Izobraževalni program: AVTOLIČAR
Sprejeto na 64.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21.3. 2003.
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
Skupaj (ur) |
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
|
1. |
99 |
83 |
16 |
2. |
165 |
132 |
33 |
3. |
48 |
40 |
8 |
Skupaj |
312 | 255 | 57 |
Predmet je podpora ostalim strokovnim predmetom in praktičnemu pouku. Je temelj za razumevanje postopkov dela in uporabo materialov. Pomaga izgrajevati tehniško kulturo, identifikacijo s poklicem, pozitiven odnos do novih tehnologij in navaja dijaka na natančnost in zanesljivost pri reševanju problemov ter kreativen odnos do poklica. Dijaki:
1. letnik
Vsebine in informativni cilji | Formativni cilji | Socializacijski cilji | Posebnosti v izvedbi |
Ličarska delavnica |
Dijaki poznajo predpise in zahteve, ki jim mora ustrezati ličarska delavnica. Spoznjo način uporabe delovnih orodij (orodja za montažo, orodja in druge delovne priprave za predobdelavo površine). Poznajo delovno okolje in njegove značilnosti ter osnovne varnostne ukrepe. Razumejo delovanje osnovnih zaščitnih sredstev in njihov pomen. |
Dijaki razvijajo občutek za natančnost, odgovornost za opravljeno delo in zavest o potrebi po kvalitetnem delu. |
|
Varstvo pri delu: |
|||
|
Razumejo pomen izobraževanja in vzgoje za varno delo. Seznanijo se s pravno ureditvijo in ekonomskimi vidiki varstva pri delu. Proučujejo odnos delavec - delovno mesto in vpliv, ki ga ima delo na človeka. Poznajo ukrepe za preprečitev škodljivih posledic in zahteve, ki jim mora ustrezati delovno mesto ter zahteve po njegovem vzdrževanju. Ocenijo nevarnosti pri delu in ukrepe za varno delo. Poznajo osebno varstveno opremo ter način in pomen njene uporabe. Določijo prostor in način skladiščenja in deponiranja materialov. |
Znajo poiskati vire informacij za področje varstva pri delu. Razvijajo pozitiven odnos do varnega dela v skladu s predpisi. Razvijajo sposobnost predvidevanja v danih okoliščinah. |
|
Varstvo okolja (zraka in vode), skladiščenje in odstranjevanje škodljivih in nevarnih odpadkov |
Poznajo lastnosti nevarnih snovi in predvidijo ustrezne varovalne ukrepe. Razumejo pomen varovanja okolja in varovanja pred požarom. |
Razvijajo poklicno identifikacijo. |
Vaje: določanje onesnaženosti vode in zraka. |
Lastnosti snovi |
Razširijo pojme: homogena, heterogena zmes. Poznajo postopke ločevanja snovi v industriji. Poznajo različne lastnosti gradiv in razumejo pojme viskoznost, oprijemnost, kapilarnost, difuzija, osmoza. |
Razvijajo sposobnost natančnega opazovanja. Razvijajo osebno odgovornost pri upoštevanju varstvenih ukrepov. |
Vaje: filtracija in destilacija, merjenje trdnosti in trdote. |
Elektrokemija |
Definirajo pojme: prevodnik, izolator, elektrolit in jih razložijo na primerih. Definirajo oksidacijo in redukcijo glede na oddajanje in sprejemanje elektronov. Razložijo redoks vrsto. Razumejo in narišejo shemo elektrolize. Razumejo delovanje galvanskega člena. Poznajo pomen galvanskih odpadkov za okolje in možnost recikliranja. |
Razvijajo osebno odgovornost. |
Vaje: primer redoks reakcije, galvanski člen, primer elektrolize. |
Korozija: |
|||
|
Prepoznajo in razumejo nastanek in vrste korozije, kompleksnost vplivov na ta pojav in škodljive posledice korozije. Glede na stopnjo korozije se odločijo za način obdelave. |
Razvijajo odnos do kvalitetnega dela. |
Vaje: ugotavljanje kislosti padavin in vplivi na korozijo železa, ugotavljanje korozije na predmete v različnih okoljih. |
|
