VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
DREVESNIČARSTVO
|
Dijak
|
Dijak
|
|
pozna pomen in vlogo drevesničarstva kot panoge vrtnarske proizvodnje
razume, da se drevesničarstvo ukvarja z razmnoževanjem, vzgojo,
oskrbo, pripravo na prodajo in prodajo lesnatih rastlin
pozna delitev drevesnic, pomen posameznih faz dela, specializacij,
tehnologije razmnoževanja, oskrbe in vzgoje
pozna zgodovino drevesničarstva v Sloveniji
pozna tendence razvoja drevesničarstva
pozna zakonodajo v drevesničarstvu
|
prepozna pomen delitve vrtnarske proizvodnje in razvije predstavo
o vlogi drevesničarstva pri razvoju dekorativne dendrologije
je sposoben razložiti svoj odnos do kulturne dediščine
definira drevesničarstvo kot panogo vrtnarske proizvodnje, ki se
ukvarja z razmnoževanjem, vzgojo, oskrbo, pripravo na prodajo in prodajo
lesnatih rastlin
je sposoben razložiti pomen specializacije v drevesničarstvu, sledenja
novostim v tehnologiji, poznavanja novosti in trendov pri uporabi
lesnatih rastlin
je sposoben primerjati zgodovinski razvoj drevesničarstva z razvojem
vrtne umetnosti
povezuje znanja iz zgodovine, umetnostne zgodovine z uporabo literature
prepozna pomen urejenega bivalnega okolja za razvoj okrasnega drevesničarstva
se zaveda, da je drevesničarstvo podvrženo zahtevam trga povpraševanju
in željam strank
se nauči zakonodajo (zakone, pravilnike, sortne liste, odločbe)
in razloži tendence razvoja drevesničarstva
prepozna zahteve evropskega trga in jih primerja s slovenskimi
|
Razvija pozitiven odnos do kulturne dediščine.
Razvija čutila in sposobnost zaznavanja vsega lepega.
Se zave pomena svojega dela.
Razvija sposobnost komuniciranja.
Se zave, da mora slediti zahtevam trga, želji strank.
Razvija poklicna znanja.
Se motivira za delo v drevesnici.
|
Vaja:
ogled šolske drevesnice, primerjava z drugimi drevesnicami,
iskanje strokovne literature, člankov o drevesničarstvu, drevesničarskih
katalogov lesnatih rastlin, …
skiciranje tlorisa drevesnice,
opazovanje matičnih rastlin in vodenje evidence rasti, priraščanja,
cvetenja, odpornosti na bolezni in škodljivce, …
urejevanje tabele del v drevesničarstvu v posameznih letnih časih,
izdelava slovarja strokovnih izrazov.
|
DREVESNICA
|
|
|
|
pozna pomen in vrste drevesnic
zna pravilno izbrati mesto in lego drevesnice
pozna vlogo matičnjaka, matičnih rastlin in selekcioniranega izhodnega
razmnoževalnega materiala
pozna tehnologijo osnovne in dopolnilne obdelave tal ter kolobarjenja
pozna tehnologijo razmnoževanja in oskrbe lesnatih rastlin med
vzgojo
pozna evidence v drevesnici
obvlada strokovno terminologijo
|
razloži pomen, vrste drevesnic, njihovo notranjo delitev in organizacijo
je sposoben razlikovati posamezne vrste drevesnic in razume njihovo
vlogo pri vzgoji kakovostnih lesnatih rastlin
razloži pomen poznavanja izbire pravilne lege za formiranje drevesnice
je sposoben razložiti strokovne izraze: matičnjak, knjiga matičnih
rastlin, knjiga razmnoževanj, sejališče, vzgajališče, selekcioniran
izhodni razmnoževalni material evidence…
primerja, meri, beleži lastnosti matičnih rastlin
razloži pomen poznavanja kolobarja in pravilne obdelave tal pri
vzgoji in oskrbi lesnatih rastlin
spozna in opazuje delo v drevesnici in ga primerja s teorijo o
tehnologiji vzgoje lesnatih rastlin
|
Se zaveda pomena svojega dela in razvija sposobnost komuniciranja.
Razvija pozitivni odnos do kulturne dediščine.
Se zaveda, da mora slediti zahtevam trga, želji strank.
