Izobraževalni program: AVTOLIČAR
Sprejeto na 64.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21.3. 2003.
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
Skupaj (ur) |
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
|
1. |
99 |
66 |
33 |
2. |
66 |
50 |
16 |
3. |
48 |
32 |
16 |
Skupaj |
213 |
148 |
65 |
Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom, je temelj za uporabo materialov in razumevanje postopkov dela. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, identifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja dijake na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov.
Dijaki:
1. letnik
Vsebine in informativni cilji | Formativni cilji | Socializacijski cilji | Posebnosti v izvedbi |
Snovi in njene spremembe | Dijaki definirajo osnovne fizikalne lastnosti snovi. Poznajo agregatna stanja in prehode med njimi. Na primerih razložijo razliko med zmesjo in čisto snovjo, med elementom in spojino. Ob primerih zmesi se odločijo za pravilen postopek ločevanja zmesi. | Dijaki razvijajo natančnost in strokovnost. |
Vaje:
|
Zgradba snovi | Razlikujejo med atomom, molekulo in ionom. Razložijo periodni sistem elementov. Razumejo vzroke za povezovanje delcev. Poznajo kristalne strukture. Razumejo povezavo zgradbe snovi in njene lastnosti. |
Vaje:
|
|
Voda in vodne raztopine | Povežejo strukturo vode in njene lastnosti. Poznajo način mehčanja trde vode in uporabnost mehke vode. Prepoznajo glavne onesnaževalce vode. Definirajo pojme topilo, topljenec, raztopina. Povežejo zgradbo topila in topljenca. Izračunajo masno koncentracijo raztopin. Na osnovi eksperimenta sklepajo na vzroke prevodnosti v povezavi s strukturo topljenca. | Razvijajo občutek za natančnost in varčnost pri delu ter ekološko zavest. |
Vaje:
|
Kemijska reakcija | Na primerih ločijo fizikalno in kemijsko spremembo snovi. Definirajo pojme: reaktant, produkt, energija kemijske reakcije in zakon o ohranitvi mase. Razlikuje endotermno in eksotermno reakcijo. Razumejo pomen toplote kemijske reakcije na izbranih primerih, npr. ogljikovodiki. Definirajo hitrost kemijske reakcije. Razložijo vpliv koncentracije, temperature in katalizatorja na hitrost kemijske reakcije. Razumejo pomen katalizatorjev. |
Vaje:
|
|
Kisline, baze, soli | Definirajo pojem indikator. Prepoznajo nekaj indikatorjev. Razlikujejo kisline in baze na osnovi ph-vrednosti njihovih vodnih raztopin. Ocenijo jakosti kislin oziroma baz na osnovi ph-vrednosti njihovih vodnih raztopin. Poznajo nastanek topnih in netopnih soli. Definirajo reakcijo nevtralizacija. Spoznajo učinek kislih padavin. | Razvijajo ekološko zavest in osebno odgovornost. |
Vaje:
|
Zrak | Poznajo sestavo zraka in uporabo plinov iz zraka. Poznajo onesnaževalce zraka. | ||
Kovine: | |||
|
Ugotovijo, da so osnove za pridobivanje kovin iz rud njihove kemijske lastnosti. Razumejo, da vse fizikalne značilnosti kovin izvirajo iz zgradbe in strukture kovin. Na osnovi redoks vrste poskušajo napovedati kemijske lastnosti kovin in njihovo žlahtnost. Poznajo železo in vrste jekel glede na uporabo in kemijsko sestavo. Poznajo vrste jeklenih polizdelkov in izdelkov glede na način obdelave. Poznajo lastnosti lahkih in težkih barvastih kovin. Razumejo pomen kovin v svojem poklicu, njihovo uporabnost v določenem okolju in za določen namen. Prepoznajo pomen in uporabnost zlitin. | Razvijajo odnos do stroke. |
Vaje:
|
Ogljikove spojine | Prepoznajo razliko med organskimi in anorganskimi spojinami. Opišejo ogljikovodike in njihove lastnosti. |
2. letnik
Vsebine in informativni cilji | Formativni cilji | Socializacijski cilji | Posebnosti v izvedbi |
Nekovinski materiali: | |||
|
Dijaki poznajo naravne, sintezne polimere, oh, proteine. Prepoznajo prednosti in pomanjkljivosti plastičnih mas. Poznajo postopke oblikovanja izdelkov iz plastičnih mas glede na njihove lastnosti. Razvrstijo plastične mase po področjih uporabe in po obliki ter poznajo njihovo označevanje. Razumejo okoljske probleme. | Dijaki razvijajo ekološko zavest. | |
Kavčuk, guma, sintetični kavčuk | Razširijo znanje o lastnostih in uporabi kavčuka. Primerjajo naravni in sintetični kavčuk. Definirajo vulkanizacijo. Prepoznajo pomen gume kot surovine za premaze. | Razvijajo poklicno odgovornost. |
