OBRAZLOŽITEV IN IZVEDBA IZOBRAŽEVALNEGA PROGRAMA
MEHATRONIK OPERATER
Izobraževalni program Mehatronik operater je pripravljen v skladu z Izhodišči za pripravo izobraževalnih programov nižjega in srednjega poklicnega izobraževanja ter programov srednjega strokovnega izobraževanja (2001) in je nastal na pobudo Društva vzdrževalcev Slovenije ter še nekaterih podjetij. Izobraževalni program se vključuje v novo poklicno vertikalo oziroma novo področje mehatronike.
Podlaga za izobraževalni program je poklicni standard mehatronik operater/ mehatroničarka operaterka (4. stopnja zahtevnosti dela).
Dijaki oziroma vajenci, ki bodo zaključili izobraževalni program, se bodo predvidoma zaposlovali na delovnih mestih sedanjih vzdrževalcev. Dela, ki bi naj jih opravljal mehatronik operater, so izraz potreb gospodarstva in so v grobem opredeljena kot: upravljanje delovnih sredstev v proizvodnji, preventivno vzdrževanje (čiščenje in mazanje), sodelovanje v TPM procesu, poznavanje standardov kakovosti, poznavanje koncepta Poka Yoke, poznavanje koncepta 5S, poznavanje osnov krmilnikov, popravilo pnevmatičnih strojev in naprav, vzdrževanje in popravila pnevmatičih pripravnih grup, menjava raznih jermenov, ležajev, tekočih trakov, nastavitve strojev in naprav, varjenje strojnih delov, popravilo in vzdrževanje hidravličnih agregatov, akumulatorjev, črpalk, varnostnih ventilov, izdelava in vzdrževanje pnevmatičnih in hidravličnih cevovodov, preventivni pregledi in mazanje strojev in naprav, fine nastavitve, popravilo grelcev, kaloriferjev, razna ključavničarska manjša popravila, brušenje, demontaže, izdelava razne kovinske galanterije po delovnem nalogu, čiščenje strojnic, klim, ventilatorjev, pomoč pri demontaži in montaži elektro motorjev, čiščenje rezervnih delov, delavnice, delovnega mesta in odstranjevanje odpadkov, preverjanje pokazateljev na parnih vodih in zrakovodih, menjava olj, oljnih filtrov ter čiščenje rezervoarjev, vsakodnevno poročanje o stanju delovnih sredstev, preizkus varnostnih naprav, vodenje dnevnikov za TPM, pretakanje odpadnega olja, čiščenje okolice in delavnice. Mehatroniku operaterju pa naj bi v prvotni meri privzgojili občutek za sredstvo, s katerim dela – da ga bo znal vzdrževati, poslušati, opravljati preventivne preglede ter občutek za profesionalen odnos do sodelavcev in morebitnih zunanjih strank. Poseben poudarek pa je tudi na privzgoji zavesti za proces vseživljenjskega učenja, saj se tehnologija izredno hitro spreminja.
Programske rešitve v izobraževalnem programu Mehatronik operater
Pri pripravi izobraževalnega programa so bili postavljeni naslednji cilji:
Povezovanje splošnega, strokovnega in praktičnega znanja v koherentno in problemsko strukturiranem izobraževalnem programu je uresničen skozi koncept kompetenc (poklicnih in ključnih, ki jih razvijamo s ključnimi kvalifikacijami). V izobraževalni program so vgrajeni nacionalni standardi ključnih kvalifikacij za slovenščino, matematiko, tuj jezik in šport kot samostojne programske enote (predmeti) v najmanj minimalnem standardu, kot ga določajo navedena Izhodišča. Povezovanje vsebin omenjenih predmetov s strokovnimi vsebinami in praktičnim usposabljanjem prepuščamo šoli s skupnim timskim načrtovanjem pouka vseh učiteljev, ki poučujejo v programu.
Uresničevanje ciljev nacionalnega standarda ključnih kvalifikacij s področja naravoslovja, družboslovja in umetnosti, ki jih ni možno povezati s cilji strokovnega izobraževanja, se izvede v samostojnih programskih enotah v delu A predmetnika.
