Izobraževalni program: KOZMETIČNI TEHNIK
Sprejeto na 28.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 10. 6. 1999
ZDRAVSTVENA VZGOJA S HIGIENO IN MIKROBIOLOGIJO
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
70 |
70 |
|
2. |
87 |
18 |
105 |
3. |
|
||
4. |
|
||
skupaj |
157 |
18 |
175 |
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijaki:
1. letnik - zdravstvena vzgoja s higieno
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI | ||||
ZDRAVJE |
Dijaki |
Dijaki |
|||||
|
|
Sprejmejo razlago in oblikujejo primeren odnos med teorijo in prakso. So motivirani za ugotavljanje vrednostne orientacije. Kritično ocenjujejo svojo lestvico vrednot. Motivirani so za primerjavo doživljanja kvalitet v življenju. |
Izdelajo osebno lestvico vrednot. V mali skupini primerjajo vrednote. |
||||
ŽIVLJENJSKI SLOG V MLADOSTI |
|
|
|
||||
|
|
Pošteno presodijo in so pripravljeni prevzeti zdravju prijaznejše obnašanje. |
|
||||
VZGOJA ZA ZDRAVJE |
|
|
|
||||
|
|
Ustvarjajo in sodelujejo pri oblikovanju pozitivnega odnosa do zdravja. Razvijajo pripravljenost za spremembe. |
|
||||
DUŠEVNO ZDRAVJE |
|
|
|
||||
|
|
So motivirani za oblikovanje lepih, prijaznih, poštenih, strpnih, odločnih in stabilnih odnosov. |
V dvojicah se pogovarjajo o dejavnikih, ki vplivajo na duševno zdravje. Oblikujejo sprejemljivo rešitev. |
||||
PROMOCIJA ZDRAVJA |
|
|
|
||||
|
|
So motivirani za osebno in skupinsko delo pri ustvarjanju promocije zdravja. Razvijajo delovno storilnost. Izražajo zavzetost in odgovornost za doseganje rokov. So pošteni. Prizadevajo si delati po moralno etičnih načelih. |
Z likovnimi in literarnimi prispevki sodeluje ob aktivnostih določenih dni: Dan zemlje, Dan nekadilcev, Dan boja proti alkoholizmu, svetovni dan boja proti aids-u) |
||||
DEJAVNIKI KI VPLIVAJO NA ZDRAVJE IN TVEGANJE ZA ZDRAVJE |
|
|
|
||||
|
|
Pri oblikovanju humanih pogojev za življenje so iznajdljivi in ustvarjalni. Razvijajo sposobnost oblikovanja pozitivne naravnanosti. |
|
||||
HIGIENA |
|
|
|
||||
|
|
So motivirani za ustvarjanje zdravju naklonjenih pogojev. Razvijajo sposobnosti sodelovanja. |
|
||||
OSEBNA HIGIENA |
|
|
|
||||
|
|
Razvijajo odgovornost za lastno zdravje. V okviru svojih pristojnosti skrbijo za svoje zdravje in zdravje drugih. |
Izdelajo poster o osebni urejenosti. |
||||
ZDRAVJE KOŽE IN LASIŠČA |
|
|
|
||||
|
|
|
Videokaseta |
||||
VZDRŽEVANJE ZDRAVE USTNE VOTLINE |
|
|
|
||||
|
|
Razvijajo odgovornost za lastno zdravje. Navajajo se na samostojnost pri odkrivanju ogrožajočih okoliščin. Učijo se sprejemati meje lastnih pristojnosti v skrbi za strankino zdravje. Navajajo se na sodelovanje s stranko. |
Videokaseta Domača naloga: izdelava lepljenke. |
||||
ZDRAVJE SLUHA IN VIDA |
|
|
|
||||
|
|
Se zavejo pomena varovanja vida in sluha Se zavejo pomena škodljivosti hrupa |
