SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE
Izobraževalni program: MIZAR
KATALOG ZNANJA
Ime vsebinskega sklopa
OSNOVE LESARSTVA
Katalog znanja je določil Strokovni svet RS za poklicno in strokovno izobraževanje na 88. seji 16.12.2005
Usmerjevalni cilji
Dijak / Vajenec bo zmožen:
- razvijati sposobnost za samostojno opazovanje, primerjanje in razločevanje;
- uporabljati merske in kakovostne standarde za žagan les;
- razvijati prostorsko predstavo;
- brati načrte enostavnih izdelkov;
- upoštevati pravila za varno delo in varovanje okolja.
POKLICNE KOMPETENCE
OZNAKA |
VSEBINSKI SKLOP: OSNOVE LESARSTVA |
RAVEN PRIDOBIVANJA KOMPETENCE |
OSNOVNA RAVEN |
RUTINSKA RAVEN |
NAPREDNA RAVEN |
Poklicne kompetence |
|
LES1 |
Prepoznavanje domačih lesnih vrst, prepoznavanje tvoriv, poznavanje lastnosti lesa. |
|
rutinska raven |
|
LES2 |
Merjenje žagarskih proizvodov, razvrščanje v kakovostne razrede, merjenje vlage v lesu, priprava žagarskih proizvodov za sušenje, spremljanje parametrov pri tehničnem sušenju lesa. |
osnovna raven |
|
|
LES3 |
Varno delo v mizarski delavnici |
|
|
napredna raven |
LES4 |
Varovanje zdravja in okolja |
|
rutinska raven |
|
LES5 |
Skiciranje enostavnih mizarskih izdelkov oziroma njihovih detajlov, opremljanje načrtov z osnovnimi podatki. |
|
rutinska raven |
|
Operativni cilji
Poklicna kompetenca
LES1 – Prepoznavanje domačih lesnih vrst, prepoznavanje tvoriv, poznavanje lastnosti lesa.
CILJI |
CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ |
Dijak/vajenec je zmožen:
- opiše makroskopsko zgradbo lesa
- loči osnovne prereze lesa
- našteje in opiše anatomske elemente iglavcev in listavcev
- našteje kemične sestavine lesa
- pozna estetske, fizikalne, mehanske in fizikalno-kemične lastnosti lesa
- razloži vpliv zgradbe lesa na lastnosti lesa
- prepozna najvažnejše domače vrste lesa
- opredeli uporabnost domačih vrst lesa
- našteje in razvrsti napake lesa
- opiše napake lesa in opredeli njihov vpliv na uporabnost lesa
- prepozna in imenuje lesne plošče
|
Dijak/vajenec:
- spoznava fizikalne in kemijske lastnosti izbranih snovi in njihovo spreminjanje
- spoznava snovi in uporabo teh snovi
- spozna pomen gozda in njegove funkcije
- razume osnovne procese kroženja snovi v naravi
- razvija sposobnost za preučevanje, opazovanje in opisovanje pojavov
- razvija sposobnost za primerjanje in razločevanje materialov
- spoznava pomen eksperimenta (opazuje, izvaja preproste poskuse, analizira rezultate in oblikuje sintezo)
- razvija sposobnost za posploševanje in uporabo pridobljenih spoznanj
- uporablja ustna in pisna navodila in vire
- razvija zmožnost logičnega mišljenja, sklepanja in vrednotenja
- izdela priročen dvojezični slovar strokovnih izrazov
|
LES2 – Merjenje žagarskih proizvodov, razvrščanje v kakovostne razrede, merjenje vlage v lesu, priprava žagarskih proizvodov za sušenje, spremljanje parametrov pri tehničnem sušenju lesa.
