Izobraževalni program: LABORATORIJKSI TEHNIK
Sprejeto na 28.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 10. 6. 1999
MIKROBIOLOGIJA IN EPIDEMIOLOGIJA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
70 |
70 |
|
2. |
70 |
70 |
140 |
3. |
64 |
6 |
70 |
4. |
62 |
6 |
68 |
skupaj |
266 |
82 |
348 |
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijaki:
1. Letnik
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI | ||||
MIKROBIOLOGIJA |
Dijaki |
Dijaki |
|||||
|
|
Se zavedo prisotnosti mikroorganizmov v in na človeku in v njegovem življenjskem okolju ter pomena mikrobiologije. Dojamejo dvojno vlogo mikrobov v naravi: nevarnosti, ki jih predstavljajo za človeka in hkratno nujno povezanost z življenjem na zemlji. |
Plakat: razvojno drevo življenja. |
||||
NAHAJALIŠČA MIKROBOV V NARAVI |
|
|
|
||||
|
|
Dojamejo pomen zdravja, zdravega načina življenja in zdravega okolja za človeka. |
Navodila za varno delo v mikrobiološkem laboratoriju, aseptično delo. |
||||
ODNOSI MED MIKROBI IN GOSTITELJI |
|
|
|
||||
|
|
Aplicirajo pojme simbioza, komenzalizem in parazitizem na medčloveške odnose in analizirajo njihovo vlogo v vsakodnevnem življenju. |
Vaja: odvzem kužnin in prenos kužnin do mikrobiološkega laboratorija. |
||||
OBLIKA, ZGRADBA IN VELIKOST MIKROORGANIZMOV |
|
|
|
||||
|
|
Se zavedo pestrosti sveta mikrobov in s tem življenja na Zemlji. |
Demonstracija:
|
||||
PROKARIONTSKA CELICA |
|
|
|
||||
|
|
Razumejo pomen zgradbe bakterijske celice v povezavi z njeno patognostjo. Razvijajo natančnost in vztrajnost. Se usposabljajo za strokovno komunikacijo. Razvijajo zavest o strokovni odgovornosti. |
Video: celice. Vaja:
|
||||
SPORULACIJA |
|
|
|
||||
|
|
Razvijajo natančnost pri opisovanju. Spoznajo nevarnost prisotnosti spor v okolju. Se zavedo pomena varstva pri delu. |
Referat: pomen sporulacije. Vaja: barvanje spor po Schaeffer-Fultonu. |
||||
RAST IN RAZMNOŽEVANJE BAKTERIJ |
|
|
|
||||
|
|
Se zavedo nevarnosti razvoja odpornosti bakterij na kemoterapevtike in katastrofalnih posledic za človeštvo. |
Vaja:
|
||||
GOJIŠČA IN GOJITEV MIKROORGANIZMOV |
|
|
|
||||
|
|
Razvijajo odgovornost za kvalitetno poklicno delo. Razvijajo komunikacijske sposobnosti. Zavedajo se odgovornega dela z aparati in materiali. |
Demonstracija:
|
||||
Pozorni so na varovanje lastnega zdravja in zdravja drugih. Zavedajo se nevarnosti dela s plinom, kemikalijami in kužnim materialom. |
Vaje:
|
||||||
IDENTIFIKACIJA ČISTIH KULTUR |
|
|
|
||||
|
|
Se zavedo pomena natančnega dela v laboratoriju. |
Demonstracija:
Vaja: izolacija v čisti kulturi. |
||||
PRESNOVA |
|
|
|
||||
|
|
Dojamejo pomen mikroorganizmov za življenje ljudi. Ocenijo pomen bioloških oksidacij za organizme. |
|
||||
|
|
||||||
PREPREČEVANJE RASTI IN UNIČEVANJE MIKROORGANIZMOV |
|
|
|
||||
|
|
Si oblikujejo senzibilen odnos do zaščite človekovega zdravja. Razvijajo delovno disciplino ter odgovornost za svoje zdravje in zdravje drugih. |
|||||
ČIŠČENJE IN RAZKUŽEVANJE |
|
|
|
||||
|
|
