Določil Strokovni svet Republike Slovenije za splošno izobraževanje na 59. seji, 3.7.2003
VSEBINA
Pričujoči izpitni katalog za italijanski jezik in književnost, ki je določen za pridobitev zakjučnega izpita, se nanaša na srednje poklicne šole z italijanskim učnim jezikom v Republiki Sloveniji.
Šole z italijanskim učnim jezikom v Sloveniji so izraz navzočnosti avtohtone italijanske narodnostne skupnosti, ki ji italijanski jezik pomeni prvi jezik.
Poseben cilj poučevanja italijanskega jezika, skupen vsem izobraževalnim programom, je poznavanje in raba jezika ter poznavanje italijanske književnosti in njene zgodovine, ki sta naravno povezana tako s področjem, na katerem živi skupnost, kot tudi z njegovim evropskim kontekstom.
Znanje in védenje je treba vrednotiti z vidika jezikovne kompetence in zavesti o bogatem kulturno-književnem izročilu, ustvarjenem v tem jeziku.
Izpit iz jezika pomeni trenutek, ko se mora potrditi dosežena stopnja kandidatove zrelosti, in priložnost, ko se ta lahko izkaže s svojo: kulturno razgledanostjo, kompetenco v branju in pisanju, zmožnostjo analize in sinteze ter kritičnega pretresanja posameznih vsebin.
Dijak mora pokazati, da zna rabiti italijanski jezik v njegovi razvejani zvrstnosti, prav tako tudi da je zmožen kritičnega presojanja stvarnosti.
Pokazal naj bi torej, da so mu jasni posebni cilji posameznih funkcij jezika, kot so: sporazumevalna, ekspresivna in spoznavna.
Dijak tako izkaže, da sprejema jezikovno izobrazbo kot svojo temeljno pravico, ki si jo pridobi ob zaključku šolanja.
Pri zakjučnem izpitu, na koncu vzgojno-izobraževalnega cikla, se torej preverja:
Smotri, cilji izpita se tičejo preverjanja, ali je v vzgojno-izobraževalnem ciklu dijak dobil dovolj široko in trdno podlago bodisi za vstop v svet dela bodisi za nadaljevanje šolanja na višjih stopnjah poklicnega izobraževanja.
Izpitno preverjanje je opredeljeno skladno s cilji izobraževalnega programa.
Izpit sestavlja pisni in ustni del.
Dva različna preizkusa od kandidata zahtevajo, da se izkaže ne le s svojimi razumskimi zmožnostmi ampak tudi s kulturno razgledanostjo, aktivno zmožnostjo pisnega in ustnega tvorjenja ter kot kompetenten bralec.
Točke |
|
Pisni del izpita |
|
1. Pola |
|
Razumevanje prebranega strokovnega ali neumetnostnega besedila |
30% |
2. Pola |
|
Dijak lahko pri pisanju besedila s prvinami šolskega eseja izbira med: |
|
spisom podajalne narave ter razpravljalnim spisom na dano aktualno temo ali z njegovega poklicnega področja. |
40% |
skupaj |
70% |
Ustni del izpita |
|
1. Analiza književnega besedila s predstavitvijo avtorja, njegovega opusa ter literarnozgodovinskega konteksta. |
20% |
2. Jezikovna in besedilna analiza (besedil, na katera se nanaša ustni preizkus 1 ali 2, ali prvo vprašanje pri ustnem preizkusu, ali drugih besedil). |
10% |
skupaj |
30% |
Sprejemanje, ustno tvorjenje
Splošni cilji |
Izobraževalni cilji in vsebine |
Sporazumevanje Ko dijaki obvladajo globalno in splošno razumevanje ustnih besedil drugih tvorcev:
Dijaki poslušajo in razumejo ustna besedila: |
|
Osredotočajo se na različne tipe ustnih besedil v njihovem celotnem poteku. Poročajo o vsebini in namenu krajših besedil. Pozorni so na glasovno intonacijo, ritem izvajanja in na premore. Analizirajo jezikovno podobo različnih ustnih besedil, v njih prepoznavajo posebnosti in ustrezne jezikovne registre. Pri ustnih besedilih prepoznavajo implicitne pomene. Dekodirajo poslušano besedilo in ga samostojno pretresajo (odrsko besedilo, film, sestanek, uradni telefonski pogovor, odlomki sodne obravnave, pogovori iz okvira delovnih srečanj). |
|
Dijaki:
Dijaki tvorijo kakovostno strukturirana in kontekstu primerna ustna besedila: |
|
Jasno in pravilno ustno poročajo o poslušanem besedilu. Poznajo “pravila” diskusije in se jih upoštevajo. Sa pianificare ed esporre una relazione su argomento dato. Prepričljivo podajajo tudi abstraktne pojme. Poznajo sporazumevalno strategijo in samostojno obravnavajo zahtevnejše pojme. |