CILJI |
CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ |
Dijak/vajenec je zmožen:
- izmeri dolžino, širino in debelino žaganic
- izračuna kubaturo žaganic
- razvrsti žaganice po teksturi in obdelanih robovih
- razvrsti žaganice po kvaliteti v kakovostne razrede
- pojasni povezavo med higroskopnostjo in delovanjem lesa
- pojasni namen sušenja lesa
- opredeli osnovno razliko med sušenjem na prostem, predsušenjem in tehničnim sušenjem lesa
- izmeri vlažnost lesa z vlagomerom
- zloži žaganice v skladovnico
- našteje vplive, ki določajo trajanje naravnega sušenja lesa
- našteje in opiše vrste sušilnic
- opredeli uporabnost sušilnic glede na vrsto lesa in zahteve sušenja
- opiše napake lesa pri sušenju
|
Dijak/vajenec:
- razume in uporablja osnovne matematične pojme
- uporablja matematična orodja
- zbira, organizira in analizira podatke ter jih prikaže v tabeli
- pozna količine in merske enote
- meri različne količine, pozna njihove merske enote in enote pretvarja
- računa z decimalnimi števili
- izračuna prostornino geometrijskega telesa
- uporablja procentni račun
- uporablja merilne pripomočke
- razvija sposobnost za preučevanje, opazovanje in opisovanje pojavov
- tvori ustrezna, razumljiva in jezikovno pravilna ustna in pisna besedila
- pojasni razliko med absolutno in relativno zračno vlažnostjo
|
LES3 –Varno delo v mizarski delavnici
CILJI |
CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ |
Dijak/vajenec je zmožen:
- uporablja osebno varovalno opremo
- pozna predpise o varstvu pri delu
- upošteva pravila za varno delo
|
Dijak/vajenec:
- razvija in razširja znanje o varnosti in ohranjanju zdravja pri delu
- razvija sposobnost načrtovanja in odnosa do dela
- razvija in razširja sposobnost medsebojnega sodelovanja
|
LES4 –Varovanje zdravja in okolja
CILJI |
CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ |
Dijak/vajenec je zmožen:
- loči in sortira odpadke
- pozna predpise o varstvu pred požari ter varovanju okolja
- upošteva osnovna načela varnosti in zdravja pri delu
- razume medsebojno povezanost zdravja, okolja in kvalitete življebnja
|
Dijak/vajenec:
- varuje in krepi svoje zdravje
- se zaveda pomena osebne higiene in higiene okolja za ohranjanje zdravja
- razvija sposobnost za razumevanje in zaznavanje ekoloških problemov
- razvija odgovoren odnos do okolja in narave
|
LES 5 – Skiciranje enostavnih mizarskih izdelkov oziroma njihovih detajlov, opremljanje načrtov z osnovnimi podatki.
CILJI |
CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ |
Dijak/vajenec je zmožen:
- riše v skladu s pravili tehničnega risanja
- spozna osnove pravokotnega projiciranja
- skicira enostavne izdelke iz lesa
- nariše sestavne načrte, kosovnice, prereze in detajle enostavnih lesenih izdelkov
- napiše tehnični opis izdelka
|
Dijak/vajenec:
- uporablja pravokotni koordinatni sistem v ravnini
- spozna osnovne elemente projekcije (naris, tloris, stranski ris)
- načrtuje postavitev v prostoru
- pozna in uporablja osnovne geometrijske pojme
- opisuje in skicira geometrijska telesa
- pokaže osnove poznavanja sorazmerij
- se zaveda pomena izražanja osnovnih zamisli v skici
- napiše ustrezno, razumljivo in jezikovno pravilno besedilo
- uporablja strokovno terminologijo
|
INTEGRACIJA CILJEV
Integracija ciljev ključne kvalifikacije naravoslovje je izpeljana tako, da je oblikovana nova, dopolnjena in zaključena celota, ki zahteva smiselno nadgrajevanje in dopolnjevanje ciljev.
Učitelj posameznega vsebinskega sklopa in učitelj naravoslovja timsko načrtujeta, izvajata in vrednotita delo in pri tem upoštevata vse cilje, zapisane v obeh katalogih znanja ter jih izvajata tako, da se smiselno dopolnjujejo.
Učni sklopi, ki so integrirani v vsebinski sklop Osnove lesarstva |
Celice, tkiva, organi |
Snov |
Raztopine |
Polimeri |
Energijske pretvorbe |
Ekologija |
Merjenje in merski sistem |
Temperatura, termometer |
Vlažnost zraka |
Kapljevine in plini |
Zračni tlak |