SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: ELEKTRIKAR - ENERGETIK (ds)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 34.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 17. 12. 1999

1. IME PREDMETA

RAČUNALNIŠTVO

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

34

34

68

2.

   

 

3.

   

 

skupaj

34

34

68

 

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Vajenec:

  • spozna in zna opredeliti pogosto uporabljane pojme, ki se pojavljajo v zvezi z informatiko in računalništvom,
  • pozna osnovne dele računalnika in njihove funkcije, razume osnovne karakteristične podatke sestavnih delov računalnika in perifernih enot,
  • spozna operacijski sistem Windows in pozna glavne možnosti razširjene programske opreme,
  • zna osnovna opravila v operacijskem sistemu Windows,
  • zna uporabiti urejevalnik besedil in se seznani z enim programom za urejanje preglednic,
  • seznani se z možnostmi elektronskih komunikacij in razširjenih omrežij ter se usposobi za osnovna opravila pri komuniciranju,
  • razume pomen in vlogo informatike ter možnosti, ki jih nudijo informacijski sistemi,
  • seznani se z vrstami programskih orodij za svoje strokovno področje in zna nekatera uporabiti,
  • spozna uporabnost in zastopanost računalnika pri avtomatizaciji procesov,
  • spozna programsko orodje za vodenje in nadzor merilnih instrumentov, prenos merilnih rezultatov, obdelavo in izdelavo poročil,
  • spozna pojem intelektualne lastnine in razvija odnos do nje.

  • 4. OPERATIVNI CILJI

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

     

    Vajenec

    Vajenec

     

    Informatika

  • zna opredeliti pojem informatika;
  • zna razložiti pomen podatkov, pozna načine zapisa in kodiranje;
  • spozna nujnost in vsaj kak način kodiranja;
  • razume nujnost varovanja in previdnost pri prenašanje podatkov;
  • zna določiti razlike in ugotoviti prednosti posamezne med diskretno in zvezno obliko podatkov in načini zapisa;
  • zna uporabljati enote in predpone za merjenje informacij;
  • zna opredeliti pojem informacijska pismenost;
  • pridobi potrebne informacije za razumevanje in strokovnost pri rabi informacijske tehnologije;
  • prične znane pojme pravilno uporabljati;
  • sprejema delovno in osebno odgovornost do industrijske lastnine.
  • stalna demonstracija z uporabo računalnika in dobro prezentacijsko opremo;
  • samostojni preizkus izbranih vaj morajo vajenci v računalniški učilnici z računalniki, povezanimi v mrežo in dostopom do medmrežja;
  • Računalnik, sestavni deli in periferne enote

  • pozna delitev računalnikov in mesta uporabe;
  • pozna in zna opisati funkcije sestavnih delov računalnika - centralno procesno enoto, notranji in zunanji pomnilnik, vhodne in izhodne enote;
  • spozna in zna predstaviti omrežja in razlikuje interno in javno omrežje;
  • sprejema računalnik kot orodje za zbiranje in obdelavo podatkov;
  • se zaveda pomena pretvarjanja različnih oblik informacij v električne signale, ki jih lahko dovajamo na vhod računalnika in nam omogočajo vodenje, nadzor in kontrolo procesov po vnaprej določenem programu;
  •  

    Programska oprema

  • spozna in zna opredeliti vrste programske opreme;
  • loči med paketi, jeziki, programi in operacijskimi sistemi;
  • pozna avtorske pravice programske opreme;
  •    

    Naloga operacijskega sistema

  • pozna in zna opisati naloge operacijskega sistema;
  • pozna in zna izvesti glavna opravila z datotekami in mapami: shranjevanje, kopiranje, brisanje, preimenovanje, ustvarjanje, tiskanje;
  • razume princip delovanja računalnika in ve, da je za izvršitev najenostavnejšega ukaza potrebno programsko ozadje;
  •  

    Osnovne operacije v okolju Windows

  • spozna namen in funkcije namizja;
  • zna samostojno izvajati operacije v raziskovalcu: kreiranje map, kopiranje, premikanje, preimenovanje in brisanje datotek, osnovna dela v omrežju;
  • razvija natančnost in sistematičnost pri množici podatkov z racionalno rabo sodobnega orodja za večanje učinkovitosti dela.
  •  

    Pomožna orodja v operacijskem sistemu

  • zna poiskati in uporabiti računalo, slikarja in urejevalnik wordpad;
  • razvija inovativnost z najrazličnejšo rabo pripomočkov in njihovih kombinacij;
  •  

