Izobraževalni program: LABORATORIJSKI TEHNIK
PRAKTIČNI POUK
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
70 |
|
|
2. |
35 |
|
|
3. |
70 |
|
|
4. |
136 |
|
|
skupaj |
|
311 |
|
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Predmetna področja
Letnik |
Predmetno področje |
T |
V |
Predmetno področje |
T |
V |
Predmetno področje |
T |
V |
1. letnik |
osnove laboratorijske tehnike |
70 |
|||||||
2. letnik |
mikrobiologija in epidemiologija |
35 |
|||||||
3. letnik |
analizna kemija |
70 |
|||||||
4. letnik |
mikrobiologija in epidemiologija |
17 |
klinična kemija in biokemija |
34 |
hematologija |
51 |
|||
laboratorijske tehnike v patologiji |
34 |
Pri predmetu dijaki:
1. Letnik - osnove laboratorijske tehnike
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
KEMIJSKI LABORATORIJ |
Dijaki |
Dijaki |
|
|
|
Razvijajo odgovoren odnos do laboratorijske opreme. Se zavejo pomembnosti uporabe zaščitnih sredstev. Razvijajo samozavest in sposobnost za pravilno in hitro ukrepanje v primeru nesreče. |
Demonstracija uporabe varnostnega stikala za centralni izklop elektrike in plina v primeru nesreče. Vodenje laboratorijskega dnevnika. |
LABORATORIJSKI INVENTAR |
|
|
|
|
|
Razvijajo ročne spretnosti. Usposobijo se za varno delo s plinskim gorilnikom. Dojamejo pomen pozornega poslušanja in doslednega upoštevanja navodil za varno. |
Vaje:
|
KEMIKALIJE
|
|
|
|
|
|
Se usposabljajo za skupinsko delo. Razvijajo komunikacijske spretnosti. Razvijajo ročne spretnosti ter upoštevajo načela varstva pri delu. |
Vaje:
|
VOLUMEN TEKOČIN IN GOSTOTA
|
|
|
|
|
|
Razvijejo ročne spretnosti. Se zavedajo pomena natančnosti pri merjenjih. Razvijajo kritičen odnos do svojega dela. |
Vaje:
|
TEHTANJE
|
|
|
|
|
|
Zavejo se pomembnosti natančnega dela. Razvijejo odgovoren odnos do dela. Zavejo se prednosti uporabe elektronskih tehtnic. |
Vaje:
|
TEMPERATURA |
|
|
|
|
|
Razvijejo ročne spretnosti, natančnost pri merjenju in zapisovanju meritev. |
Vaje:
|
LOČEVANJE IN ČIŠČENJE ZMESI
|
|
|
|
|
|
Razvijajo spretnosti pri sestavljanju aparatur in izvedbi postopkov. |
Vaje:
|
|
|||
RAZTOPINE |
|
|
|
|
|
Razvijejo sposobnost vizuelne komunikacije. Razvijajo spretnosti. Zavejo se pomembnosti natančnega dela. |
Vaje:
|
IONSKE REAKCIJE
|
|
|
|
|
|
Razvijejo spretnost natančnega opazovanja in opisovanja. Ekološko ozaveščanje. |
Vaja:
|
KISLINE IN BAZE |
|
|
|
|
|
Razvijajo spretnost in natančnost pri delu. |
Vaja:
|
TITRACIJA
|
|
|
|
|
|
Se zavejo pomena ekološko neoporečnega dela. |
Vaja:
|
2. Letnik - mikrobiologija in epidemiologija
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
ORGANIZACIJA MIKROBIOLOŠKEGA LABORATORIJA (MB-L) |
|
|
|
|
|
Razvijajo poklicno odgovornost do dela in poklicno pripadnost. Predvidijo posledice neupoštevanja pravilnih postopkov za varno delo. Se zavedajo pomembnosti higiene v mb-l in čistosti rok pri preprečevanju laboratorijskih okužb. Se zavedo pomembnosti izbire in uporabe zaščitnih sredstev. Zavedajo se nevarnosti kontaminacije okolja s kužnim materialom. |
Izdelava shematskega tlorisnega načrta in pravilnega krogotoka dela. Opredelitev vsebine in namena posameznih prostorov. |
LABORATORIJSKA OPREMA IN INVENTAR
|
|
|
|
|
|
Zavedo se potrebe po varnosti pri rokovanju z laboratorijskimi aparati. Razvijajo ročne spretnosti. Pridobivajo spretnost za ravnanje z občutljivimi aparati. Zavejo se pomena varnega in ekološko neoporečnega dela. |
