SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

MODEL SKUPNEGA IZVAJANJA NA PODROČJU STROJNIŠTVA

Izobraževalni program: AVTOKLEPAR

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 64.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21.3. 2003.

1. Ime predmeta

PRAKTIČNI POUK

S predmetnimi področji:

2. Število ur

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Skupaj (ur)

Teorija (ur)

Vaje (ur)

1.

198

 

198

2.

462

 

462

3.

224

 

224

Skupaj

884

 

884

3. Usmerjevalni cilji

Dijaki pridobijo praktična znanja in veščine za opravljanje dela v avtokleparski dejavnosti. Utrdijo in dopolnijo znanja strokovne teorije v praksi in pridobijo tista praktična znanja, spretnosti in veščine, ki jih niso v obratovalnici. Usposobijo se za opravljanje poklica, torej za demontažo, montažo, kontrolo, vzdrževanje, popravilo, izdelavo, predelavo, preureditev (rekonstrukcijo), izvajanje varilskih del na delih, sklopih, napravah in sistemih, na okvirjih, karoserijah in nadgradnjah motornih vozil, motornih koles in njihovih priključnih vozilih ter drugih voznih sredstvih; za diagnosticiranje, nastavljanje, vzdrževanje in popravilo motornih vozil , motorjev z notranjim izgorevanjem, električnih in elektronskih ter pnevmatskih in hidravličnih naprav, njihovih sklopov, delov ter opremljanja z dodatno opremo in priborom. Pri tem predmetu dijaki spoznajo teoretične osnove procesov, ki potekajo v motornem vozilu. Spoznajo zakonitosti delovanja sklopov in naprav. Dijaki :

4. Operativni cilji predmeta

1. letnik

Vsebine in informativni cilji Formativni cilji Socializacijski cilji Izvedba
Priprava dela:
  • spoznavanje delovnega mesta,
  • zdravje in varnost pri delu,
  • tehnična, tehnološka in delovna dokumentacija.

Dijaki spoznajo delovno mesto, orodja, stroje in naprave v učni delavnici. Znajo pojasniti in upoštevati ukrepe za varno delo. Seznanijo se z uporabo tehnične, tehnološke in delovne dokumentacije.

Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za delo v poklicu.

 
Merjenje in kontrola:
  • splošna navodila pri merjenju,
  • vrednotenje meritev,
  • uporabnost meritev,
  • merjenje dolžin,
  • merjenje kotov,
  • kontrola meril.

Znajo meriti s pomičnimi in z vijačnimi merili, z merilnimi urami in s komparatorji, kotniki in kotomeri ter z nožastimi merili in vodno tehtnico.

Znajo preveriti točnost merilnega orodja in ga pravilno vzdrževati.

 

Uporaba merilnih pripomočkov, kot so:

pomična merila,

mikrometri,

merilne ure,

merske kladice,

univerzalni kotomeri,

sinusna ravnila,

libela.

Zarisovanje:

  • delovna navodila in pravila pri zarisovanju,
  • zarisovalno orodje,
  • zarisovanje oblike in točkanje.

Znajo prenašati mere in obliko z risbe na pločevino, ki jo bodo obdelovali, ter pri tem pravilno uporabljati risalno orodje in pribor.

Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije.

Vzporedni črtalniki, zarisovalne mize, zarisovalne igle, točkala, žigosne številke.

Osnove odrezavanja:

  • piljenje, žaganje, strganje,
  • vrtanje, grezenje in povrtavanje,
  • brušenje vijačnih svedrov,
  • vrezovanje notranjih in zunanjih navojev

Znajo piliti različne oblike na profilih in pločevini, žagati ter strgati jeklene in medeninaste površine. Obvladajo postopke vrtanja, povrtavanja in grezenja ter izdelavo notranjih in zunanjih navojev. Ob vrtanju različnih materialov se naučijo tudi brušenja vijačnih svedrov.

Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu.

Namizni in stebrni vrtalni stroj, vpenjalna primeža, komplet svedrov.

Osnove preoblikovanja:

  • značilnosti in postopki preoblikovanja,
  • krivljenje in upogibanje pločevine.

Poznajo osnovne postopke preoblikovanja in znajo kriviti ter upogibati pločevino in žico v hladnem stanju.

   

Toplotna obdelava:

  • značilnosti in postopki toplotne obdelave,
  • žarjenje obdelovancev različnih materialov,
  • kaljenje in popuščanje jekel,
  • ugotavljanje trdote materialov.

Poznajo značilnosti in postopke toplotne obdelave, žarjenje, kaljenje in popuščanje obdelovancev iz različnih materialov.

