SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: FRIZER (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

TEHNOLOGIJA FRIZERSTVA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

64

20

84

2.

76

20

96

3.

65

15

80

skupaj

205

55

260

* T    - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V  - vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev;

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Vajenci:

  • spoznajo osnove kemije kot temelj kemijskih procesov, ki potekajo v laseh kot posledica delovanja frizerskih preparatov na lase,

  • spoznajo osnove biologije kot temelj bioloških procesov, ki potekajo v laseh in koži,

  • znajo predvideti posledice na laseh in koži, katere povzročijo različne sestavine frizerskih preparatov,

  • poznajo posledice, ki jih povzročajo fizikalni in kemijski dejavniki na lase in kožo,

  • znajo oceniti uporabnost in učInkovitost različnih preparatov pri postopkih obdelave las.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Vajenci

    Vajenci

     

    Predstavitev poklica

  • spoznajo pomen predmeta tehnologija za reševanje problemov v frizerskem poklicu in strokovna področja, ki jih mora obvladati frizer;

  • upoštevajo uporabo teoretičnega znanja pri reševanju problemov pri praktičnem delu v frizerstvu;

  • spoznajo zakonitosti v delovanju aparatov, orodij in preparatov v salonu in šolskem laboratoriju, upoštevajoč varnost pri delu;

  • poznajo njihovo delovanje in uporabo;

  • obvladajo svetovanje in uporabo kontrolnih kartic;

  • zavejo se pomena razumevanja teoretičnega znanja za uspešno delo v salonu;

  • zavejo se poklicne odgovornosti;

  • zavedo se pomena varnosti pri delu;

  • razvijajo poštenost do strank;

  • Vaje:

  • spoznajo zakonitosti v delovanju aparatov, orodij in preparatov v salonu in šolskem laboratoriju;

  • Osnove mikrobiologije (definicija, pregled,značilnosti, zgradba mikroorganizmov)

  • spoznajo osnovne značiInosti življenja;

  • podrobneje poznajo patogene mikroorganizme in bolezni, ki jih povzročajo;

  • poznajo, kaj so paraziti in nekatere vrste parazitov;

  • na osnovi sanitarno-higienskih predpisov razumejo pomen postopkov dezinfekcije in sterilizacije;

  • znajo uporabljati različne vrste razkužil;

  • razvijajo osebno odgovornost;

  • razvijajo natančnost in skrbnost;

  • Vaje:

  • razširjenost mikroorganizmov,

  • vrste razkužil,

  • dezinfekcija,

  • sterilizacija.

  • Osnovna nega las in lasišča

  • spoznajo osnovna sredstva za nego las in lasišča;

  • poznajo masažo lasišča;

  • razumejo proces umivanja las lasišča;

  • razumejo praktičen smisel poznavanja kemije in biologije v frizerstvu;

  • razvijajo varčnost;

  •  natančnost in skrbnost;

  • razvijajo ekološko zavest;

  • upoštevajo ekonomski moment;

  • VAJA:

  • vpliv šamponov na lase,

  • efekt sredstev za nego las.

  • Snov

  • (razdelitev, fizikalne in kemijske spremembe, agregatna stanja);

  • znajo povezati pojma snov in frizerski preparat;

  • poznajo in razumejo fizikalne in kemijske spremembe snovi;

  • poznajo različna agregatna stanja snovi in njihove spremembe v frizerskem salonu;

  •  

    VAJA:

  • različne snovi v frizerskem salonu.

  • Zgradba snovi

  • (atom, molekula, spojina, ion;

  • periodni sistem);

  • poznajo zgradbo atoma in znajo uporabljati periodni sistem elementov;

  • razlikujejo atom in ion;

  • znajo pisati preproste formuIe in imenovati preproste spojine v frizerstvu;

  •    

    Vezi

  • (pregled osnovnih vezi, vezi v lasni beljakovini).

