SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: FRIZER(ds)

IZPITNI KATALOG

1. NAZIV IZPITNE ENOTE

TEHNOLOGIJA

2. IZPITNI CILJI

Na izpitu ocenjujemo, ali kandidat:

  • pozna kemijske proces, ki potekajo kot posledica delovanja frizerskih preparatov na lase,

  • pozna biološke procese, ki potekajo v laseh in koži,

  • zna predvideti posledice na laseh in koži, katere povzročijo različne sestavine frizerskih preparatov,

  • zna oceniti uporabnost in učinkovitost različnih preparatov pri postopkih obdelave las.

    3. ZNANJA, KI SE OCENJUJEJO PRI ZAKLJUČNEM IZPITU

    Vsebine

    Znanja

    Učna in delovna sredstva

    Osnove mikrobiologije

    (defininicija, pregled, značilnosti, zgradba mikroorganizmov)

  • podrobneje poznajo patogene mikroorganizme in bolezni, ki jih povzročajo;

  • poznajo, kaj so paraziti in nekatere vrste parazitov;

  • na osnovi sanitarno-higienskih predpisov razumejo pomen postopkov dezinfekcije in sterilizacije;

  •  

    Osnovna nega las in lasišča

  • naštejejo in definirajo osnovna sredstva za nego las in lasišča;

  • razložijo masažo lasišča;

  • opišejo proces umivanja las in lasišča;

  •  

    Snov

    (razdelitev fizikalne in kemijske spremembe agregatnega stanja)

  • definirajo pojma snov in frizerski preparat;

  • opišejo fizikalne in kemijske spremembe snovi na primerih;

  • poznajo različna agregatna stanja snovi in njihove spremembe v frizerskem salonu;

  • Različne snovi v frizerskem salonu.

    Zgradba snovi

    (atom, molekula, spojina, ion, periodni sistem)

  • znajo razložiti zgradbo atoma s pomočjo periodnega sistema elementov;

  • razlikujejo atom in ion na konkretnih primerih;

  • znajo pisati preproste formule in imenovati preproste spojine v frizerstvu;

  • Periodni sistem.

    Modeli.

    Stenske slike.

    Vezi

    (pregled osnovnih vezi, vezi v lasni beljakovini)

  • razložijo razliko med kemijskimi, molekulskimi in vodikovimi vezmi;

  • na preprostih primerih znajo razložiti ionsko kovalentno in vodikovo vez;

  • poznajo ionsko, disulfidno, peptidno in vodikovo vez, kot glavne vezi v lasni beljakovini;

  • Modeli.

    Slike.

    Kemijske reakcije

    (vrste, značilnosti, hitrost, vpliv na hitrost redoks reakcije v frizerstvu)

  • poznajo osnovne kemijske reakcije v frizerstvu;

  • razlikujejo med ekso in endo-termnimi reakcijami;

  • poznajo dejavnike s katerimi frizerstvu vplivamo na hitrost reakcij;

  •  

    Elektroliti

    (definicija, razdelitev, kisli frizerski preparati, alkalni frizerski preparati, pH skala, soli, nevtralizacija, pufri)

  • poznajo elektrolite uporabne v frizerstvu;

  • razložijo vpliv kislih in alkalnih preparatov na las;

  • poznajo pomen pH vrednosti frizerskih preparatov;

  • razumejo pomen nevtralizacije v frizerstvu in kozmetiki;

  • znajo določiti pH vrednosti frizerskih preparatov z indikatorji in pH metrom;

  • poznajo pomen pufrov;

  • Stenske slike.

    Indikatorji.

    Ph meter.

    Disperzni sistemi-mešanice

    (razdelitev, grobo disperzni sistemi, koloidno disperzni sistemi, prave raztopine, mehanizmi raztapljanja, voda, trdota vode,topila v frizerstvu in kozmetiki, izražanje sestave raztopin)

  • razlikujejo med razstopinami, emulzijami, suspenzijami in koloidno-disperznimi sistemi v frizerstvu;

  • definirajo mehanizem raztapljanja;

  • znajo izraziti sestavo raztopin;

  • znajo izračunati različne masne deleže raztopin vodikovega peroksida;

  • razlikujejo trdo in mehko vodo

  •  

    Ogljikovodiki

    (ogljikov atom, razdelitev, uporaba v frizerstvu, zapisovanje in prepoznavanje kemijskih spojin iz zapisa)

  • razlikujejo različne ogljikovodike (alkane, alkene, alkine) in jih znajo zapisati in prepoznavati na preprostih primerih kemijskih spojin;

  • razumejo nastanek in pomen produktov pri postopni oksidaciji ogljikovodikov;

  •  

    Alkoholi

    (definicija, razdelitev, uporaba, delovanje)

  • poznajo alkohole, ki se uporabljajo v frizerstvu;

  •  

    Karboksilne kisline

    (definicija, razdelitev, delovanje, uporaba)

  • poznajo organske kisline, ki so sestavine frizerskih preparatov (maščobne kisline, jabolčna kislina, vinska kislina, citronska kislina, tioglikolna kislina);

