Izobraževalni program: PREDŠOLSKA VZGOJA
Sprejeto na 18.seji SS za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 23. 7 1998
TEČAJI S PODROČJA ŠPORTA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
5 |
30 |
35 |
2. |
2 |
33 |
35 |
3. |
4 |
31 |
35 |
4. |
|
||
skupaj |
11 |
94 |
105 |
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Predmetna področja:
Letnik |
Predmetno področje |
T |
V |
Predmetno področje |
T |
V |
Predmetno področje |
T |
V |
1. letnik |
plavanje |
5 |
30 |
||||||
2. letnik |
smučanje |
2 |
33 |
||||||
3. letnik |
drsanje |
2 |
16 |
kotalkanje |
2 |
15 |
Dijaki:
1. Program za neplavalce
Pojasnilo:
Učenje plavanja je zapleten učni proces, kjer moramo poleg osnovnih zahtev motorike premagati tudi vrsto psiholoških problemov, ki so bolj kot v drugih športnih panogah združeni prav s plavanjem. Voda kot glavni element, je najmočnejši činitelj vseh fizioloških in psiholoških sprememb. Temperature in gostota vode močno vplivata na počutje neplavalca. Če je pouk plavanja v prirodnem okolju, potem je poleg že omenjenega lahko kot pomemben faktor tudi okolje (dno, globina, prozornost vode, kamni, ježi) in vremenske prilike. Tudi prisotnost drugih gledalcev je zlasti pri tej starosti neplavalcev lahko pomemben psihološki vidik, ki vpliva na razpoloženje.
2. Program za plavalce
Tečaj plavanja se praviloma opravi v petih dneh, čeprav je zaradi specifike dela to večkrat premalo, še posebej za neplavalce. Če smo odvisni od vremena, se nam lahko zgodi, da programa zaradi vremenskih neprilik ne moremo izvesti. Zato bi bilo verjetno potrebno razmišljati o izvedbi tečaja v zaprtem bazenu.
Pred pričetkom tečaja moramo preveriti znanje plavanja dijakov ter jih na osnovi tega razdeliti v čimbolj homogene skupine. Skupine lahko štejejo do 8 dijakov za neplavalce in do 15 dijakov za plavalce.
Na prostoru, kjer se izvaja pouk, mora biti vsaj eden od rekvizitov za reševanje iz vode (reševalni obroč na vrvi, dolga žrd z obročem). Prostor na plavališču, ki je namenjen učenju plavanja, mora biti ločen od drugih plavalcev. Dno na plavališču naj bo čimbolj ravno.
Zaradi stopnje utrujenosti naj poteka pouk v dopoldanskih in popoldanskih urah po štiri šolske ure. Pri učenju plavanja ne uporabljamo pripomočkov, ki umetno izboljšujejo plovnost (plavalni obroči in rokavčki), razen vsestransko uporabne plavalne deske in metuljčka.
Pred vstopom v vodo se naj dijaki primerno ogrejejo, še posebej če sta hladno vreme in voda.
Pri učenju plavanja, še posebej začetnikov, igra zelo pomembno vlogo učitelj plavanja pri premagovanju strahu dijakov.
Dijak se mora navaditi na higiensko - zdravstvene zahteve, ki oblikujejo kultiviranega plavalca: prhanje pred vstopom v vodo in po prihodu iz vode, neosnaževanje vode (uriniranje, izpljunki itd.), uporaba plavalne kape v bazenu, sušenje las in frotiranje, preoblačenje kopalk.
Dijaki:
1. Program za začetnike in slabe smučarje
Pojasnilo:
Program je mala šola smučanja kot najširše baze za hitrejše in sistematično napredovanje.
2. Program za dobre in boljše smučarje
Pojasnilo:
Program pomeni predvsem nadaljevalno in izpopolnjevalno šolo smučanja z učenjem osnovnih elementov, ki dijaku omogočajo smučanje po ne preveč zahtevnem terenu.
Smučanje v obliki tečaja opravimo v petih dneh, kar pomeni, da naj bi delo potekalo 3 ure dopoldne in 3 ure popoldne. Pri tem je treba biti elastičen in delo prilagoditi vremenskim razmeram in sposobnostim dijakom.
Dijake že prvi dan razdelimo glede na njihovo predznanje v čimbolj homogene skupine, v katerih je maksimalno 12 dijakov. Organizacija vadbe mora biti takšna, da omogoča dijakom maksimalno število ponovitev. Dijaki morajo biti primerno in pravilno oblečeni.
