Izobraževalni program: ELEKTRIKAR - ENERGETIK (ds)
Sprejeto na 34.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 17. 12. 1999
ELEKTROTEHNIKA
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
133 |
133 |
|
2. |
44 |
22 |
66 |
3. |
|
||
skupaj |
177 |
22 |
199 |
* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.
Vajenec:
1. letnik
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Osnovni pojmi elektrike |
Vajenec |
Vajenec |
|
|
|
Pridobi delovne navade. Razvije natančnost in vztrajnost pri reševanju delovnih nalog. Pridobi sposobnost praktičnega reševanja problemov. |
Demonstracija naboja. Prikaz izvorov napetosti in uporov. Preskus merjenja upornosti različnih vodnikov. Računski primeri. |
Lastnosti in zakonitosti električnih krogov |
|
|
|
|
|
Pridobi sposobnost opazovanja in prepoznavanja elementov. Razvije čut za solidarnost in samopomoč. Razvije komunikacijske sposobnosti in delo v skupinah. |
Prikaz praktičnih primerov električnega kroga: vzporedna in zaporedna vezava, merjenje u in i. Izračun veličin v enostavnejših vezjih. |
Električno delo in moč |
|
|
|
|
|
Razvija pravilen odnos do uporabe električne energije. Pridobi sposobnost natančnega opazovanja in analiziranja dogajanj. |
Računanje električnega dela in moči. Računanje relativnega in procentualnega izkoristka. |
|
Razvije miselne povezave z zakonitostmi in dogajanji v okolici. Pridobi sposobnosti zaznavanja nevarnosti pred električnim udarom. |
||
Električno polje |
|
|
|
|
|
Spozna nevarnost pri delu z napravami pod napetostjo. Pridobi motivacijo za samoizobraževanje pri uporabi zaščit pred škodljivim delovanjem električnih polj. |
Poskus z napetostnim izvorom in dvema kovinskima ploščama. Računanje kapacitivnosti ploščnega kondenzatorja in kondenzatorjev v enostavni sestavljeni vezavi. |
Magnetno polje |
|
|
|
|
|
Se zaveda strokovne odgovornosti in zahtev po kvalitetnem znanju elektromagnetike. Spozna zahteve po previdnosti pri uporabi magnetnih učinkov. Spozna delovno odgovornost za vestno opravljanje dela. |
Vaje iz risanj magnetnih polj elektromagnetov. Demonstracije magnetnih učinkov. Izračun sile in inducirane napetosti, določanje njene smeri. |
Osnovni pojmi izmeničnih električnih veličin |
|
|
|
|
|
Razvija spretnosti matematičnega izražanja. |
Poskus: opazovanje izmenične napetosti na osciloskopu. |
|
Risanje časovnih in kazalčnih diagramov za različne fazne odnose. |
||
Osnovne lastnosti in zakonitosti izmeničnih krogov |
|
|
|
|
|
Razvija poklicno odgovornost in ustvarjalnost. Pridobi čut odgovornosti za preprečevanje nevarnosti poškodb pri delu z napravami pod napetostjo. |
Poskus: opazovanje faznih razmer na osciloskopu. Računanje veličin v izmeničnem krogu z idealnimi elementi r, l in c. |
Izmenični krogi v praksi |
|
|
|
|
|
Spozna povezanost med teoretičnimi in praktičnimi znanji. |
2. letnik
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Prehodni pojavi |
Vajenec |
Vajenec |
|
|
|
Pridobi sposobnost opazovanja in ustvarjalnega razmišljanja. |
Poskus: opazovanje prehodnih pojavov na osciloskopu. |
Nihajni krogi |
|
|
|
|
|
Razvije sposobnost razlikovanja elementov in električnih pojavov. |
Poskus: opazovanje resonančnih pojavov na osciloskopu. |
|
|
Poskus: merjenje frekvenčne odvisnosti zaporednega in vzporednega Rlc vezja Računski primeri. |
|
Trifazni sistemi |
|
|
|
|
|
Spozna potrebo po previdnosti pri delu z napravami pod napetostjo. Pridobi sposobnost prepoznavanja elementov in naprav. |
Demonstracija vrtilnega magnetnega polja. Izračunavanje tokov in napetosti v obeh vezavah. Računanje električnega dela in moči trifaznih porabnikov. |
Splošno o električnih merjenjih in merilnikih |
|
|
|
|
|
Razvije zavest o potrebi po vestnem in natančnem delu. Se zaveda pomena električnih meritev v elektroenergetiki. |
Predstavitve, prikazi, demonstracije. |
Merjenje električni napetosti |
|
|
|
|
|
Spozna pomen natančnosti in doslednosti pri vrednotenju merilnih rezultatov. Sposobnost opazovanja in ustvarjalnega mišljenja pri izvajanju električnih meritev. |
Predstavitve, prikazi, demonstracije; Vaje: meritve električne napetosti. |
Merjenje električni toka |
|
|
|
|
|
Predstavitve, prikazi, demonstracije. Vaje: meritve električnega toka. |
|
Osciloskop |
|
|
|
|
|
Pridobi praktične sposobnosti uporabljanja osciloskopa. |
Vaje: priključevanje osciloskopa in opazovanje odzivov. |
Merjenje električni upornosti |
|
|
|
|
|
Se zaveda doslednosti pri izbiri merilnih metod. |
Vaje: merjenje upornosti po u-i metodi, z ohmmetrom, z mostičem. Demonstracija meritev upornosti na električni Inštalacijah. |
Merjenje električni moči |
|
|
|
|
|
Zazna pomen natančnost pri priključevanju merilnih instrumentov. Pridobi sposobnost timskega dela pri opravljanju zahtevnejših električnih meritev. |
Vaje: merjenje moči po u-i metodi in z w-m, merjenje delovne moči v 4-vodnem sistemu s tremi w-m, ali z enim w-m in po Aronovi vezavi v 3-vodnem sistemu. |
Merjenje električni energije |
|
|
|
|
|
Vaje: priključek eno- in trifaznega indukcijskega števca. Računanje dela preko vrtljajev plošče in konstante števca. |
|
Merjenje induktivnosti in kapacitivnosti |
|
Uporaba merilnika induktivnosti in kapacitivnosti. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Naloge na ustnem preverjanju so zastavljene široko, da se ugotovi razumevanje zakonitosti, metod reševanja in merjenja električnih veličin in parametrov. V nalogah nastopajo realne vrednosti veličin, vezane na znane praktične primere aplikacij, ki jih vajenci srečajo doma, pri praktičnem pouku ali izobraževanju v delovnem procesu. Pri reševanju zastavljenih nalog navajamo vajence na uporabo priročne literature, priročnikov in drugih pripomočkov ter orodja, kar se pogosto uporabljajo tudi v praksi.
V prvem letniku se preverja znanje iz poglavij osnov elektrotehnike v obliki pisno zastavljenih problemskih nalog. Vajenci rešujejo matematično zastavljene uporabne naloge s strokovnega področja z realnimi vrednostmi veličin, da pridobijo občutek stvarnosti. Električne meritve v drugem letniku pa preverjamo s testom objektivnega tipa.
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
|
Tehnologija |
|
|
Uporabna matematika Praktični pouk |
|
|
Tehnologija Uporabna matematika |
|
|
Uporabna matematika |
|
|
Elektronika in krmilja |
|
|
Elektronika in krmilja Praktični pouk |
|
|
Praktični pouk |
|