SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: MIZAR (ds), MIZAR (gluhi in naglušni dijaki in dijaki z govorno-jezikovnimi motnjami)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

STROJI IN NAPRAVE (SNL)

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

     

2.

48

 

48

3.

32

 

32

skupaj

80

 

80



3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Vajenci:

  • usvojijo temeljna znanja o zgradbi, delovanju, vzdrževanju in uporabnosti strojev in naprav za obdelavo lesa,

  • pridobijo znanja za določanje tehničnih podatkov (lastnosti) strojev in naprav,

  • znajo presoditi uporabnost osnovnih strojev za delo,

  • se navajajo, da pridobljena znanja uporabijo v praktičnih situacijah,

  • razvijajo osebne lastnosti, ki so pomembne za delo in osebnostni razvoj: odgovornost, natančnost, vztrajnost, solidarnost, strpnost, komunikativnost, vedoželjnost in pripadnost stroki.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    1. Uvod v predmet

  • spozna vrste pogonskih in delovnih strojev ter njihov pomen;

  •    

    2. GRADIVA

         

    Splošno.

    Mehanske lastnosti.

  • spozna pomen gradiv in njihove lastnosti: fizikalne, mehanske, tehnološke, kemične;

  • definira trdnost, napetost, trdoto, žilavost in elastičnost;

  • razume s - e digram, Hookov zakon;

  • dimenzionira na nateg in tlak;

  • Navaja se na natančnost in doslednost.

    Merjenje trdote in trdnosti na trgalnem stroju.

    Kovine, vrste in zgradba.

    Zlitine.

    Železo in železove zlitine.

    Lito železo (bela in siva litina).

    Jeklo.

    Orodna in konstrukcijska jekla.

  • definira kovine in zlitine;

  • razume strukturo kovin in njen pomen;

  • opredeli čisto in tehnično železo ter pozna pridobiva-nje, pomen in uporabnost;

  • definira litino in pozna lastnosti in uporabnost;

  • opredeli jeklo in spozna način pridobivanja;

  • razlikuje posamezne vrste jekel, pozna lastnosti in uporabo;

  • Navaja se na natančnost izražanja.

    Izdelava skice: pridobivanje železa.

    Barvne kovine: baker in zlitine bakra, cink, kositer, aluminij.

  • opredeli barvne kovine;

  • pozna navedene kovine in njihovo uporabnost;

  •    

    Korozija in zaščita.

  • našteje vrste korozije;

  • opiše vzroke nastanka koro-zije in kako jo preprečujemo;

  • Gradi odnos do racionalne rabe in zaščite materialov.

     

    Maziva, olja in masti.

  • pozna vrste olj in masti, lastnosti in princip uporabe;

  •    

    3. STROJNI ELEMENTI

         

    Splošno.

    Vrste in standardizacija.

  • definira strojne elemente in našteje osnovne vrste;

  • opredeli standardizacijo in njen pomen;

  •    

    Elementi za razstavljive zveze (vijak, sornik, zatič, zagozda, moznik).

    Elementi za nerazstavljive zveze (zakovi, zvari).

    Vzmeti.

    Osi in gredi.

  • definira elemente, pozna njihovo vlogo na stroju in jih skicira;

  • opredeli razstavljivo in nerazstavljivo zvezo ter njune značilnosti;

  • pozna vrste vzmeti in njihovo uporabnost;

  • definira osi in gredi in pozna uporabo ter jih skicira;

  • Navaja se na natančnost pri risanju in delu.

    Razvija sposobnost opazovanja in prepoznavanja.

    Izdelava tehnične risbe: vijačna zveza in zveza pesta z gredjo.

    Prepoznavanje strojnih elementov na lesnoobdelovalnih strojih.

    Ležaji, vrste ležajev, vgraditev, tesnenje in mazanje.

  • opiše vrste ležajev: drsni, kotalni, radialni in aksialni;

  • opredeli prednosti in pomanjkljivosti vrst ležajev;

  • skicira kotalni ležaj;

  • opiše mazanje, tesnenje in vgraditev ležaja;

  •  

    Izdelava tehnične risbe: vgraditev ležaja.

    Gredne vezi, sklopke.

  • definira gredne vezi in sklopke;

  • navede vrste vezi in sklopk;

  • pozna njihov pomen in uporabo;

  •    

    Gonila - splošno, vrste, prestavno razmerje.

    Jermenska, verižna, torna in zobniška gonila.

  • definira gonila in razume njihovo delovanje;

  • našteje vrste gonil in pozna zgradbo, lastnosti in uporabo.

  • izračuna prestavno razmerje (vrtilno hitrost);

  • zna skicirati gonila;

  • primerja lastnosti posameznih gonil;

  • Razvija pozitiven odnos do strojev.

    Izdelava tehnične risbe: gonilo. Določitev prestavnega razmerja.

    Prepoznavanje strojnih elementov na obdelovalnih strojih.

