SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

MODEL SKUPNEGA IZVAJANJA NA PODROČJU STROJNIŠTVA

Izobraževalni program: AVTOLIČAR

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 64.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21.3. 2003.

1. Ime predmeta

GRADIVA

2. Število ur

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Skupaj (ur)

Teorija (ur)

Vaje (ur)

1.

99

66

33

2.

66

50

16

3.

48

32

16

Skupaj

213

148

65

3. Usmerjevalni cilji

Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom, je temelj za uporabo materialov in razumevanje postopkov dela. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, identifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja dijake na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov.

Dijaki:

4. Operativni cilji

1. letnik

Vsebine in informativni cilji Formativni cilji Socializacijski cilji Posebnosti v izvedbi
Snovi in njene spremembe Dijaki definirajo osnovne fizikalne lastnosti snovi. Poznajo agregatna stanja in prehode med njimi. Na primerih razložijo razliko med zmesjo in čisto snovjo, med elementom in spojino. Ob primerih zmesi se odločijo za pravilen postopek ločevanja zmesi. Dijaki razvijajo natančnost in strokovnost. Vaje:
  • ločevanje zmesi,
  • priprava spojine iz elementov.
Zgradba snovi Razlikujejo med atomom, molekulo in ionom. Razložijo periodni sistem elementov. Razumejo vzroke za povezovanje delcev. Poznajo kristalne strukture. Razumejo povezavo zgradbe snovi in njene lastnosti.   Vaje:
  • vzorci kristalov,
  • periodni sistem.
Video.
Voda in vodne raztopine Povežejo strukturo vode in njene lastnosti. Poznajo način mehčanja trde vode in uporabnost mehke vode. Prepoznajo glavne onesnaževalce vode. Definirajo pojme topilo, topljenec, raztopina. Povežejo zgradbo topila in topljenca. Izračunajo masno koncentracijo raztopin. Na osnovi eksperimenta sklepajo na vzroke prevodnosti v povezavi s strukturo topljenca. Razvijajo občutek za natančnost in varčnost pri delu ter ekološko zavest. Vaje:
  • dokaz vode z cuso4,
  • raztapljanje snovi v različnih topilih,
  • prevodnost raztopin,
  • vrelišče, tališče raztopin.
Video.
Kemijska reakcija Na primerih ločijo fizikalno in kemijsko spremembo snovi. Definirajo pojme: reaktant, produkt, energija kemijske reakcije in zakon o ohranitvi mase. Razlikuje endotermno in eksotermno reakcijo. Razumejo pomen toplote kemijske reakcije na izbranih primerih, npr. ogljikovodiki. Definirajo hitrost kemijske reakcije. Razložijo vpliv koncentracije, temperature in katalizatorja na hitrost kemijske reakcije. Razumejo pomen katalizatorjev.   Vaje:
  • razlika med fizikalno in kemijsko spremembo snovi,
  • energija pri kemijski reakciji,
  • vplivi na hitrost kemijskih reakcij.
Kisline, baze, soli Definirajo pojem indikator. Prepoznajo nekaj indikatorjev. Razlikujejo kisline in baze na osnovi ph-vrednosti njihovih vodnih raztopin. Ocenijo jakosti kislin oziroma baz na osnovi ph-vrednosti njihovih vodnih raztopin. Poznajo nastanek topnih in netopnih soli. Definirajo reakcijo nevtralizacija. Spoznajo učinek kislih padavin. Razvijajo ekološko zavest in osebno odgovornost. Vaje:
  • identifikacija kislin in baz s pomočjo indikatorjev,
  • določanje ph-vrednosti vodnih raztopin kislin in baz.
Zrak Poznajo sestavo zraka in uporabo plinov iz zraka. Poznajo onesnaževalce zraka.    
Kovine:      
  • kovine v naravi,
  • predelava rud,
  • značilne fizikalne lastnosti kovin,
  • kemijske lastnosti kovin,
  • elektrokemijska napetostna vrsta,
  • pregled lastnosti posameznih kovin, ki jih uporabljamo v stroki,
  • zlitine, vrste in pomen.
Ugotovijo, da so osnove za pridobivanje kovin iz rud njihove kemijske lastnosti. Razumejo, da vse fizikalne značilnosti kovin izvirajo iz zgradbe in strukture kovin. Na osnovi redoks vrste poskušajo napovedati kemijske lastnosti kovin in njihovo žlahtnost. Poznajo železo in vrste jekel glede na uporabo in kemijsko sestavo. Poznajo vrste jeklenih polizdelkov in izdelkov glede na način obdelave. Poznajo lastnosti lahkih in težkih barvastih kovin. Razumejo pomen kovin v svojem poklicu, njihovo uporabnost v določenem okolju in za določen namen. Prepoznajo pomen in uporabnost zlitin. Razvijajo odnos do stroke. Vaje:
  • merjenje gostote kovin,
  • merjenje prevodnosti kovin,
  • raztapljanje kovin v kislinah.
Ogljikove spojine Prepoznajo razliko med organskimi in anorganskimi spojinami. Opišejo ogljikovodike in njihove lastnosti.    

