SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: TAPETNIK

KATALOG ZNANJA

Ime vsebinskega sklopa

PREVLEČNI MATERIALI

Katalog znanja je določil Strokovni svet RS za poklicno in strokovno izobraževanje na 88. seji 16.12.2005

Usmerjevalni cilji:

Dijak / Vajenec bo zmožen:

Poklicne kompetence

OZNAKA

VSEBINSKI SKLOP: PREVLEČNI MATERIALI

RAVEN PRIDOBIVANJA KOMPETENCE

Poklicne kompetence

 

 

 

PRE1

Izbiranje prevlečnih materialov glede na namen uporabe

 

 

NAPREDNA RAVEN

PRE2

Krojenje prevlečnih materialov

 

 

NAPREDNA RAVEN

PRE3

Razrez prevlečnih materialov

 

 

NAPREDNA RAVEN

PRE4

Šivanje prevlečnih materialov

 

RUTINSKA RAVEN

 

PRE5

Izdelava enostavnega izdelka

 

RUTINSKA RAVEN

 

Operativni cilji

Poklicna kompetenca
PRE 1–Izbiranje prevlečnih materialov glede na namen uporabe

CILJI

CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ

Dijak/vajenec:

  • prepozna različne vrste prevlečnih materialov
  • opiše značilnosti naravnih in umetnih vlaken
  • loči vlakna po videzu, lastnostih in namenu uporabe
  • navede postopke pridobivanja vlaken, niti in prej
  • definira finost vlaken
  • pozna pomembnejše oznake naravnih in umetnih vlaken
  • loči tkanine, pletenine in netkane tekstilije glede na način izdelave in lastnosti
  • opiše tri najpogostejše vezave tkanin, loči hrbet in lice tkanin
  • opiše in pravilno uporabi plišaste tkanine
  • opiše in pravilno uporabi umetno usnje
  • pozna vrste obdelave tkanin
  • pozna postopke pravilnega vzdrževanja tkanin

Dijak/vajenec:

  • pozna fizikalne, kemijske in mehanske lastnosti naravnih in umetnih vlaken
  • pozna in uporablja osnovne poizkuse pri določitvi vrste vlaken
  • skrbi za okolje
  • razume tehnične podatke ter navodila za uporabo in vzdrževanje v maternem in angleškem / nemškem jeziku
  • pozna simbole za označevanje materialov, način uporabe in vzdrževanje tekstilij
  • spozna povezanost med črpanjem naravnih virov, onesnaževanjem okolja in načinom življenja
  • opazuje svojo okolico in analizira uporabo različnih vrst vlaken ter tkanin v preteklosti in danes
  • pridobiva temeljno znanje, spretnosti in navade za učinkovito in uspešno uporabo sodobne računalniške in informacijske tehnologije

Poklicna kompetenca
PRE2 – Krojenje prevlečnih materialov

CILJI

CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ

Dijak/vajenec:

  • kroji prevlečne materiale
  • izdela šablono
  • upošteva pravila in posebnosti pri krojenju prevlečnih materialov  
  • upošteva nadmero pri krojenju
  • opiše značilnosti zarisovanja krojnih oblik
  • pravilno označuje kroje
  • izračuna izkoristek materiala pri krojenju

Dijak/vajenec:

  • poišče informacije z uporabo različnih virov (npr.tiskanih, elektronskih, …)
  • izmeri dimenzije sestavnih delov izdelka
  • racionalno rabi material
  • skrbi za okolje
  • pridobiva temeljno znanje, spretnosti in navade za učinkovito in uspešno uporabo sodobne računalniške in informacijske tehnologije
  • računa z decimalnimi števili
  • zbere podatke in jih pregledno predstavi
  • računa ploščino geometrijskih likov
  • uporablja procentni račun
  • sodeluje v skupini

Poklicna kompetenca
PRE3 –Razrez prevlečnih materialov

CILJI

CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ

Dijak/vajenec:

  • razreže prevlečne materiale
  • definira princip rezanja in striženja
  • opiše vlogo orodij za razrez
  • pravilno uporablja rezilna orodja, stroje in  strojčke
  • pravilno izbere tehniko dela (krojenje posamično, naložek, izbira orodja, strojev)

Dijak/vajenec:

  • razlikuje posamezne vrste jekel, pozna lastnosti in uporabo
  • opiše odrezovalne lastnosti jekel, karbidnih trdin in drugih materialov za rezilna orodja
  • prepozna oznake materialov
  • prepozna otopitev po videzu in po različnih posledicah in našteje vzroke za otopitev
  • meri z metrom
  • upošteva navodila za varnost pri delu z ročnim električnim orodjem
  • razvija spoštovanje varnosti in zdravja pri delu sodelavcev in drugih ljudi
  • razvija občutek za dolžnosti in odgovornosti do delovnega in življenjskega okolja
  • sortira in zbira odpadke

Poklicna kompetenca
PRE4 – Šivanje prevlečnih materialov

CILJI

CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ

Dijak/vajenec:

  • šiva in spaja osnovne tapetniške materiale
  • izbere ustrezno iglo in sukanec (vrsto, debelino, barvo in tip) glede na material, ki ga šiva
  • pozna in uporablja ročne šive
  • pravilno uporablja šivalni stroj
  • našteje dela, ki sodijo v pripravo na šivanje
  • poimenuje napake pri strojnem šivanju, določi vzroke zanje ter jih odpravi

Dijak/vajenec:

  • komunicira in rešuje probleme
  • ugotovi fizikalne lastnosti glede na sestavo materialov in način izdelave
  • razvija spretnosti za varovanje zdravja pri praktičnemu izobraževanju v šolski delavnici in neposrednem delovnem procesu ter v drugih okoliščinah
  • razvija odgovornost do ohranjanja lastnega zdravja

Poklicna kompetenca
PRE5 –Izdelava  enostavnega izdelka

CILJI

CILJI KLJUČNIH KVALIFIKACIJ

Dijak/vajenec:

  • skicira izdelek
  • izbere materiale
  • ukroji prevlečni material
  • sešije prevlečni material
  • opiše izdelek

Dijak/vajenec:

  • sprejema naloge in jih odgovorno opravi
  • pravilno uporablja različne materiale glede na strukturo
  • komunicira in rešuje probleme
  • razume vpliv natančnosti na kakovost izdelka

INTEGRACIJA CILJEV

Integracija ciljev ključne kvalifikacije naravoslovje je izpeljana tako, da je oblikovana nova, dopolnjena in zaključena celota, ki zahteva smiselno nadgrajevanje  in dopolnjevanje ciljev.

Učitelj posameznega vsebinskega sklopa in učitelj naravoslovja timsko načrtujeta, izvajata in vrednotita delo in pri tem upoštevata vse cilje, zapisane v obeh katalogih znanja, ter jih izvajata tako, da se smiselno dopolnjujejo.

Učni sklopi, ki so integrirani v vsebinski sklop
PREVLEČNI MATERIALI

Snov

Kovine

Energijske pretvorbe

Ekologija