Poiščejo ustrezen način preprečevanja korozije. Poznajo postopke zaščite s kovinskimi prevlekami in postopke, pri katerih se spremeni površina kovine. Ocenijo uporabnost oksidnih, kovinskih in nekovinskih prevlek. |
Ogled galvanske delavnice. |
2. letnik
Vsebine in informativni cilji | Formativni cilji | Socializacijski cilji | Posebnosti v izvedbi |
Vrste podlag |
Dijaki poznajo vrste podlag (les, kovine, umetne mase) in njihove lastnosti. |
Vaje: ugotavljanje lastnosti podlag na različnih vzorcih. |
|
Predobdelava in obdelava površine obdelovanca |
Razumejo brušenje kot postopek predobdelave ali fine obdelave. Poznajo vrste brušenja glede na obdelovance in glede na delovne postopke. Poznajo vrste brusilnih sredstev in brusna orodja. Poznajo delovanje strojev za brušenje in naprave za odsesavanje. |
||
Mehansko čiščenje površine:
|
Poznajo postopek peskanja in naprave. Prepoznajo primernost posameznih vrst brušenja za določeno obdelavo in razumejo pomembnost uporabe zaščitnih sredstev pri brušenju. Predvidijo napake pri brušenju. Določijo primeren postopek čiščenja. Dojamejo pomembnost čistega okolja za delo. Poznajo navodila za varno delo pri brušenju. |
Dijaki razvijajo natančnost in strokovnost. |
Vaje: mehansko čiščenje površin z različnimi orodji. |
Razmaščevanje površine Jedkanje Fosfatiranje in pasiviranje |
Razumejo, da je le pri dobro očiščeni in pripravljeni podlagi zaščitni premaz učinkovit. Izbirajo ustrezne postopke in naprave glede na vrsto nečistoč in poznajo prednosti oziroma slabosti posameznega postopka. Razumejo pomembnost fosfatiranja za zaščito proti koroziji. |
Razvijajo ekološko zavest. |
Vaje: razmaščevanje površin različnih obdelovancev. |
Odstranjevanje starega premaza:
|
Ocenijo stanje starega premaza. Poznajo sredstva za odstranjevanje lakov glede na njihovo sestavo. Izbirajo postopke glede na stanje starega premaza in tudi zaščitna sredstva za varno delo. Izbirajo postopke za odstranjevanje starega laka s kovinske ali plastične površine. |
Vaje: Odstranjevanje starih premazov. |
|
Grundiranje, materiali za grundiranje |
Poznajo sredstva za grundiranje (eno- in dvokomponentne materiale), njihove naloge in postopke nanašanja. Razumejo, da so grundirna sredstva vez med podlago in gornjim premazom in so lahko tudi protikorozijska zaščita. |
||
Nanašanje kitov in polnil |
Poznajo pomembnost pravilne izbire kita glede na pripravljeno površino. Poznajo postopke dela z izbranim materialom (vlečenje, brizganje kita). |
Pridobivajo poklicno identiteto in razvijajo natančnost pri delu. |
Vaje: ocenjevanje lastnosti različnih kitov na primerih. |
Zaščita podvozja in votlih delov ter mase za tesnjenje |
Poznajo postopke predobdelave za zaščito podvozja in votlih delov. Poznajo sestavo mas za tesnjenje. Razumejo, da je tesnjenje pomemben postopek zaščite proti koroziji. |
Vaje: prikaz sheme zaščite. |
|
Zaščita nebarvanih delov pred brizganjem |
Razumejo pomen zakrivanja površin in materiale za zaščito (papir, lepilni trak idr.). |
3. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Postopki nanašanja premazov: |
|||
|
Dijaki razložijo postopke za:
Poznajo in določajo kriterije za izbiro postopka v odvisnosti od obdelovancev in želene kvalitete površine. Razumejo prednosti in pomanjkljivosti posameznega postopka. Razumejo razliko med industrijsko in obrtno obdelavo. Obvladajo tehniko zračnega brizganja. Znajo uporabiti opremo za varno delo. |
Dijaki pridobivajo poklicno identiteto, odnos do izdelka, odnos do delovanja obratovalnice, odnos do strank. |