  •  

    Estri, lipidi

    (definicija, zgradba, razdelitev uporaba)

  • razumejo nastanek estrov na osnovi prepoznavanja značilnih funkcionalnih skupin;

  • poznajo lipide kot sestavine loja, ki naravno neguje las

  • vedo, da so fosfolipidi glavne sestavine celičnih membran in negovalnih preparatov;

  •  

    Tenzidi – površinsko aktivne snovi (PAS)

    (definicija, razdelitev, zgradba mila, detergenti,šamponi, emulgiranje, pranje)

  • poznajo procese pri umivanju las;

  • opredelijo tenzide kot osnovne sestavine v šamponih

  • poznajo sestavo, vrste in delovanje, šamponov in regeneratorjev;

  • Stenske slike.

    Aminokisiine

    (definicija, zgradba, lastnosti, razdelitev)

  • razložijo pomen esencialnih aminokislin;

  • poznajo lastnosti aminokislin, ki so posledica njihove zgradbe (amfoternost, ion dvojček, izoelektrična točka);

  • Stenske slike.

    Beljakovine

    (nastanek, zgradba, razdelitev, struktura,

    lastnosti)

  • poznajo nastanek peptidov in razumejo pomen peptidnih vezi

  • poznajo in razumejo strukturo lasnega proteina keratin;

  • Stenske slike.

    Modeli.

    Ogljikovi hidrati

    (nastanek, zgradba, razdelitev, uporaba)

  • poznajo osnovne ogljikove hidrate in njihov pomen v vsakdanjem življenju;

  •  

    Polimeri

    (vrste, zgradba, uporaba, lastnosti)

  • poznajo polimere kot sestavine frizerskih preparatov;

  • poznajo polimere kot surovino za izdelavo;

  •  

    Celica

    (lastnosti, razdelitev, zgradba)

  • poznajo zgradbo celične membrane in način prehajanja snovi skozi celično membrano;

  • razložijo pomen celične presnove;

  • razumejo pomen delitve celic za nastanek las;

  • Stenske slike.

    Tkiva

    (lastnosti, zgradba, razdelitev, naloge)

  • poznajo zgradbo, vrste in naloge tkiv v organizmu, predvsem epitelno in vezivno tkivo;

  • Stenske slike.

    Organi in organski sistemi

  • ugotovijo zakonitosti v zgradbi organizma;

  • Stenske slike.

    Koža

    (zgradba, lastnosti, fiziologija kože, vrste, nega)

  • znajo presoditi zunanji videz kože in ugotovijo značilnosti posamezne vrste kože;

  • poznajo morfološko zgradbo kože;

  • razumejo fiziologijo kože;

  • podrobneje poznajo lasišče;

  • Stenske slike.

    Noht

    (zgradba, rast, nega)

  • poznajo nego nohtov na osnovi njihove zgradbe;

  • Stenske slike.

    Las

    (zgradba, biokemijska sestava, prečni prerez, lastnosti, naravna barva, sivenje, nastanek, rast)

  • poznajo dele lasu v koži glave;

  • razlikujejo vzdolžni in prečni prerez las;

  • ločijo različne tipe las;

  • razumejo keratinizacijo las;

  • razumejo posledice mehanskih, kemijskih in fizikalnih vplivov na lase;

  • Stenske slike.

    Modeli.

    Oblikovanje mokrih in suhih las

    (dejavniki, ki vplivajo na oblikovanje pričeske, vodna ondulacija, utrjevanje pričesk)

  • določijo smeri rasti las, dolžino in kvaliteto las;

  • poznajo razliko oblikovanja mokrih in suhih las;

  • razumejo delovanje v laseh pri mokrem in suhem oblikovanju las;

  • razumejo pomen vodikovih vezi v lasu pri vodni ondulaciji;

  • naštejejo tehnIke dela

  • razumejo vpliv strukture, dolžine;

  • poznajo sestavo, delovanje in uporabo utrjevalcev za lase;

  •  

    Striženje las

    (delitev, orodje, pripomočki, tehnike)

  • opredelijo različne reze las;

  • razumejo namen striženja;

  • poznajo specialne učinke na različnih tipih las;

  •  

    Britje

    (pripomočki, sredstva pred in po britju)

  • poznajo sestavo in razumejo delovanje sredstev za pred in po britju;

  •  

    Hladna trajna ondulacija

    (pripomočki, vrste preparatov, kemijski proces, sestava in delovanje preparatov, faze dela, možne napake, nega)

  • poznajo sestavine preparatov za hladno trajno ondulacijo in njihovo delovanje na lase;

  • razumejo oksidacijo, redukcijo, nevtralizacijo pri hladni trajni ondulaciji;

  • poznajo nego las po hladni trajni ondulaciji;

  • Stenske slike.

    Modeli.