Videokaseti oko, uho. |
||||
ZDRAVJE GIBAL |
|
|
|
||||
|
|
Se zavedajo pomena pravilne drže v vsakdanjem življenju in v svojem poklicu. Razvijajo kritično vedenje o telesni neaktivnosti kot rizičnem dejavniku. Prizadevajo si za sprejemljive oblike rekreacije in sprostitve. |
Videokaseta Referati Pravilna drža, dvigovanje bremen. Domača naloga: hitra hoja 20 minut. |
||||
HIGIENA PREHRANE |
|
|
|
||||
|
|
Zavedajo se pomena pravilne, uravnotežene prehrane. Pravilno pripravljajo hrano. |
Anketa o prehrambenih navadah Videokasete Domača naloga: sestavijo primer pravilnega in nepravilnega jedilnika in ju primerjajo |
||||
VZGOJA ZA ZDRAVO SPOLNO ŽIVLJENJE |
|
Razvijajo sposobnosti za oblikovanje zdravega partnerskega in starševskega odnosa. Se zavedajo pomena spoštovanja partnerja. Si razvijejo odgovoren odnos do spolnega življenja. |
Videokaseta |
||||
ŽIVLJENSKA OBDOBJA |
|
|
|
||||
|
|
Razvijejo osebnostne lastnosti (odgovornost, natančnost, komunikativnost, vztrajnost, poštenost). Ocenjujejo, vrednotijo odnose med vrstniki in ustvarjajo nova prijateljstva. |
Referati Ogled (po skupinah): porodnišnica, vrtec, Dso. |
||||
DRUŽINA |
|
|
|
||||
|
|
Razvijajo sposobnost za oblikovanje zdravega partnerskega in starševskega odnosa. Razvijejo odgovornost in spoštljiv odnos do družine. Se zavedajo pomena odgovornosti, enakopravnosti in spoštovanja do vseh družinskih članov. Razvijajo pozitivno samopodobo. Razvijajo spoštovanje do debe in do drugega. So motivirani za oblikovanje humanih medosebnih odnosov na temeljih spoštovanja in osebne odgovornosti. |
Igra vlog: pogovor, svetovanje. Domača naloga: napišejo, kako si zamišljajo svoj položaj v družini. Referati |
||||
Krizne situacije |
|
Ponotranjajo vrednote, ki omogočajo zadovoljstvo. Razvijejo občutek za človeka v stiski. |
Interakcijske igre |
||||
Stres |
|
|
|
||||
|
|
Znajo poslušati. Trudijo se, da živijo v ravnovesju. |
Interakcijske igre |
||||
Samomor |
|
|
|
||||
|
|
Se zavedajo svoje vloge v stiku s človekom v stiski. |
Pogovor s strokovnjakom. Ogled psihiatrične bolnice. |
||||
Raba in zloraba snovi |
|
|
|
||||
|
|
Zavzamejo pravilen odnos do uživanja drog. Razvijajo ustvarjalnost za oblikovanje življenjskih okoliščin, ki zmanjšujejo nevarnost bega v odvisnost. Oblikujejo razumevajoč odnos do zasvojenih. |
Referat Članki Razgovor z ozdravljenim odvisnikom. |
||||
OKOLJE KOT DEJAVNIK ZDRAVJA IN TVEGANJE ZA ZDRAVJE |
|
|
|
||||
|
|
Imajo razvito sposobnost za ustvarjanje zdravega življenjskega okolja. Razvijajo in krepijo ekološko zavest. So motivirani za prenašanje – širjenje znanja o varovanju življenjskih pogojev. Prizadevajo si za doseganje pozitivno zastavljenih ciljev za vse ljudi. Krepijo si vedenje o škodljivostih in spreminjajo svoj življenjski slog. Oblikujejo poklicno identiteto. So iznajdljivi in pošteni. |
