Izobraževalni program: TURISTIČNI TEHNIK
Sprejeto na 35. seji Strokovnega sveta za poklicno izobraževanje, dne 14. 1. 2000
UMETNOSTNA ZGODOVINA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
|
||
2. |
|
||
3. |
|
||
4. |
60 |
8 |
68 |
skupaj |
60 |
8 |
68 |
* T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V - vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Pri predmetu dijaki:
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji | Socializacijski cilji | Posebnosti v izvedbi | |||
Dijaki |
Dijaki | Dijaki | ||||
Uvod v predmet umetnostna zgodovina |
|
|
|
|||
|
|
Znajo opredeliti splošen pomen umetnosti kot družbenega pojava, njeno posebno naravo ter obliko družbene zavesti. Znajo razložiti umetnost kot človekov odraz odnosa do življenja. Se zavedajo vloge, ki jo ima stroka v okviru varstva naravne in kulturne dediščine, ustvarjalnega procesa in posredovanja likovnih vrednot. |
Časovne in geografske preglednice. Glasba določenega zgodovinskega obdobja. Slikovni material na prosojnicah, diapozitivih in v učbenikih. Videokaseta. |
|||
Prazgodovinska umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Slikovni material |
||||
Paleolitska umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Dobijo pregled nad življenjem lovcev – nabiralcev. Spoznajo jamo kot kultni prostor. |
Slikovni material. |
|||
Neolitska umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Zavedo se pomena in vloge umetnosti v novih oblikah neolitske družbe. |
Slikovni material. |
|||
Umetnost kovinskih obdobij |
|
|
|
|||
|
|
Raziščejo prisotnost umetnosti kovinskih dob na slovenskih tleh. Oblikujejo odnos do domačih kulturnih spomenikov. Umeščajo slovenske spomenike v širši kulturni prostor. Ocenijo njihov pomen. Razvijajo občutek odgovornosti do slovenske kulturne dediščine. Zamislijo si originalen načrt za predstavitev slovenskih umetniških spomenikov tujim gostom. |
Slikovni material. Pisna vaja za utrjevanje snovi. Obisk narodnega muzeja v Ljubljani. Izdelava poročil o ogledu. |
|||
Umetnost starih civilizacij |
|
|
|
|||
|
|
Razumejo vlogo umetnosti v starih civilizacijah. |
Slikovni material. Zemljevid sveta. Časovna preglednica. |
|||
Mezopotamska umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Ovrednotijo pomen pojava pisave |
Slikovni material Zemljevid mezopotamije |
|||
Egipčanska umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Ovrednotijo umetnostno raven starih civilizacij. Dobijo pregled nad ustvarjalno močjo likovnih disciplin znotraj civilizacijskih meja. |
Slikovni material. Zemljevid Egipta. Spoznavanje materialov: papirusa, lazurita, granita, diorita in alabastra. Pisna vaja za utrjevanje snovi. |
|||
Antična umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Opredelijo razloge za razvoj visokih kultur bronaste dobe, ki so temelj antične umetnosti |
Slikovni material Zemljevid mediterana |
|||
Egejska umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Razlikujejo med umetnostjo, ki se prilagaja trgovskim potrebam, in tisto, ki se prilagaja vojaškim potrebam kulture. |
Slikovni material. |
|||
Grška umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Ovrednotijo pomen umetnosti v grškem in helenističnem obdobju in njen vpliv na kasnejšo evropsko umetnost. Opredelijo novosti v arhitekturi in kiparstvu. |
Slikovni material. |
|||
Etruščanska umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Izpostavijo tiste dosežke etruščanske umetnosti, ki nosijo viden vpliv grške umetnosti, in tiste, ki so vplivali na kasnejšo rimsko umetnost. |
Slikovni material. |
|||
Rimska umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Ovrednotijo pomen in posledice, ki jih je imela rimska umetnost na slovenskih tleh. Zamislijo si originalen načrt za predstavitev slovenskih umetniških spomenikov tujim gostom. |
Slikovni material. Zemljevid rimskega imperija. Časovna preglednica. Obisk narodnega muzej. Izdelava poročil o ogledu. Pisna vaja za utrjevanje snovi. |
|||
|
Pripravijo vodstvo za ogled rimske Emone. |
|||||
Starokrščanska umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Analizirajo združevanje antičnih umetnostnih vrednot s krščanskimi nazori v novo formalno in vsebinsko kvaliteto. Opredelijo funkcijo katakomb in bazilik. |
Slikovni material. |
|||
Bizantinska umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Raziščejo in analizirajo vpliv bizantinske umetnosti in kulture na zahodnoevropsko umetnost in življenje. |
Slikovni material |
|||
Umetnost zgodnjega srednjega veka |
|
|
|
|||
|
|
Razumejo razmere, v katerih je nastajala srednjeveška umetnost. Osvetlijo njena verska, antična in etnična izhodišča. |
Slikovni material. |
|||
Karolinška in otonska umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Analizirajo pomen umetnosti v karolinškem obdobju in zaton takšnih teženj v otonskem obdobju. |
Slikovni material. |
|||
Umetnost visokega srednjega veka |
|
|
|
|||
|
|
Analizirajo pomen in vlogo cerkve kot nosilke kulture. |
Slikovni material. |
|||
