Izobraževalni program: KUHAR (ds)
PRAKTIČNI POUK - KUHARSTVO
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
196 |
196 |
|
2. |
112 |
112 |
|
3. |
128 |
128 |
|
skupaj |
|
436 |
436 |
* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;
** V - vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev;
Vajenci:
1. Letnik
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Vajenec |
Vajenec |
||
Razvoj, pomen in naloge kuharstva |
Spozna zgodovinski razvoj kuharstva in prehrane na splošno. Seznani se z nalogami kuharstva in pomenom za gostinstvo, turizem in gospodarstvo. Spozna prednosti in slabosti poklica. |
Pridobiva pravilen odnos do poklica oziroma Občutek pripadnosti poklicu. |
|
HIGIENA DELA V KUHINJI |
|
|
|
|
Zna vzdrževati higieno v kuhinji. Pozna vrste čiščenj glede na prostorsko in časovno razdelitev. Pozna delovno obleko. Zna pravilno vzdrževati delovno obleko in kuhinjsko perilo. Pozna prostore v čistem in nečistem delu kuhinje |
Zaveda se pomembnosti pravilnega vzdrževanja higiene v kuhinji in strogega ločevanja čistih in nečistih del. Pri uporabi kemičnih čistilnih sredstev razmišlja o onesnaževanju okolja. |
|
VRSTE KUHINJ |
|
|
|
|
Se seznani z vrstami kuhinj. Spozna značilnosti posameznih kuhinj. |
Ogledi različnih kuhinj. |
|
PROSTORSKA OBMOČJA V KUHINJI |
|
|
|
|
Seznani se s čistimi in necistimi deli obrata, njihovo funkcionalnostjo in opremo. |
Zaveda se pomembnosti funkcionalne razporeditve prostorov. |
|
TEHNIČNI POGOJI ZA DELOVANJE KUHINJ |
|
|
|
|
Seznani se s pomembnostjo tehničnih pogojev v kuhinji. |
Razvija sposobnosti za varno delo in upoštevanje tehničnih in higienskih predpisov. |
|
POSODA; ORODJE |
|
|
|
|
Spozna vrste kuhinjske posode. Seznani se s servirno posodo. Spozna transportno posodo. Pozna pomen čistilne posode. Spozna se s pravilnim ravnanjem orodja. |
Razvija ustrezen odnos do ravnanja z inventarjem. Je gospodaren. |
|
Tehnološke faze MIS EN PLACE |
|
|
|
|
Spozna dobro organizirano delo v kuhinji. Seznani se s fazami tehnološkega dela v kuhinji. Seznani se s pomenom dobro organiziranega dela. |
Se zaveda dobro organiziranega dela. Razvije odnos do organiziranega dela v kuhinji. |
|
POSODA IN ORODJE |
Pozna vrste posode po materialu in uporabnosti |
Je gospodaren. |
|
Tehnologija pripravljanja hrane |
|
|
|
|
Spozna postopke mehanske obdelave živil. Pri delu zna pravilno in varno uporabljati orodje, stroje, pripomočke. Skrbi za ekonomično rabo živil. Pozna načine kuhanja, dušenja, pečenja, praženja. Pozna primernost posameznih postopkov pri obdelavi določenih živil. Zna uporabiti sodobne naprave za toplotno obdelavo. Pri delu pazi na ekonomično rabo energije. Skrbi za varno delo s toplotnimi napravami. Spozna dopolnilne kuharske postopke. Zna jih uporabiti pri pripravi jedi. Pozna najpogosteje rabljene strokovne izraze. |
Si pridobi pravilen odnos do ravnanja z živili. Razviti mora sposobnosti za varno delo in upoštevanje tehničnih in higienskih predpisov pri delu. Razvija pozitiven odnos do novosti na svojem delovnem področju. |
Vaje: priprava enostavnih jedi s poudarkom na mehanskih in toplotnih postopkih |
NORMATIVI ŽIVIL IN JEDI |
Spozna pojem in pomen normativa. Pozna osnovne normative nekaterih surovih in očiščenih živil. Seznani se z izgubami pri teži živil. |
Razvija čut za gospodarno ravnanje z živili in hrano. |
Kalkulacije |
HLADNE ZAČETNE JEDI |
Pozna pomen hladnih začetnih jedi. Zna jih razdeliti po skupinah. Spozna pripravo nekaterih jedi. Zna pravilno, okusno servirati hladne začetne jedi in jih dekorirati. Razvija ročne spretnosti. |
Razvija čut za estetsko oblikovanje. Pri delu je natančen, kreativen. |
Vaje: pripravljanje, serviranje, dekoriranje hladnih začetnih jedi. Hors d´oeuvre |
TOPLE ZAČETNE JEDI |
