Strokovni svet za splošno izobraževanje je na 44. seji dne 5. 7. 2001 določil
Katalog znanj Umetnost (70 ur) za programe SPI Vrtnar in Cvetličar
ter določil, da se uporablja tudi v programu SSI vrtnarski tehnik.
VSEBINA
1. UMETNOST
2. VSEBINSKI SKLOP: LIKOVNO SNOVANJE
2.1. GLOBALNI CILJI
2.2. OPERATIVNI CILJI
2.3. DIDAKTIČNO METODIČNA NAVODILA
3. VSEBINSKI SKLOP: UMETNOSTNA ZGODOVINA
3.1. GLOBALNI CILJI
3.2. OPERATIVNI CILJI
3.3. DIDAKTIČNO - METODIČNA NAVODILA
4. OKVIRNI SEZNAM LITERATURE IN VIROV ZA UČITELJE
5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA
6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI
ŠTEVILO UR : 70 ur v 1. letniku – 35 ur likovnega snovanja, 35 ur umetnostne zgodovine
Predmet umetnost v programih cvetličar, vrtnar se izvaja tako, da izhaja iz skupnega uvoda v širši pojem umetnost, nato pa obravnava dva vsebinska sklopa: likovno snovanje in umetnostna zgodovina, kar ustreza interesu poklicev vrtnar in cvetličar.
TEMELJNI SKUPNI CILJI
Dijaki:
OPREDELITEV VSEBINSKEGA SKLOPA
Likovno snovanje je eden od dveh vsebinskih modulov, ki dijaku ponuja možnost spoznavanja in doživljanja ustvarjalnega procesa od koncepta, preko realizacije, do refleksije. Likovno snovanje temelji na dijakovi lastni praktični oblikovalni izkušnji, podprti s spoznanji zgodovine umetnosti, teorije umetnosti in likovne teorije. Dijaki se usposabljajo za doživljanje lepote v naravi in umetninah, za vrednotenje likovnih del in uporabnih predmetov ter likovne problematike v okolju, še posebno v lastnem poklicu.
Glavni cilj likovnega snovanja, ki omogoča kreativno delo v cvetličarskem in vrtnarskem poklicu, je vaja v likovnem opismenjevanju (razumevanju in izražanju), vrednotenju in projektnem delu. Skozi likovno snovanje dojemajo dijaki svoj poklic kot izrazito likovno dejavnost ter se naučijo prepoznavanja likovnih zakonitosti in njihove uporabe v cvetličarsko- vrtnarsko-aranžerski praksi.
Dejavnosti pri likovnem snovanju v programih cvetličar, vrtnar in vrtnarski tehnik so selektivno izbrane glede na splošno in likovno zmožnost srednješolcev. Velika pozornost je namenjena razvijanju sposobnosti opazovanja, predstavljivosti, domišljiji, likovnemu mišljenju in ustvarjalnosti ter razvijanju sposobnosti dijakov, da znajo uporabiti likovno-teoretska znanja in jih povezovati z zahtevami v lastnem poklicnem izobraževanju.
Dijaki:
I. Informativni cilji: cilji, ki določajo vsebino likovnih problemov.
II. Formativni cilji: cilji, ki določajo strategijo reševanja likovnih problemov.
III. Estetski, emocionalni in socialni cilji: cilji, ki določajo ravni estetskega doživljanja, razvoj ustvarjalnosti, čustvene razgibanosti, odnos do soljudi in okolja.
Informativni cilji |
Formativni cilji | Socializacijski cilji | Posebnosti v izvedbi |
RISANJE |
|||
Dijaki: |
Dijaki: |
Dijaki: |
|
|
|
|
|
GRAFIKA |
|||
Dijaki: |
Dijaki: |
Dijaki: |
|
|
|
|
|
SLIKARSTVO |
|||
Dijaki: |
Dijaki: |
Dijaki: |
|
|
|
|
|
PLASTIČNO |
OBLIKOVANJE |
||
Dijaki: |
Dijaki: |
Dijaki: |
|
|
|
|
|
PROSTORSKO |
OBLIKOVANJE |
||
Dijaki: |
Dijaki: |
Dijaki: |
|
|
|
|
|
VIZUALNE |
KOMUNIKACIJE |
||
Dijaki: |
Dijaki: |
Dijaki: |
|
|
|
|
|
Vsebinski sklop likovno snovanje se izvaja v 1. letniku srednjega poklicnega izobraževanja v programih cvetličar in vrtnar ter v 1. letniku srednjega strokovnega oziroma tehniškega izobraževanja v vzgojno-izobraževalnem programu vrtnarski tehnik v obsegu 35 ur. Skupaj z umetnostno-zgodovinskim sklopom tvorita 70-urni predmet z nazivom Umetnost. Katalog znanj je razvojno naravnan in vsebuje temeljna področja likovne vzgoje (risanje, grafika, slikanje, plastično in prostorsko oblikovanje, vizualne komunikacije), pri čemer dijaki nadgrajujejo znanje likovnega jezika, pridobljenega na osnovnošolski stopnji izobraževanja. Zaradi specifičnosti predmeta in zahtev cvetličarske stroke je nujno prepletanje teoretičnega in praktičnega dela, pa tudi povezanost vsebin umetnostne zgodovine in likovnega snovanja, kar dviguje raven ustvarjalnih sposobnosti dijakov in zagotavlja večjo trajnost pridobljenega znanja. Z medpredmetnim povezovanjem dijaku omogočamo uvid v cilje in celovitost omenjenih treh učnih programov.