Predstavljajo si razsežnost in organiziranost umetnosti. |
||||||
Romanska umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Raziščejo širjenje romanike kot prvega mednarodnega sloga v evropskem prostoru. Prepoznajo različice romanske arhitekture, ki se je prilagajala geopolitičnim razmeram in gradbeni tradiciji posameznih področij. Opredelijo pomen monumentalnega in miniaturnega slikarstva. |
Slikovni material. |
|||
Gotska umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Oblikujejo mnenje o vlogi novega družbenega razreda meščanstva v nadaljnjem kulturnem razvoju. Ovrednotijo dosežke umetnosti na sakralnem in profanem področju. Ovrednotijo funkcijo in nove izrazne razsežnosti okenskega in drugega monumentalnega slikarstva. Zamislijo si originalen načrt za predstavitev slovenskih umetniških spomenikov tujim gostom. |
Slikovni material. Ogled gotske cerkve. Ogled vitražev. Pisna vaja za utrjevanje snovi. |
|||
Umetnost novega veka |
|
|
|
|||
|
|
Osvojijo znanje o osnovnih renesančnih prvinah v likovni umetnosti, arhitekturi in oblikovanju. |
Slikovni material. |
|||
|
Izluščijo bistvo zgodnje in visoke renesanse Ugotavljajo pomen antičnih vzorov v kiparstvu in arhitekturi. Spremljajo povezanost in soustvarjanje različnih umetnostnih dejavnosti. Izpostavijo pomen odnosov med znanostjo in umetnostjo. Ovrednotijo pojav univerzalnega človeka. Zamislijo si originalen načrt za predstavitev slovenskih umetniških spomenikov tujim gostom. |
|||||
Manierizem |
|
|
|
|||
|
|
Analizirajo pomen pojava manierizma in kako se le-ta kaže na različnih področjih v Evropi. |
Slikovni material. |
|||
Baročna umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Sledijo širjenju stila tudi na druge celine. Zamislijo si originalen načrt za predstavitev slovenskih umetniških spomenikov tujim gostom. Pripravijo vodenje za ogled baročne Ljubljane. |
Slikovni material. Ogled baročne Ljubljane. |
|||
Rokokojska umetnost |
|
|
|
|||
|
|
Poznajo značilnosti rokokojske umetnosti na področju obrti in notranje opreme. |
Slikovni material. |
|||
Klasicizem |
|
|
|
|||
|
|
Analizirajo vzroke in obseg odvisnosti od antične umetnosti. |
Slikovni material. Pisna vaja za utrjevanje snovi. |
|||
Umetnost 19. stoletja |
|
|
|
|||
|
|
Poiščejo glavne mejnike tehnološkega napredka. Ugotovijo vpliv arheoloških izkopavanj na razvoj arhitekture. |
Slikovni material. |
|||
Romantika |
|
|
|
|||
|
|
Raziščejo skupne značilnosti in razlike v umetnosti romantike. |
Slikovni material. |
|||
Realizem |
|
|
|
|||
|
|
Sledijo dejanskemu pomenu industrijske revolucije in njenemu vplivu na nova iskanja resnice z likovnimi prijemi. |
Slikovni material. |
|||
Impresionizem |
|
|
|
|||
|
|
Raziščejo vzroke in posledice impresionizma. Raziščejo pojav impresionizma v slovenski umetnosti in naredijo primerjavo z evropskim impresionizmom. Zamislijo si originalen načrt za predstavitev slovenskih umetniških spomenikov tujim gostom. |
Slikovni material. Obisk narodne galerije v Ljubljani. Izdelava poročila o ogledu. |
|||
Neoimpresionizem in postimpresionizem |
|
|
|
|||
|
|
Slikovni material. |
||||
Historicizem |
|
|
|
|||
|
|
Ovrednotijo sožitje med novimi tehnološkimi gradbenimi elementi z oblikovnimi elementi historične arhitekture. |
Slikovni material. |
|||
Secesija |
|
|
|
|||
|
|
Ugotovijo razširjenost secesije in njen pomen pri nastajanju moderne arhitekture v Evropi. Zamislijo si originalen načrt za predstavitev slovenskih umetniških spomenikov turistom. Pripravijo vodenje za ogled secesijske Ljubljane. |
Slikovni material. Ogled Ljubljane. |
|||
Umetnost 20. stoletja |
|
|
|
|||
|
|
Razumejo vpliv družbenega razvoja in okolja na umetnost. Razumejo nova iskanja v likovnih delih znanih umetnikov. |
Slikovni material. Pisna vaja za utrjevanje. Ogled stalne zbirke v moderni galeriji. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Ustna ocena vsebuje teoretično znanje in pa prepoznavanje umetnostnih spomenikov, njihovo predstavitev in umestitev v čas in prostor ter stilno opredelitev s pomočjo slikovnega materiala. Dijaki imajo možnost, da se njihovo znanje preveri tudi s pripravo referatov, seminarskih nalog, poročil o ogledih in samostojno pripravo vodenja z ogledom enega ali več umetnostnih spomenikov.
Predlagane vsebine se povezujejo z znanji strokovnih predmetov in večino humanističnih, družboslovnih in jezikovnih predmetov.
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
|
Umetnost (1. Letnik) Geografija Zgodovina Slovenščina Tuji jeziki Turizem Psihologija |
|
|
Zgodovina Geografija |
|
|
Zgodovina Geografija Slovenščina |
|
|
Zgodovina Geografija Slovenščina Osnove turizma Ekonomija |
|
|
Zgodovina Osnove turizma Geografija |
|
|
Zgodovina Geografija Slovenščina Tuji jeziki |
|
|
Zgodovina Geografija Slovenščina Osnove turizma Tuji jeziki |
|
|
Zgodovina Geografija Osnove turizma Slovenščina Tuji jeziki |
|
|
Osnove turizma Zgodovina Psihologija Slovenščina Tuji jeziki Ekonomija |
|
|
Zgodovina Osnove turizma Slovenščina Tuji jeziki Psihologija |