Priprava laboratorijske steklovine za sterilizacijo in sterilizacija v suhem sterilizatorju. |
PRIPRAVA GOJIŠČ
|
|
|
|
|
|
zavedajo se pomena natančnega dela z občutljivimi aparati. |
Delo v skupinah. |
TEHNIKE ZASEJEVANJA RAZLIČNIH GOJIŠČ Z
RAZLIČNIMI PRIPOMOČKI
|
|
|
|
|
|
Zavedo se pomena natančnosti pri svojem delu. Zavedajo se nevarnosti laboratorijskih okužb in kontaminacije okolja. Dojamejo pomen varnega dela. Zavedo se posledic napak pri zasejevanju. |
Delo v parih in samostojno delo. |
INKUBIRANJE GOJIŠČ
|
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena natančnega dela z aparati. Navajajo se na skupinsko delo. |
Uporabljajo različne načine za pripravo anaerobnih pogojev. Vodenje individulanih zapiskov za čas in pogoje inkubacije. |
ODČITAVANJE REZULTATOV PREISKAV
|
|
|
|
|
|
Navajajo se na delo v skupini, ki zahteva dobre medsebojne odnose. Urijo se v natančnosti pri delu in upoštevanju pravil varnega dela. Zavedajo se posledic pri selektivnem prenosu napak v podatkih in odgovornosti prenašanja informacij na sodelavce. |
Uporabljajo slikovne atlase. |
IDENTIFIKACIJSKI TESTI |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena natančnega opazovanja, načrtovanja zapisovanja in organiziranja dela. Zavedajo se pomena varnega dela v skladu s predpisi. |
Delo v parih. |
IDENTIFIKACIJA PATOGENIH GLIV |
|
|
|
|
|
Zavejo se pomena antimikotikov in dejstva, da protibakterijska zdravila ne učinkujejo zaviralno na glive! |
Delo v parih. |
MIKROBIOLOŠKE PREISKAVE ŽIVIL |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena natančnosti dela: od odvzema vzorca, označevanja, pravilnega prenosa vzorca do MB-L, izvedbe preiskave, odčitavanja in vrednotenja rezultatov. Pridobijo občutek pomembnosti svojega dela. Zavejo se pomembnosti pravilnih povratnih informacij o svojem delu. |
Delo v parih. |
MIKROBIOLOŠKE PREISKAVE VODE |
|
|
|
|
|
Zavedo se potrebe in pomena sistematičnih mikrobioloških preiskav voda. |
Delo v parih. |
MIKROBIOLOŠKE PREISKAVE BRISOV NA SNAŽNOST |
|
|
|
|
|
Spoznajo zahteve pri odvzemu vzorcev. Zavedo se pomena teh rezultatov pri oceni higienskega ovrednotenja okolja. |
Delo v parih. |
MIKROBIOLOŠKE PREISKAVE PREDMETOV SPLOŠNE
RABE
|
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena natančne priprave razredčin vzorcev za vrednotenje rezultatov preiskave. |
Delo v parih. |
MIKROBIOLOŠKE PREISKAVE DRUGIH VZORCEV OKOLJA |
|
|
|
|
|
Zavedajo se odgovornosti pri interpretaciji rezultatov (tudi za osebe, ki se v preiskovanem okolju nahajajo). |
Delo v parih. |
REAKCIJE MED ANTIGENI IN PROTITELESI
|
|
|
|
|
|
||
POSREDNO DOKAZOVANJE VIRUSNIH POVZROČITELJEV
BOLEZNI
|
|
|
|
|
|
Dojamejo pomen seroloških testov v diagnostiki virusnih povzročiteljev bolezni. Razvijajo sposobnost komunikacije. |
Skupinsko delo. |
virusov (NT), imunska elektronska mikroskopija (IEM), imunofluorescenčni test (IF), encimsko imunski test (ELISA), Paul Bunnellova reakcija (PB), Western blot test |
3. Letnik - analizna kemija
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
||
METODE KEMIJSKE ANALIZE |
Dijaki |
Dijaki |
|
||
|
|
Se zavejo pomembnosti svojega dela. Se zavejo pomembnosti natančnega dela ter izbire ustrezne metode. |
|||
GRAVIMETRIČNA ANALIZA |
|
|
|
||
|
|