Omejeno število ur zahteva od učitelja skrbno ciljno načrtovanje in dosledno izvajanje učnih ur na vseh oblikovalnih področjih. V učnem procesu mora učitelj gojiti in bogatiti vsako stopnjo dijakovega likovnega razvoja in jo glede na poklicno usmerjenost (cvetličar) obravnavati aplikativno. Več likovnih problemov iz različnih oblikovalnih področij je možno združiti znotraj posameznih likovnih nalog.
Učitelj skrbi za napredovanje in oblikovanje dijakove harmonične in celovite osebnosti. Pomembna je individualna oblika dela, ki prinaša nova znanja in kreativno izražanje, kar je podlaga za vključevanje v kulturno življenje okolja.
Pri dejavnosti spoznavanja teoretičnih vprašanj gre za usposobitev dijakov, da na podlagi usvojenih likovnih pojmov na verbalen način likovno komunicirajo. Gre za obvladovanje likovnih pojmov, pridobljenih z opazovanjem predmetov in pojavov v okolju in naravi, ki temeljijo na spoznanjih in doživljajih. Doživljanje in spoznavanje poteka ob pomoči učiteljeve uspešne motivacije. Učitelj zavestno skrbi za to, da se aktivira čim več dejavnikov likovnih sposobnosti mladostnikov:
Razvijanje dejavnikov likovnih sposobnosti prispeva k razvoju ustvarjalnosti, bogatenju zavesti in sposobnosti doživljanja lepote, ki je integralni del umsko in etično izoblikovanega dijaka.
Spoznavanje likovno teoretičnih problemov temelji predvsem na poglobitvi že znanih pojmov. Glede na temeljno strokovno usmeritev je nujno povezovanje likovno teoretičnih vsebin z ustreznimi vsebinami strokovnih predmetov.
Likovno izražanje pomeni ustvarjalno uporabo pridobljenih spoznanj in doživetij dijakov. Gre za praktično uresničevanje idej, dokazovanje uspešnega reševanja likovnih problemov v obliki estetskega izražanja.
Likovni pedagog aktivno spodbuja in usmerja dijake, da mislijo, čutijo, raziskujejo, se ustvarjalno izražajo z likovnimi izrazili in z različnimi orodji, v različnih materialih. Likovni pedagog spodbuja dijake, da vnašajo v likovno izražanje lastna spoznanja. Podpira samozavest dijakov s tem, da jim dovoli, da ostajajo pri likovnem izražanju izvirni, posebni in prepoznavni. Likovni pedagog razvija pri dijakih motorično spretnost in občutljivost s primerno načrtovano likovno nalogo in pravilnim vodenjem delovnih postopkov. Odpira možnosti za samostojno likovno eksperimentiranje.
Zelo pomembna naloga likovnega pedagoga je, da pri izvajanju učnega procesa vzpodbuja in razvija ustvarjalnost. Poskrbeti mora, da postane ustvarjalnost proces, v katerem se spodbuja navdušenje dijakov, da pri ustvarjanju svobodno čutijo, mislijo in spontano komponirajo svoja opažanja in zamisli. Znati mora iskati dijakovo originalnost v načinu oblikovnosti sporočila, kjer niso najpomembnejši motivi ampak načini njihovega oblikovanja.