Spremljajo gibanje vrednosti onesnaženja in nasvete za prebivalce. Zberejo in uredijo reklamne ilustracije kot poster zdravo bivalno okolje. Spremljajo dogajanja s komunalnimi in drugimi odpadki v svojem domačem kraju. Dogajanje predstavijo v skupini. Ovrednotijo dogajanje in predlagajo rešitve. |
2. letnik - mikrobiologija in epidemiologija
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI |
MIKROBIOLOGIJA |
Dijaki |
Dijaki |
|
|
|
Zavedo se prisotnosti mikroorganizmov v okolju in telesu. Zavedo se, da jim bo znanje iz mikrobiologije in epidemiologije v pomoč pri opravljanju poklica. |
Vaja: navodila za varno delo v mikrobiološkem laboratoriju, aseptično delo. |
MIKROORGANIZMI |
|
|
|
|
|
Dojamejo dvojno vlogo mikroorganizmov v naravi: nevarnosti,ki jih predstavljajo za človeka in hkratno nujno povezanost z življenjem na zemlji. |
|
OSNOVNE ZNAČILNOSTI MIKROORGANIZMOV |
|
|
|
|
|
Povežejo mikrobiologijo s splošno biologujo in se zavedo multidisciplinarnega pristopa pri študiju žive narave. |
Vaje:
|
VIRUSI |
|
|
|
|
|
Demonstracija: ogled slikovnega materiala. |
|
BAKTERIJE |
|
|
|
|
|
Razvijajo natančnost in vztrajnost pri opisovanju. Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti. Razvijajo natančnost in vztrajnost. |
Vaje:
|
Sporulacija |
|
|
|
|
|
Zavedajo se nevarnosti, ki jo prinašajo spore v okolje. |
|
GLIVE |
|
|
|
|
|
Demonstracija:
|
|
PARAZITSKE ŽIVALI |
|
|
|
|
|
Demonstracija: ogled slikovnega materiala. |
|
PREPREČEVANJE RASTI IN UNIČEVANJE MIKROORGANIZMOV |
|
|
|
|
|
Si oblikujejo senzibilen odnos do zaščite človekovega zdravja. Razvijajo delovno disciplino ter odgovornost za svoje zdravje in zdravje drugih. |
|
ČIŠČENJE IN RAZKUŽEVANJE |
|
|
|
|
|
Razvijajo senzibilen odnos do varovanja okolja Razvijajo čut odgovornosti do sebe in do drugih Dojamejo pomembnost natančnega dela in odgovornost za delo za človeka. |
Vaja: mikrobiološki nadzor okolja - dokazovanje mikrobov na rokah in delovnih površinah. |
STERILIZACIJA |
|
|
|
|
|
Ogled suhega sterilizatorja in avtoklava v laboratoriju. Demonstracija različnih načinov kontrole sterilizacije s toploto. |
|
KEMOTERAPEVTIKI |
|
|
|
|
|
Dojamejo pomen kemoterapevtikov za človeka. |
Vaja: difuzijski antibiogram z diski. |
IMUNOLOGIJA |
|
|
|
OKUŽBA ALI INFEKCIJA |
|
|
|
|
|
Razvijajo čut za varno delo, upoštevajo predpise, posebej so pozorni na preprečevanje prenosa okužbe. |
Vaja: odvzemanje kužnin, posodice za prenos kužnin do mikrobiološkega laboratorija. |
INFEKCIJSKE BOLEZNI |
|
|
|
|
|
||
NARAVNA ODPORNOST PROTI MIKROORGANIZMOM |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena naravne odpornosti za zdravje. |
|
PRIDOBLJENA ODPORNOST PROTI MIKROORGANIZMOM |
|
|
|
|
|
||
Antigeni |
|
|
|
|
|
||
PROTITELESA |
|
|
|
|
|
||
PREOBČUTLJIVOST |
|
|
|
|
|
||