  • razumejo razliko med kemijskimi, molekulskimi in vodikovimi vezmi;

  • na preprostih primerih znajo razložiti ionsko, kovalentno in vodikovo vez;

  • poznajo ionsko, disulfidno, peptidno in vodikovo vez, kot glavne vezi v lasni beljakavini;

  •    

    Kemijske reakcije

  • (vrste, značilnosti, hitrost, vpliv na hitrost redoks reakcije v frizerstvu).

  • spoznajo osnovne icemijske reakcije v frizerstvu;

  • razlikujejo med ekso in endotermnimi reakcijami;

  • ugotovijo s poiskusi, da je večina reakcij v frizerstvu eksotermnih;

  • opazujejo nekaj redoks reakcij;

  • spoznajo dejavnike s katerimi v frizerstvu lahko vplivamo na hitrost reakcij;

  • zavedajo se pomena varnosti pri delu;

  • znajo vrednotiti čas;

  • zavedajo se pomena stalne kontrole delovanja preparatov;

  • Vaje:

  • vpliv temperature in koncentracije na hitrost.

  • Elektroliti

  • (definicija, razdelitev, kislin);

  • frizerski preparati, alkalni frizerski preparati, pH skala, soli, nevtralizacija, pufri);

  • poznajo elektrolite uporabne v frizerstvu;

  • razumejo vpliv kislih in alkalnih preparatov na las;

  • poznajo pomen pH vrednosti frizerskih preparatov;

  • razumejo pomen nevtralizacije v frizerstvu in kozmetiki;

  • znajo določiti pH vrednosti frizerskih preparatov z indikatorji in pH metrom;

  • spoznajo pomen pufrov;

  • zavedajo se pomena natančnosti in zanesljivosti;

  • Vaje:

  • merjenje pH vrednosti frizerskih preparatov;

  • vpliv kislin in baz na lase;

  • nabrekanje las.

  • Disperzni sistemi- mešanice

  • (razdelitev, grobo disperzni;

  • sistemi, koloidno disperzni;

  • sistemi, prave raztopine;

  • mehanizmi raztapljanja, voda;

  • trdota vode,topila v frizerstvu;

  • kozmetiki, izražanje sestave raztopin);

  • razlikujejo med raztopinami, emulzijami, suspenzijami in koloidno-disperznimi sistemi v frizerstvu;

  • razumejo mehanizem raztapljanja;

  • znajo pripravljati raztopine vodikovega peroksida;

  • poudarijo pomen vode v frizerstvu;

  • razlikujejo trdo in mehko vodo;

  • razvijajo varčnost in ekonomičnost;

  • razvijajo ekološko zavest;

  • upoštevajo ekonomski moment;

  • Vaje:

  • priprava 3%, 6% in 9% vodikovega peroksida;

  • Ogljikovodiki

  • (ogljikov atom, razdelitev, uporaba v frizerstvu, zapisovaje in prepoznavanje kemijskih spojin iz zapisa);

  • razlikujejo različne ogljikovodike (alkane, alkene, alkine);

  • razumejo nastanek in pomen produktov pri postopni oksidaciji ogljikovodikov;

  •    

    Alkoholi

  • (definicija, razdelitev, uporaba,delovanje);

  • spoznajo alkohole, ki se uporabljajo v frizerstvu;

  •  

    Vaje:

  • alkoholi v frizerstvu.

  • Karboksilne kisline

  • (definicija,razdelitev, delovanje, uporaba);

  • spoznajo organske kisline, ki so sestavine frizerskih preparatov (maščobne kisline, jabolčna kislina, vinska kislina, citronska kislina, tioglikolna kislina);

  •  

    Vaje:

  • merjenje pH organskih kislin.

  • Estri, lipidi

  • (definicija, zgradba, razdelitev

  • uporaba)

  • razumejo nastanek estrov na osnovi prepoznavanja značilnih funkcionalnih skupin;

  • poznajo lipide kot sestavine loja, ki naravno neguje las;

  • spoznajo, da so fosfolipidi glavne sestavine celičnih membran in negovalnih preparatov;

  •  

    Vaje:

  • nepolarnost maščob.