Razvijajo senzibilen odnos do varovanja okolja. Razvijajo čut za odgovornosti do sebe in do drugih. Dojamejo pomembnost natančnega dela in odgovornost za delo za človeka. |
Vaja:
|
||||
STERILIZACIJA |
|
|
|
||||
|
|
Ogled suhega sterilizatorja in avtoklava v laboratoriju. Demonstracija:
Vaja: steriliziranje. |
|||||
KEMOTERAPEVTIKI |
|
|
|
||||
|
|
Dojamejo pomen kemoterapevtikov za človeka. |
Vaja: difuzijski antibiogram z diski in vrednotenje rezultatov. |
||||
|
|
||||||
OKUŽBA ALI INFEKCIJA |
|
|
|
||||
|
|
Se zavedo nevarnosti klicenoštva. Doumejo nevarnosti okužbe. Zavedo se odgovornosti za lastno doživljenjsko izobraževanje. |
Vaja: pomen kvantitativnih (urinokultura) in kvalitativnih preiskav (koprokultura). |
||||
UVOD V IMUNOLOGIJO |
|
|
|
||||
|
|
Zavedo se pomena imunologije kot samostojne vede. |
|||||
NARAVNA ODPORNOST PROTI MIKROORGANIZMOM |
|
|
|
||||
|
|
Zavedajo se pomena naravne odpornosti za zdravje. |
Referat: koža kot zaščita pred vdori mikroorganizmov. |
||||
PRIDOBLJENA ODPORNOST PROTI MIKROORGANIZMOM |
|
|
|
||||
|
|||||||
ANTIGENI ali IMUNOGENI |
|
|
|
||||
|
|
||||||
HUMORALNA IMUNOST |
|
|
|
||||
|
|
Se zavedo pomena seroloških reakcij za pravilno postavitev diagnoze nalezljive bolezni. |
Referat: alergeni v našem okolju. |
||||
REAKCIJE MED ANTIGENI IN PROTITELESI |
|
|
|
||||
|
|
Zavedajo se nevarnosti avtoimunskih bolezni. |
Vaja: različni serološki testi. |
2. Letnik
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE
|
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
CELIČNA IMUNOST |
Dijaki |
Dijaki |
|
|
|
Spoznajo vlogo celične imunosti pri ozdravitvi. Se zavedo pomena celične imunost pri postavljanju diagnoze nalezljive bolezni. Dojamejo nevarnosti, ki jih prinašajo različne preobčutljivostne reakcije človeku. |
|
PREOBČUTLJIVOSTNE REAKCIJE |
|
|
|
|
|
Se zavedajo nevarnosti alergenov v okolju. |
|
IMUNOST PROTI KUŽNIM BOLEZNIM |
|
|
|
|
|
||
AKTIVNA IMUNIZACIJA |
|
|
|
|
|
Zavedo se pomena cepljenja prebivalstva. |
Referat: obvezna cepljenja in cepitveni koledar v Sloveniji. |
PASIVNA IMUNIZACIJA |
|
|
|
|
|
Dojamejo pomen pasivne imunizacije za človeka, njene dobre in slabe strani. |
|
POSEBNOSTI V MIKROBIOLOŠKI PREPOZNAVI NALEZLJIVIH BOLEZNI |
|
|
|
|
|
Zavedo se pomena natančnega, varnega in odgovornega dela,sprejemajo kodeks etike zdravstvenih delavcev kot vodilo v poklicnem in vsakdanjem življenju. |
|
POSEBNOSTI ZDRAVLJENJA ALI TERAPIJE NALEZLJIVIH BOLEZNI |
|
|
|
|
|
Zavedo se pomena pravilnega načina zdravljenja nalezljivih bolezni. |
|
PATOGENOST MIKROORGANIZMOV |
|
|
|
|
|
Zavedajo se nevarnosti bakterijskih okužb. |
|
SPECIALNA MIKROBIOLOGIJA- BAKTERIOLOGIJA |
|
|
|
|
|
Zavedo se pomena medicinske bakteriologije za človekovo zdravje. |
|
|
|||
PIOGENI KOKI - PO GRAMU POZITIVNI KOKI |
|
|
|
|
|
Zavedajo se nevarnosti okužb s piogenimi koki. Zavedajo se pomena varovanja zdravja z ustreznimi ukrepi pred epidemičnim meningokoknim meningitisom in gonorejo ali kapavico. |
Vaje:
|
PO GRAMU NEGATIVNI KOKI |
|
|
|
|
|
||
ČREVESNE BAKTERIJE |
|
|
|
|
|
