VSEBINE
IN IFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI
CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI
CILJI
|
POSEBNOST
I V IZVEDBI
|
Dijak
|
Dijak
|
Dijak
|
|
OSNOVNI
EKOLOŠKI POJMI
|
|
|
|
pozna osnovne ekološke pojme: ekologija, narava,
ekosistem, okolje, habitat, ekološka niša, populacija, nosilnost okolja
|
opredeli pojme: ekologija, narava, ekosistem, okolje,
habitat, ekološka niša, populacija, nosilnost okolja
utemelji pomen ekološkega znanja za vsakdanje
življenje
razume, da je varovanje narave ključnega pomena za
obstoj človeka
|
Razvija
pravilen odnos do narave
Razvija
osebno odgovornost in ekološko zavest
|
|
ŠKODLJIVE
IN NEVARNE SNOVI V OKOLJU
|
|
|
|
nauči se oznake za nevarne snovi
obvlada razdelitev najpomembnejših skupin
pozna vsakdanje in znane strupene snovi
pozna vire onesnaževanja s težkimi kovinami (svinec,
kadmij, živo srebro)
pozna poškodbe pri rastlinah in bolezni pri človeku
zaradi onesnaževanja s težkimi kovinami
pozna vire naravne in umetne radioaktivnosti
spozna, kako učinkuje in kakšne so posledice
radioaktivnega sevanja pri rastlinah in človeku
|
prepozna eksplozivne, vnetljive, strupene, jedke,
dražljive, zdravju škodljive, radioaktivne, rakotvorne snovi glede na oznake
se nauči najpomembnejših lastnosti nevarnih snovi
usposobi se za varno rokovanje z nevarnimi snovmi, da
prepreči njihovo škodljivo delovanje na človeka in okolje
se nauči, kakšne so možnosti varnega in okolju
prijaznega procesiranja po uporabi teh snovi
našteje vire onesnaževanja in opiše poškodbe pri
rastlinah in bolezni pri ljudeh zaradi onesnaževanja s težkimi kovinami
poišče vire naravne in umetne radioaktivnosti v
svojem okolju ter razloži posledice radioaktivnega sevanja pri rastlinah in
človeku
razume, kako pomemben je pravni red na področju
ravnanja z nevarnimi snovmi
|
Razvija
primeren odnos do nevarnih snovi
Se
zaveda pomena nadomeščanja najbolj nevarnih, zdravju škodljivih in okolju
neprijaznih snovi z manj nevarnimi
|
Vaja:
določanje tališč in vrelišč snovi
Vaja:
razstava embalaže nevarnih in zdravju škodljivih snovi
Vaja:
nevarne snovi v vrtnarstvu
Vaja:
kvalitativno določevanje težkih kovin
|
ONESNAŽEVANJE
ZRAKA
|
|
|
|
pozna najpomebnejše snovi, ki onesnažujejo zrak
pozna sekundarne pojave kot posledico emisije
žveplovega dioksida (kisel dež)
pozna problem korozije kot posledico kislega dežja
spozna vpliv plinov, prahu na rastline in človeka
pozna vire nastajanja grobega in finega prahu
pozna bolezni, ki jih povzročajo aerosoli in vpliv
prahu na rastline in človeka
pozna vpliv klorofluorometanov, ki uničujejo ozonsko
plast okoli Zemlje
pozna uničujoče delovanje ultravijoličnih žarkov na
človeka zaradi ozonskih lukenj
pozna vpliv škodljivih snovi v cigaretnem dimu
|
našteje najpomembnejše snovi ki onesnažujejo zrak
(žveplov dioksid, dušikovi oksidi, ogljikov oksid, ozon, fluor) in navede
vire onesnaževanja
razloži nastanek kislega dežja
razloži pojem korozije na primeru železa
obvlada postopke čiščenja dimnih plinov
primerja naravne aerosole s tistimi, ki nastanejo v
procesih naše civilizacije
določi stopnjo onesnaženosti zraka s pomočjo
epifitskih lišajev
razloži nastanek ozonskih lukenj in posledice
delovanja UV žarkov
razloži vpliv strupenih snovi v cigaretnem dimu na
človeka
|
Se
zave škodljivega vpliva snovi, ki onesnažujejo ozračje
Razvija
skrb za lastno zdravje
Razvija
ekološko zavest
|
Vaja:
spremembe na indikatorski rastlini (tobak), zaradi povečanih koncentracij
ozona v ozračju
Ekskurzija:
določanje stopnje onesnaženosti zraka s pomočjo epifitskih lišajev
Vaja:
iskanje najpomembnejših onesnaževalcev zraka v svojem okolju
Vaja:
korozija železa
|
ONESNAŽEVANJE
VODA IN VODNIH EKOSISTEMOV
|
|
|
pozna vire pitne vode
pozna vpliv škodljivih snovi na lastnosti vode
pozna samoočiščevalno sposobnost vode
pozna pretok energije, kroženje snovi v jezeru in
dihanje jezer
zna opisati naravno evtrofizacijo jezer in
evtrofizacijo, ki jo povzroča človek
pozna vire onesnaževanja in indikatorske organizme v
tekočih vodah
pozna posledice onesnaženosti voda za okolje in
človeka
pozna preproste postopke kemične in biološke analize
vode
pozna načine mehanskega, kemičnega, biološkega
čiščenja vode
|
razume problem pomanjkanja pitne vode
razloži, kako škodljive snovi spremenijo lastnosti
vode
razloži kako škodljive snovi, kot na primer nitrati,
pesticidi, strupeni izcedki deponij, odpadne industrijske vode, gnojnice iz
živalskih farm vplivajo na vodo
s primeri pojasni odvisnost življenja v vodi od
prezračenosti vode
razloži, kako jezero zboli in razvije svoje videnje za