  • Tenzidi - površinsko aktivne snovi (PAS)

  • (definicija, razdelitev, zgradba, mila, detergenti, šamponi, emulgiranje, pranje);

  • spoznajo procese pri umivanju las;

  • upoštevajo, da so tenzidi osnovna sestavina v šamponih;

  • poznajo sestavo, vrste in delovanje, šamponov in  regeneratorjev;

  • upoštevajo ekološko zavest;

  • upoštevajo ekonomski moment;

  • Vaje:

  • razpršitev umazanije s pomočjo tenzidov;

  • tenzidi kot emulgatorji;

  • test za anionske tenzide;

  • test za kationske tenzide;

  • nastanek mila.

  • Aminokisline

  • (definicija, zgradba, lastnosti, razdeIitev);

  • razumejo pomen esencialnih aminokislin;

  • razumejo lastnosti aminokislin, ki so posledica  njihove zgradbe (amfoternost, ion dvojček, izoelektrična točka);

  •    

    Beljakovine - proteini

  • (nastanek, zgradba, razdelitev, struktura, lastnosti);

  • poznajo nastanek peptidov in razumejo pomen peptidnih vezi;

  • poznajo in razumejo strukturo lasnega proteina keratin;

  •  

    Vaje:

  • dokazne reakcije za beljakovine;

  • amfoternost aminokislin.

  • Ogljikovi hidrati

  • (nastanek, zgradba, razdelitev, uporaba);

  • poznajo osnovne ogljikove hidrate in njihov pomen v vsakdanjem življenju;

  •    

    Polimeri

  • (vrste, zgradba, uporaba, lastnosti);

  • poznajo polimere kot sestavine frizerskih preparatov;

  • poznajo polimere kot surovino za izdelavo izdelkov v lasničarstvu;

  • upoštevajo ekološko zavest;

  • Vaje:

  • efekt polimerov pri nastajanju tankega filma okoli las;

  • Celica

  • (lastnosti, razdelitev, zgradba);

  • poznajo zgradbo celične membrane in način prehajanja snovi skozi celično membrano;

  • razumejo pomen celične presnove;

  • razumejo pomen delitve celic za nastanek las;

  •  

    Vaje:

  • osmoza, difuzija;

  • Tkiva

  • (lastnosti, zgradba, razdelitev, naloge);

  • poznajo zgradbo, vrste in naloge tkiv v organizmu, predvsem epitelno in vezivno tkivo;

  • mikroskopirajo histološke preparate;

  •  

    Vaje:

  • mikroskopiranje trajnih histoloških preparatov;

  • Organi in organski sistemi

  • ugotovijo zakonitosti v zgradbi organizma;

  •    

    Koža

  • (zgradba, lastnosti, fiziologija kože,vrste, nega);

  • znajo presoditi zunanji videz kože in ugotovijo značilnosti posamezne vrste kože;

  • spoznajo morfoIoško zgradbo kože;

  • razumejo fiziologijo kože;

  • podrobneje spoznajo lasišče;

  • mikroskopirajo histološke preparate kože;

  • sposoben je natančnega opazovanja;

  • Vaje:

  • mikroskopiranje histoloških preparatov kože;

  • Noht

  • (zgradba, rast, nega);

  • poznajo nego nohtov na osnovi njihove zgradbe;

  •    

    Las

  • (zgradba, biokemijska sestava, prečni prerez, lastnosti, naravna barva, sivenje, nastanek, rast);

  • poznajo dele lasu v koži glave;

  • razlikujejo vzdolžni in prečni prerez las;

  • mikroskopirajo las;

  • ločijo različne tipe Ias;

  • razumejo keratinizacijo las;

  • razumejo pasledice mehanskih, kemijskih in fizikalnih vplivov na lase;

  • sposoben je natančnega opazovanja;

  • Vaje:

  • izdelovanje modelov ias;

  • mikroskopiranje poškodovanih in zdravih las;

  • delovajne kapilarnosti pramena las;

  • elastičnost las;

  • higroskopičnost las;

  • Oblikovanje mokrih in suhih las

  • (dejavniki, ki vplivajo na oblikovanje pričeske, vodna ondulacija, utrjevanje pričesk);

  • določio smeri rasti las, dolžino in kvaliteto las;