Razvijajo odgovoren odnos do dela. Vadijo spretnosti sestavljanja aparatur ter druge spretnosti. Urijo se v opazovanju. Zapisovanju in analiziranju podatkov. |
Vaje:
|
||
VOLUMETRIČNA ANALIZA |
|
|
|
||
|
|
Navajajo se na popolnoma samostojno delo. Razvijajo spretnosti sestavljanja aparatur ter spretnosti titriranja. Se zavedo pomembnosti natančnega dela. |
Vaje:
|
||
|
|
Razvijajo sposobnost komunikacije. Zavejo se pomembnosti povratnih informacij o svojem delu. Zavejo se pomena varnega ter ekološko neoporečnega dela. |
|
||
ELEKTROKEMIJSKE ANALIZNE METODE |
|
|
|
||
|
|
Razvijajo spretnosti pri delu z instrumenti. Navajajo se na samostojnost. |
Vaje:
|
||
Potenciometrija |
|
|
|
||
|
|
Zavejo se prednosti elektrokemijskih titracij pred klasičnimi volumetričnimi. Zavejo se strupenosti živega srebra. |
|
||
Konduktometrija |
|
|
|
||
|
|
||||
Elektrogravimetrija |
|
|
|
||
|
|||||
OPTIČNE METODE |
|
|
|
||
|
|
||||
Refraktometrija |
|
|
|
||
|
|
Navajajo se na iskanje podatkov v literaturi. Razvijajo spretnosti uporabe instrumentov. |
Vaje:
|
||
Polarimetrija |
|
|
|
||
|
|
Iskanje podatkov v literaturi. Demonstracija spektroskopskih merjenj na Oddelku za spektroskopijo na Kemijskem Institutu. |
|||
Spektroskopske analizne metode |
|
|
|
||
|
|
Svoje rezultate primerjajo s tabeliranimi vrednostmi, kar jim pomaga razviti kritičen odnos do svojega dela. |
|
||
|
Pridobijo občutek pomembnosti svojega dela. |
||||
KROMATOGRAFIJA |
|
|
|
||
|
|
Se zavejo, da je delo lahko zabavno. Se zavejo uporabnosti ter prednosti teh metod.
|
Vaje:
Ekskurzija. Demonstracija kromatografskih analiz na GC in HPLC na KI. |
4.letnik - klinična kemija in biokemija
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Pregled urina |
Dijaki |
Dijaki |
|
|
|
Se zavedajo možnosti kužnosti vzorca, zato morajo upoštevati navodila za varno delo. |
|
Test za ugotavljanje nosečnosti |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena odgovornega starševstva. |
|
Kri na blatu - imunokromato-grafska metoda |
|
|
|
|
|
Skrbijo za čistočo rok, rokavic in delovne površine. Zavedajo se, da presejalni test ne more nadomestiti ostalih diagnostičnih metod za odkrivanje poškodb gastrointestinalnega trakta. |
|
Kontrola kvalitete dela |
|
|
|
|
|
Prizadevajo si, da bi dosegli čim večjo pravilnost in zanesljivost rezultatov. |
|
Določanje koncentracije glukoze v serumu s heksokinazno metodo |
|
|
|
|
|
Natančno preberejo navodila za uporabo potrebnih aparatov in so pazljivi pri delu z njimi. Urijo se v natančnosti pri delu. |
Vajo izvedejo ročno in na biokemičnem analizatorju. |
Določanje koncentracije kreatinina v serumu |
|
|
|
|
|
Zavedajo se dolžnosti po preverjanju pravilnosti vseh faz dela, če nastopi dvom v pravilnost rezultatov. Urijo se v natančnosti pipetiranja z avtomatskimi pipetami. |
Vajo izvedejo ročno in na biokemičnem analizatorju. |
Določanje koncentracije sečnine v serumu in urinu z Berthelotovo metodo |
|
|
|
|
|
Razvijajo kritičnost pri podajanju rezultatov. Zavedajo se pomena natančnega pipetiranja vzorca, saj že majhna napaka v volumnu močno spremeni rezultat. |
|
Elektroforeza serumskih proteinov |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena temeljite priprave na izvedbo analize. |
Vajo izvedejo v parih oziroma v manjših skupinah. |