|
Branje |
|
Dijaki poznajo in prepoznavajo temelje značilnosti besedila in njegove možne pojavne oblike: enotnost, zaokroženost, koherenco, kohezijo, strukturiranost. S tihim branjem se dijaki:
Pri glasnem branju dijaki:
Dijaki poznajo in upoštevajo ustrezne bralne postopke, razumejo besedila različnih tipov: |
|
Prepoznavajo poglavitne tipe besedil in:
|
Pisno tvorjenje
Splošni cilji |
Izobraževalni cilji in vsebine |
Pri preverjanju pisnih zmožnosti morajo dijaki pokazati, da razumejo in uporabljajo ustrezne postopke pisnega tvorjenja, in sicer tako da pišejo različne pisne naloge, sledeč načelom ustreznosti, kohezije, razumljivosti in jezikovne pravilnosti. |
|
Poznajo različna interpunkcijska znamenja in njihovo funkcijo in jih pravilno uporabljajo. Uporabljajo in nadgrajujejo že pridobljene jezikovne in besedilne sposobnosti za razumevanje in tvorjenje najrazličnejših tipov besedil (npr. prošnja za delovno mesto, življenjepis in spremno pismo, odgovor na oglas o prostem delovnem mestu). |
Obravnava jezika
Splošni cilji |
Izobraževalni clji in vsebine |
Besedišče in vprašanje pomena Dijaki morajo pokazati, da znajo razložiti pomen izrazov. |
|
Prepoznavajo pomenske različice besed. Analizirajo in parafrazirajo pomen besed in izrazov. |
|
Dijaki morajo pokazati, da znajo prepoznati in razložiti pomenske odnose med besedami: |
|
Razločujejo pomenske odnose med besedami, ki sestavljajo izjavo. Razločujejo med označencem in označevalcem. Prepoznavajo enote pomena (morfem, monem). Razločujejo pomenske odnose med besedami, ki sestavljajo besedilo. Razlikujejo med sklopi, ki so pomensko sprejemljivi, in tistimi, ki so pomensko nesprejemljivi. Ob določenem pojmu znajo priklicati druge pojme, ki so s prvim v pomenski zvezi, in tako oblikujejo besedne družine in semantična polja. Pri posameznih besedah ugotavljajo polisemijo in jih vključujejo v zahtevnejša besedila. |
|
Prepoznavajo poglavitne mehanizme pomenskih premen in razlagajo njihove učinke: |
|
Razločujejo retorične figure: onomatopoijo, aliteracijo, asonanco, konzonanco, anaforo, metaforo, metonimijo. |
|
Oblike in funkcije Dijaki: znajo jezik opazovati sistematično in povezujejo pojave z različnih sistemskih ravni ter temeljne prvine drugih jezikov, ki se jih učijo ali jih poznajo, ter narečja. Dijaki poznajo in znajo razbrati notranjo zgradbo besedila in njegovih delov in razločujejo obliko besed: |
|
Poznajo in znajo:
|
|
Dijaki poznajo, znajo opisati in ustrezno uporabljati različne vrste besed (besedne vrste): |
|
Glede na obliko, pomen in funkcijo znajo analizirati in pravilno uporabljati:
|
|
Dijaki znajo prepoznati in opisati zgradbo stavka: |
|
Znajo opisati preprosto enostavčno poved, opredeliti njene sestavne dele in jo predstaviti. Poznajo in znajo opredeliti osebek, poglavitne tipe prislovnih določil (complemento indiretto), predmet ter glagolski oziroma samostalniški predikat. Znajo opisati razširjeno enostavčno poved, prepoznavajo načela njenega ustroja. |
|
Dijaki znajo upoštevati pravila stavčne skladnje: |
Pravilno skladajo povedi z več podredji in priredji ter jih preverjajo s pomočjo naučenih pravil. |
Dijaki prepoznavajo pragmatične vidike besednega sporazumevanja in jih torej tudi uporabljajo: |
|
Znajo postaviti obliko, pomen in namen izjave v razmerje do konteksta. V okviru sporazumevanja prepoznavajo tudi nebesedne govorice (jezik telesa, gestiko, mimiko). V točno določenih situacijah jih znajo tudi uporabljati. V stavkih in besedilih razločujejo časovne in osebne razsežnosti. Prepoznavajo in uporabljajo različne pripovedne načine (personalni, brezosebni način). Premi govor znajo preoblikovati v odvisni govor in obratno. |
|
Jezik, sporazumevanje, zgodovina jezika Dijaki se zavedajo sporazumevalnega konteksta, v katerem nastaja jezikovno sporočilo: |