Vaje:
|
Nafta, frakcije nafte, oktanovo število | Prepoznajo lastnosti nafte. Definirajo frakcije nafte in njihovo uporabo. Definirajo kreking in razumejo njegov pomen. Definirajo oktanovo število. Razumejo pomen naftnih derivatov kot surovine za premaze. | Video: Od surove nafte do bencina. | |
Goriva | Definirajo vrste goriv, njihovo sestavo in zahteve, ki jih mora izpolnjevati gorivo. Definirajo kurilno vrednost goriv. Razumejo pomen alternativnih virov energije. | Razvijajo varčnost in ekološko zavest. |
Vaje:
|
Maziva - glede na izvor in predelavo | Prepoznajo osnovne lastnosti maziv, načine pridobivanja. Razumejo njihov pomen in uporabo. | ||
Steklo, varnostno steklo | Primerjajo vrste stekel in njihove lastnosti. | ||
Vrste kitov in polnil | Razložijo pomen in naloge kitov ter polnil. Razlikujejo vrste kitov in polnil glede na njihovo sestavo, uporabo, način sušenja in nanašanja. Razlikujejo med kiti in polnili. |
3. letnik
Vsebine in informativni cilji | Formativni cilji | Socializacijski cilji | Posebnosti v izvedbi |
Surovine za premaze | |||
Pigmenti, barvila in polnila | Dijaki poznajo pigmente po izvoru in kvaliteti, po lastnostih in nalogah. Razumejo barvo kot fizikalni pojav ali kot zmes pigmenta in veziva. Primerjajo kriterije za oceno kvalitete pigmentov. Prepoznajo posebnosti bronz, kovinskih pigmentov in pigmentov z bisernim učinkom. | Dijaki razvijajo občutek za estetiko barvnih odnosov. |
Vaje:
|
Olja | Razlikujejo med vrstami olj. Prepoznajo njihove lastnosti in uporabo. | ||
Smole, naravne smole, umetne smole (polimerizacijske in polikondenzacijske) | Razvrstijo smole v naravne in umetne. Razlikujejo med lastnostmi naravnih in umetnih smol. Definirajo pojme: monomer, polimer, polimerizacija. Razvrstijo umetne smole na termoplaste, duroplaste in elastoplaste glede na temperaturno obstojnost. Na primeru razložijo adicijsko polimerizacijo in polikondenzacijo. Pojasnijo razliko med polimerizacijskimi in polikondenzacijskimi polimeri. Razumejo značilnosti in lastnosti smol ter njihovo uporabo za premaze. Ocenijo probleme razgradnje sinteznih polimerov v okolju. | Razvijajo ekološko zavest, poklicno in osebno odgovornost. |
Vaje:
|
Topila in razredčila | Razlikujejo topila po lastnostih in sposobnostih raztapljanja. Ločijo med raztapljanjem in razredčevanjem. Razumejo vpliv topila in pravilnost uporabe na kvaliteto premaza. Upoštevajo fiziološki vpliv topil in njihov vpliv na okolje. | Razvijajo občutek za varovanje okolja. |
Vaje:
|
Sušila ali sikativi | Pojasnijo uporabnost sikativov in princip njihovega delovanja. | ||
Mehčala in dodatki | Prepoznajo vlogo mehčal in dodatkov. Razumejo, da dodatki premazom lahko povečajo trdnost, oprijem, elastičnost in sijaj. | ||
Premazi: | |||
|
Poznajo vrste premazov glede na topilo, vezivo in pigmente. Razvrstijo premaze glede na:
|
Razvijajo občutek za varovanje okolja. Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
Vaje:
|
Sredstva za nego in zaščito premazov | Poznajo sredstva za nego premazov, zaščito pred udarci in vremenskimi vplivi. |
Ustno preverjanje in ocenjevanje znanja ter ocenjevanje vaj.
Znanje | Povezava s predmetom | |
Predmet | Znanje | |
Snovi in njene spremembe | Osnove strojništva Tehnologija ličarstva Praktični pouk | Označevanje stanja površin. Ločevanje snovi. Mehanske, fizikalne, tehnološke in kemijske lastnosti gradiv. Spoznavanje podlag obdelovancev in vplivi okolja nanje, recikliranje topil. |
Kemijska reakcija | Tehnologija ličarstva Praktični pouk | Korozija, postopki protikorozijske zaščite, premazi. Postopki protikorozijske zaščite. Nanašanje in sušenje premazov. |
Kovine in nekovinski materiali | Osnove strojništva Tehnologija ličarstva Praktični pouk | Uporaba računalnika in podatkovnih baz. Predobdelava in obdelava površine. Poznavanje obdelovancev. |
Surovine za premaze Premazi | Osnove strojništva Osnove risanja in oblikovanja Tehnologija ličarstva Praktični pouk | Uporaba računalnika in podatkovnih baz. Teorija barv. Nanašanje premaznih sredstev. Spremembe in napake premazov. Sušenje premazov. Priprava in uporaba premazov. Sušenje lakov, popravila napak po brizganju in sušenju. |