Razvijajo občutek za natančnost in sposobnost za reševanje težav.

Uporaba peči za toplotno obdelavo, pomožnih in kalilnih sredstev ter pribora.

Spajanje:

  • značilnosti in postopki spajanja,
  • priprava varjencev,
  • uporovno varjenje,
  • plamensko varjenje,
  • električno obločno varjenje,
  • posebni postopki spajanja (lepljenje,
  • lotanje…).

Poznajo različne postopke spajanja materialov in njihove značilnosti.

Obvladajo delovni postopek lotanja žice in pločevine.

Varijo plamensko in električno obločno ter čistijo zvare in analizirajo kvaliteto spoja.

Vadijo postopke lepljena, lotanja in spajanja umetnih mas.

Razvijajo natančnost, ustvarjalnost, ekonomičnost in delovno disciplino.

Varilniki za varjenje

MAG, TIG, ERO.

Točkovno varjenje, plamensko varjenje in rezanje, plazemski rezalnik, naprave za spajanje umetnih mas.

Površinska zaščita:

  • značilnosti in postopki površinske zaščite,
  • priprava materiala za zaščito,
  • zaščita z barvami in laki,
  • zaščita s kemijsko prevleko.

Znajo pripraviti materiale za zaščito z zaščitnimi sredstvi. Naučijo se zaščititi kovinske strojne dele z mastmi in olji ter z barvami in laki. Spoznajo vrste zaščite s kemijsko prevleko.

Razvijajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah.

Uporaba kabine za barvanje.

Vzdrževanje in montaža:

  • namen vzdrževanja,
  • vzdrževanje orodja, strojev in naprav.

Spoznajo namen vzdrževanja in njegov vpliv na trajnost delovnih sredstev.

   

2. letnik

Vsebine in informativni cilji Formativni cilji Socializacijski cilji Posebnosti v izvedbi

Rezanje in izrezovanje tankih pločevin z ročnimi škarjami L+D, vzvodnimi in različnimi električnimi škarjami.

Dijaki se naučijo uporabljati najprimernejše škarje za določeno operacijo. Naučijo se izbirati ustrezne škarje in poznajo pravilno tehnologijo dela z njimi.

Navajajo se na ekonomičen način dela.

Samostojno delo pod nadzorom.

Upogibanje pločevine na raznih upogibnih strojih in napravah.

Naučijo se uporabljati razna upogibna orodja in naprave.

Pridobivajo zavest o pripadnosti poklicu.

Samostojno delo pod nadzorom.

Uvijanje in robljenje pločevine.

Znajo izračunati plašč izdelka (cevi itd.), izbrati pravilen postopek uvijanja in robljenja ter uporabljati razne priprave. Znajo določiti enostavne plašče izdelkov.

 

Samostojno delo pod nadzorom.

Ročno zunanje in notranje robljenje.

Naučijo se uporabljati razne priprave in pripomočke ter pravilno voditi kladivo pri upogibanju - upogibati po črti.

 

Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

Uvijanje okroglih oblik in kotnikov.

Naučijo se preoblikovati polizdelke na razne načine ter znajo uporabljati razne stroje in naprave, ki se uporabljajo pri takšnem delu.

 

Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

Uporaba raznih kleparskih ročnih orodij in njihova izbira glede na potrebe.

Poznajo vsa razpoložljiva orodja in namen njihove uporabe v konkretnih primerih. Znajo izbrati pravilno orodje.

 

Demonstracija pod nadzorom.

Vrtanje, sekanje, piljenje, brušenje in žaganje tankih pločevin.

Spoznajo različna orodja za obdelavo pločevine in njihove posebnosti.

 

Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

Brušenje ročnega orodja.

Znajo pravilno usposobiti ročno orodje na za to primernih strojih in ob uporabi raznih merilnih pripomočkov

Prepoznajo obrabljeno orodje.

Navajajo se na pravilen način dela.

Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

Brušenje z ročnimi brusilnimi stroji.

Spoznajo ročne brusilne stroje, delo z njimi in varnostne ukrepe pri delu.

 

Demonstracija in samostojno delo.

Struženje.

Seznanijo se s stružnico, z njenimi deli in spoznajo karakteristična dela, ki jih lahko opravijo na stružnici.

Razširjajo splošna praktična znanja.

Demonstracija.

Rezkanje.

Seznanijo se z rezkalnimi stroji, njihovimi deli in spoznajo karakteristična dela, ki jih lahko opravimo na rezkalnih strojih.

Razširjajo splošna praktična znanja.

Demonstracija.

Brušenje

Seznanijo se z brusilnimi stroji, njihovimi deli in spoznajo karakteristična dela, ki jih lahko opravimo na brusilnih strojih.