Dojamejo nevarnost okužb s črevesnimi bakterijami. |
Vaje:
|
VIBRIO CHOLERAE |
|
|
|
|
|
Spoznajo nevarnosti epidemij in pandemij. |
Ogled slikovnih atlasov. Referat: kolera. |
Rod: CAMPYLOBACTER |
|
Se zavedajo nevarnosti okužb s predstavniki tega rodu. |
Ogled slikovnih atlasov. Referat: helicobacter pylori. |
PSEUDOMONAS AERUGINOSA |
|
|
|
|
|
Zavedajo se nevarnosti hospitalnih infekcij. |
Demonstracija: izgled kulture na navadnem agarju in na gojišču King A in B. |
POVZROČITELJI OKUŽB S HRANO IN VODO |
|
|
|
|
|
Dojamejo pomen higiene in namen preprečevanja rasti mikrobov v živilih in vodi. |
Vaje:
|
|
|
||
HAEMOPHILUS INFLUENZAE |
|
Zavedajo se nevarnosti, ki jo prinaša prehod te bakterije v osrednji živčni sistem. |
Vaja: identifikacija Haemophilus influenzae. |
BORDETELLA PERTUSIS |
|
Poznajo pomen aktivne imunizacije ali cepljenja, kot pomembnega profilaktičnega ukrepa. |
Ogled slikovnih atlasov. |
CORYNEBACTERIUM DIPHTERIAE |
|
Dojamejo pomen rednega izvajanja imunizacijskega programa. |
Vaja: barvanje povzročitelja davice z metodo po Ljubinskem. |
MYCOBACTERIUM TUBERCULOSIS |
|||
|
|
Zavedajo se nevarnosti za ponovno širjenje tuberkuloze. |
Vaja: barvanje bacilov tuberkuloze po metodi Ziehl- Neelsen. |
CLOSTRIDIUM TETANI CLOSTRIDIUM PERFRINGENS CLOSTRIDIUM BOTULINUM |
|
|
|
|
|
Zavedo se nevarnosti okužbe zaradi prisotnosti spor v okolju. |
Vaje:
|
BACILLUS ANTHRACIS |
|
|
|
|
|
Doumejo pomen pravilnega ravnanja z živalmi, ki so poginile za antraksom. |
Ogled slikovnih atlasov. |
Rod BRUCELLA |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena serološke diagnoze, kožnega testa. |
|
Rod YERSINIA – iz družine enterobakterij |
|
|
|
YERSINIA PESTIS YERSINIA PSEUDOTUBERCULOSIS YERSINIA ENTEROCOLITICA |
|
|
|
|
|
Zavedajo se nevarnosti laboratorijskih okužb. |
Referat: kuga. |
LISTERIA MONOCYTOGENES |
|
|
|
|
Zavedajo se nevarnosti okužbe v nosečnosti. |
Ogled kulture na krvnem agarju in slikovnega materiala v mikrobiološkem atlasu. |
3. Letnik
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE
|
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
SPIROHETE |
|
|
|
Rod: BORRELLIA Rod: LEPTOSPIRA |
|
|
|
Rod: TREPONEMA |
|
|
|
|
|
Dojamejo pomen zgodnjega odkrivanja klopov na telesu človeka in pravilnega načina odstranjevanja klopov. Zavedajo se pomena in odgovornosti pri skrbi za svoje zdravje in zdravje drugih. |
Referat: borelioza. Ogled slikovnega materiala. |
RIKECIJE, KLAMIDIJE in MIKOPLAZME |
|
|
|
|
Zavedajo se nevarnosti in razširjenosti klamidijskih infekcij na rodilih v Sloveniji. |
Referat: rikecioze. Ogled slikovnega materiala. |
|
GLIVE –MIKOLOGIJA |
|
|
|
|
|||
DERMATOFITI |
|
|
|
rod TRICHOPHYTON rod EPIDERMOPHYTON rod MICROSPORUM |
|
|
|
CANDIDA ALBICANS POVZROČITELJI SISTEMSKIH MIKOZ |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena pravilne kemoterapije. Dojamejo pomen pogojno patogenih. Mikroorganizmov. Zavedajo se problemov pri zdravljenju mikoziroma Zavedajo se pomena pravilne nege telesa in primerne obutve pri preprečevanju mikoziroma Dojamejo nevarnost okužb s povzročitelji sistemskih mikoziroma |