Pozna pomen toplih začetnih jedi v jedilniku. Zna jih razdeliti v skupine. Spozna pripravo nekaterih toplih začetnih jedi. Pri mehanski in toplotni obdelavi uporablja postopke, pri katerih so izgube živil in hranilnih snovi čim manjše. |
Pridobiti si mora ustrezen odnos do inventarja. Pri delu uporablja pridobljena znanja. |
Vaje: pripravljanje, serviranje toplih začetnih jedi. |
DIŠAVNICE IN ZAČIMBE |
Pozna pomen in loči pojem dišavnica in začimba. Pozna uporabnost le teh. |
Razvija senzorične sposobnosti. Navaja se na uporabo pri pripravi jedi. |
|
JUHE, JUŠNE ZAKUHE, VLOŽKI, ENOLONČNICE |
Pozna delitev juh v skupine. Loči pojem *jušna zakuha*in *vložek*. Zna presoditi katero zakuho ali vložek lahko servira k posamezni juhi. Spozna delitev enolončnic. Zna pripraviti nekatere juhe. |
Vaje: pripravljanje različnih juh, jušnih zakuh, vložkov in enolončnic. |
|
OSNOVE ALI FONDI, OMAKE |
|||
|
Pozna vrste osnov - fondov. Pozna uporabnost osnov pri pripravi jedi. Zna pripraviti svetlo in temno osnovo. Seznani se z razdelitvijo omak v skupine. Spozna pripravo osnovnih omak iz posameznih skupin. |
Vaje: priprava svetle in temne osnove. Priprava omak. |
|
STROJI ZA MEHANSKO OBDELAVO ŽIVIL |
|||
|
Spozna stroje za mehansko obdelavo živil. Spozna delovanje strojev. |
Razvija odnos do strojev in pomembnosti izkoriščenosti strojev. Ima pozitiven odnos do novosti. |
Sestavljanje univerzalnega stroja |
TOPLOTNA OBDELAVA ŽIVIL |
|||
|
Seznani se s kuhalnim blokom. Spozna delovanje vseh naprav za toplotno obdelavo živil. Spozna razliko med posameznimi napravami. Spozna pomen tehnologije pripravljanja hrane. |
Zaveda se pomembnosti varčevanja z energijo. Zaveda se pomembnosti rednega vzdrževanja naprav. Je sprejemljiv za novosti.. |
Kuhinjski blok- različne sestave |
HLADILNE NAPRAVE |
|||
|
Seznani se s hladilno tehniko in tehnologijo. Spozna načine hlajenja. Spozna sisteme hlajenja. Pozna pravila vzdrževanja higiene v hladilnih napravah. |
Zaveda se pomembnosti pravilnega shranjevanja živil. |
|
TRANSPORTNE NAPRAVE |
|||
|
Spozna transportne naprave. Zna jih pravilno higiensko vzdrzevati. |
Zaveda se pomena higiene transportne posode. |
Ogled catering kuhinje |
RAZDELJEVANJE JEDI IN PIJAČ |
|||
|
Spozna pravilno rokovanje s hrano pri samopostrežnem pultu. Spozna pravila, ki jih upoštevamo pri transportu hrane. |
Pridobiva občutek odgovornosti za zdravje ljudi. Zaveda se pomembnosti pravilnega rokovanja s hrano. |
|
OSNOVNI POJMI ORGANIZACIJE |
Spozna osnovne organizacijske cilje. Seznani se s sistemi dela |
Zave se pomena dobre organiziranosti dela in delovnega mesta. |
|
KUHINJSKA DOKUMENTACIJA |
Spozna dokumente, ki spremljajo živila. Spozna sestavo zahtevka po normiranih količinah |
Zaveda se pomembnosti natančnega dela |
|
ANALIZA KUHINJSKEGA POSLOVANJA |
Seznani se s planiranjem zalog živil. |
Razvija sposobnosti uporabljanja in povezovanja predhodnega znanja. |
|
PROGRAMIRANJE IN NACRTOVANJE PREHRANE |
Spozna redne in izredne obroke. Seznani se z sestavo jedilnikov za redne obroke. Spozna značilnosti priprave izrednih obrokov. |
||
MESNE JEDI |
|||
(iz govedine, teletine, svinine, drobnice, divjačine, perutnine, konjskega mesa, rib, rakov, drugo) |
Pozna splošne lastnosti posameznih vrst mesa. Spozna razdelitev posameznih vrst mesa po barvi, po kategorijah. Seznani se s pravilno uporabo posameznih delov mesa. Spozna pripravo različnih mesnih jedi. Izbira postopke pri katerih so čim manjše izgube hranilnih snovi. Uporablja parni konvektomat kot sodobno napravo za termično obdelavo. |
S pridobljenim znanjem si pridobiva samozavest in zanesljivost pri delu. Razvije čut odgovornosti do dela in strokovnega pristopa k delu. Zaveda se pomembnosti upoštevanja higienskih predpisov, še posebno pri delu s občutljivimi in hitro pokvarljivimi živili. Pri delu je ustvarjalen. Je sprejemljiv za novosti. Je natančen. |
