SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE
Izobraževalni program: TAPETNIK
KATALOG ZNANJA
Ime vsebinskega sklopa
PREVLEČNI MATERIALI
Katalog znanja je določil Strokovni svet RS za poklicno in strokovno izobraževanje na 88. seji 16.12.2005
Usmerjevalni cilji:
Dijak / Vajenec bo zmožen:
- izbrati ustrezen prevlečni material za izdelek, upoštevajoč lastnosti in funkcijo izdelka;
- skrojiti in razrezati material glede na estetske zahteve ter ga sešiti;
- izdelati skico enostavnega izdelka;
- razvijati sposobnost za samostojno opazovanje, primerjanje in razločevanje;
- uporabljati merske in kakovostne standarde za izdelavne materiale v tapetništvu;
- razvijati prostorsko predstavo;
- upoštevati pravila za varno delo in varovanje okolja.
Poklicne kompetence
OZNAKA |
VSEBINSKI SKLOP: PREVLEČNI MATERIALI |
RAVEN PRIDOBIVANJA KOMPETENCE |
Poklicne kompetence |
|
|
|
PRE1 |
Izbiranje prevlečnih materialov glede na namen uporabe |
|
|
NAPREDNA RAVEN |
PRE2 |
Krojenje prevlečnih materialov |
|
|
NAPREDNA RAVEN |
PRE3 |
Razrez prevlečnih materialov |
|
|
NAPREDNA RAVEN |
PRE4 |
Šivanje prevlečnih materialov |
|
RUTINSKA RAVEN |
|
PRE5 |
Izdelava enostavnega izdelka |
|
RUTINSKA RAVEN |
|
Operativni cilji
Poklicna kompetenca
PRE 1–Izbiranje prevlečnih materialov glede na namen uporabe
CILJI |
CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ |
Dijak/vajenec:
- prepozna različne vrste prevlečnih materialov
- opiše značilnosti naravnih in umetnih vlaken
- loči vlakna po videzu, lastnostih in namenu uporabe
- navede postopke pridobivanja vlaken, niti in prej
- definira finost vlaken
- pozna pomembnejše oznake naravnih in umetnih vlaken
- loči tkanine, pletenine in netkane tekstilije glede na način izdelave in lastnosti
- opiše tri najpogostejše vezave tkanin, loči hrbet in lice tkanin
- opiše in pravilno uporabi plišaste tkanine
- opiše in pravilno uporabi umetno usnje
- pozna vrste obdelave tkanin
- pozna postopke pravilnega vzdrževanja tkanin
|
Dijak/vajenec:
- pozna fizikalne, kemijske in mehanske lastnosti naravnih in umetnih vlaken
- pozna in uporablja osnovne poizkuse pri določitvi vrste vlaken
- skrbi za okolje
- razume tehnične podatke ter navodila za uporabo in vzdrževanje v maternem in angleškem / nemškem jeziku
- pozna simbole za označevanje materialov, način uporabe in vzdrževanje tekstilij
- spozna povezanost med črpanjem naravnih virov, onesnaževanjem okolja in načinom življenja
- opazuje svojo okolico in analizira uporabo različnih vrst vlaken ter tkanin v preteklosti in danes
- pridobiva temeljno znanje, spretnosti in navade za učinkovito in uspešno uporabo sodobne računalniške in informacijske tehnologije
|
Poklicna kompetenca
PRE2 – Krojenje prevlečnih materialov
CILJI |
CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ |
Dijak/vajenec:
- kroji prevlečne materiale
- izdela šablono
- upošteva pravila in posebnosti pri krojenju prevlečnih materialov
- upošteva nadmero pri krojenju
- opiše značilnosti zarisovanja krojnih oblik
- pravilno označuje kroje
- izračuna izkoristek materiala pri krojenju
|
Dijak/vajenec:
- poišče informacije z uporabo različnih virov (npr.tiskanih, elektronskih, …)
- izmeri dimenzije sestavnih delov izdelka
- racionalno rabi material
- skrbi za okolje
- pridobiva temeljno znanje, spretnosti in navade za učinkovito in uspešno uporabo sodobne računalniške in informacijske tehnologije
- računa z decimalnimi števili
- zbere podatke in jih pregledno predstavi
- računa ploščino geometrijskih likov
- uporablja procentni račun
- sodeluje v skupini
|
Poklicna kompetenca
PRE3 –Razrez prevlečnih materialov
CILJI |
CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ |
Dijak/vajenec:
- razreže prevlečne materiale
- definira princip rezanja in striženja
- opiše vlogo orodij za razrez
- pravilno uporablja rezilna orodja, stroje in strojčke
- pravilno izbere tehniko dela (krojenje posamično, naložek, izbira orodja, strojev)
|
Dijak/vajenec:
- razlikuje posamezne vrste jekel, pozna lastnosti in uporabo
- opiše odrezovalne lastnosti jekel, karbidnih trdin in drugih materialov za rezilna orodja
- prepozna oznake materialov
- prepozna otopitev po videzu in po različnih posledicah in našteje vzroke za otopitev
- meri z metrom
- upošteva navodila za varnost pri delu z ročnim električnim orodjem
- razvija spoštovanje varnosti in zdravja pri delu sodelavcev in drugih ljudi
- razvija občutek za dolžnosti in odgovornosti do delovnega in življenjskega okolja
- sortira in zbira odpadke
|
Poklicna kompetenca
PRE4 – Šivanje prevlečnih materialov
CILJI |
CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ |
Dijak/vajenec:
- šiva in spaja osnovne tapetniške materiale
- izbere ustrezno iglo in sukanec (vrsto, debelino, barvo in tip) glede na material, ki ga šiva
- pozna in uporablja ročne šive
- pravilno uporablja šivalni stroj
- našteje dela, ki sodijo v pripravo na šivanje
- poimenuje napake pri strojnem šivanju, določi vzroke zanje ter jih odpravi
|
Dijak/vajenec:
- komunicira in rešuje probleme
- ugotovi fizikalne lastnosti glede na sestavo materialov in način izdelave
- razvija spretnosti za varovanje zdravja pri praktičnemu izobraževanju v šolski delavnici in neposrednem delovnem procesu ter v drugih okoliščinah
- razvija odgovornost do ohranjanja lastnega zdravja
|
Poklicna kompetenca
PRE5 –Izdelava enostavnega izdelka
CILJI |
CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ |
Dijak/vajenec:
- skicira izdelek
- izbere materiale
- ukroji prevlečni material
- sešije prevlečni material
- opiše izdelek
|
Dijak/vajenec:
- sprejema naloge in jih odgovorno opravi
- pravilno uporablja različne materiale glede na strukturo
- komunicira in rešuje probleme
- razume vpliv natančnosti na kakovost izdelka
|
INTEGRACIJA CILJEV
Integracija ciljev ključne kvalifikacije naravoslovje je izpeljana tako, da je oblikovana nova, dopolnjena in zaključena celota, ki zahteva smiselno nadgrajevanje in dopolnjevanje ciljev.
Učitelj posameznega vsebinskega sklopa in učitelj naravoslovja timsko načrtujeta, izvajata in vrednotita delo in pri tem upoštevata vse cilje, zapisane v obeh katalogih znanja, ter jih izvajata tako, da se smiselno dopolnjujejo.
Učni sklopi, ki so integrirani v vsebinski sklop
PREVLEČNI MATERIALI |
Snov |
Kovine |
Energijske pretvorbe |
Ekologija |