|
Prepoznavajo temeljne prvine sporazumevanja ter odnos med sporočilom e kontekstom. Vedo, da vsaka sestavina besedila dobi dokončen pomen šele v razmerju do konteksta. Posamezne sestavine so sposobni v tem smislu tudi primerno interpretirati. |
|
Dijaki imajo uvid v razmerje med jezikovnim in književnim izročilom ter dogajanji v družbi s poudarkom na zgodovinskosti in geografski raznolikosti jezika. Dijaki se zavedajo sprememb, ki jih jezik doživlja v času in v geografskem prostoru in kompleksnosti jezikovne "geografije": |
|
Poznajo poglavitne 'družine' jezikov in njihovo geografsko razširjenost. Analizirajo primere sprememb v jeziku. Uzavestijo si, da se v jezikovnem razvoju zrcalita tudi zgodovina in kultura. Poznajo stvarnost jezikovne manjšine. Poznajo temeljne sociolingvistične značilnosti narečij in jih znajo postaviti v razmerje do knjižnega jezika |
|
Jezik v rabi Dijaki prepoznavajo zvrsti jezika, in znajo opredeliti njihove značilnosti, uporabnost in funkcije: |
|
Prepoznavajo geografske, kulturne in socialne zvrsti italijanskega jezika. Razlikujejo vsakdanji jezik od specialnih jezikov in prepoznavajo najbolj razširjene med njimi. S ključnih vidikov zna analizirati publicistično govorico, govorico reklamnih besedil ter književno govorico. |
|
Dijaki uporabljajo zvrst, ustrezno tipu besedila in okoliščinam: |
|
Ustrezno okoliščinam uporabljajo pogovorno oziroma knjižno italijanščino. Ustrezno okoliščinam uporabljajo poglavitne registre. Uporabljajo jezik v njegovih poglavitnih funkcijah. |
Splošni cilji |
Izobraževalni cilji |
Dijaki znajo:
Dijaki pravilno berejo. Izogibajo se motečim vplivom narečja ali drugih jezikov. Dijaki berejo ekspresivno. Dijaki berejo, razumejo in interpretirajo zvrstno različna dela, po odlomkih ali v celoti: različne zvrsti pripovedi in romanov ter pesniška dela. Pri posameznih besedilih imajo uvid v sistem zunanjih in notranjih logičnih odnosov: |
|
|
|
Po branju ali poslušanju književnega besedila dijaki: |
|
|
|
Po branju ali poslušanju književnega besedila znajo dijaki priimerno in učinkovito: |
|
|
|
Po branju ali poslušanju književnega besedila znajo dijaki na interaktiven način: |
|
|
Literarnozgodovinske vsebine |
Branje in tematske obravnave |
|
Začetek italijanske književnosti. Duecento Pesniške šole. Dante Alighieri: razvoj njegove osebnosti, ideje in njegova pesnitev La Divina Commedia. Francesco Petrarca: izvirnost njegove poezije in njegov duhovni razvoj. Petrarca in njegov Canzoniere. Petrarca kot utemeljitelj novoveške lirike. Metrika in slog. Krajina – razpoloženje. Mednarodni razmah petrarkizma. Giovanni Boccaccio Boccaccio in njegov Decameron: pomen življenja in dela. Družbena stvarnost 14. stoletja in “mesto Decamerona”. |
Latinščina in romanski jeziki. La scuola poetica siciliana e dolce stil noveo. Berilo po izbiri ter komentar k vsaj dvema spevoma, ki naj dijakom pod pozornim učiteljevim vodstvom razkrije prostor in čas Commedie, lik Beatrice, vojne med komunami in alegoričnost. Berilo po izbiri in komentar k vsaj ene pesmi. Učitelj dijakom predstavi ideologijo Canzoniera, pojmovanje duše in telesa, ljubezni in ženske. Branje in komentar k vsaj dvem novelam. Časi in kraji v Decameronu. Učitelj dijake spozna s časi in kraji v Decameronu, s pojmovanjem ljubezni, odnosi med spoloma, osrednjim položajem ženskih likov pri Boccacciu. Pozornosti naj bodo deležni tudi družbeni liki in slikanje človeka. |
|
Humanizem Firenze v času Lorenza dei Medici. Kulturna politika in vulgarni humanizem: sistem književnih zvrsti, lirska poezija in epsko-mitološka pesnitev Italijanska in evropska renesansarenesansa. Machiavelli:
Ludovico Ariosto in njegov Orlando Furioso. Zgradba in tematika dela Torquato Tasso in obdobje protireformacije. Torquato Tasso in njegov Gerusalemme Liberata: zgradba in tematika. Tassove ideje, viri pesnitve. Šestnajsto stoletje Galileo Galilei: Nova znanost (razvoj znanosti). Galileo Galilei in njegova znanstvena metodologija Barok in marinizem v Italiji. Giovan Battista Marino in marinisti. |