  • spoznajo razliko oblikovanja mokrih in suhih las;

  • razumejo delovanje v laseh pri mokrem in suhem oblikovanju las;

  • razumejo pomen vodikovih vezi v lasu pri vodni ondulaciji;

  • razlikujejo tehnike dela;

  • razumejo vpliv strukture, dolžine;

  • poznajo sestavo, delovanje in uporabo utrjevalcev za lase;

  •  

    Vaje:

  • vpliv utrjevalcev na lase

  • Striženje las

  • (deIitev, orodje, pripomočkI, tehnike);

  • opredelijo različne reze las;

  • razumejo namen striženja;

  • spoznajo specialne učinke na različnih tipih las;

  • upoštevajo varnost pri delu;

  • zavedajo se pomena doslednega razkuževanja orodja;

  •  

    Britje

  • (pripomočki, sredstva pred in po britju);

  • poznajo sestavo in razumejo delovanje sredstev za pred in po britju;

  •    

    Hladna trajna ondulacija

  • (pripomočki, vrste preparatov, kemijski proces, sestava in delovanje preparatov, faze dela, možne napake, nega);

  • spoznajo sestavine preparatov za hladno trajno ondulacijo in njihovo delovanje na lase;

  • razumejo oksidacijo, redukcijo, nevtralizacijo pri hladni trajni ondulaciji;

  • poznajo nego las po hladni trajni ondulaciji;

  • sposoben je natančnega opazovanja;

  • razvija natančnost in zanesljivost;

  • Vaje:

  • vpliv kislin na lase;

  • vpliv baz na lase;

  • merjenje nabreklosti in razteznosti las pred in po preparaciji;

  • Človek v različnih življenjskih obdobjih

  • spoznajo biološki razvoj človeka od rojstva do smrti;

  • vedo, da posamezna obdobja v življenju pomenijo spremembe v fiziološkem in psihološkem smislu;

  • spoznajo različne tipe ljudi na osnovi spolnih in konstitucijskih razlik med ljudmi;

  •    

    Organski sistemi

  • (skelet, mišičje, prebavila,

  • krvožilje, dihala, izločala,

  • endokrine žleze, živčevje)

  • spoznajo skelet glave (naloga ogrodja, zgradba, nastanek, rast);

  • spoznajo skelet telesa;

  • poznajo obrazne in žvekalne mišice;

  • spoznajo pomen prehrane za rast las;

  • spoznajo pomen celične presnove, mehanske in kemične prebave za rast in nastanek las;

  • razumejo pomen krvnega obtoka za rast las;

  • razumejo pomen dihal za rast las;

  • razumejo pomen izločal za rast las;

  • razumejo pomen hormonov za nastanek in rast las;

  • predvidijo možne poklicne bolezni in okvare;

  •  

    Vaje:

  • spoznavanje organskih sistemov;

  • Osnove optike

  • spoznajo, kaj je svetloba, refleksija in absorbcija svetlobe;

  • spoznajo vpliv osvetlitve na barvne nianse las;

  • definirajo barvila, pigmente;

  • opišejo zgradbo barvila;

  • znajo praktično uporabljati barvni krog;

  • spoznajo aditivno in subtraktivno mešanje barv;

  •  

    Vaje:

  • poznavanje barv s pomočjo papirne kromatografije;

  • Barvanje las

  • (barvne karte, pripomočki, preparati, delovanje, faze dela, možne napake - vzroki in poprava, nega);

  • razumejo uporabo barvne karte;

  • spoznajo pripomočke in preparate za barvanje;

  • poznajo faze dela;

  • znajo popravljati možne napake pri barvanju;

  • poznajo pomen in vrsto nege las po barvanju;

  • sposoben je natančnega opazovanja;

  • razvija natančnost in zanesljivost;

  • Vaje:

  • kako delujejo barve na lase;

  • Niansiranje ali površinsko obarvanje las

  • poznajo sredstva za niansiranje (sestava, delovanje);

  • razumejo proces niansiranja;

  • razvijejo ekološko zavest;

  • upoštevajo ekonomski moment;

  • zavedajo se pomena natančnosti in hitrosti;

  • upoštevajo varnost pri delu;

  • Vaje

  • delovanje sredstev za niansiranje na lase.