    4. SKLOPI LESNOOBDELO-VALNIH STROJEV

         

    Izdelava delov.

    Ogrodje, delovna miza, vodila.

  • navede specifične dele - sklope in potrebne lastnosti;

  • opiše izdelavo delov;

  • definira navedene strojne dele in pojasni njihovo vlogo;

  • našteje vrste vodil: drsna, ko-talna, okrogla, ploščata, priz-matična in v obliki lastovič-jega repa in jih skicira;

  • opiše vzdrževanje;

  • Navaja se na uporabo tehničnih navodil in predpisov.

    Izdelava tehnične risbe: lesno obdelovalni stroj in navedba tehničnih podatkov.

    Mehanizem za premočrtno gibanje strojnih delov.

  • opiše, razume delovanje in pozna uporabo navojnega vretena, zobate letve in ročičnega mehanizma;

  •    

    Delovna gred in pritrditev orodja. Pogon delovne gredi.

    Delovni agregat.

  • definira delovno gred;

  • pozna vgraditev vretena in pritrditev orodja;

  • razloži pogon gredi in značilnosti indirektnega ter direktnega pogona;

  • Razvija sposobnost razločevanja in prepoznavanja.

    Ogled stroja za obdelavo lesa.

    Mehanizem za podajanje obdelovancev.

    Tlačna letev in valj.

    Podajalnik.

    Naprave za vodenje in vpenjanje obdelovanca.

    Varnostne naprave.

  • opiše in skicira verižni, valjčni in tračni podajalni mehanizem;

  • razume delovanje in pozna uporabo pri posameznih strojih;

  • opredeli tlačne elemente;

  • opiše podajalnik in njegovo uporabo;

  • navede vrste naprav in opiše vakuumsko vpenjanje;

  • spozna osnovna načela varnosti strojev, zaščito pred vrtečimi in gibajočimi se deli stroja;

  • Navaja se na uporabo varnostnih naprav in varno delo.

    Prepoznavanje strojnih delov in sklopov na lesnoobdelovalnih strojih.

    Napiše opis varnostnih naprav pri določenem stroju.

    5. LESNOOBDELOVALNI STROJI

         

    Lastnosti.

    Tehnični podatki, kapaciteta.

  • definira stroje za obdelavo lesa in našteje vrste;

  • opredeli lastnosti (kvaliteta, produktivnost, ekonomičnost in druge);

  • našteje splošne tehnične podatke;

  • izračuna strojno kapaciteto;

  • Razvija pozitiven odnos do strojev in dela.

     

    Vzdrževanje strojev, vzdrževanje po okvari, preventivno vzdrževanje, mazanje strojev.

  • utemelji pomen in vlogo vzdrževanja;

  • pozna in primerja oba sistema vzdrževanja;

  • pozna načine in pravila mazanja;

  • Vzgaja se za pravilno ravnanje s strojem.

    Ekskurzija v podjetje: Ogled strojev in proizvodnje. Pisanje poročila.

    Uravnoteženje.

  • pojasni statično in dinamično uravnoteženje in pomen;

  • spozna uravnoteženje rezilnega orodja;

  • Navaja se na odgovornost pri delu.

     

    Krmiljenje.

    Krmiljenje z odprto zanko, krmiljenje s povratno zvezo.

    Kopiranje.

    Numerično krmiljenje.

    Stroji z numeričnim krmiljenjem.

    Rezkalnik NC.

  • definira krmiljenje in spozna pomen;

  • razume krmiljenje z odprto zanko in s povratno zvezo;

  • razloži kopiranje in opiše kopirno stružnico;

  • opiše in razloži potek numeričnega krmiljenja;

  • pozna zgrabo, delovanje in značilnosti rezkalnika NC;

  • seznani se s programiranjem;

  • Razvija odnos do kvalitete dela.

    Spoznavanje didaktičnega stroja NC.

    6. PNEVMATIČNE IN HIDRAVLIČNE NAPRAVE

         

    Splošno, značilnosti in uporaba.

    Batni kompresor in kompresorski postroj.

  • spozna vlogo in pomen ter uporabo pnevmatičnih in hidravličnih naprav;

  • pozna sestavne dele kompresorja in razume delovanje;

  • navede sestavo postroja in vlogo sestavnih delov;

  •    

    Napeljava komprimiranega zraka Enota za pripravo zraka.

  • opiše dele napeljave: cevi, priključke, spojke, odcepe, filter, reducirni ventil in oljnik;

  • opredeli namestitev enote za pripravo zraka;

  • Razvija sposobnost opazovanja, razločevanja in prepoznavanja.

    Ogled kompresorja in napeljave.

    Prepoznavanje delov.

    Pnevmatični motorji (delovni valji, vrtilni motor).

  • pozna vrste valjev in njihove značilnosti ter uporabo;

  • skicira delovni valj (enosmerni in dvosmerni) in označi sestavne dele;

  • izračuna silo bata;

  •    

    Razvodniki in aktiviranje razvodnikov.

