Izobraževalni program: LABORATORIJSKI TEHNIK
Sprejeto na 28.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 10. 6. 1999
HEMATOLOGIJA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
|
||
2. |
|
||
3. |
105 |
70 |
175 |
4. |
68 |
34 |
102 |
skupaj |
173 |
104 |
277 |
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijaki:
3. letnik
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
HEMATOLOGIJA, HEMATOLOŠKI LABORATORIJ |
Dijaki |
Dijaki |
|
|
|
Razvijajo poklicno pripadnost. |
Ogled in primerjava med hematološkim laboratorijem na šoli in v zdravstveni ustanovi. |
KRI |
|
|
|
|
|
Se zavedajo pomena pravilnega odvzema krvi. Razvijajo pravilen pristop do pacienta in se zavedajo bolečnosti posega. |
Vaje: odvzem venske in kapilarne krvi. |
SERUM, PLAZMA, ANTIKOAGULANTI |
|
|
|
|
|
Se zavedajo pomena pravilnega doziranja antikoagulanta in njegovega vpliva na analize krvi. |
Demonstracija: prikaz pridobivanja seruma in plazme. |
KRVNE CELICE |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena posameznih krvnih celic za skladno delovanje človeškega organizma. Zavedajo se diagnostičnega pomena pojava patoloških celic v krvi. |
Demonstracija: prikaz zrelih celic v krvi na posterju. |
KRVOTVORNI ORGANI |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena preiskave kostnega mozga v diagnostiki. |
Vaja: pregled razmaza in odtisnjenca kostnega mozga. |
PRIPRAVA RAZMAZOV KRVI IN KOSTNEGA MOZGA |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena idealno izdelanega razmaza za rezultate analiz. Urijo se v natančnosti in spretnosti. |
Vaja: priprava krvnega razmaza iz venske krvi. |
BARVANJE KRVNIH RAZMAZOV PO PAPPENHEIMU |
|
|
|
|
|
Zavedajo se toksičnosti reagentov in ustrezno ravnajo z njimi. Usposabljajo se za timsko delo. |
Skupinska vaja: barvanje krvnih razmazov po Pappenheimu. |
CELICE RDEČE VRSTE |
|
|
|
|
|
Zavedajo se kaj pomeni, če se pojavijo normoblasti v krvi. Urijo se v natančnosti, ko opazujejo in rišejo celice. Se usposabljajo za strokovno komunikacijo in za spremljanje strokovne literature. Spoznajo pomen patoloških Erci pri prepoznavanju anemij. |
Vaje: Demonstracija: hematološki analizator. |
HEMOGLOBIN (Hb) |
|
|
|
|
|
Zavedajo se, da je nizka masna koncentracija Hb zanesljivi znak slabokrvnosti. S poznavanjem sestave Drabkinovega reagenta , ki vsebuje tudi smrtno nevaren KCN, se zavedajo nevarnosti tega reagenta za zdravje ljudi in škodljivosti za okolje. |
Vaja: določanje masne koncentracije Hb v krvi. |
HEMATOKRIT IN HEMATOKRITNA VREDNOST |
|
|
|
|
|
Uvajajo se v timsko delo. Zavedajo se škodljivosti hrupa pri delu. |
Vaja: določanje hematokrita |
ABSOLUTNE VREDNOSTI ERITROCITOV |
|
|
|
|
|
Motivirajo se za spremljanje in učenje novih parametrov pri sodobnejših analizatorjih. |
Vaja: uporaba nomogramov. |
SEDIMENTACIJA ERITROCITOV |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena pospešene sedimentacije eritrocitov kot presejalnega testa. |
Vaja: določanje hitrosti sedimentacije. |
RDEČA KRVNA SLIKA |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomembnosti preiskav v diagnostiki. |
|
LEVKOCITI |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena zmerno zvišane in močno zvišane štev. Koncentracije levkocitov za diagnozo bolezni. |
Vaje: določanje številčne koncentracije levkocitov. |
GRANULOCITI LIMFOCITI PLAZMATKE MONOCITI |
|
|
|
|
|
Urijo se v natančnosti, ko opazujejo in rišejo celice. Pozorni so na minimalne razlike med celicami. Zavedajo se pomena prepoznavanja reaktivnih ali atipičnih limfocitov za diagnostiko infekcijske mononukleoze. |
Vaja: diferenciranje infekcijske mononukleoze. |
BLASTI |
|
|
|
|
|
Zavedajo se, da blasti niso posebna skupina celic, pač pa prve razvojne stopnje levkocitov, ki jih brez citokemičnih barvanj ne moremo z zanesljivostjo poimenovati. |
Vaja: ogled blastov v kostnem mozgu. |
BELA KRVNA SLIKA |
|
|
|
|
|
Usposabljajo se za strokovno komunikacijo. |
|
CELICE MEGAKARIOCITNO – TROMBOCITNE VRSTE |
|
|
|
|
|
Razvijajo sposobnost opazovanja. Razvijajo natančnost in ročne spretnosti. |
Vaje: |
DIFERENCIALNA KRVNA SLIKA |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena pravilno določenega rezultata preiskave. Urijo se v ročni spretnosti dela z mikroskopom. |
Vaje: diferenciranje eozinofilij, nevtrofilij, monocitoz in limfocitoziroma |
