajo in razumejo splošne principe (zakone) v strojništvu,
- znajo načrtovati in pripraviti potek dela, ga nadzorovati in oceniti rezultate dela,
- znajo uporabiti in narisati enostavne delavniške risbe strojnih delov in sestavne risbe manjših sklopov v skladu s standardizacijo ter izdelati in uporabiti tabele in diagrame,
- znajo brati delavniške, sestavne in shematske risbe, predvsem vezalne sheme električnih, elektronskih, pnevmatičnih in hidravličnih sistemov,
- se usposobijo za presojo o obrabljenosti in uporabnosti posameznih delov, pri tem pa upoštevajo optimalno delovanje in obremenjenost in znajo svetovati, ali je priporočljivo preventivno popravilo,
- si pridobijo poklicno znanje o merilnih in kontrolnih postopkih ter uporabi merilnih (tudi računalniško vodenih) in kontrolnih naprav, orodij in strojev,
- obvladajo različne postopke ročne in strojne obdelave odrezovanja, preoblikovanja in spajanja kovin in nekovin,
- spoznajo sestavne dele, sklope, naprave in sisteme motornih vozil in voznih sredstev ter motorja z notranjim izgorevanjem, njihove tehnične rešitve (izvedbe), funkcijo, gradiva za izdelavo ter principe delovanja,
- spoznajo mehaniko in tehniko motornih vozil in voznih sredstev, predvsem razdelitev, zgradbo, funkcijo in medsebojno delovanje delov, sklopov in pomožnih naprav, si pridobijo temeljno znanje o pnevmatiki in hidravliki ter zgradbo, funkcijo, vzdrževanje in priključitev hidravličnih in pnevmatičnih sklopov in naprav,
- si pridobijo temeljno znanje iz elektrotehnike in elektronike ter zgradbo, funkcijo, vzdrževanje in priključitev električnih in elektronskih sklopov in naprav,
- obvladajo diagnosticiranje, nastavljanje, vzdrževanje in popravljanje sestavnih delov, sklopov, naprav in sistemov v motornih vozilih in voznih sredstvih ter motorjih z notranjim izgorevanjem.
Dijak oziroma vajenec bo ob zaključku izobraževanja:
- strpna, humana, tolerantna in odgovorna osebnost, ki bo sposobna skupinskega dela, sodelovanja in življenja v pluralni in demokratični družbi,
- sposoben pripraviti in izvesti racionalen poseg na vozilu z uporabo metod za preizkušanje in lokaliziranje napak na vozilih z bencinskim ali dizelskim motorjem vključno s popravilom ali zamenjavo uničenih ali obrabljenih delov na vozilu,
- sposoben oceniti in izbrati najbolj ekonomično pot za odpravo napake na vozilu pri čemer bo upošteval želje in pričakovanja stranke, varnostne predpise, priporočila in navodila proizvajalca vozila ter okolje varstvene predpise,
- nadgradil splošno izobrazbo in razvil ključne kompetence za uspešno sodelovanje v družbi, osebnostni razvoj in nadaljnje izobraževanje v skladu z nacionalnimi standardi ključnih kvalifikacij.
Obvezni načini preverjanja in ocenjevanja znanja
Vsebinski sklopi (VS) |
Obvezni načini preverjanja in ocenjevanja znanja |
VS: Skupna poglavja strojništva * |
ustno, pisno, projektno delo, storitev in delovna poročila |
VS: Bencinski in dizelski motorji* |
VS: Električni sistemi na vozilu* |
VS: Podvozje* |
VS: Karoserija* |
* Preverjanje in ocenjevanje vsebinskih sklopov skupaj pripravijo in izvedejo učitelji, ki uresničujejo cilje vsebinskega sklopa.
Pogoji za napredovanje
V višji letnik lahko napredujejo dijaki/vajenci, ki so ob koncu šolskega leta pozitivno ocenjeni iz vseh predmetov letnika in vsebinskih sklopov, opravili vse interesne dejavnosti in vse obveznosti praktičnega izobraževanja v delovnem procesu. Za napredovanje iz drugega v tretji letnik je pogoj opravljanje vmesnega preizkusa.
Pogoji za dokončanje
Za dokončanje izobraževanja in pridobitev izobrazbe mora dijak/vajenec uspešno dokončati zaključni letnik izobraževanja s pozitivnimi ocenami iz vseh predmetov in vsebinskih sklopov, opraviti vse interesne dejavnosti, obveznosti pri praktičnem izobraževanju v delovnem procesu in zaključni izpit.
Zaključni izpit je sestavljen iz teoretičnega in praktičnega dela .
Teoretični del:
- pisni in ustni izpit iz slovenščine,
- ustni izpit iz temeljnih strokovnih vsebin.
Praktični del:
- izdelek oziroma storitev in zagovor.
MODULI
Izobraževalni program omogoča pridobitev nacionalnih poklicnih kvalifikacij.
Nacionalno poklicno kvalifikacijo vzdrževalec / vzdrževalka pnevmatik, vulkanizer/vulkanizerka, pridobi, kdor je uspešno ocenjen iz navedenih kompetenc vsebinskih sklopov strokovnega dela izobraževalnega programa:
OZNAKA |
VSEBINSKI SKLOPI |
Raven pridobivanja kompetence |
|
SKUPNA POGLAVJA STROJNIŠTVA (SP) |
|
SP1 |
Uporaba različnih vrst kovinskih in nekovinskih materialov ter postopki obdelave in predelave le teh |
Osnovna raven |
SP2 |
Uporaba tehniške in tehnološke dokumentacije, spoznavanje orodja in opreme v delavnicah ter izvajanje meritev |
Osnovna raven |
SP3 |
Uporaba informacijsko komunikacijske tehnologije za pridobivanje, vrednotenje, obdelavo in predstavitev različnih vrst podatkov |
Osnovna raven |
|
BENCINSKI IN DIESEL MOTORJI (BDM) |
|
BDM1 |
Izvajanje negovalnih in vzdrževalnih del na motorjih (osnovni servisni pregled, kontrola mazalnih sredstev, tekočin, filtrov, kontrola izpušnega sistema) |
Osnovna raven |
|
PODVOZJE (PO) |
|
PO1 |
Pregled podvozja, zavornega sistema, osnovni servis, demontaža in montaža koles, kontrola tlaka v pnevmatikah |
Osnovna raven |
PO2 |
Pregled, lokaliziranje napak, popravilo vzmetenja vozila in obes, kretnega mehanizma, nastavitev zavornega sistema in naprav za prenos moči. Zamenjava, popravilo pnevmatik in uravnoteženje koles |
Rutinska raven |
|
KAROSERIJA (KA) |
|
KA1 |
Pregled karoserije vozila, izvajanje negovalnih in vzdrževalnih del na karoseriji, popravilo manjših napak in poškodb karoserije |
Osnovna raven |