Cilji ostalih ključnih kvalifikacij so vgrajeni v strokovne vsebinske sklope ali se kot način in metoda dela uresničujejo skozi celoten program: kompetenca učiti se učiti, socialne veščine, razvoj sporazumevalne zmožnosti (ustne komunikacije in bralne pismenosti). Cilji ključnih kvalifikacij podjetništva in varstva in zdravja pri delu so vgrajeni v vse strokovne vsebinske sklope. Cilji ključne kvalifikacije informacijsko-komunikacijske pismenosti pa v vse predmete in vsebinske sklope. Graditev kariere kot ključne kvalifikacije je mogoče razviti v okviru interesnih dejavnosti ali odprtega kurikuluma.
Najmanjša strukturna enota za dosego poklicnih kompetenc je vsebinski sklop, ki v smislu koncentričnih krogov omogoča pridobivanje poklicne kompetence in postopno graditev le-te na več ravneh. Vsebinski sklopi so vsebinsko-didaktični sklopi ciljev, ki izhajajo iz kompleksnih delovnih nalog, so didaktično utemeljeni in vodijo do poklicnih kompetenc. V okviru vsebinskih sklopov se povezuje praktično izobraževanje, strokovna teorija in nacionalne ključne kvalifikacije v luči delovnih in poslovnih procesov in upoštevanja potreb strank, ki so lahko zunanje ali pa notranje (iz podjetja). Upoštevani so vsi pomembni elementi, ki določajo področje vzdrževalne in mehatronske dejavnosti: tehnološki, ekonomski, okoljevarstveni in zdravstveni. Vsebinski sklopi vključujejo cilje: načrtovanje, odločanje, izvedbo in kontrolo. Posebna pozornost je posvečena »teoretizaciji« praktičnega izobraževanja s ciljem doseči ustrezno razmerje med teoretičnim in praktičnim vidikom usposobljenosti.
Stopnje kompetenc: glede na temeljne kriterije, kot so kompleksnost in raznolikost delovnih poklicnih situacij in stopnje avtonomnosti ter odgovornosti, ki jo zahtevajo, je izobraževalni program strukturiran tako, da omogoča postopno graditev poklicnih kompetenc:
Katalogi znanja so načrtovani učno-ciljno: v ciljih so zapisane spretnosti, znanja, veščine in kompetence, ki se kot učni dosežki preverijo z uresničitvijo cilja znotraj sklopa in ob koncu izobraževanja; v drugi koloni so opredeljeni cilji nacionalnih ključnih kvalifikacij, ki jih uresničujemo povezano; socializacijski cilji so izpostavljeni v usmerjevalnih ciljih predmeta in se kot rdeča nit uresničujejo skozi celoten predmetnik.
Nov didaktični koncept predpostavlja pouk oziroma pedagoški proces, ki
Izobraževalni program zahteva pripravo projekta izvedbeni kurikulum na šoli. Učitelji skupaj pripravijo letne aktivnosti, skupaj načrtujejo vsebino za uresničitev ciljev in jo izvajajo hkrati, določijo način preverjanja in ocenjevanja doseženih ciljev. Za dosego cilja je na šoli oblikovana programska projektna skupina za pripravo in izvedbo.
V izobraževalnem programu Mehatronik operater je 606 ur namenjenih odprtemu kurikulumu in uresničevanju ciljev na regionalni in lokalni ravni. Šola bo v sodelovanju s socialnimi partnerji in gospodarskimi združenji definirala cilje tega dela kurikuluma, v katerem bodo dijaki oziroma vajenci razvijali tako praktične veščine, poglabljali in širili znanje strokovne teorije in razvijali ključne kompetence.
Uresničevanje ciljev ključne kvalifikacije naravoslovje
Učni sklopi iz kataloga znanj naravoslovje, ki se povezujejo s strokovno-teoretičnimi predmeti:
Integrirani učni sklopi |
Vsebinski sklopi |
Snov |
Proizvodni procesi |
Raztopine |
Proizvodni procesi |
Kovine |
Proizvodni procesi |
Energijske pretvorbe |
Proizvodni procesi |
Bionika |
Proizvodni procesi |
Za uresničitev integriranih učnih sklopov je predvidenih 66 ur.