Določanje koncentracije HDL-holesterola |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena rednega preverjanja koncentracije holesterolov. Izogibajo se dejavnikom, ki zvišujejo celokupni holesterol ali znižujejo hdl-holesterol. |
|
Določanje koncentracije fosfatov v serumu in urinu |
|
|
|
|
|
Natančno sledijo navodilom za izvedbo na analizatorju. |
Vajo izvedejo ročno in na biokemičnem analizatorju. |
Določanje TIBC v serumu |
|
|
|
|
|
Razmišljajo o diagnostičnem pomenu TIBC in UIBC. |
|
Določanje aktivnosti LDH v serumu |
|
|
|
|
|
razvijanje natančnosti, strpnosti, komunikativnosti in sodelovanja v skupini. |
Vajo izvedejo ročno in na analizatorju. Delo v parih ali v manjših skupinah. |
4. letnik - hematologija
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
ŠTETJE KRVNIH CELIC |
Dijaki |
Dijaki |
|
|
|
Urijo se v natančnosti izvedbe celotne preiskave – od mešanja krvi, pipetiranja do štetja krvnih celic pod mikroskopom. Navajajo se na samostojno delo. Upoštevajo vsa predpisana pravila o delu s kužnim materialom. |
Testne vaje. |
DIFERENCIRANJE |
|
|
|
|
|
Urijo se v natančnosti pri delu. Razvijajo sposobnost opazovanja in kritičnost pri delu. |
Testne vaje - pomagajo si lahko s hematološkimi atlasi. |
TESTI TRANSFUZIOLOGIJE |
|
|
|
|
|
Urijo se v kapilarnem odvzemu krvi za pripravo suspenzije eritrocitov znanih krvnih skupin. Zavedajo se bolečnosti posega in odgovornosti pri odstranjevanju lancet. Razmišljajo o posledicah neupoštevanja pravil varstva pri delu s kužnim materialom. Zavedajo se pomena navzkrižnega testa. |
Individualno in timsko delo. |
DOLOČANJE ŠTEVila KONCentracije Rtci IN BAZOFILNO PUNKTIRANIH Erci |
|
|
|
|
|
Urijo se v pravilni tehnični izvedbi krvnega razmaza. Zavedajo se toksičnosti barvil in se zaščitijo pred neposrednim vdihavanjem le-teh. |
|
Urijo se v natančnem prepoznavanju celic tako, da jih ločijo od trombocitov, ki so lahko prisotni na Erci in od raznih artefaktov. |
|||
DOLOČANJE OSMOTSKE REZISTENCE ERITROCITOV |
|
|
|
|
|
Test izvajajo v parih. Zavedajo se pomena natančnega pipetiranja krvi (po 50 μl), saj že zelo majhna napaka v volumnu napipetirane krvi močno spremeni rezultat. |
Delo v parih. |
TESTI KOAGULACIJE |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena natančnosti pri delu, ker koagulacija poteče zelo hitro. |
Individualno delo – delo v paralelah. |
4. letnik - mikrobiologija in epidemiologija
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
ASEPTIČNA TEHNIKA, VARNO DELO V |
|
|
|
|
|
Razvijajo čut za varno delo ob upoštevanju predpisov. Dojamejo nujnost za natančno izpolnjevanje predpisanih postopkov. Razvijajo odnos do dela v posebnih pogojih in do dela z biološkim materialom. |
Prikažejo razprševanje mikrobov v okolje. |
ZASEJEVANJE IN INKUBIRANJE GOJIŠČ |
|
|
|
|
|
Razvijajo čut za delo z občutljivimi aparaturami. |
Samostojno delo. |
raznovrstnimi pripomočki ter različne načine inkubiranja gojišč |
|||
IDENTIFIKACIJA ČISTIH KULTUR |
|
|
|
|
|
Pridobivajo si samozavest in zanesljivost pri interpretaciji rezultatov dela. Razvijajo sposobnost logičnega mišljenja in sklepanja. |
Koagulazni test, bacitracinski test, oksidazni test, IMVC teste, Russellov dvojni sladkor, Christensenovo gojišče, teste za ugotavljanje gibljivosti bakterij, aglutinacijski test na predmetniku. |