Razvija poklicna znanja.
|
Vaja:
ogled šolske drevesnice, primerjava z drugimi drevesnicami,
iskanje strokovne literature, člankov o drevesnicah, drevesničarskih
katalogov lesnatih rastlin, …,
skiciranje tlorisa drevesnice z osnovnimi enotami.
|
RAZMNOŽEVANJE DREVNINE
|
|
|
|
a) generativno razmnoževanje
|
|
|
|
obnovi in nadgrajuje znanja o generativnem razmnoževanju
pozna postopke odbire matičnih rastlin, čas dozorevanja semena,
tehnološko in fiziološko dozorelost
zna pridobiti seme drevnine
pozna postopek shranjevanja semena
pozna pripravo semena listavcev in iglavcev na setev
pozna biološke pogoje kalitve
pozna sodobne tehnologije setve
zna pripraviti zemljo za setev in jo razkužiti
se nauči možne načine setve listavcev in iglavcev
pozna potek kaljenja, vznika semena in kalitve semena
usvoji postopke razsajevanja sejancev
pozna oskrbo sejancev in sadik
pozna strokovno terminologijo
|
razume, da so v naravnih združbah lesnate rastline najpogosteje
generativno razmnožene
razloži pomen pravilne odbire matičnih rastlin
je sposoben določiti in časovno opredeliti dozorelost semena
razloži razlike med tehnološko in fiziološko dozorelostjo semena
preverja kakovost semena
prepozna in razlikuje semena iglavcev, semena z mesnatim ovojem,
semena z nedozorelim embrijem, semena z za vodo nepropustnim ovojem,
jih nabere in jih je sposoben pripraviti na setev
primerja možnosti pridobivanja semena in sadik s pomočjo uporabe
katalogov in interneta
je sposoben seme nabrati, ga naročiti in kupiti s pomočjo uporabe
katalogov, interneta
razlikuje med posameznimi načini priprave semena na setev
razlikuje med posameznimi načini setve
razloži razliko med hipo in epigeično kalitvijo
oceni in primerja potek stratifikacij posameznih vrst semen
določi tehnologijo setve in oskrbe sejancev v sejališču
prepozna izgled sejancev po prvi vegetacijski dobi
določi nadaljnjo uporabo sejancev
je sposoben sortirati sejance v kakovostne razrede
razloži strokovne izraze: provenienca in izvor semena, apomiktično
seme, stratifikacija, latentno stanje semena,kalitev, sejališče, kakovost
semena
|
Se zaveda pomena svojega dela.
Razvija natančnost, strokovnost, zanesljivost.
Razvija sposobnost komuniciranja.
Razvija ekološko osveščenost.
Razvija poklicno znanje s področja razmnoževanja rastlin.
Krepi sposobnost prilagajanja.
|
Vaja:
ogled lesnatih rastlin in prepoznavanje njihovih načinov razmnoževanja,
iskanje literature o generativneem razmnoževanju,
prepoznavanje značilnosti lesnatih rastlin, ki v okolju podijo,
semenijo in imajo kaljivo seme, nabiranje semena in priprava na setev,
zaznavanje lesnatih rastlin, značilnih za okolje, in prepoznavanje
njihovih sejancev,
urejevanje herbarija sejancev v okolju razširjenih lesnatih rastlin,
njihovih semen,
vodenje slovarja strokovnih izrazov,
ogled generativno razmnoženih rastlin, beleženje pogojev ukoreninjenja.
|
b) vegetativno razmnoževanje
|
|
|
|
pozna direktno vegetativno razmnoževanje
pozna značilnosti klonskega razmnoževanja
pozna vse načine vegetativnega razmnoževanja
pozna razvoj korenin pri potaknjencu in postopke kalusiranja
pozna hormonsko vodenje nastanka korenin
obvlada strokovno terminologijo
|
spozna, da ima rastlina (klon) vzgojena iz vegetativnega dela popolnoma
iste genetske lastnosti kot matična rastlina
razlikuje razmnoževanje s potaknjenci v dobi vegetacije in v dobi
mirovanja
se nauči posameznih načinov vegetativnega razmnoževanja in jih
loči po stopnji zahtevnosti
definira razlike med lesnatimi, koreninskimi in zelenimi potaknjenci
primerja posamezne zelene potaknjence
razlikuje vršne-poletne potaknjence, potaknjence s peto in kladivaste
potaknjence
razlikuje procese regeneracije lesnatih rastlin
definira razlike med posameznimi načini vegetativnega razmnoževanja
in procese ukoreninjenja v različnih pogojih ter letnih časih
je sposoben razložiti pojem cepljenja
|
Se zaveda pomena svojega dela.
Razvija natančnost, strokovnost, zanesljivost.
Razvija sposobnost komuniciranja.
Se zave pomena varstva naravnih združb.
Se zave pomena naravnih združb za razvoj variabilnosti sort.
Razvija sposobnost sodelovanja z zaposlenimi v drevesnici.
Razvija poklicna znanja.