Ogled slikovnih atlasov. Ogled kulture na trdnem gojišču. Vaja: kultiviranje kvasovk. |
VIROLOGIJA |
|
|
|
|
|
||
ZGRADBA, SIMETRIJA, KEMIČNA SESTAVA in VELIKOST VIRUSOV |
|
|
|
|
|
Se zavedo pomena virusov kot posebne življenjske oblike. |
Ogled elektronsko mikroskopskih posnetkov različnih virusov. |
RAZMNOŽEVANJE VIRUSOV |
|
|
|
|
|
||
GOJITEV VIRUSOV |
|
|
|
|
|
Zavedo se problema in pomena gojitve mikroorganizmov. |
Postri in ostali slikovni material: kurji plod, celične kulture (rujevka in sodobne posode za gojitev virusov). |
VIRUSI IN BOLEZEN |
|
|
|
|
|
Zavedo se pomena virusnih infekcij in velikega števila teh okužb. |
|
ODPORNOST GOSTITELJA PROTI VIRUSOM |
|
|
|
|
|
||
ŠIRJENJE VIRUSNIH INFEKCIJ
|
|
||
PREPREČEVANJE VIRUSNIH INFEKCIJ |
|
|
|
|
|
Dojamejo pomen preprečevanja virusnih infekcij. |
|
ZDRAVLJENJE VIRUSNIH BOLEZNI |
|
|
|
|
|
||
LABORATORIJSKA DIAGNOZA VIRUSNIH INFEKCIJ |
|
|
|
|
|
Zavedo se pomena vestnega in natančnega dela. |
Vaje:
|
|
|
||
SPECIALNA VIROLOGIJA |
|
|
|
|
|
||
VIRUSI, KI POVZROČAJO OKVARE NA KOŽI |
|
|
|
VIRUS VARICELLA – ZOSTER |
|
|
|
|
|
Zavedo se nevarnosti virusnih okužb zavedajo se načina širjenja in možnosti preprečevanja razširjanja herpesvirusov. Dojamejo problem pojavljanja epidemij ošpic in velike nevarnosti zapletov pri tej okužbi. |
Ogled slikovnega materiala. |
|
|||
HERPES SIMPLEKS VIRUS |
|
|
|
|
|||
|
|||
VIRUSI, KI POVZROČAJO OKVARE DIHAL RHINOVIRUSI ADENOVIRUSI |
|
|
|
VIRUSI INFLUENZAE |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena cepljenja proti gripi. |
Referat: gripa ali influenca. |
VIRUSI, KI POVZROČAJO OKVARE OSREDNJEGA ŽIVČEVJA |
|
|
|
|
Zavedajo se pomena cepljenja. |
||
VIRUS SREDNJEEVROPSKEGA KLOPNEGA MENINGOENCEFALITISA (KME) |
|
Dojamejo pomen in razširjenost KME v Sloveniji. Znajo se pravilno obuti in obleči, ter uporabljati repelente za zaščito pred klopi in drugimi členonožci. |
Na zemljevidu Evrope si ogledajo razširjenost KME. |
|
|||
VIRUS STEKLINE |
|
Zavedajo se nevarnosti stekline v Sloveniji ter pomena cepljenja psov in mačk. |
|
POČASNA GOBASTA VNETJA OSREDNJEGA ŽIVČEVJA |
|
Zavedajo se resnosti teh okužb. |
|
|
|||
|
|||
SUBAKUTNI SKLEROZIRAJOČI PAN ENCEFALITIS (SSPE) SPONGIFORMNA ENCEFALOPATIJA (SPE) CREUTZFELD – JACOBOVA BOLEZEN (CJB) |
|
|
|
PRIONI |
|
|
|
|
Se zavedo pomena odkritja prionov. |
||
INFEKCIJE, KI PREHAJAJO Z MATERE NA PLOD |
|
Zavedo se pomena preventivnih ukrepov. |
Ogled slikovnih atlasov. |
VIRUS RDEČK |
|
||
CITOMEGALOVIRUS |
|
4. Letnik
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
VIRUS MUMPSA |
|
|
|
|
Ogled slikovnih atlasov. |
||
INFEKCIJSKA MONONUKLEOZA |
|
|
|
|
|||
VIRUSI HEPATITISA |
|
|
|
|
Zavedajo se pomena profilaktičnih ukrepov. |
||
VIRUS HIV |
|
|
|
|
|
Video: AIDS. Ogled slikovnega materiala, literature o diagnostičnih testih. |
|
VIRUSI IN RAK |
|
|
|
|
|||
PARAZITOLOGIJA |
|
|
|
|
|
Voden pogovor o simbiozi, komenzalizmu in parazitizmu in vlogi zajedalcev pri človeku v svetovnem merilu. |