|
Nanašanje premazov v električnem polju: |
|||
|
Poznajo postopek in naprave pri elektrostatičnem nanosu premaza in spoznajo prednosti ter pomanjkljivosti nanašanja premaza brez topil. Spoznajo postopek elektroforeze in razumejo, da je za neoporečno kakovost takšnega lakiranja nujna neoporečna predobdelava. |
Razvijajo delovno odgovornost. Razvijajo natančnost. |
Ogled obrata za praškasto lakiranje. |
Naprave in oprema za lakiranje: |
|||
|
Obvladajo zgradbo, delovanje in uporabo brizgalno-sušilne komore, poznajo sistem čiščenja, ogrevanja, ventilacije in filtriranja zraka. Poznajo delovanje mešalnice. Znajo odčitati recepturo za pripravo barve na mikrofilmu in s pomočjo računalnika. Razložijo delovanje kompresorjev in čistilnikov zraka ter razumejo pomen čistega zraka za lakiranje. |
Razvijajo skrb za okolje. |
|
Sušenje lakov in naprave |
Razlikujejo fizikalni in kemijski način sušenja. Izberejo postopek sušenja in napravo glede na premaz in obdelovanec. Razumejo pomembnost delovne temperature in vpliv vlage v okolju. Razložijo vpliv hitrosti zraka na sušenje v komori. |
Razvijajo tehnološko disciplino. |
Vaje: določanje kemijskih in fizikalnih načinov sušenja ob primerih. |
Industrijsko serijsko lakiranje |
Poznajo in razumejo zaporedje postopkov pri industrijski obdelavi površine. Poznajo postopke končne obdelave za zaščito podvozja in votlih delov. Razložijo nanose umetnosmolnih premazov (enobarvni laki, kovinski laki ) v serijski obdelavi. |
Razvijajo strokovnost in se zavedajo poklicnih posebnosti. |
Ogled industrijskega lakiranja. |
Postopki obdelave površine v obrtnih delavnicah |
Razumejo nujnost poznavanja materialov za izboljšanje funkcionalnih in dekorativnih zahtev pri lakiranju (od kemične sestave obdelovanca je odvisna predobdelava, lakiranje in temperatura sušenja). Predvidijo postopke obdelave površine glede na stanje in strukturo obdelovanca ter zahteve. Razumejo zaporedje postopkov dela, če je podlaga star lak. Obvladajo postopke enobarvnega lakiranja, lakiranja s kovinskimi pigmenti ter enoslojnega in večslojnega lakiranja. Ocenijo stanje zaščitnega sloja podvozja in se odločijo za primerno zaščito. Poznajo postopke za zaščito notranjosti vozila. |
Pridobivajo odnos do izdelka. Razvijajo strokovnost. |
Vaje: določanje postopkov obdelave ob različnih vzorcih. |
Tehnike dela pri lakiranju |
Znajo poiskati barvno kodo na vozilu in jo odčitati. Znajo določiti barvni ton in poznajo vzroke za odstopanja. Poznajo barvni spektrometer. Razumejo postopke niansiranja. Znajo določiti viskoznost lakov. Razumejo pomen brezprašnega okolja. Znajo določiti delovno temperaturo pri nanosu premaza. Razložijo tehnike brizganja, pravilno vodenje brizgalk in uravnavanje barvnega curka. Ugotovijo vzroke napak pri brizganju in možnosti za njihovo odpravo. Poznajo lakirne postopke za polepšanje izgleda vozila (okrasne linije, večbarvno lakiranje, poslikave idr.) in posebne brizgalke (air brush). Poznajo piktograme v lakirni dejavnosti in njihov pomen. |
Razvijajo strokovnost. |
|
Spremembe in napake premazov |
Poznajo zahteve pri lakiranju. Razložijo napake pri grundiranju. Definirajo poškodbe lakirane površine. Ocenijo vzroke napak pri lakiranju. Poznajo pravila shranjevanja premazov, pravilnosti delovnih operacij, posledice nepravilne uporabe premazov in napake zaradi neustrezno pripravljene podlage. |
Vaje: ugotavljajo vzroke za napake ob različnih vzorcih. |
|
Kontrola kvalitete premaznih sredstev |