  • Koloriranje ali barvni prelivi

  • poznajo sredstva za koloriranje (sestava, lastnosti);

  • razumejo kemijski proces koloriranja;

  • razumejo razliko med koloriranjem in oksidacijskim barvanjem;

  • razvijejo ekološko zavest;

  • upoštevajo ekonomski moment;

  • zavedajo se pomena natančnosti in hitrosti pri delu;

  • upoštevajo varnost pri delu;

  • Vaje

  • delovanje barvnih prelivov na lase.

  • Oksidacijsko barvanje

  • poznajo sredstva za barvanje (sestava, lastnosti);

  • razumejo kemijski proces oksidacijskega barvanja;

  • poznajo možne napake pri barvanju las;

  • razvijejo ekološko zavest;

  • upoštevajo ekonomski moment;

  • zavedajo se pomena natančnosti in hitrosti;

  • upoštevajo varnost pri delu;

  • Vaje:

  • delovanje oksidacijskih barv na lase.

  • Svetljenje las

  • (tehnike dela, pripomočki, sestava in delovanje preparatov, faze dela, možne napake - vzroki in poprava, nega);

  • spoznajo preparate za svetlenje las (sestava, lastnosti);

  • razumejo kemijski proces svetljenja las;

  • poznajo možne napake pri svetljenju las;

  • poznajo nego las po svetljenju;

  • razvijejo ekološko zavest;

  • upoštevajo ekonomski moment;

  • zavedajo se pomena natančnosti in hitrosti;

  • upoštevajo varnost pri delu;

  • Vaje:

  • delovanje belilnih sredstev na lase.

  • Oblikovanje namenskih pričesk in ličenje

  • poznajo različne vrste pričesk in vrste ličenja;

  • poznajo preparate za ličenje, poznajo sredstva za nego lasničarskih izdelkov;

  • zavedajo se pomena urejenosti;

  •  

    Bolezenske spremembe na koži in laseh

  • koža v zdravju in bolezni;

  • anomalije in poškodbe las in lasišča;

  • spremembe prhljajastega lasišča;

  • alopecija;

  • spoznajo značilnosti zdrave kože;

  • naštejejo in poiščejo različne anomalije las in lasišča in vzrok za takšne motnje;

  • definirajo, razdelijo in opišejo disseborejo;

  • spoznajo različne oblike in vzroke prhljaja;

  • opišejo običajni prhljaj in obvladajo načine zatiranja te spremembe lasišča;

  • definirajo alopecijo;

  • naštejejo in opišejo pojavne oblike, vzroke in možnosti zdravljenja alopecije.

  • zave se odgovornosti;

  • sposoben je natančnega opazovanja,

  • razvija poštenost do strank.

  •  

    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Splošno:

    Znanja predmeta tehnologija dopolnjujejo in nadgrajujejo znanja predmetov praktični pouk, zdravstvena vzgoja estetika.

    Konkretno:

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Predstavitev poklica.

    Praktični pouk

    Lasničarstvo

    Predstavitev poklica.

    Zaščita stranke za različne potrebe.

    Osnove mikrobiologije.

    Zdravstvena vzgoja

    Praktični pouk

    Higiena in varnost delovnega mesta.

    Higiena in varnost frizerja in stranke.

    Začetna znamenja bolezni, preprečevanje in zatiranje nalezljivih bolezni.

    S krvjo prenosljive bolezni.

    Spoznavanje predpisov sanitarne inšpekcije.

    Osnovna nega las in lasišča.

    Praktični pouk

    Nega las in lasišča.

    Snov.

    Zgradba snovi.

    Vezi.

    Kemijske reakcije.

    Elektroliti.

    Disperzni sistemi-mešanice.

    Ogljikovodiki.

    Alkoholi.

    Praktični pouk

    Zdravstvena vzgoja

    Utrjevanje pričesk.

    Hladna trajna ondulacija.