Razširjajo splošna praktična znanja.

Demonstracija.

Oblikovanje pločevin, izdelava enostavnih izdelkov.

Znajo izbrati ustrezna orodja, naprave, pripomočke in stroje ter jih uporabljati.

Naučijo se izdelovati praktični izdelek, sestavljen iz več elementov.

Utrjujejo osvojena znanja, spretnosti in iznajdljivost pri delu.

Samostojno delo pod nadzorom.

Izdelava izdelka iz pločevine.

Izdelajo zahtevnejši izdelek z uporabo vseh predhodno pridobljenih praktičnih znanj.

Navajajo se na skupinsko delo.

Skupinsko napravijo izdelek.

Plamensko varjenje tankih pločevin.

Nastavitev plamena, taljenje ter varjenje z dodajanjem materiala.

Seznanijo se z uporabo varilne garniture in osnovnimi tehnikami varjenja tankih pločevin. Znajo pravilno voditi gorilnik in dodajni material

Navajajo se na upoštevanje delovnih navodil.

Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

Mehko spajkanje in cinanje pločevine.

Seznanijo se z vrstami spajkalnikov, materiali za spajkanje,

materiali za spajkan uporabo posameznih vrst spajkalnikov. Spoznajo postopek in namen cinanja. Naučijo se pravilne tehnike dela.

 

Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

Trdo spajkanje pločevine.

Seznanijo se z varilnimi napravami, dodajnim materialom, s postopki varjenja in z materiali, ki jih lahko varimo. Obvladajo tehniko varjenja in nastavitev aparatov.

 

Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

Električno točkovno varjenje avtomobilskih delov.

Obvladajo točkovno varjenje s poznavanjem varilne garniture, materialov in tehnike dela.

 

Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

Varjenje tanke pločevine z MAG-, TIG-varilnim postopkom.

Izdelava izdelka.

Seznanijo se z varilnimi napravami, dodajnim materialom, postopki varjenja in z materiali, ki jih lahko varimo. Obvladajo tehniko varjenja in nastavitev aparatov.

Izdelajo enostaven izdelek z uporabo tehnoloških operacij zarisovanja, piljenja, plamenskega varjenja (taljenja robov) ter MAG- in TIG- varjenja.

Pridobivajo iznajdljivost pri delu, sposobnost samokontrole in ocenjevanja lastnega dela.

Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

Ravnanje pločevine in avtomobilskih delov s krčenjem.

Spoznavajo vrste postopkov segrevanja pločevine z raznimi aparati in vrstami energije. Naučijo se ravnati prenapete pločevine na vozilu.

 

Samostojno delo pod nadzorom.

Oblikovanje pločevine in izdelava različnih stožčastih posod in cevnih kolen.

Naučijo se oblikovati plašče različnih nesimetričnih oblik in ponovijo znanja o zarisovanju na pločevino, izrezovanju in upogibanju ter varjenju v različnih položajih.

 

Samostojno delo po navodilih in pod nadzorom.

Postavitev in pritrditev vozila na ravnalno mizo.

Seznanijo se z različnimi ravnalnimi sistemi, s tehniko pritrjevanja vozila na ravnalno mizo, pri čemer morajo natančno upoštevati delovna navodila.

Navajajo se na natančnost pri delu.

Timsko delo pod nadzorom.

Demontaža in montaža notranjosti vozila;

Znajo demontirati in montirati razne dele notranje opreme vozila in poznajo tehniko ter tehnologijo demontaže in montaže.

 

Samostojno delo po navodilih in pod nadzorom.

Demontaža in montaža svetlobnih teles na vozilu ter nastavljanje žarometov.

Poznajo tehnologijo in tehniko montaže ter demontaže svetlobnih teles in njihovo nastavljanje. Znajo demontirati in montirati svetlobna telesa ter jih po montaži nastaviti.

Razvijajo sposobnost reševanja tehničnih težav.

Samostojno delo po navodilih in pod nadzorom.

Odklop in priklop akumulatorja, alternatorja in zaganjalnika.

Poznajo tehnologijo in tehniko odklopa in priklopa akumulatorja, alternatorja in zaganjalnika. Znajo priklopiti in odklopiti akumulator, zaganjalnik in alternator.

 

Samostojno delo po navodilih in pod nadzorom.

Diagnostika napak in njihovo odpravljanje na električni napeljavi.

Znajo odkriti in odpraviti manjše napake na električni instalaciji vozila.

Navajajo se na učinkovito ukrepanje v delovni situaciji.

Samostojno in timsko delo.

Demontaža in montaža hladilnega ter grelnega sistema.

