SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: NATAKAR (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

PRAKTIČNI POUK - STREŽBA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

 

112

112

2.

 

64

64

3.

 

64

64

skupaj

 

240

240

* T    - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V  - vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev;

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Vajenci:

  • spoznajo vrste in tipe gostinskih obratov,

  • spoznajo vrste delovnih sredstev, inventar in njegovo uporabo,

  • se usposobijo za delo v strežbi,

  • pridobijo si znanja o različnih oblikah ponudbe v gostinskih lokalih,

  • spoznajo vrste in recepture jedi in pijač,

  • usposobijo se za ponudbo pravilne povezave jedi in pijač,

  • se usposobijo za pripravo prostorov in omizij za goste,

  • se usposobijo za prevzem naročil in znajo sestavljati menije za redne in izredne obroke,

  • si pridobijo znanje za pripravo jedi pred gostom,

  • si pridobijo znanje o mešanju pijač,

  • poznajo prehrambene navade različnih narodov,

  • se usposobijo za obračunavanje gostinskih storitev,

  • poznajo osnovne življenjske navade pri prehranjevanju in postrežbi različnih narodov,

  • razvijejo čut odgovornosti do gostov, sodelavcev in delodajalca.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    1. LETNIK

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    ZGODOVINSKI RAZVOJ GOSTINSTVA

    Vajenec

    Vajenec

     

  • gostinstvo pred in med obema vojnama;

  • gostinstvo po vojni;

  • spozna zgodovino svojega poklica;

  • ustvari si osnovni pregled preteklosti poklica;

  • doume osnovna izhodišča pri nastajanju in razvoju poklica;

  • ugotavlja posledice in način razvoja;

  • spozna določene pojme v gostinstvu;

  • Ovrednoti svoj poklic skozi zgodovino.

    Spremlja razvoj in se sooči s sedanjostjo.

    Sposobnost pri razlikovanju preteklosti in sedanjosti.

    Postaja samozavestnejši.

    Pridobi si sposobnost pravilnega tretmana določenih vrst lokalov.

    Slikovni material.

    Zemljevid.

    GOSTINSKI OBRATI

     

     

     

  • hotel, motel, prenočišče, camp;

  • restavracija;

  • gostilna;

  • okrepčevalnica;

  • obrati za razvedrilo;

  • kmečki turizem;

  • si pridobi osnovna znanja in spoznava gostinske obrate;

  • ugotavlja razlike med vrstami gostinskih obratov;

  • spozna kategorizacijo in ponudbo posameznih gostinskih obratov;

  • nauči se razlikovati posamezne pojme, ki označujejo posamezne naloge obratov;

  • S poznavanjem posameznih obratov postaja samozavestnejši.

    Skuša s spoznavnimi normami razvrščati in kategorizirati.

    Pridobi si sposobnost ekonomsko razvrščati obrate.

    Razlikuje obrate po opremi in vsebini.

    Ogled obratov.

    STREŽNO OSEBJE

     

     

     

  • osebje;

  • delovna mesta v strežbi;

  • hoja in drža natakarja;

  • spozna se z osnovno razvrstitvijo del in nalog v poklicu;

  • razlikuje vrsto del in nalog;

  • ugotavlja in razvršča psihofizične lastnosti;

  • posebna higiena in disciplina dela;

  • Razvršča svoj poklic v določen rang, ga ceni in o njem pozitivno razmišlja.

    Ima lep odnos do gostov in sodelavcev.

    Skrbi za delovno obleko in osebno higieno.

    Slikovni katalogi.

    INVENTAR

     

     

     

  • pohištvo;

  • strežni inventar;

  • ostali inventar;

  • zna razlikovati  in uporabljati inventar;

  • loči posamezni strežni inventar po kvaliteti;

  • ugotovi, kakšen inventar se uporablja v določenih gostinskih obratih;

  • Razvije čut za raznolikost pohištva in ga primerno vkomponirati v lokal.

    Pravilno uporablja strežni inventar in pri tem logično razmišlja.

    Razvije pomen negovanja in vzdrževanja inventarja.

    Ugotovi in uporabi  možnosti nabave inventarja.

    Praktične vaje.

    Ogled inventarja.

    OBROKI HRANE

     

     

     

  • redni obroki;

  • izredni obroki;

  • pozna posamezne vrste obrokov pri nas in v tujini;

  • ugotavlja pomembnost posameznega obroka;

  •  uporablja sodobne trende prehranjevanja;

  • Sestavi obroke.

    Jih razporedi po skupinah.

    Aktivno si prizadeva sestaviti obrok - redni obroki.

    Loči izreden obroke.

     

    PRIPRAVLJALNA DELA

     

     

     

  • v jedilnici,v pripravljalnici in točilnici;

  • priprava pogrinjkov;

  • zna pripraviti in pravilno razporediti strežni inventar;

  • zna pripraviti pogrinjke vnaprej in pred gostom;

  • Zaveda se pomembnosti dobro opravljenih pripravljalnih del.

    Praktične vaje.

    NAČINI STREŽBE IN SISTEMI DELA V GOSTINSTVU

  • seznani se z organizacijskimi oblikami dela v gostinstvu;

  • razlikuje sisteme in načine strežbe;

  • uporabiti zna pravilno vrsto načina in sistema;

  • vzporedno prilagaja tudi  ostale načine, ki jih je možno uporabiti;

  • S pridobljenim znanjem se pojavi pri vajencu samozavest in zna po svoji presoji odločati se za ta ali oni način, sistem ali vrste enega ali drugega.