    Urejevalnik teksta

  • zna samostojno vnašati in oblikovati enostavna besedila;
  • zna oblikovati odstavke;
  • uporablja označevanje in oštevilčevanje;
  • spozna dela s tabulatorji;
  • zna vstaviti in oblikovati tabelo;
  • zna pregledati osnovne nastavitve strani in pripraviti datoteko za tiskanje;
  • samostojno shrani, odpira in tiska datoteke;
  • zna vstaviti različne objekte v besedilo (sliko, tabelo, drugo datoteko, ...);
  • zna povezati urejevalnik z ostalimi paketi v okolju windows: zna prenesti sliko iz slikarja;
  • razvija inovativnost, estetiko pri oblikovanju dokumentov;
  • išče nove možnosti oblikovanja tekstov in številčnih podatkov v različne prijazne in estetske oblike;
  • spreminja odnos do estetskega oblikovanja gradiv, ki jih sprejema in oddaja drugim;
  •  

    Urejanje preglednic in baze podatkov

  • spozna možnosti dela s preglednico ali bazo podatkov.
  •    

    Mrežna vezava računalnika, elektronska pošta in medmrežje

  • spozna elektronsko pošto in njene prednosti pred ostalimi načini prenašanja sporočil;
  • pozna organizacijo medmrežja in zna preko brskalnikov poiskati ustrezne članke na strokovno temo;
  • zna prenesti podatke na svoj računalnik in uporabiti informacije za svoje potrebe z upoštevanjem avtorskih pravic;
  • čuti vse večjo potrebo po uporabi novih načinov komuniciranja zaradi vedno večjih možnosti in razvija inovativnost na najširšem področju;
  • razvija ustvarjalnost na osnovi novih virov podatkov in jih vse bolj uporablja;
  •  

    Računalnik kot orodje pri energetiki

         
  • programska oprema za simulacijo delovanja električnih strojev
  • programska oprema za projektiranje električnih inštalacij
  • uporaba računalnika za izpis in oblikovanje merilnih rezultatov
  • programska oprema za programiranje krmilnikov
  • seznani se s simulacijo delovanja elektromotorjev, elektromotorskih pogonov ter transformatorjev;
  • s pomočjo programske opreme zna sestaviti el. inštalacijo, ki jo je predhodno izrisal;
  • zna tudi eksperimentirati in vnašati spremembe v projekt (shemo inštalacije);
  • zna uporabiti kataloge za iskanje elementov in naprav;
  • zna povezati merilni inštrument za preverjanje zaščit z računalnikom in izpisati merilni protokol v predpisani obliki;
  • spozna pripadajoče programsko orodje za obdelavo merilnih rezultatov;
  • ob demonstraciji se seznani s programiranjem krmilnikov na enostavnem primeru;
  • vidi možnosti uporabe računalnika pri spoznavanju strokovnih vsebin;
  • spozna uporabnost vsebin v stroki;
  • razvija ustvarjalnost in vnašanje novih tehnologij v stroko;
  • zna predvidevati in razširjati možnosti normalne rabe delovnih orodij;
  • zaveda se stalnega razvoja programske opreme in išče vedno nove možnosti;
  • razpoložljiva – potrebna programska oprema (npr. Tesla, Trafo, EWB, …);


  • 5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • pisno (vaje),
  • ustno.
  • Pri preverjanja znanju vajenci v skupinah ali individualno izdelajo vajo po vsakem zaključenem poglavju, s katero dokažejo razumevanje znanja in praktično uporabo pridobljenega znanja:

    1.primer: poiskati datoteko na določenem spominskem mediju, jo prekopirati, preimenovati;
    2. primer: oblikovati namizje v okolju Windows za start določenega programa;
    3. primer: poiskati določen podatek na medmrežju in ga uporabiti v poročilu za praktični pouk;
    4. primer: narisati shemo določenega električnega vezja z znanim programskim orodjem;
    5. primer: z uporabo knjižnice narisati električno shemo (stroje, inštalacije);
    6. primer: priključiti merilni inštrument in prenesti merilne rezultate v podatkovno bazo za izpis merilnega protokola.

    Pri ustnem zagovoru se izdelane vaje ocenjujejo predvsem z glede na samostojnost in učinkovitost, razumevanje posameznih rešitev in metod reševanja, poznavanje alternativnih rešitev ter izvirnost pristopa.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • mrežne povezave
  • Elektronika in krmilja

  • serijsko in paralelno prenašani podatki, modem
  • računalnik, sestavni deli in periferne enote
  • Elektronska vezja in naprave

  • informacije in njihov prenos, televizija, modem
  • informatika
  • Matematika

  • številski sestavi in kodiranje
  • uporaba računalnika v stroki
  • Električni stroji in naprave, električne inštalacije in omrežja

  • principi delovanja električnih strojev, risanje električnih shem in načrtov