Vaje: priprava mesnih jedi iz različnih vrst mesa. Priprava mesnih jedi po naročilu |
2. Letnik
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
MESNE JEDI |
Vajenec |
Vajenec |
|
(iz govedine, teletine, svinine, drobnice, divjačine, perutnine, konjskega mesa, rib, rakov, drugo) |
Pozna splošne lastnosti posameznih vrst mesa. Zna razdeliti posamezne vrste mesa po barvi, po kategorijah. Meso posamezne živali zna razdeliti na porabniške kose. Zna pravilno uporabiti posamezne kose. Spozna pripravo različnih mesnih jedi. Poglobi pridobljena znanja o mehanski in toplotni obdelavi jedi, pripravi fondov, omak, uporabi dišavnic in začimb. Izbira postopke pri katerih so čim manjše izgube hranilnih snovi. Uporablja parni konvektomat kot sodobno napravo za termično obdelavo. |
S pridobljenim znanjem si pridobiva samozavest in zanesljivost pri delu. Razvije čut odgovornosti do dela in strokovnega pristopa k delu. Zaveda se pomembnosti upoštevanja higienskih predpisov, še posebno pri delu s občutljivimi in hitro pokvarljivimi živili. Pri delu je ustvarjalen. Je sprejemljiv za novosti. Je natančen. |
Vaje: priprava mesnih jedi iz različnih vrst mesa. Ogled mesnice. |
|
|
|
|
|
Vajenec spozna pomen prilog v vsakodnevni prehrani. Zna razdeliti priloge po skupinah. Zna uporabiti jedi. Pozna načine priprave prilog. |
Pridobi sposobnost reševanja problemov v različnih situacijah. |
Vaje: priprava različnih prilog |
|
|||
|
Vajenec spozna različne načine priprave zelenjave. Utrdi znanje o mehanskih in toplotnih postopkih pri pripravi zelenjavnih jedi. Zna izbrati sodobne toplotne postopke. Zna vključiti zelenjavne jedi v menuje. |
Razvija sposobnost povezovanja teoretičnih znanj z izkušnjami pri praktičnem delu. Ima privzgojen čut za spremljanje novosti na področju zelenjave, in jih zna uvesti v ponudbo. |
Vaje: priprava zelenjavnih jedi na različne načine. Kuhanje zelenjave – makrobiotika. |
|
|||
|
Vajenec spozna razdelitev solat. Pozna osnovne vrste solatnih prelivov. Spozna pravilno pripravo zelenjave. Spozna pripravo različnih solat in prelivov. Seznani se s sestavo solatnega bifeja. |
Pridobiva ustrezen pristop do dela z zelenjavo, kot živilom bogatim z vitamini in mineralnimi snovmi. Razvija ustvarjalnost pri delu. |
Vaje: priprava različnih solat sestava solatnega bifeja. Eksotične solate |
|
|||
|
Vajenec spozna delitev test glede na tehniko dela. Spozna glavne sestavine test in njihovo vlogo pri pripravi test. Zna pripraviti različna testa in sladice iz njih. Pozna sestavine, postopke priprave in sladice iz rahlih zmesi. Spozna delitev krem, postopke priprave in njihovo uporabo. Spozna sestavo strjenk in postopke priprave. Spozna sestavine in uporabo želejev. Spozna načine priprave glazur in uporabo le teh pri pripravi sladic. Spozna delitev, tehniko priprave in sestavo sladoledov. Spozna pripravo sadja in uporabnost pri pripravi sladic. Pri delu strogo upošteva sanitarne predpise. Zna povezovati predhodno pridobljena teoretična znanja na konkretne praktične naloge. |
Razvije čut odgovornosti do dela in strokovnega opravljanja posameznih nalog. Pridobiti mora ustrezen odnos do dela z živili, napravami, stroji, orodjem. Razvije pozitiven odnos do novosti. Pridobi sposobnosti reševanja problemov v različnih situacijah. |
Vaje: priprava različnih vrst testa in sladic iz teh test, priprava sladic iz rahlih zmesi, priprava krem, strjenk, glazur in sladic iz sadja. Tehnologija priprave test. |
3. Letnik
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
MESNE JEDI |
Vajenec |
Vajenec |
|
(iz govedine, teletine, svinine, drobnice, divjačine, perutnine, konjskega mesa, rib, rakov, drugo) |