    Človek v različnih življenjskih obdobjih

  • poznajo biološki razvoj človeka od rojstva do smrti;

  • vedo, da posamezna obdobja v življenju pomenijo spremembe v fiziološkem in psihološkem smislu;

  • razlikujejo različne tipe ljudi na osnovi spolnih in konstitucijskih razlik med ljudmi;

  •  

    Organski sistemi

    (skelet, mišičje, prebaviIa, krvožilje, dihala, izločala, endokrine žleze, živčevje)

  • poznajo skelet glave (naloga ogrodja, zgradba, nastanek, rast);

  • poznajo skelet telesa;

  • poznajo obrazne in žvekalne mišice;

  • poznajo pomen prehrane za rast las;

  • poznajo pomen celične presnove, mehanske in kemične prebave za rast in nastanek las;

  • razumejo pomen krvnega obtoka za rast las;

  • razumejo pomen dihal za rast las;

  • razumejo pomen izločal za rast las;

  • razumejo pomen hormonov za nastanek in rast las;

  • predvidijo možne poklicne bolezni in okvare;

  • Stenske slike.

    Modeli.

    Osnove optike

  • poznajo, kaj je svetloba, refleksija in absorbcija svetlobe;

  • poznajo vpliv osvetlitve na barvne nianse las;

  • definirajo barvila, pigmente;

  • opišejo zgradbo barvila;

  • znajo praktično uporabljati barvni krog;

  • poznajo aditivno in subtraktivno mešanje barv;

  •  

    Barvanje las

    (barvne karte, pripomočki, preparati, delovanje, faze dela, možne napake - vzroki in poprava, nega)

  • razumejo uporabo barvne karte,

  • poznajo pripomočke in preparate za barvanje;

  • poznajo faze dela pri barvanju;

  • znajo popravljati možne napake pri barvanju;

  • poznajo nego las po barvanju;

  • Stenske slike.

    Niansiranje ali površinsko obarvanje las

  • poznajo sredstva za niansiranje (sestava, delovanje);

  • razumejo proces niansiranja;

  • Stenske slike.

    Koloriranje ali barvni prelivi

  • poznajo sredstva za koloriranje (sestava, lastnosti);

  • razumejo kemijski proces koloriranja;

  • razumejo razliko med koloriranjem in oksidacijskim barvanjem;

  • Stenske slike.

    Oksidacijsko barvanje

  • poznajo sredstva za barvanje (sestava, lastnosti);

  • razumejo kemijski proces oksidacijskega barvanja;

  • poznajo možne napake pri barvanju las;

  • Stenske slike.

    Svetljenje las

    (tehnike dela, pripomočki, sestava in delovanje preparatov, faze dela, možne napake - vzroki in poprava, nega)

  • poznajo preparate za svetljenje las (sestava, lastnosti);

  • razumejo kemijski proces svetljenja las;

  • poznajo možne napake pri svetljenju las;

  • poznajo nego las po svetljenju;

  • Stenske slike.

    Oblikovanje namenskih pričesk in ličenje

  • poznajo različne vrste pričesk in vrste ličenja;

  • poznajo preparate za ličenje;

  • poznajo sredstva za nego lasničarskih izdelkov;

  •  

    Bolezenske spremembe na koži in laseh.

    Koža v zdravju in bolezni.

    Anomalije in poškodbe las in lasišča.

    Spremembe prhljajastega lasišča.

    Alopecija.

  • poznajo značilnosti zdrave kože

  • naštejejo in opišejo različne anomalije las in lasišča in vzroke za takšne motnje;

  • definirajo, razdelijo in opišejo disseborejo;

  • poznajo različne oblike in vzroke prhljaja;

  • opišejo običajni prhljaj in obvladajo načine zatiranja te spremembe lasišča;

  • definirajo alopecijo;

  • naštejejo in opišejo pojavne oblike, vzroke in možnosti zdravljenja alopecije.

  •  


    4. OCENJEVANJE ZNANJA

    Zgradba izpitne enote:

  • ustni izpit.

    4.1. USTNI IZPIT

    Vprašanja na izpitnem listku

    Vprašanja morajo biti kratka, jasna ter ustrezno razčlenjena. Vprašanja zajemajo temeljna znanja, kandidat mora znati vsebine povezovati med seboj in s prakso.

    Priprava in trajanje izpita

    Kandidat ima pravico, da se 20 minut pripravlja na ustni izpit. Ustni izpit traja največ 20 minut.

    Ocena

    Oceno ustnega izpita oblikuje izpitna komisija na predlog izpraševalca, ki jo posreduje izpitnemu odboru.

    5. DOVOLJENI PRIPOMOČKI

    Pri pisnem izpitu so dovoljeni naslednji pripomočki:

  • podatki, tabele, diagrami, sheme, ...

    Pri ustnem izpitu naj ima kandidat možnost odgovarjati ob ustreznih učnih in delovnih sredstvih, navedenih v tretjem stolpcu preglednice iz 3.točke tega izpitnega kataloga.

    6. LITERATURA IN DRUGI VIRI

    Za kandidate je priporočena literatura in drugi viri objavljena v vsakoletnem Katalogu učbenikov za poklicne in strokovne šole za posamezno šolsko leto, ki ga izdaja Center RS za poklicno izobraževanje oziroma Zavod RS za šolstvo.