ZATIRANJE NALEZLJIVIH BOLEZNI |
|
|
|
|
|
Razvijajo čut za odgovorno opravljanje nalog. |
Prikaz imunizacijskega programa. |
SPECIALNA MEDICINSKA MIKROBIOLOGIJA |
|
|
|
|
|
||
OKUŽBE KOŽE |
|
Zavedajo se pomena nepoškodovane kože. |
|
BAKTERIJSKE OKUŽBE KOŽE |
|
|
|
|
|
Dojamejo pomen pravilnega ravnanja s kozmetičnimi pripravki zaradi ohranjanja njihove higienske neoporečnosti. |
Ugotavljanje mikrobiološke kvalitete predmetov splošne rabe – čistilnega mleka. |
STAFILOKOKI |
|
|
|
|
|
Prikaz kultur na trdnih gojiščih, ogled slikovnega materiala. |
|
STREPTOKOKI |
|
|
|
|
Razvijajo senzibilen odnos do dela z biološkim materialom. |
Prikaz kultur na trdnih gojiščih, ogled slikovnega materiala. |
|
VIRUSNE OKUŽBE KOŽE |
|
|
|
|
|
Ogled slikovnega materiala (izgled različnih virusov na elektronsko mikroskopskih posnetkih in izgled različnih izpuščajev na koži). |
|
Koze |
|
|
|
|
|
||
Norice in zoster |
|
|
|
|
|
||
Herpes |
|
|
|
|
|
||
Ošpice |
|
|
|
|
|
||
Rdečke |
|
|
|
|
|
||
GLIVIČNE OKUŽBE KOŽE |
|
|
|
|
|
||
PARAZITSKE ŽIVALI KOŽE |
|
|
|
|
|||
Ušivost |
|
|
|
|
|
Ogled mikroskopskih preparatov. |
|
OKUŽBE RAN |
|
|
|
|
|
Prikaz slikovnih atlasov. |
|
OKUŽBE DIHAL |
|
|
|
|
Preberejo in predebatirajo strokovni članek. |
||
Bakterijske okužbe dihal |
|
|
|
|
|
||
Virusne okužbe dihal |
|
|
|
|
|
||
Glivične okužbe dihal |
|
|
|
|
|
||
Parazitske živali v dihalih |
|
|
|
|
|||
OKUŽBE PREBAVIL |
|
|
|
|
|
||
Bakterijske okužbe prebavil |
|
|
|
|
|
Se zavedajo pomena umivanja rok po stiku z iztrebki, po uporabi stranišča, pred hranjenjem. |
|
Virusne okužbe prebavil |
|
|
|
|
|||
Okužbe prebavil s praživalmi in večceličnimi parazitskimi živalmi |
|
|
|
|
|
||
Zastrupitve in okužbe z živili in vodo |
|
|
|
|
|
Zavedajo se nujnosti ustreznega ravnanja z vodnimi viri, odpadki, naravo – so ekološko osveščeni |
|
OKUŽBE SEČIL IN SPOLOVIL TER SPOLNO PRENOSLJIVE BOLEZNI |
|
|
|
|
|||
Bakterijske okužbe sečil |
|
|
|
|
Prikaz slikovnega materiala. |
||
OKUŽBE RODIL IN SPOLOVIL |
|
|
|
Bakterijske okužbe spolovil |
|
|
|
|
|
Motivacija za humane odnose med ljudmi. Odgovornost za svoje zdravje in zdravje drugih. |
|
Virusne okužbe spolovil |
|
|
|
|
|
||
Parazitske živali v spolovilih |
|
|
|
|
|
||
OKUŽBE OSREDNJEGA ŽIVČEVJA |
|
|
|
|
|
Se zavedajo pomena cepljenja proti otroški ohromelosti, srednjeevropskemu klopnemu meningoencefalitisu in steklini. |
Prikaz slikovnega materiala. |
Bakterijske okužbe osrednjega živčevja |
|
Zavedajo se resnosti teh okužb. |
|
Virusne okužbe osrednjega živčevja |
|
|
|
|
|
||
Počasna gobasta vnetja osrednjega živčevja |
|
|
|
|
|
Zavedo se pomena odkritja prionov. |
|
OKUŽBE, KI JIH PRENAŠAJO ČLENONOŽCI IN ZOONOZE |
|
|
|
|
|
||
PARAZITSKE BOLEZNI KRVNEGA OBTOKA IN MEZGOVNIC |
|
|
|
|
|
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
|
|