Pred vadbo jih ogrejemo brez smuči in z njimi. Za vsako delo je potrebno poiskati primeren teren in ga tudi pripraviti. Vsak zavoj zahteva določeno hitrost, ki je zanj značilna in pa teren, ki to hitrost omogoča.
Dijaki morajo biti subjekti vadbe in morajo aktivno kreirati delo na snegu.Učitelj naj jih usmerja, svetuje in pomaga. Motorično nadarjenim omogočimo hitrejše napredovanje. Dijaki morajo smučati tehnično pravilno, izvedba je lahko groba ali finejša, odvisno od znanja in sposobnosti posameznikov. Popravljanje napak in postavljanje zahtevnejših nalog mora biti prilagojeno terenu, snegu, hitrosti in izbiri vaj. Vadba mora biti vsebinsko bogata in pestra. Pri alpskem smučanju je treba stremeti za koordiniranim gibanjem in za gibalno sproščenostjo. Delo naj bo opravljeno lahkotno.
Ob pojavu utrujenosti je treba delo spremeniti. Utrujenost je nevarna za poškodbe, še vedno je tretji dan tečaja dan krize (zato pozor!).
Pri predmetu dijaki:
1. Program za začetnike in slabe drsalce
2. Program za boljše drsalce
Tečaj drsanja je za dijake zelo naporen, še posebej za začetnike. Zato priporočamo izvedbo tečaja v treh dneh.
Prvi dan dijake razdelimo v skupini glede na predhodno znanje drsanja v boljšo in slabšo skupino.
Dijaki morajo imeti primerno opremo - še posebej je potrebno posvetiti pozornost kvaliteti čevlja na drsalki in kako so drsalke zavezane. Seznanjeni morajo biti z ravnanjem z drsalkami.
Pred vadbo na ledu se dijaki ogrejejo na suhem in nato še na ledu. Delo organiziramo tako, da si vadeči niso v napoto in da se ne ovirajo pri delu.
Gibalno sposobnejšim dijakom moramo omogočiti hitrejše napredovanje, z boječimi je potrebno delati bolj počasi in z veliko spodbude.
Organizacija naj omogoča dijakom maksimalno število ponovitev glede na njihove sposobnosti. Dijaki naj bodo deležni povratne informacije, da bo izvajanje tehnično pravilno. Pri vadbi uporabljamo čim več rekvizitov, ki razgibajo, popestrijo, olajšajo ali po potrebi otežijo vadbo. Stremimo za koordiniranim gibanjem in gibalno sproščenostjo.
Dijaki:
Kotalkanju je namenjeno 16 šolskih ur. V teh urah predelamo naslednje elemente kotalkanja, ki jih povežemo v poligonu:
1. vožnja naprej
2. lastovka
3. slalom med štirimi kiji
4. med vožnjo naprej počep pod 50 - 60 cm visoko prečko
5. vožnja do cilje črte in ustavljanje na črti (fotomontaža slike).
Pri lastovki mora biti noga v zanožju vsaj 3 sekunde. Če kdo ne zmore lastovke, mu nalogo priznamo, če je najmanj 3 sekunde vozil po eni nogi. Pri slalomu ni dovoljen dotik kijev, pri počepu pa prečke. Celotna spretnostna vožnja (poligon) mora biti opravljena brez padca in drugih napak. Poleg poligona morajo dijaki pokazati tudi znanje iz prestopanja in prevoziti razdaljo 30 m nazaj.
Prestopanje:
Dijak mora prestopati po krogu s polmerom 2-3 m. Nalogo je uspešno opravil, če je s prestopanjem prešel dva kroga (720o), ne da bi se pri tem zaustavil ali padel. Preden začne prestopati lahko naredi tri do štiri običajne drsalne korake, da pridobi nekoliko več hitrosti.
Vožnja nazaj:
Dijak je nalogo uspešno opravil, če je prevozil nazaj 30 m, ne da bi se vmes ustavil ali padel.
Dijaki se ne glede na stopnjo predznanja vključujejo v vse aktivnosti. Preko igre, pripravljalnih vaj ter motoričnih informacij, ki dopolnjujejo in bogatijo pripravljalno vadbo, privedemo dijake od začetnih korakov do končne storitve.
Program je sestavljen tako, da lahko večina dijakov brez večjega truda opravi naloge. Posameznikom s pomanjkljivo splošno gibalno izobrazbo ali šibko telesno konstitucijo pa posvetimo še več pozornosti, jih spodbujamo, dajemo dodatne naloge in naloge za vadbo doma.