Likovni pedagog sproti preverja delo, razumevanje in dosežene rezultate pri praktični izvedbi likovne naloge. Likovna dela vrednoti v kontekstu po izoblikovanih merilih, ki izhajajo iz likovne naloge. Objektivne kritike so smernice za nadaljnje delo oziroma za izboljšanje dela. Podpirati morajo dijakovo emocionalno, moralno, motivacijsko in intelektualno komponento. Učitelj ob vrednotenju splošnih in operativnih ciljev predmeta in na podlagi likovnih del dijake usmerja k virom kreativnih potencialov.
Z usvojenim likovno-teoretičnim znanjem, podprtim z likovno ustvarjalnostjo, se pri dijakih razvijajo likovno izrazne in oblikovno-estetske sposobnosti. Pri sproščenem likovnem izražanju dijaki razvijajo likovne spretnosti, kot so: motorične spretnosti (senzibilnost) in občutljivosti (senzitivnost), sposobnost estetskega oblikovanja (izražanja) in likovnega mišljenja. Ravnovesje med likovnim in verbalnim izražanjem omogoča enakomeren razvoj opazovanja, predstavljivosti, likovnega spomina, čustev, domišljije in ročnih spretnosti. Ob vrednotenju likovnih del dijaki pridobivajo nove izkušnje ter krepijo zavest o pomembnosti poznavanja likovnih pojmov in estetskega izražanja. Navajajo se na kritično presojanje estetske ureditve delovnega in naravnega okolja ter unikatnega in serijskega oblikovanja cvetličnih aranžmajev in drugih cvetličarskih izdelkov.
Pomembna dopolnitev predmeta naj bo kulturni dan, ki bo omogočal neposreden stik z umetniškimi ustanovami in stvaritvami. Načrtovan in uresničen naj bo vsako šolsko leto. |
Dijaki:
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Dijaki: 1. SPLOŠEN POMEN UMETNOSTI ZA ČLOVEKA
|
Dijaki:
|
Dijaki:
|
Dijaki:
|
2. PODROČJA LIKOVNEGA USTVARJANJA
|
|
|
posameznih področij likovnega ustvarjanja
(Pokrajinskega muzeja v Celju ali Narodnega muzeja v Ljubljani ali Gorenjskega muzeja v Kranju) |
3. VSEBINA UPODOBITEV
|
|
|
|
4. PREGLED UMETNOSTNO-ZGODOVINSKIH OBDOBIJ IN SMERI
|
|
|
|
Egipčanska umetnost
|
|
|
|
Minojska umetnost |
|
|
|
Grška umetnost |
|
|
|
Rimska umetnost |
|
|
|
Starokrščanska umetnost |
|
|
|
Bizantinska umetnost |
|
|
|
Umetnost zgodnjega srednjega veka |
|
|
|
Romanska umetnost in gotska umetnosti |
|
|
|
Renesančna umetnost |
|
|
|
Baročna umetnost in umetnost rokokoja |
|
|
|
Umetnost romantike in bidermajerja |
|
|
|
Umetnost impresionizma |
|
|
|
Secesijska umetnost |
|
|
|
Umetnostne smeri 20. stoletja |
|
|
|
Katalog znanj poudarja vsebine, ki širijo dijakovo kulturnozgodovinsko razgledanost, poleg tega pa mu daje vpogled v zgodovinski razvoj njegove stroke s tem, da predstavlja umetnostne vrhunce, ki so bili v izbranem poklicu doseženi. Teme naj bodo obravnavane nazorno ob slikovnih primerih, tako da dijaki svoje predznanje o umetnosti na splošno, o zgodovinskih okoliščinah, o ustvarjanju v književnosti dopolnjujejo in jim predmet s tem predstavi zanimive in nove dimenzije umetnosti.
Za pouk vsebinskega sklopa umetnostne zgodovine je pomembna dopolnitev ogled stalne zbirke Narodne in Moderne galerije, zbirk muzejev ter priložnostnih likovnih razstav, kar omogoča neposreden stik z umetniškimi ustanovami in stvaritvami. Ti ogledi se lahko izvedejo tudi v obliki kulturnega dne oziroma v okviru izbirnih vsebin ali interesnih dejavnosti.