odpravo tega stanja
razloži posledice onesnaževanja rek in navede ukrepe
za zmanjšanje negativnih posledic
obvlada preproste postopke kemične in biološke
analize vode
primerja mehanske, kemijske in biološke načine
čiščenja odpadnih vod
|
Razvija
varčnost pri uporabi pitne vode
Razvija
skrb za lastno zdravje
Razvija
osebno in poklicno odgovornost glede onesnaževanja
Razvija
natančnost, strokovnost, zanesljivost, varčnost in ekološko zavest pri
uporabi mineralnih gnojil, pesticidov
|
Vaja:
iskanje povzročiteljev onesnaževanja voda v bližnji okolici
Vaja:
merjenje pH in koncentracije nitratov v vodovodni vodi in vodi vodotokov v
okolici šole
Vaja:
kemična in biološka analiza vode
Vaja:
prehranjevalni spleti v jezeru in tekočih vodah
Ekskurzija:
ogled čistilne naprave
|
ONESNAŽEVANJE
TAL IN KOPENSKIH EKOSISTEMOV
|
|
|
pozna razlike v sestavi tal v različnih ekosistemih
pozna pretok energije ter kroženje snovi v gozdu in
antropogenih ekosistemih (mesto, polje)
pozna pomen mikoriznih organizmov za ohranjanje
gozdov
pozna pomen varovalnega in gospodarskega gozda
spozna pomen gozda kot proizvajalca kisika in
organskih snovi ter njegov vpliv na vodne razmere v okolju
zna našteti škodljive vplive lovstva
pozna onesnaževalce in onesnažila, ki povzročajo
propadanje gozdov in onesnažujejo antropogene ekosisteme
pozna posledice učinkovanja hrupa na ljudi in ukrepe,
s katerimi ga je možno zmanjšati ali preprečiti
pozna izvor različnih odpadkov
pozna urejeno in neurejeno smetišče
pozna recikliranje odpadkov
pozna ponovno uporabo odpadkov kot sekundarnih
surovin za pridobivanje energije
pozna prednosti in pomanjkljivosti tradicionalnega in
industrijskega kmetijstva
pozna posledice zmanjšane biotske raznovrstnosti
pozna nevarnosti enostranskega mineralnega gnojenja
zna razložiti, kako sodobna živinoreja onesnažuje
okolje
pozna vzroke za povečano število škodljivcev v
monokulturnih nasadih
pozna negativne posledice pretiranega kemičnega
zatiranja škodljivcev
pozna pomen uporabe razkuženih substratov in
kolobarjenja v vrtnarstvu
|
primerja sestavo tal v različnih ekosistemih
na primeru prehranjevalnega spleta primerja pretok
energije ter kroženje snovi v gozdu in antropogenih ekosistemih
razloži pomen mikoriznih organizmov za ohranjanje
gozdov
razlikuje med varovalnim in gospodarskim gozdom
opredeli pomen gozda kot proizvajalca kisika in
organskih snovi ter njegov vpliv na vodne razmere v okolju
opredeli ukrepe, s katerimi lahko zmanjšamo
propadanje gozdov in onesnaževanje antropogenih ekosistemov
razloži vpliv hrupa na ljudi in predlaga ukrepe za
njegovo zmanjšanje
razume pomen skladiščenja, recikliranja in uporabe
odpadkov kot sekundarnih surovin za pridobivanje energije
opredeli prednosti in pomanjkljivosti tradicionalnega
in industrijskega kmetijstva
razloži posledice zmanjšane biotske raznovrstnosti
razloži nevarnosti enostranskega mineralnega
gnojenja, pretiranega kemičnega zatiranja škodljivcev
našteje vzroke za povečano število škodljivcev v
monokulturnih nasadih
opredeli posledice onesnaževanja okolja, ki ga
povzročajo velike farme in navede ukrepe za izboljšanje stanja
razloži vpliv uporabe razkuženih substratov in
kolobarjenja v vrtnarstvu
|
Razvija
skrb za lastno zdravje
Razvija
primeren odnos do gozda in antropogenih ekosistemov
Razvija
osebno in poklicno odgovornost glede onesnaževanja
Razvija
natančnost, strokovnost, zanesljivost, varčnost in ekološko zavest
Se
zave pomena recikliranja odpadkov v prihodnosti in njihove uporabe kot
sekundarnih surovin za pridobivanje energije
|
Ekskurzija:
gozdna učna pot
Vaja:
povzročitelji hrupa v delovnem okolju
Vaja:
določanje sežigne entalpije etanola
|
GENETSKO
SPREMENJENI ORGANIZMI ZARADI UMETNE SELEKCIJE, MUTACIJ, GENETSKEGA
INŽENIRINGA
|
|
|
pozna
vpliv umetne selekcije, mutacij in genetskega inženiringa na organizme
pozna
uporabnost biotehnologije
|
razloži,
kako umetna selekcija, mutacije in genetski inženiring pomagajo človeku pri
proizvodnji več hrane, bolj zdrave hrane, varovanju okolja
opiše
primer uporabe biotehnologije v zdravstvu in kmetijstvu
|
Razvija
zavest o strokovni odgovornosti
Razvija
pravilen odnos do genetsko spremenjenih organizmov, pridobljenih z genetskim
inženiringom
|
|
VAROVANJE
NARAVNE DEDIŠČINE
|
|
|
|
pozna
pojem naravna dediščina in pomen naravne dediščine
|
opredeli
pojem naravna dediščina in razume pomen varovanja naravne dediščine
našteje
naše zavarovane rastline
|
Razvija
pravilen odnos do zavarovanih rastlin in živali
|
Vaja:
razstava fotografij zavarovanih rastlin in živali
|