Poznajo tehnologijo in tehniko montaže ter demontaže hladilnega in grelnega sistema. Znajo demontirati in montirati hladilni ter grelni sistem vozila.

 

Samostojno delo pod nadzorom.

Demontaža in montaža prednje ter zadnje preme in vzmetenja vozil.

Poznajo tehnologijo in tehniko montaže ter demontaže prednje in zadnje preme ter vzmetenja vozil. Znajo demontirati in montirati prednjo ter zadnjo premo vozila.

 

Samostojno in timsko delo.

Demontaža in montaža krmilnega sistema.

Poznajo tehnologijo in tehniko montaže ter demontaže krmilnega sistema. Znajo demontirati in montirati krmilni sistem vozila.

 

Samostojno in timsko delo.

Demontaža in montaža zavornega sistema.

Poznajo tehnologijo in tehniko montaže in demontaže zavornega sistema.

Znajo demontirati in montirati zavorni sistem vozila.

 

Samostojno in timsko delo.

Demontaža in montaža polgredi ter kardanske gredi.

Poznajo tehnologijo in tehniko montaže ter demontaže polgredi in kardanske gredi. Znajo demontirati in montirati polgredi ter kardanske gredi pri vozilih.

 

Samostojno in timsko delo.

Orodja, stroji in naprave v avtokleparski delavnici.

Seznanijo se z delom, orodji, s stroji in z napravami, ki jih mora imeti dobro opremljena avtokleparska delavnica.

Pridobivajo občutek pripadnosti stroki.

Frontalno delo in demonstracija.

Varstvo pri delu, ekologija.

Oprema avtokleparskih delavnic.

Postopek pri popravilu vozila in demontaži delov.

Obvladajo pravilnik o varstvu pri delu, napravah in opremljenosti avtokleparskih delavnic glede varnosti in ekologije.

Pridobivajo pozitiven odnos do dela in okolja.

Skupinsko delo pod nadzorom.

Spoznavanje delovnih prostorov in opreme v avtoličarski delavnici, kompresorske postaje, lakirne kabine in mešalnice avtolakov.

Znajo se orientirati v avtoličarski delavnici.

Razvijajo sposobnost orientiranja v delovnem procesu.

Skupinsko delo pod nadzorom.

Spoznavanje avtoličarskih materialov.

Znajo prepoznati različne avtoličarske materiale in njihov namen.

 

Skupinsko in samostojno delo pod nadzorom.

Spoznavanje postopka postavljanja in dviganja vozila z avtodvigalom ter odstranjevanje starega naliča in rje.

Znajo pravilno in varno postaviti vozilo na avtodvigalo ter poznajo postopek odstranjevanja starega naliča in rje.

Naučijo se odstraniti stari nalič in rjo z delov vozila.

 

Demonstracija, samostojno delo in delo v skupini pod nadzorom.

Spoznavanje postopka priprave površine za nanos poliesterskega kita in obdelava površin.

Znajo pripraviti površino za nanos poliesterskega kita in z njim obdelati površino.

Razvijajo sposobnost reševanja tehnoloških težav.

Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

Priprava podvozja vozila in zaščita vozila z antikorozijskimi sredstvi.

Znajo pripraviti podvozje za antikorozijsko zaščito in zaščititi podvozje vozila.

 

Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

Zaščita delov vozila, ki se ne brizgajo, in brizganje temeljne barve.

Znajo zaščititi dele vozila, ki se ne brizgajo. Poznajo tehnologijo in tehniko brizganja temeljne barve.

Navajajo se na natančnost in doslednost pri delu.

Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

Brizganje in brušenje akrilnega kita.

Znajo obdelati površino vozila z akrilnim kitom.

 

Demonstracija in samostojno delo.

Brizganje avtolaka.

Poznajo tehnologijo in tehniko brizganja avtolaka. Znajo lakirati dele površine vozila.

 

Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

3. letnik

Vsebine in informativni cilji Formativni cilji Socializacijski cilji Posebnosti v izvedbi

Ravnanje poškodb na karoseriji in prilagajanje novih delov.

Dijaki obvladajo tehniko in tehnologijo dela pri ravnanju ter prilagajanju novih karoserijskih delov.

Navajajo se na samostojno delo.

Samostojno delo pod nadzorom.

Varjenje tankih pločevin in avtomobilskih delov z MAG- in s TIG-varilnim postopkom.

Trdo spajkanje pločevin.

Vadijo postopke varjenja avtomobilskih delov in prilagajajo posamezne dele karoserije.

 

Samostojno delo pod nadzorom.

Plamensko varjenje tankih pločevin.

Mehko spajkanje.