Branje Magnificove Canzone di Bacco. Učitelj po možnosti omeni Poliziana. Branje enega poglavja po izbiri iz dela Il Principe. Za vajo: pomen “sreče” in besede “država” pri Machiavelliju. Branje vsaj ene epizode po izbiri. Učitelj predstavi dijakom do razumevanja časovno-prostorskega labirinta v Orlandu Furiosu, pojem strasti in razuma, vojne in ljubezenske norosti. Branje vsaj ene epizode po izbiri. Učitelj dijakom pomaga do razumevanja prostorskih razsežnosti dela Gerusalemme Liberata: resničnost, simbol, magija. Posebej lahko izpostavi problem nasprotja med ljubeznijo v Gerusalemme Liberata in pojmom vojne. Branje vsaj enega odlomka iz dela Dialogo dei due massimi sistemi. Z učiteljevo pomočjo si dijaki uzavestijo veliki lik Galileja, ki piše z radovednostjo znanstvenika in obenem s prizadetostjo pesnika. Branje nekaj odlomkov iz Giovana Battiste Marina in marinistov. Pod učiteljevim vodstvom in z analizo odlomkov oziroma del “Rosa riso d’amor” o “Pallor di bella donna” dijaki dojamejo pomen izrazov 'barok' in 'marinizem'. Literarno sporočilo kot stilna študija, pri kateri je vsebina drugotnega pomena. Podrobna analiza razkrije, kako iz protireformacije veje značilno občutje negotovosti; zavest te dobe oklepa občutek krivde in strah. |
|
Evropsko in italijansko razsvetljenstvo Carlo Goldoni in prenova komedije Ugo Foscolo: neoklasik in romantik Evropska in italijanska romantika ter zgodovinski roman Alessandro Manzoni Giovanni Verga in veristični roman Realizem in naturalizem |
Branje odlomka iz ene komedije. Učitelj poudari lik novega meščana in nove demokratične ideale razsvetljenstva (navaja Beccaria). Branje vsaj enega Foscolovega soneta. Učitelj skuša osvetliti ideale, mit o domovini, o umetnosti in o Foscolovem grobu. Prav tako bi s Foscolovo pomočjo dijaki morali razlikovati med podobami neoklasične ter podobami romantične poezije. Branje odlomkov iz romana Promessi Sposi. Učitelj dijakom predstavi pomen zgodovine pri Manzoniju in v risorgimentu nasploh. Branje idlomka z romana ali novel. Učitelj pristopi k naturalizmu in verizmu. |
|
Dekadenca v Italiji in Evropi G. d’Annunzio in G. Pascoli Kratek zgodovinski in družbeni pregled Motivi, značilni za dekadenco: drugačnost, odtujenost, tesnoba Luigi Pirandello Italo Svevo in moderni roman Moderna pozija Neorealizem: Sodobna književnost (pesniki in pisatelji današnjih dni) Pesniki in pisatelji s področja Istre in Reke. |
Berilo: kaka pesem, D'Annunzieve in Pascoli. Branje teh del označuje uvod k vprašanjem književnosti in umetnosti 20. stoletja. Dijaki se z branjem Pascolija in D’Annunzia seznanijo z velikimi temami evropske dekadence. Kot temeljno temo učitelj tu izpostavi krizo vrednot devetnajstega stoletja in krizo tradicionalnega človeka, sredi katerih se znajde književnost tega časa. Branje vsaj ene moderne pesmi po izbiri. Pod ustreznim vodstvom učitelja dijaki doumejo slogovne in jezikovne vidike preloma. Učitelj lahko v izbor uvrsti tudi katerega od avtorjev, ki bi za dijake utegnili biti še posebej zanimivi (Tamaro, Barrico, De Carlo itd.). Priporočljivo je analizirati katero od del naših rojakov, ki so s svojim ustvarjanjem ključno prispevali v zakladnico literarnih izpovedi o neki na novo in globoko človeško doživljeni resničnosti. Dijaki se lahko seznanijo s krajšimi odlomki iz Ramousa, Martinija, Biasiola, Zaninija, Schiavata itd. |
Ocenjevanje razpravljalnega ali podajalnega pisnega izdelka poteka v skladu s kriterijem poglavitnih potez po Lucisanu in Vertecchiju.
MERILA ocenjevanja
I. Merila ocenjevanja pri pisnem delu (70%)
1. Pola (30%)
2. pola (40%)
II. Merila ocenjevanja pri ustnem delu (30%)
1. Analiza književnega besedila (30%)
2. Jezikovna in besedilna analiza (10%)