2. letnik

Vsebine in informativni cilji Formativni cilji Socializacijski cilji Posebnosti v izvedbi
Nekovinski materiali:
  • polimeri,
  • plastične mase iz sintetičnih polimerov,
  • plastične mase iz naravnih polimerov.
Dijaki poznajo naravne, sintezne polimere, oh, proteine. Prepoznajo prednosti in pomanjkljivosti plastičnih mas. Poznajo postopke oblikovanja izdelkov iz plastičnih mas glede na njihove lastnosti. Razvrstijo plastične mase po področjih uporabe in po obliki ter poznajo njihovo označevanje. Razumejo okoljske probleme. Dijaki razvijajo ekološko zavest.  
Kavčuk, guma, sintetični kavčuk Razširijo znanje o lastnostih in uporabi kavčuka. Primerjajo naravni in sintetični kavčuk. Definirajo vulkanizacijo. Prepoznajo pomen gume kot surovine za premaze. Razvijajo poklicno odgovornost. Vaje:
  • lastnosti kavčuka in gume,
  • spremembe materialov v raznih reagentih in spremembe odvisnosti od temperature.
Nafta, frakcije nafte, oktanovo število Prepoznajo lastnosti nafte. Definirajo frakcije nafte in njihovo uporabo. Definirajo kreking in razumejo njegov pomen. Definirajo oktanovo število. Razumejo pomen naftnih derivatov kot surovine za premaze.   Video: Od surove nafte do bencina.
Goriva Definirajo vrste goriv, njihovo sestavo in zahteve, ki jih mora izpolnjevati gorivo. Definirajo kurilno vrednost goriv. Razumejo pomen alternativnih virov energije. Razvijajo varčnost in ekološko zavest. Vaje:
  • izračun kurilne vrednosti,
  • izračun toplote pri zgorevanju.
Maziva - glede na izvor in predelavo Prepoznajo osnovne lastnosti maziv, načine pridobivanja. Razumejo njihov pomen in uporabo.    
Steklo, varnostno steklo Primerjajo vrste stekel in njihove lastnosti.    
Vrste kitov in polnil Razložijo pomen in naloge kitov ter polnil. Razlikujejo vrste kitov in polnil glede na njihovo sestavo, uporabo, način sušenja in nanašanja. Razlikujejo med kiti in polnili.    