Znajo samostojno s plamenskim varjenjem in spajkanjem popravljati razne dele (npr. rezervoar za gorivo).

 

Samostojno delo pod nadzorom.

Varjenje PVC.

Električno točkovno varjene in delo z električnim točkovnikom.

Spoznajo umetne snovi, ki jih je možno variti, in praktični postopek varjenja. Naučijo se praktično uporabljati električni točkovni aparat pri delu na vozilu.

Pridobivajo občutek odgovornosti za delo, ki ga sami opravijo.

Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

Oblikovanje pločevine, izdelava posameznih avtomobilskih pločevinskih delov.

Obnovijo že pridobljena znanja o uporabno preoblikovalnih postopkih. Urijo ročne spretnosti, potrebne pri avtokleparskem delu. Znajo presoditi, kdaj karoserijski del zamenjati in kdaj popraviti.

 

Samostojno delo po navodilih in pod nadzorom.

Nastavitev in pritrditev vozila na ravnalno mizo, meritve na karoseriji z elektronsko roko.

Poznajo osnovne principe dela na ravnalni mizi.

Naučijo se računalniško podprtega merjenja z elektronsko roko na ravnalni mizi.

Navajajo se na natančnost in vztrajnost pri delu.

Timsko delo pod nadzorom.

Ravnanje karoserije po poškodbi na ravnalni mizi in izpis podatkov.

Poškodovano vozilo znajo pravilno pritrditi na ravnalno mizo, ga izmeriti in s hidravlično roko izvleči.

Z različnimi postopki znajo popraviti manj poškodovano vozilo.

Navajajo se na sposobnost dela v timu.

Timsko delo pod nadzorom.

Ravnanje strehe vozila z demontažo in montažo šip ter tapet.

Vadijo tehniko demontaže in montaže šip. Naučijo se izbirati najustreznejše postopke popravila, uporabljati najustreznejša orodja in delovna sredstva.

Urijo spretnosti, potrebne pri opravljanju poklica.

Samostojno delo po navodilih in pod nadzorom.

Krčenje pločevine s segrevanjem in z upogibanjem profilov.

Znajo ravnati prednapeto pločevino z uporabo različnih elektrod, plamena, hladnega postopka in ravnalnih orodij. Znajo upogibati profile na različne načine

Urijo reševanje tehnoloških in poklicnih težav.

Samostojno delo po navodilih in pod nadzorom.

Zaščita pločevine, tesnjenje zamenjanih delov vozila, kitanje poškodovanih mest.

Znajo zaščititi, zatesniti, zakitati in obrusiti popravljena mesta tako, da dosegajo kvaliteto originalnih delov.

 

Samostojno delo pod nadzorom.

Cinanje varjenih ali poškodovanih površin.

Lepljenje.

Kovičenje in vijačenje pločevine.

Znajo cinati pločevinske površine in jih primerno obrusiti. Obvladajo metode lepljenja, kovičenja in vijačenja pločevine.

 

Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom.

Vgradnja strešne lopute in okenskega okvirja.

Znajo izvesti vse potrebne tehnološke postopke pri vgradnji strešne lopute in okenskega okvirja.

Navajajo se na upoštevanje pisnih navodil proizvajalcev.

Delo v skupini pod nadzorom.

Lepljenje stekel na vozilu.

Po navodilih znajo pripraviti ustrezno lepilo. Znajo pripraviti ustrezna orodja in naprave, uporabne pri lepljenju ter izvesti postopek lepljenja.

 

Samostojno delo pod nadzorom.

Popravilo različnih poškodb na vozilu ali zamenjava delov.

Zavedajo se končnega cilja popravila, zahtevane kvalitete in načina doseganja kvalitete dela.

Znajo samostojno izvesti popravilo.

Navajajo se na samostojno odločanje.

Samostojno delo pod nadzorom.

5. Obvezne oblike preverjanja in ocenjevanja

V posameznem ocenjevalnem obdobju se preverja znanje in ocenjuje:

6. Povezanost z drugimi predmeti

Praktični pouk se navezuje na strokovnoteoretične predmete, kjer dijak dobi teoretične osnove, ki jih nadgradi s praktičnimi znanji in spoznanji. Praktični pouk je naravnan demonstracijsko, saj predvideni čas ne dopušča vadenja in s tem pridobivanja ustreznih delovnih izkušenj. V 2. in 3. letniku ima nalogo izravnave praktičnih znanj in posredovanja tistih znanj, ki jih dijak ne dobi pri delodajalcu, so pa potrebna za izpolnitev obvladovanja potrebnih znanj, ki jih opredeljuje nomenklatura oziroma opis poklica.