Integracija ciljev splošnega izobraževanja v strokovno - teoretično izobraževanje se izpelje tako, da nastane nova dopolnjena in zaključena celota. To pomeni, da se morajo cilji splošnega izobraževanja smiselno nadgrajevati in dopolnjevati s cilji strokovno-teoretičnega izobraževanja. Zato je nujno, da učitelj strokovno-teoretičnega predmeta pri integraciji skupaj z učiteljem naravoslovja sodeluje pri načrtovanju in izvajanju integriranih vsebinskih sklopov. Integrirane vsebinske sklope morata oba učitelja načrtovati in izvajati timsko, enako velja tudi za proces vrednotenja in ocenjevanja doseženega znanja. Oba učitelja morata pri integraciji upoštevati vse cilje, ki so zapisani v obeh katalogih znanj, in jih operacionalizirati tako, da se cilji in načrtovane dejavnosti smiselno dopolnjujejo. V primeru, da se določeni cilji predlaganega učnega sklopa ne smiselno dopolnjujejo s cilji strokovnega predmeta se realizirajo v okviru samostojnega predmeta naravoslovje v A delu.
Število ur: 132 ur; od tega je 66 ur izvedenih samostojno, preostale pa potekajo s strokovno-teoretičnim predmetom.
Organizacija praktičnega pouka in praktičnega izobraževanja v delovnemprocesu
Program srednjega poklicnega izobraževanja je enakovreden ne glede organizacijo izobraževanja (šolsko, dualno). Za dualno organizacijo se šteje izvedba izobraževanja na podlagi individualne učne pogodbe med delodajalcem, vajencem in njegovimi starši oziroma zakonitimi zastopniki, za šolsko pa izvedba izobraževanja na podlagi pogodbe, ki jo šola sklene z delodajalci za dijake, ki niso sklenili individualnih učnih pogodb. Pravice in obveznosti pogodbenih partnerjev so v obeh primerih enake.
Praktično izobraževanje v delovnem procesu (PIDP) omogoča doseganje ciljev, ki jih šola ne more uresničiti, zlasti poklicno socializacijo in razvoj osebnostnih potencialov, ter poklicnih kompetenc, pomembnih za kakovost dela in uspešen razvoj poklicne kariere z neposrednim opravljanjem dela. Nosilca izobraževanja sta podjetje in šola, ki skupaj s šolsko delavnico oziroma medpodjetniškim centrom izvajata izobraževalni program. Dijak oziroma vajenec v delovnem procesu pri delodajalcu poleg praktičnega znanja in spretnosti pridobi tiste spretnosti, ki jih v šolskih delavnicah ni moč pridobiti, predvsem:socializacijo v delovnem okolju,dinamiko realnega delovnega procesa in skupno odgovornost za kakovost opravljenega dela.
Dijakom oziroma vajencem je zagotovljeno 655 urpraktičnega pouka v šolskih delavnicah in najmanj 24 PIDP. Praktično izobraževanje v delovnem procesu poteka na podlagi sklenjene individualne pogodbe med delodajalcem in vajencem ali šolske (kolektivne) pogodbe med delodajalcem in šolo.
V pogodbi se stranki dogovorita glede:
Z individualno pogodbo je mogoče določiti, da vajenec opravi do 53 tednov praktičnega izobraževanja v delovnem procesu pri delodajalcu.
S predlaganim PIDP se vajencu zagotavlja primerljivo enako obremenitev izobraževanja, saj končuje posamezni letnik izobraževanja pod enakimi pogoji kot dijak po šolski pogodbi. Šolsko leto traja v 1. in 2. letniku 38 tednov, v 3. letniku pa 35 tednov. Če opravi vajenec 53 tednov PIDP, opravlja dodatne tedne po koncu pouka.
Z individualno pogodbo lahko določeno tako, da se:
Če se upošteva največje mogoče število vseh tednov, potem izobraževanje v delovnem procesu lahko obsega skupaj 7 + 7 + 19 + 19,6 = 52,6 tednov.