3. letnik

Vsebine in informativni cilji Formativni cilji Socializacijski cilji Posebnosti v izvedbi
Surovine za premaze
Pigmenti, barvila in polnila Dijaki poznajo pigmente po izvoru in kvaliteti, po lastnostih in nalogah. Razumejo barvo kot fizikalni pojav ali kot zmes pigmenta in veziva. Primerjajo kriterije za oceno kvalitete pigmentov. Prepoznajo posebnosti bronz, kovinskih pigmentov in pigmentov z bisernim učinkom. Dijaki razvijajo občutek za estetiko barvnih odnosov. Vaje:
  • priprava pigmenta,
  • vpliv okolja na vzorce določenih barv.
Olja Razlikujejo med vrstami olj. Prepoznajo njihove lastnosti in uporabo.    
Smole, naravne smole, umetne smole (polimerizacijske in polikondenzacijske) Razvrstijo smole v naravne in umetne. Razlikujejo med lastnostmi naravnih in umetnih smol. Definirajo pojme: monomer, polimer, polimerizacija. Razvrstijo umetne smole na termoplaste, duroplaste in elastoplaste glede na temperaturno obstojnost. Na primeru razložijo adicijsko polimerizacijo in polikondenzacijo. Pojasnijo razliko med polimerizacijskimi in polikondenzacijskimi polimeri. Razumejo značilnosti in lastnosti smol ter njihovo uporabo za premaze. Ocenijo probleme razgradnje sinteznih polimerov v okolju. Razvijajo ekološko zavest, poklicno in osebno odgovornost. Vaje:
  • v okolju poiščejo umetne snovi in ugotavljajo njihove lastnosti,
  • priprava enostavne umetne smole,
  • razlika med termoplasti in duroplasti,
  • oblikovanje in odpornost termoplastov pri proizvodnji sintetičnih mas.
Topila in razredčila Razlikujejo topila po lastnostih in sposobnostih raztapljanja. Ločijo med raztapljanjem in razredčevanjem. Razumejo vpliv topila in pravilnost uporabe na kvaliteto premaza. Upoštevajo fiziološki vpliv topil in njihov vpliv na okolje. Razvijajo občutek za varovanje okolja. Vaje:
  • raztapljanje različnih snovi v topilih,
  • hlapnost topil.
Sušila ali sikativi Pojasnijo uporabnost sikativov in princip njihovega delovanja.    
Mehčala in dodatki Prepoznajo vlogo mehčal in dodatkov. Razumejo, da dodatki premazom lahko povečajo trdnost, oprijem, elastičnost in sijaj.    
Premazi:
  • oljni premazi,
  • špiritni premazi,
  • celulozni premazi,
  • umetnosmolni premazi ( alkidni, polivretanski, epoksidni, akrilni, vinilni itd.),
  • premazi na osnovi naravnega kavčuka in drugih polimerov,
  • temperaturno odporni premazi,
  • kombinacije premazov,
  • praški.
Poznajo vrste premazov glede na topilo, vezivo in pigmente. Razvrstijo premaze glede na:
  • namen uporabe,
  • zgradbo prevleke,
  • način nanašanja,
  • površinski učinek,
  • vrsto pigmentiranja,
  • način sušenja,
  • topila,
  • sestavo veziva.
Prepoznajo lastnosti enokomponentnih in dvokomponentnih lakov. Razumejo delovanje kovinskih lakov in lakov z bisernim učinkom. Poznajo pomen praškov za lakiranje, njihovo sestavo in s tem povezano varovanje okolja, saj ne vsebujejo škodljivih topil.
Razvijajo občutek za varovanje okolja. Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. Vaje:
  • določanje kvalitete različnim vzorcem,
  • oblikovanje in odpornost
  • termoplastov pri proizvodnji sintetičnih mas.
Sredstva za nego in zaščito premazov Poznajo sredstva za nego premazov, zaščito pred udarci in vremenskimi vplivi.    

5. Obvezne oblike preverjanja in ocenjevanja

Ustno preverjanje in ocenjevanje znanja ter ocenjevanje vaj.

6. Povezanost z drugimi predmeti

Znanje Povezava s predmetom
  Predmet Znanje
Snovi in njene spremembe Osnove strojništva Tehnologija ličarstva Praktični pouk Označevanje stanja površin. Ločevanje snovi. Mehanske, fizikalne, tehnološke in kemijske lastnosti gradiv. Spoznavanje podlag obdelovancev in vplivi okolja nanje, recikliranje topil.
Kemijska reakcija Tehnologija ličarstva Praktični pouk Korozija, postopki protikorozijske zaščite, premazi. Postopki protikorozijske zaščite. Nanašanje in sušenje premazov.
Kovine in nekovinski materiali Osnove strojništva Tehnologija ličarstva Praktični pouk Uporaba računalnika in podatkovnih baz. Predobdelava in obdelava površine. Poznavanje obdelovancev.
Surovine za premaze Premazi Osnove strojništva Osnove risanja in oblikovanja Tehnologija ličarstva Praktični pouk Uporaba računalnika in podatkovnih baz. Teorija barv. Nanašanje premaznih sredstev. Spremembe in napake premazov. Sušenje premazov. Priprava in uporaba premazov. Sušenje lakov, popravila napak po brizganju in sušenju.