    Britje.

    Barvanje las.

    Svetlenje las.

    Higiena in varnost frizerja in strank.

    Higiena in varnost frizerja in strank.

    Higiena in varnost delovnega mesta.

    Karboksilne kisline.

    Praktični pouk

    Hladna trajna ondulacija

    Estri, lipidi.

    Tenzidi - površinsko aktivne snovi (PAS).

    Praktični pouk

    Nega las in lasišča

    Polimeri.

    Lasničarstvo

    Lasničarski materiali

    Celica.

    Tkiva.

    Organi in organski sistemi.

    Koža.

    Noht.

    Las.

    Zdravstvena vzgoja

    Praktični pouk

    Vpliv frizerskih in kozmetičnih preparatov na zdravje kože in njenih derivatov

    Začetna znamenja bolezni, preprečevanje in zatiranje nalezljivih bolezni

    Bolezni kože, lasišča las in nohtov

    Nega rok

    Nega las in lasišča

    Oblikovanje mokrih in suhih las.

    Praktični pouk

    Utrjevanje pričeske

    Vodna ondulacija

    Striženje las.

    Praktični pouk

    Striženje las

    Britje.

    Praktični pouk

    Zdravstvena vzgoja

    Britje

    S krvjo prenosljive bolezni

    Hladna trajna ondulacija.

    Praktični pouk

    Hladna trajna ondulacija

    Človek v različnih življenjskih obdobjih.

    Zdravstvena vzgoja

    Spolna vzgoja

    Organski sistemi.

    Zdravstvena vzgoja

    Poklicne bolezni in okvare

    Spolna vzgoja

    Osnove optike.

    Estetika in umetnost

    Teorija barv

    Barvanje las.

    Estetika in umetnost

    Praktični pouk

    Teorija barv

    Barvanje las

    Svetlenje las.

    Estetika in umetnost

    Teorija barv

    Svetlenje

    Oblikovanje namenskih pričesk in ličenje.

    Praktični pouk

    Oblikovanje namenskih pričesk in ličenje

    Bolezenske spremembe na koži in laseh.

  • koža v zdravju in bolezni.

  • anomalije in poškodbe las in lasišča.

  • spremembe prhljajastega lasišča.

  • alopecija.

  • Zdravstvena vzgoja

    Bolezni kože, lasišča, las in nohtov

    Opomba: K strokovno - teoretičnemu predmetu tehnologija frizerstva so vključene vsebine naravoslovja, ki so specificirane v dodatku k predmetnemu katalogu znanj za predmet tehnologija frizerstva.


    7. DODATEK K PREDMETNEMU KATALOGU ZNANJ ZA PREDMET TEHNLOGIJA FRIZERSTVA

    K strokovno-teoretičnemu predmetu tehnologija frizerstva so vključene naslednje vsebine naravoslovja:

    Biološka jedra

    Informativni cilji predmeta tehnologija frizerstva

    Uvod v naravoslovje

    Osnove mikrobiologije.

    Značilnosti živega

    Celica.

    KEMIJSKA JEDRA

     

    Kemijska reakcija kot energijska sprememba Hitrost kemijske reakcije

    Redoks reakcije

    Kemijske reakcije (vrste, značilnosti, hitrost, vpliv na hitrost redoks reakcije v frizerstvu).

    Kisline, baze, soli

    Elektroliti (definicija, razdelitev, kisli frizerski preparati, alkalni frizerski preparati, pH skala, soli, nevtralizacija, pufri).

     

    Aminokisline (definicija, zgradba, lastnosti, razdelitev)

     

    Beljakovine - proteini (nastanek, zgradb razdelitev, struktura, lastnosti).

     

    Ogljikovi hidrati (nastanek, zgradba, razdelitev, uporaba).

    Polimeri

    Polimeri (vrste, zgradba, uporaba, lastnosti).

    Viri:

  • Predmetni katalog-naravoslovje (biološki, kemijski in fizikalni del), srednje poklicno izobraževanje,105 ur, osnutek- oktober 1997;

  • Predmetni katalog znanj za predmet tehnologija frizerstva.