    Ventili.

    Krmiljenje pnevmatičnih naprav Ročno in posredno krmiljenje.

  • definira razvodnik;

  • pozna vrste razvodnikov (3/2 in 5/2) in razume delovanje;

  • prepozna osnovne vrste ventilov;

  • opiše potek delovanja krmilne verige in krmiljenja delovnih valjev (enosmerni in dvosmerni valj);

  •  

    Prepoznavanje valjev, ventilov in razvodnikov.

    Pnematična stiskalnica.

    Hidravlična naprava.

    Hidravlična stiskalnica in Pascalov zakon.

  • pozna pnevmatično stiskalnico, sestavne dele, delovanje, značilnosti in uporabo;

  • definira hidravlično napravo in pozna njeno uporabo in prepozna glavne sestavne dele;

  • definira stiskalnico in pozna uporabo;

  • razume Pascalov zakon in izračuna silo stiskanja;

  • Razvija odgovoren odnos do strojev in naprav.

    Ogled pnevmatične stiskalnice.

    Ogled hidravlične stiskalnice.

    Etažne hidravlične stiskalnice.

  • prepozna sestavne dele, opiše delovanje in uporabo;

  • določi tlak stiskanja s pomočjo diagrama;

  • Navaja se na natančnost in doslednost.

    Prepoznavanje delov stiskalnice.

    Spoznavanje krmiljenja stisk.

    7. TRANSPORTNE NAPRAVE

         

    Transportne naprave - pomen in vrste.

    Dvigalne naprave: škripčevje, motorni vitel, žerjavi.

    Naprave za pritalni transport: vozički, viličarji (bočni, čelni, univerzalni), valjčna proga.

    Transporterji.

    Tračni, verižni, polžasti in gnani valjčni transporter.

    Naprave za strežbo: vlagalnik, skladalnik kotni prenosnik in obračalnik.

    Pnevmatični transport.

  • našteje vrste transportnih na-prav in opiše njihov pomen;

  • pozna škripčevje in izračuna vlečno silo;

  • opiše motorni vitel;

  • prepozna različne vrste žerjavov;

  • spozna navedene transportne naprave in uporabo;

  • prepozna različne vrste viličarjev in pozna lastnosti;

  • razloži osnovno sestavo in uporabo transporterjev;

  • skicira tračni transporter;

  • prepozna in opiše naprave za strežbo strojev, sestavne dele, delovanje in uporabo;

  • razloži princip delovanja pnevmatičnega transporta in pozna vrste;

  • Navaja se na upoštevanje varnostnih predpisov.

    Izdelava tehnične risbe: transportna naprava in navedba podatkov.

    Odsesovalne naprave: konvencionalna naprava in naprava s centralnim zbiralnikom.

    Sestavni deli.

    Požarnovarnostne naprave.

  • pozna sestavo, delovanje, značilnosti odsesovalnih naprav;

  • skicira obravnavane naprave;

  • opiše posamezne sestavne dele varnostnih naprav;

  • Razvija ekološko zavest - varstvo zraka.

    Gradi pozitiven odnos do protipožarne varnosti v lesni industriji.

    Izdelava risbe: odsesovalna naprava v proizvodni hali. Ogled naprave.

    8. ELEKTRIČNI STROJI

         

    Električni krog, enote, učinki, delo in moč električnega toka.

    Princip delovanja električnih strojev.

    Trifazni sistem in trifazni asinhronski elektromotor.

    Zagon, zaščita in vzdrževanje elektromotorja.

  • pozna navedene pojme;

  • izračuna delo in moč električnega toka;

  • spozna princip delovanja ele-ktričnih strojev (indukcija);

  • pozna delovanje, sestavne dele in značilnosti asinhronskih motorjev;

  • pozna vrtilno hitrost in možnosti regulacije;

  • opiše zagon, zaščito in vzdrževanje elektromotorja.

  • Navaja se na previdnost in varno delo.

    Iz tablice elektromotorja prepiše podatke in jih pojasni.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • z grafičnimi in pisnimi izdelki.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • lesnoobdelovalni stroji;

  • hidravlične in pnevmatske naprave;

  • transportne naprave;

  • tehnologija

  • prilagajanje tehnologije dela tehničnim zmožnostim strojev;

  • poznavanje uporabnosti naprav pri oblikovanju tehnološkega procesa;

  • lesnoobdelovalni stroji;

  • hidravlične in pnevmatske naprave;

  • varovanje okolja pri delu

  • upoštevanje varnostnih ukrepov in uporaba zaščitnih in varnostnih naprav pri delu na lesnoobdelovalnih strojih;

  • lesnoobdelovalni stroji;

  • hidravlične in pnevmatske naprave;

  • praktični pouk

  • izvajanje tehnoloških operacij na lesnoobdelovalnih strojih;