Seznanijo se z načini kontrole in ocene kvalitete gotovih premazov (debelina filma, oprijem, elastičnost, trdota, izgled, poroznost, odpornost proti kislinam in lugom, odpornost proti udarcem). |
Razvijajo poklicno odgovornost. |
Ogled tovarne Helios. Vaje: določanje lastnosti premaznih sredstev in vplivi nanje. |
Vzdrževanje premaznih zaščitnih sistemov |
Poznajo bistvo zaščite in nege ličanih delov, kromanih delov in umetnosmolnih delov. |
Vaje: vpliv trdote vode na penjenje mila in sintetičnih pralnih sredstev. |
|
Varčevanje z energijo in materiali |
Razmišljajo o varčevanju pri vseh fazah obdelave z organskimi premaznimi sredstvi. |
Razvijajo občutek varčnosti in ekološko zavest. |
Vaje: načrt za smotrnejšo rabo energije in materialov pri zračnem brizganju. |
Varstvo okolja (emisijski produkti, ki nastanejo pri površinski zaščiti):
|
Poznajo metode ločevanja snovi, prečiščevanja zraka in obdelave odpadnih vod. Poznajo navodila za odstranitev odpadkov. |
Ogled čistilne naprave. |
|
Varnost v lakirnicah (eksplozijska varnost, požarna varnost) |
Razumejo, da morajo posebno pozornost posvetiti varnosti pred požarom in eksplozijo. Poznajo predpise za preprečevanje nesreč in varnostna določila. Poznajo maksimalne dopustne koncentracije zdravju škodljivih snovi. |
Razvijajo osebno odgovornost. |
|
Poslovanje obrtne delavnice |
Uporabljajo računalniški program za izdelavo in obdelavo dokumentov, s katerimi se bodo v delavnici dnevno srečevali. Spoznajo osnove podjetništva. |
Razvijajo sposobnost komuniciranja. |
|
Baza podatkov |
Uporabljajo program za iskanje osnovnih podatkov o obdelovancu (barva in sestava premaza) in za beleženje opravljenih del. |
Vaje: iskanje podatkov s pomočjo računalnika. |
Ustno preverjanje in ocenjevanje znanja in ocenjevanje vaj.
Znanje |
Povezava s predmetom |
|
Predmet |
Znanje |
|
Varstvo pri delu Varstvo okolja |
Gradiva Praktični pouk |
Zrak, voda. Surovine za premaze. Delovni procesi v ličarski delavnici. |
Ličarska delavnica z opremo, orodji, stroji in napravami |
Osnove strojništva Praktični pouk |
Delavniška risba. Branje risb. Delovni procesi v delavnici. Spoznavanje delovnih naprav, strojev in orodij. |
Elektrokemija |
Gradiva Praktični pouk |
Kovine. Zaščita površine. |
Korozija |
Gradiva Praktični pouk |
Poznavanje materialov, voda, zrak. Poznavanje podlag, obdelovancev in vplivi okolja. |
Predobdelava in obdelava površine obdelovanca |
Osnove strojništva Gradiva Praktični pouk |
Uporaba informatike za iskanje podatkov o materialih. Poznavanje delovnih naprav. Kovinski in nekovinski materiali. Izbira postopkov in materialov za različne načine obdelave. |
Postopki nanašanja premazov |
Osnove strojništva Osnove risanja in oblikovanja Gradiva Praktični pouk |
Uporaba računalnika za pripravo premaza. Stroji, naprave, orodja. Ročne spretnosti, obrtniška preciznost, barvna občutljivost. Surovine za premaz. Kovinski in nekovinski materiali. Teoretične osnove za praktična dela. |
Sušenje lakov in naprave |
Gradiva Praktični pouk Osnove strojništva |
Kemijska reakcija. Surovine za premaze. Teoretične osnove o načinih in pogojih sušenja. Naprave, orodja, stroji. |
Spremembe in napake premazov |
Osnove strojništva Gradiva Praktični pouk |
Uporaba računalnika, baza podatkov. Naprave, orodja, stroji. Snovi in njene spremembe, sestava premazov. Uporaba materialov, delovni postopek. Orodja, stroji in naprave. |
Varnost v lakirnici |
Gradiva Praktični pouk |
Surovine za premaze. Kemijska reakcija. Predpisi o zaščitnih ukrepih in predpisi v zvezi z onesnaževanjem okolja. |