|
ENOCELIČNI PARAZITI |
|
|
|
|
Ogled slikovnega materiala. |
||
BIČKARJI –MASTIGOPHORA –FLAGELLATA |
|
|
|
|
|||
Trichomonas vaginalis |
|
|
|
|
|
||
Giardia intestinalis ali Lamblia intestinalis ali Giardia lamblia |
|
|
|
|
|||
(HEMOFLAGELLATA) Rod: TRYPANOSOMA |
|
|
|
|
|
Zavedo se pomena osebne higiene pri preprečevanju bolezni. Se zavedo pomena natančnega dela v laboratoriju. |
|
Rod: LEISHMANIA |
|
|
|
|
Vaja: opazujejo teste za spoznavo Trichomonas vaginalis in Entamoeba histolytica s kultiviranjem, mikroskopirajo nativni preparat, pripravijo preparat cist z lugolovo raztopino. Referat: Afriška tripanosomioza. |
||
AMEBE - SARCODINA -RHIZOPODA |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena nepatogenih ameb pri diagnostiki. |
Ogled slikovnega materiala. Ogled kulture ameb. |
Entamoeba histolytica |
|
|
|
|
|||
Nepatogene amebe |
|
|
|
|
|||
TROSOVCI – APIKOMPLEXA –SPOROZOA |
|
|
|
|
|
||
TOXOPLASMA GONDII |
|
Zavedajo se nevarnosti prve okužbe v nosečnosti. Zavedajo se nevarnosti laboratorijskih okužb. |
Vaja: opazovanje seroloških testov za dokaz toksoplazmoze (dye test, IFT, RVK, ELISA). |
Rod: PLASMODIUM |
|
|
|
Plasmodium vivax Plasmodium ovale Plasmodium malarie Plasmodium falciparum |
|
|
|
|
|
Zavedajo se razširjenosti in nevarnosti malarije. |
Vaja: barvanje po Giemsi in mikroskopiranje razmaza iz punktata jeter. Projektno delo: malarija nekdaj in danes. |
PNEUMOCYSTIS CARINII |
|
|
|
|
|
Zavedajo se nevarnosti pneumocistoze za bolnike z AIDS-om. |
Referat: pneumocistoza. |
Rod: CRYPTOSPORIDIUM |
|
|
|
|
Zavedajo se nevarnosti kriptosporidioze za bolnike z AIDS-om. |
Vaja: barvanje oocist z modificirano metodo po Ziehl – Neelsenu ali s safraninom ali po Giemsi. |
|
VEČCELIČNI PARAZITI |
|
|
|
|
Ogled slikovnega materiala. |
||
PLOŠČATI ČRVI (PLATYHELMINTHES) |
|
|
|
|
|
Zavedajo se gospodarske škode, ki jo povzroča jeterni metljaj v živinoreji. |
Referati: shistosomioza, paragonimioza, fascilopsioza. |
METLJAJI (TREMATODES) |
|
|
|
|
Video: veliki metljaj. |
||
|
|||
TRAKULJE (CESTODES) |
|
|
|
|
|
||
Taenia solium (ozka trakulja), Taenia saginata (progasta trakulja) |
|
|
|
Echinococcus granulosus (pasja trakulja) |
|
|
|
|
|
Zavedajo se nevarnosti cisticerkoze pri ozki trakulji. |
|
VALJASTI ČRVI (ASHELMINTHES) GLISTE (NEMATODA) |
|
|
|
|
|
Zavedajo se nevarnosti avtoinfekcije. |
Ogled postrov in drugega slikovnega materiala. |
ČREVESNI NEMATODI |
|
|
|
|
Vaja:
|
||
TKIVNI IN KRVNI NEMATODI Trichinella spiralis (lasnica) |
|
|
|
ČLENONOŽCI (ARTHROPODA) |
|
|
|
|
Ogled slikovnega materiala. |
||
RAKI |
|
|
|
|
|||
PAJKOVCI |
|
|
|
|
Vaja: mikroskopski ogled klopov in pršic. |
||
ŽUŽELKE |
|
|
|
|
|||
Uši |
|
|
|
|
Vaja: mikroskopski ogled uši. |
||
Ščurki |
|
|
|
|
|||
Stenice |
|
|
|
|
|||
skupina: Dvokrilci |
|
|
|
Komarji |
|
|
|
|
|||
Flebotomi |
|
|
|
|
|||
Mušice in obadi |
|
|
|
|
|||
Muhe |
|
|
|
|
Video: muhe. |
||
Bolhe |
|
|
|
|
|||
skupina: Kožokrilci |
|
|
|
|
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
|
|