    Pravilno uporablja možnosti posameznega načina in sistema.

     

    POSTREŽBA NA NAVADNI NAČIN

     

     

     

  • prevzem naročila;

  • postrežba pijač in jedi.

  • zna prevzeti naročilo pri posameznem gostu;

  • zna postreči enostavne jedi in pijače na navadni način;

  • pozna osnove pisnih oblik ponudb.

  • Zaveda se pomena gostoljubnosti in pravilno opravljenega dela.

    Zna uporabljati meni in jedilni list ter cenik pijač.

    Praktične vaje.


    2. LETNIK

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    PISNA PONUDBA

    Vajenec

    Vajenec

     

  • jedilni list;

  • cenik pijač;

  • vinski list;

  • menu;

  • spozna vrste pisnih ponudb;

  • zna sestaviti pisne ponudbe;

  • pomen oblikovanja pisnih ponudb;

  • Zna uporabljati ponudbe.

    Zna gostu razložiti ponudbo jedi in pijač v obratu.

    Pisni izdelki vajencev.

    postrežba jedi na osnovi jedilnega lista

     

     

     

  • navadni način strežbe;

  • francoski način strežbe;

  • zna postreči vse skupine jedi po jedilnem listu na oba načina;

  • zna postreči posameznemu gostu in skupini gostov;

  • Uporabi osvojeno znanje s področja ponudbe.

    Zaveda se moralne in materialne odgovornosti.

    Poglobi znanja o prevzemu naročila in ga izvaja na določen način.

     

    postrežba odprtih in stekleničenih pijač

  • pozna osnove svetovanja pijač k jedem;

  • pozna temperature pijač pri postrežbi;

  • zna uporabljati ustrezni inventar;

  • Upošteva higieno  in estetiko dela.

     

    postrežba  pri nepogrnjeni mizi

     

     

     

  • dnevni bar;

  • kavarna;

  • slaščičarna;

  • na vrtu- terasi.

  • spozna ponudbo v imenovanih obratih;

  • zna postreči vse jedi, pijače in napitke.

  • Loči oblike in način postrežbe.

    Zaveda se pomembnosti prilagajanja v različnih obratih – oddelkih.

    Ogled kavarne.


    3. LETNIK

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Vajenec

    Vajenec

     

    priprava mešanih pijač

  • spozna skupine mešanih pijač;

  • spozna inventar;

  • spozna recepture pijač;

  • pozna načine mešanja in zna pripraviti pijače;

  • Zna biti atraktiven pri svojem delu.

    Zaveda se pomembnosti vključevanja mešanih pijač v ponudbo.

    Sodelovanje z barmani.

    priprava jedi pred gostom

     

     

     

  • Razkosavanje;

  • filiranje;

  • mešanje;

  • flambiranje;

  • fondue;

  • spoznajo normative in postopke pripravljanja jedi pred gostom;

  • zna pripraviti mice an place;

  • S svojim znanjem si pridobi samozavest.

    Upošteva higieno in estetiko dela z ustrezno uporabo inventarja.

     

    postrežba rednih obrokov

  • zna opraviti pripravljalna dela;

  • zna sprejeti gosta in prevzeti naročilo;

  • zna postreči obrok na odgovarjajoči način;

  • Razvija sposobnosti in spretnosti za kakovostno poklicno delo.

     

    dekoracija prostora in omizja

  • zna pripraviti enostavni cvetlični aranžma;

  • zna uporabiti tudi ostali dekorativni inventar;

  • Razvije si čut za estetiko.

    Sodelovanje s cvetličarno.

    postrežba izrednih obrokov ob raznih prilikah

     

     

     

  • silvestrovanje, pustovanje, velika noč, martinovanje, ....;

  • banket, party ,htb;

  • spozna raznolikost posameznih prireditev;

  • zna opraviti naročena pripravljalna dela;

  • zna pravilno postreči;

  • Zna se prilagoditi obroku z vedenjem, delovno obleko, načinom dela.

     

  • priprava  pogrinjkov za posebne jedi.

  • pozna specialni strežni inventar;

  • zna pripraviti specialne pogrinjke.

  • Pozna posebnosti v pripravi pogrinjkov in postrežbi specialnih jedi.

     

    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • s pregledom in ocenjevanjem delavniških dnevnikov ter

  • izdelkov oziroma storitev z zagovorom.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Splošno:

    Znanja tega predmeta se povezujejo z znanji naslednjih predmetov: kuharstvo, hrana in pijače, gostinsko poslovanje, zdravstvena vzgoja in higienski minimum.

    Konkretno:

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Gostinski obrati

    Gostinsko poslovanje

    Pravna urejenost gostinstva

    Sprejem, razgovor in poslovitev od gosta

    Gostinsko poslovanje

    Gostoljubnost

    Točilniško poslovanje

    Cenik pijač

    Vinski list

    Priporočanje jedi in pijač

    Poznavanje jedi in pijač

    Vse vrste pijač

    Jedilni list

    Obroki hrane

    Menu

    Kuharstvo

    Vrste jedi in načini priprave

    Strežno osebje

    Zdravstvena vzgoja in higienski minimum

    Vse vsebine