Za vsebinski sklop likovno snovanje:
M. Butina: Slikarsko mišljenje, CZ, Ljubljana 1996,
M. Butina: Prvine likovne prakse, Debora, Ljubljana 1997,
M. Butina: Uvod v likovno oblikovanje, Debora, Ljubljana 1997,
M. Butina: O slikarstvu, Debora, Ljubljana 1997,
J. Muhovič: Vstop v likovno logiko, I., II., ALU, Ljubljana 1986,
Z. Didek: Raziskovanje oblikotvornosti, DDU Univerzum, Ljubljana 1982,
F. Jerman: Sprehodi po estetiki, MK, Ljubljana 1983,
T. Tacol: Učbeniki za 5., 6., 7., 8. razred, Likovno izražanje, Debora, Ljubljana 1995,
Republiška predmetna komisija za likovno teorijo: Predmetni izpitni katalogi za maturo - Likovna teorija, Republiški izpitni center, Ljubljana 1993 - 2002
Revija Likovna vzgoja, Debora, Ljubljana,
Revija Likovne besede, zbirka, Društvo slovenskih likovnih umetnikov, Ljubljana,
Likovna vzgoja v srednjih šolah, zbornik prispevkov s posveta v Cankarjevem domu, Ljubljana 22. maj 1996, Zavod Republike Slovenije za šolstvo, 1996,
V. Kandinski: Od točke do slike, Cankarjeva založba, Ljubljana, 1985,
P. Assmann: Zeitgerechte Floristik, Appel-Druck Donau-Verlag, Guenzburg,
M. Butina: Mala likovna teorija, Debora, Ljubljana, 2000,
D. Čadež: Od glave do portreta, Debora, Ljubljana, 2000,
B. Jesih: Grafika, tehnika visokega tiska, Pedagoška fakulteta Ljubljana, Ljubljana 2000.
Za vsebinski sklop Umetnostna zgodovina
Chevalier, Jean in Gheerbrant, Alain: Slovar simbolov, miti sanje, liki, običaji, barve in števila, Mladinska knjiga, Ljubljana 1993
Hoefler, Janez: Umetnostna vzgoja, Osnove likovne umetnosti, DZS, Ljubljana 1988, in ponatisi
Hollingsworth, M.: Umetnost v zgodovini človeštva, DZS, Ljubljana 1993
Sproccati, S.: Vodnik po slikarstvu, Mladinska knjiga, Ljubljana 1994
Tavčar, Lidija: Nevidne strani vidne umetnosti, Narodna galerija, Ljubljana 1991
Umetnost slikarske, kiparske in arhitekturne umetnosti, Modrijan, Ljubljana 1998
Umetnost na Slovenskem, Mladinska knjiga, Ljubljana 1998
Behling, Lottlisa: Die Pflanze in der mittelalterliche Tafelmalerei, Weimar 1957
Beuchert, Marianne: Symbolik der Pflanzen: Von Akelei bis Zypresse, Frankfurt am Main 1999,
Heilmeyer, Martina: Die Sprache der Blumen: Von Akelei bis Zitrus, Muenchen 2000,
Levi d’Ancona, Mirella, Teh Garden of the Renaissance: Botanical Symbolism in Italian Painting, Cambridge, Massachusetts 1980,
VHS videokaseta dr. Nataše Golob in Toneta Freliha, Podobe preteklosti, Orion film d.o.o. , Ljubljana 1997
Pri vsebinskem sklopu likovno snovanje:
Preverja in ocenjuje se dijakovo delo (proces), katerega odraz so izdelki (produkti). Vsako ocenjevalno obdobje morajo dobiti dijaki najmanj po eno oceno.
Pri vsebinskem sklopu umetnostna zgodovina:
Preverjanje in ocenjevanje naj poteka ustno ali pisno. Ocena naj zaobjame dijakovo znanje, razumevanje, osebno napredovanje in sodelovanje pri aktivnem predstavljanju spoznanj o umetnosti. Ocenjujejo se tudi komentarji, referati, projektne naloge in druge oblike sodelovanja pri pouku.
Ob zaključku šolskega leta se oceni iz obeh vsebinskih sklopov združita v eno po vnaprej dogovorjenih merilih iz Pravilnika o ocenjevanju v srednjem poklicnem in strokovnem izobraževanju.
Likovno snovanje integrira in podpira izkušnje naravoslovnih predmetov, humanističnih in družboslovnih ved, jezikov, formalnega mišljenja ter strokovnih predmetov.Dijakovi dosežki pri predmetu celostno predstavijo strukturno njegove osebnosti. Interdisciplinarnost predmeta zagotavlja medpredmetne povezave na spontan in sproščujoč način, omogoča uporabo in prepletanje likovnoteoretskih znanj in umetnostno zgodovinskih vedenj tudi na področju cvetličarstva in vrtnarstva.
Predlagane vsebine umetnostne zgodovine se povezujejo z znanji predmetov slovenščine s književnostjo, naravoslovja, družboslovja, zgodovine ter strokovnih predmetov aranžerstvo, dendrologija, okrasne zelnate rastline in praktični pouk.