PRIPRAVA RAZMAZA ALI PREPARATA |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena natančnega dela. |
Pripravijo mikroskopski razmaz. |
MIKROSKOP |
|
|
|
|
Razvijajo čut za delo z občutljivimi aparaturami. |
||
BARVANJE RAZMAZA ALI PREPARATA |
|
|
|
|
|
||
MIKROSKOPIRANJE |
|
|
|
|
|
Pridobivajo si samozavest in zanesljivost pri interpretaciji rezultatov dela. |
Barvajo razmaze z različnimi metodami barvanja. Mikroskopirajo obarvane preparate. |
MIKROBIOLOŠKI NADZOR OKOLJA IN ROK |
|
|
|
|
|
Razvijajo odnos do varovanja okolja. Pridobivajo čut za samoizobraževanje in stalno strokovno spopolnjevanje. |
Obrišejo neočiščeno in razkuženo delovno površino in zasejejo na gojišče ter odtisnejo neumit kazalec in umit kazalec na krvni agar. |
UGOTAVLJANJE MIKROBIOLOŠKE KVALITETE PREDMETOV SPLOŠNE RABE |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena higiene. Dojamejo pomen pravilnega ravnanja s kozmetičnimi pripravki zaradi ohranjanja njihove higienske neoporečnosti. |
Zasejevanje vzorca čistilnega mleka. |
DOLOČANJE OBČUTLJIVOSTI OZIROMA ODPORNOSTI BAKTERIJ ZA KEMOTERAPEVTIKE –DIFUZIJSKI ANTIBIOGRAM Z DISKI |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena kemoterapevtikov. |
Difuzijski antibiogram z diski, Odčitavanje testa in ovrednotenje rezultatov. |
4. letnik - laboratorijske tehnike v patologiji
INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
ORGANIZACIJA CITOPATOLOŠKEGA LABORATORIJA (CTP-L) IN SPREJEM MATERIALA |
Dijaki |
Dijaki |
|
|
|
Razvijajo odgovornost do dela in poklicno pripadnost. Predvidijo posledice neupoštevanja pravilnih postopkov za varno delo. Oblikujejo pozitiven odnos do zdravstvenega osebja. Gradijo profesionalen odnos. |
Prikaz aparatov v laboratoriju. |
PRIPRAVA CITOLOŠKIH PREPARATOV S POMOČJO CITOCENTRIFUGE IN RAZMAZOVANJA TER RAZLIČNI NAČINI FIKSACIJE PREPARATOV |
|
|
|
|
|
Zavedo se pomena natančnosti pri svojem delu. Zavedajo se nevarnosti laboratorijskih okužb in kontaminacije okolja. |
Priprava preparatov iz eksudatov in urina. Barvanje preparatov s toluidinom, Giemso in Papanicolaou. |
PRIPRAVA CITOLOŠKIH PREPARATOV S FILTRIRANJEM |
|
|
|
|
|
Upoštevajo pravila dela z biološkim materialom. Zavedajo se pomena varstva pri delu. |
Priprava vzorcev sputuma za filtriranje. Filtriranje urina in sputuma. |
ORGANIZACIJA HISTOLOŠKEGA LABORATORIJA |
|
|
|
|
|
Razvijajo odgovornost do dela in poklicno pripadnost. Predvidijo posledice neupoštevanja pravilnih postopkov za varno delo. Oblikujejo pozitiven odnos do zdravstvenega osebja. Gradijo profesionalen odnos. |
Prikaz aparatov v laboratoriju. |
PRIPRAVA HISTOLOŠKIH PREPARATOV |
|
|
|
|
|
Urijo se v natančnosti in ročni spretnosti. Pridobivajo spretnost za ravnanje z občutljivimi aparati. |
Izdelava neobarvanih histoloških preparatov. |
BARVANJE IN MIKROSKOPIRANJE HISTOLOŠKIH PREPARATOV |
|
|
|
|
|
Zavedajo se pomena pravil za rokovanje s strupi (toksična barvila). Dojamejo pomen varnega dela. Zavedo se posledic napak pri delu. Uvajajo se v timsko delo Pridobivajo ročne spretnosti. |
Barvanje in mikroskopiranje parafinskih in zmrzlih rezin s HE metodo barvanja. Barvanje po metodi BBR. Barvanje po metodi Kreyberg. Barvanje po trikromni Masson metodi. Barvanje po Fontana – Masson metodi. Imunohistokemično barvanje. Mikroskopiranje pripravljenih preparatov. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
|