pozna splošne lastnosti posameznih vrst mesa. Zna razdeliti posamezne vrste mesa po barvi, po kategorijah. Meso posamezne živali zna razdeliti na porabniške kose. Zna pravilno uporabiti posamezne kose. Spozna pripravo različnih mesnih jedi. Poglobi pridobljena znanja o mehanski in toplotni obdelavi jedi, pripravi fondov, omak, uporabi dišavnic in začimb. Izbira postopke pri katerih so čim manjše izgube hranilnih snovi. Uporablja parni konvektomat kot sodobno napravo za termično obdelavo. Zna pravilno rezati in porcionirati meso. |
S pridobljenim znanjem si pridobiva samozavest in zanesljivost pri delu. Razvije čut odgovornosti do dela in strokovnega pristopa k delu. Zaveda se pomembnosti upoštevanja higienskih predpisov, še posebno pri delu s občutljivimi in hitro pokvarljivimi živili. Pri delu je ustvarjalen. Je sprejemljiv za novosti. Je natančen. |
Vaje: priprava mesnih jedi iz različnih vrst mesa. Priprava mesnih jedi po naročilu |
OSNOVE VAROVALNE PREHRANE |
Vajenec pozna osnovna načela varovalne prehrane. Pozna živila in postopke obdelave, ki se jih izogibamo, oziroma jih popolnoma izločimo. Zna sestaviti celodnevni jedilnik. Pri delu uporabi in poglobi predhodna znanja o tehnologiji pripravljanja hrane. |
Ima pravilen odnos ohranjanja zdravja s pravilnim prehranjevanjem. Razviti mora senzibilen odnos za sprejemanje novosti. |
Vaje: priprava obrokov celodnevne prehrane. Makrobiotika. |
OSNOVE ALTERNATIVNIH OBLIK PREHRANE |
Vajenec spozna oblike alternativne prehrane. Spozna pripravo nekaterih jedi. |
Razviti mora pravilen, razumevajoč odnos, do ljudi ki imajo drugačne prehranjevalne navade. |
Vaje: priprava jedi primernih za alternativno prehrano |
NARODNE JEDI |
Vajenec pozna pomen narodnih jedi. Pozna možnosti serviranja teh jedi. Spozna pripravo nekaterih tipičnih narodnih jedi. Zna sestaviti menu iz narodnih jedi. Pri delu uporablja predhodno pridobljena znanja. Narodne jedi pripravlja na sodobnejši način. Pozna nekaj jedi tujih kuhinj v svetu. |
Razviti mora pravilen odnos do narodove kulture in ohranjanja ljudskega izročila. S pridobljenim znanjem si pridobiva samozavest. Zaveda se pomembnosti pripravljanja narodnih jedi. |
Vaje: priprava slovenskih narodnih jedi po pokrajinah, priprava jedi tujih narodov. Priprava narodnih jedi v izvirnih posodah. |
PROGRAMIRANJE IN NAČRTOVANJE PREHRANE |
|||
|
Vajenec pozna zahtevek, kot kuhinjski dokument. Zna izpolniti oziroma uporabiti zahtevek. Pozna redne in izredne obroke hrane. Zna sestaviti jedilnike za redne obroke in izredne priložnosti. Zna pripraviti redne obroke. Spozna značilnosti priprave in serviranja jedi za hladno-topli bife, coctail party, banket, bife party. |
Naučiti se mora natančnosti pri delu s kuhinjsko dokumentacijo. Razvije sposobnosti uporabljanja in povezovanja predhodnega znanja. Razvija sposobnosti logičnega razmišljanja. Pridobit si mora sposobnost organiziranja delovnih procesov. |
Vaje: priprava rednih obrokov priprava izrednih obrokov. Izpostaviti pomen organizacije dela in sestavi jedilnik za redni in izredni obrok. |
Pravilno sestavljanje kuharskih receptov |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Splošno:
Znanja tega predmeta se povezujejo z znanji naslednjih predmetov: prehrana, osnove strežbe, gostinsko poslovanje, zdravstvena vzgoja in higienski minimum.
Konkretno:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
Organizacija dela v kuhinji. |
Gostinsko poslovanje |
Kuhinjsko poslovanje. Skladiščno poslovanje. |
Živila, hranilna vrednost. |
Prehrana |
Živila, hranilna vrednost. |
Priprava pogrinjkov in serviranje. |
Osnove strežbe |
Priprava pogrinjkov in serviranje. |
Higiena dela. |
Zdravstvena vzgoja in higienski minimum |
Vse vsebine. |