Razvija poklicno etiko.
|
Vaja: ogled lesnatih rastlin v drevesnici in prepoznavanje njihovih
načinov razmnoževanja,
Vaja: iskanje literature o vegetativnem razmnoževanju v knjižnici,
Vaja: vodenje slovarja strokovnih izrazov,
Vaja: spremljanje razvoja vegetativno razmnoženih rastlin v šolski
drevesnici.
|
|
prepozna postopke priprave podlage na cepitev, čas in načine rezanja
cepičev
prepozna postopke stimuliranja ukoreninjenja z etiolacijo in kalusiranjem,
meglilno tehniko
spozna hormone – pospeševalce rasti, zaviralce rasti in razvoja
– inhibitorje in retardante
se nauči, da rastni regulatorji delujejo kot stimulatorji ukoreninjenja
razloži strokovne izraze: kambij, cepilna zveza, podlaga, cepič,
kompatibilnost, inkompatibilnost, cepljenje na speče oko, cepljenje
na živo oko, generativne in vegetativne podlage
razlikuje in primerja mikro vegetativno in generativno razmnoževanje
|
|
|
VZGOJA IN OSKRBA LESNATIH RASTLIN DO PRODAJE
|
|
|
|
pozna vlogo vzgajališča
obvlada vzgojo koreninske grude
zna vzgojiti deblo
pozna oskrbo lesnatih rastlin med vzgojo
pozna vzgojo enoletne, dvoletne sadike
pozna tehnologijo vzgoje grmovnic, pokrovnih rastlin, sadik za
žive meje, vzgojo drevesne krošnje - krone, vzgojo plezalk
zna obrezovati rastline
pozna izgled rastlin ob prodaji
pozna evidence vzgoje in oskrbe lesnatih rastlin
obvlada strokovno literaturo
|
razloži pomen in vlogo vzgajališča
prepozna dela v vzgajališču
se nauči možnih načinov vzgoje koreninske grude in analizira razlike
med njimi
prepozna skupine lesnatih rastlin z vodeno vzgojo koreninske grude
se nauči vzgoje debla
pozna skupine lesnatih rastlin z vodeno vzgojo debla
razloži postopke del: izkop rastlin, delitev v kakovostne razrede,
etiketiranje rastlin, zakop rastlin in shranjevanje do prodaje
razloži tehnologijo vzgoje enoletne in dvoletne sadike, vzgoje
grmovnic, pokrovnih rastlin, sadik za žive meje, vzgojo drevesne krošnje
– krone, vzgojo plezalk, …
definira strokovne izraze: rez na čep, mandanje rastlin, pinciranje,
predčasni poganjki, voditeljica, pavoditeljica
prepozna generativno in vegetativno razmnožene rastline
opazuje delo drevesničarjev v drevesnici in s posnemanjem razvija
ročne spretnosti
razlikuje posebnosti obrezovanja v vzgoji grmovnic, dreves, plezalk,
rastlin za žive meje, …
razlikuje vzgojno, pomladitveno, oskrbovalno rez
razloži pomen pravilne vzgoje rastlin do prodaje
izdela poročilo o izgledu rastlin ob prodaji po evropskih standardih
izdela evidenco vzgoje in oskrbe lesnatih rastlin
|
Usvaja strokovna znanja.
Se zave poklicne odgovornosti.
Razvija sposobnost sodelovanja z zaposlenimi v drevesnici.
Razvija poklicna znanja.
Razvija poklicno etiko.
|
Vaja:
prepoznavanje in razlikovanje posameznih del v drevesnici,
obrezovanje lesnatih rastlin,
vodenje dnevnika del v drevesnici,
vodenje slovarja strokovnih izrazov.
|
ŽLAHTNJENJE RASTLIN
|
|
|
|
pozna vlogo žlahtnjenja in selekcije pri razvoju novih sort
pozna mutacije in modifikacije
razume vpliv žlahtnjenja na razvoj drevesničarstva
obvlada strokovne izraze
|
je sposoben razložiti pomen žlahtnjenja
poišče mutacije in modifikacije v naravi
ponazori razvoj rastlinske vrste s primeri
razloži nove pojme: selekcija, selekcioniran izhodni razmnoževalni
material, množična selekcija, klonska selekcija, spontano križanje,
brstna mutacija, fenotipske modifikacije, negativne mutacije
|
Usvaja strokovna znanja.
Se zave poklicne odgovornosti.
Razvija sposobnost timskega dela.
Razvija samostojnost pri delu.
Razvija inovativnost in ustvarjalnost.
|
Vaja:
iskanje fenotipskih modifikacij med rastlinami v naravnem okolju,
parku,
vodenje slovarja strokovnih izrazov.
|