MORFOLOŠKE NEPRAVILNOSTI GRANULOCITOV |
|
|
|
|
|
Urijo se v natančnosti, ko opazujejo, rišejo in opisujejo celice. |
Vaja: mikroskopski pregled morfološko nepravilnih granulocitov. |
CITOKEMIČNE REAKCIJE |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena citokemičnih barvanj pri diagnostiki levkemij in drugih reaktivnih stanj. |
Vaja: mikroskopski pregled citokemično obarvanih krvnih razmazov in razmazov kostnega mozga. |
RETIKULUMSKE CELICE, OSTEOBLASTI, OSTEOKLASTI |
|
|
|
|
|
Vaja: |
|
HEMOSTAZA |
|
|
|
|
|
Dojamejo,da je hemostaza kompleksen proces, ki jo le zaradi lažjega razumevanja razdelimo v več obdobij. |
Prikaz hemostaze na posterju. |
INHIBITORJI KOAGULACIJE IN FIBRINOLIZA |
|
|
|
|
|
Zavedajo se, da morajo vsi trije procesi – koagulacija, inhibicija koagulacije in fibrinoliza delovati usklajeno. V primeru neusklajenosti teh treh procesov lahko pride do hudih bolezenskih zapletov. |
pri pouku uporabljajo s seboj prineseno strokovno literaturo. |
LABORATORIJSKE PREISKAVE ZA OCENO HEMOSTAZE |
|
|
|
|
|
Razvijajo natančnost in odgovornost. Uvajajo se v timsko delo (delo v dvojicah). Razvijajo telesno koordinacijo in ročno spretnost. |
Vaje: |
TESTI FIBRINOLIZE |
|
|
|
|
|
Urijo se v natančnosti, ročni in računski spretnosti in zanesljivosti pri delu. Dojemajo pomen pozornega poslušanja navodil pred izvajanjem preiskav. |
Vaje: |
MOTNJE HEMOSTAZE |
|
|
|
|
|
Zavedajo se vpliva dednosti na nastanek bolezenskih stanj, kot tudi vpliva starosti in različnih bolezni na nastanek zapletov, kot so npr. Motnje v hemostazi. Dojemajo pomen nepravilnega jemanja antibiotikov, ki zaradi pomanjkanja vitamina k lahko privede do krvavitev. Zavedajo se pravilne izbire doze antikoagulanta pri zdravljenju ali preprečevanju tromboziroma |
4. letnik
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
Socializacijski cilji |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
TRANSFUZIOLOGIJA |
Dijaki |
Dijaki |
|
|
|
Zavedajo se, da bodo mogoče kdaj tudi sami rabili kri, kar jih vzpodbudi k razmišljanju, da bi tudi sami postali krvodajalci. Večina dijakov se udeleži krvodajalske akcije. Zavedajo se posledic napak pri delu v transfuziološkem laboratoriju. Zavedajo se pomena neskladnosti krvnih skupin med krvodajalcem in prejemnikom ter materjo in novorojenim otrokom. |
Vaje: |
METABOLIZEM ŽELEZA |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena pravilne prehrane za preprečevanje sideropeničnih anemij. |
|
ANEMIJE |
|
|
|
MIKROCITNE ANEMIJE |
|
|
|
|
|
Vaja: pregled sideropeničnih anemij pod mikroskopom. |
|
MAKROCITNE ANEMIJE |
|
|
|
|
|
Znajo se obvarovati in svetovati ljudem, da se izognejo megaloblastni anemiji, zlasti pri nosečnicah. |
Vaje: mikroskopski pregled krvnih razmazov in razmazov kostnega mozga z megaloblastno anemijo. |
NORMOCITNE ANEMIJE |
|
|
|
|
|
Zavedajo se, da so normocitne anemije najštevilnejša skupina anemij, vzroki nastanka so zelo različni in tudi opredelitev teh anemij je najtežja. Zavedajo se vpliva sevanja, nekaterih virusov in toksičnih zdravil na kostni mozeg. |
Vaja: mikroskopski pregled hemolitičnih anemij. |
SPREMEMBE V BELI KRVNI SLIKI |
|
|
|
|
|
Zavedajo se vpliva jemanja nekaterih zdravil na nastanek agranulocitoze. |
Vaje: |
MALIGNE BOLEZNI KRVOTVORNIH ORGANOV |
|
|
|
LEVKEMIJE |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena pravočasne in pravilne diagnostike levkemije. Zavedajo se, da vse levkemije danes niso več smrtno nevarne in da jih lahko s citostatiki (all), ali pa s presaditvijo kostnega mozga pozdravimo. |
Vaje: |
MIELOPROLIFERATIVNE BOLEZNI |
|
|
|
|
|
Zavedajo se, da poleg levkemij obstajajo tudi druge maligne bolezni krvotvornih organov, kar jih vzpodbuja k permanentnem izobraževanju. |
Vaja: mikroskopski pregled preparatov policitemije rubre vere. |
IMUNOPROLIFERATIVNE BOLEZNI |
|
|
|
|
|
Zavedajo se, da povišani Ig niso vedno posledica vdora Ag in da gre lahko za maligno transformacijo in proliferacijo plazmatk. |
Vaja: mikroskopski pregled kostnih mozgov – plazmocitom. |
LIMFOPROLIFERATIVNE BOLEZNI |
|
|
|
|
|
Zavedajo se kakšno nevarno bolezen ima lahko oseba s povečanimi bezgavkami. |
iz hematoloških atlasov si ogledajo Sternberg-Reedove celice. |
MIELODISPLASTIČNI SINDROMI |
|
|
|
|
|
Referat: mielodisplastični sindromi. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
|
|