SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: PEK (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

GOSPODARSKO POSLOVANJE

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

   

 

2.

   

 

3.

53

15

68

skupaj

53

15

68

*  T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Pri predmetu vajenci:

  • spoznajo osnovne pojme gospodarjenja,

  • spoznajo trg in delovanje tržnega mehanizma,

  • seznanijo se s področji, s katerimi se ukvarja gospodarsko poslovanje,

  • spoznajo poslanstvo podjetja, njegovo sestavo in delovanje,

  • spoznajo stroške v poslovnem procesu ter kontrolo in načine obračuna stroškov,

  • spoznajo ugotavljanje poslovnega izida in ugotavljanje kazalcev poslovanja ter podporo        knjigovodstva pri njihovem ugotavljanju,

  • spoznajo potek investicij v podjetju,

  • spoznajo instrumente trženja,

  • zavedajo se pomena tržnega razmišljanja in obnašanja vseh zaposlenih v podjetju,

  • seznanijo se s podjetništvom,

  • razvijajo pozitivne moralne vrednote pri gospodarjenju.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    OSNOVNI POJMI GOSPODARJENJA

    Dijaki

    Dijaki

     

  • potrebe in dobrine

  • spoznajo življenjske, osebne, družbene in druge pomembne potrebe;

  • spoznajo naravne, gospodarske, duhovne in druge vrste dobrin;

  • Razvijajo zavest o pravilnem odnosu do naravnih dobrin in o prizadevanjih za ohranjanje naravnih dobrin.

     

  • gospodarsko poslovanje

  • opredelijo osnovni gospodarski problem;

  • spoznajo naloge makroekonomike, in mikroekonomike;

  • seznanijo se s področji gospodarskega poslovanja;

  • Se zavedajo, da je koristno poznati osnovne ekonomske izraze.

     

  • proizvodnja

  • spoznajo enostavno, zoženo in razširjeno reprodukcijo;

  • razložijo razlike med obrtniškim in industrijskim načinom blagovne proizvodnje;

  • spoznajo načine industrijske proizvodnje;

  • Se zavedajo, da je proizvodnja temeljni način pridobivanja dobrin.

     

  • osnovni elementi proizvodnje

  • problem izbire med možnostmi proizvodnje

  • naštevajo osnovne elemente proizvodnje;

  • spoznajo omejenost proizvodnih odločitev;

  • opredelijo tržno gospodarstvo;

  • Se zavedajo, da nobeno pošteno delo ni umazano in manj vredno.

     

  • trg

  • spoznajo pojme trg, popolna konkurenca, monopol;

  •  

     

  • ponudba in povpraševanje

  • spoznajo pojme ponudba, povpraševanje, tržno ravnovesje, delovanje tržnega mehanizma;

  •  

     

  • trg z živilskimi proizvodi

  • opredelijo glavne udeležence na živilskem trgu;

  • ugotavljajo dejavnike, ki vplivajo na ponudbo hrane in povpraševanje po hrani;

  • Zavedajo se problema pomanjkanja hrane in si oblikujejo pozitiven odnos do hrane.

     

  • trg in državna intervencija

  • ugotavljajo probleme in potrebe, ki jih trg ne more uspešno rešiti;

  • seznanijo se z izrazi bruto domači proizvod, proračun, davki, prispevki, inflacija, brezposelnost;

  • Razmišljajo o aktivnem iskanju zaposlitve.

    Računajo menjalna razmerja cen.

    Računajo bazne, verižne in strukturne indekse.

  • družbena delitev dela

  • razlikujejo primarne, sekundarne in terciarne gospodarske dejavnosti;

  • naštevajo negospodarske dejavnosti;

  • spoznajo pojem infrastruktura;

  • spoznajo mesto in pomen živilske industrije v družbeni delitvi dela;

  • Zavedajo se pomena delitve dela in medsebojnega sodelovanja za napredek družbe.

     

    PODJETJE

     

     

     

  • opredelitev podjetja

  • spoznajo poslanstvo podjetja;

  • opredelijo cilje podjetja;

  • ločijo razvrščanje po dejavnosti in glede na lastnino;

  • ugotavljajo prednosti in slabosti majhnih in velikih podjetij;

  • spoznajo kratice s.p., d.o.o., z.o.o in d.d. ter njihov pomen glede odgovornosti podjetja;

  • Razmišljajo o poslovanju podjetij glede morale in ekološke osveščenosti.

    Izmislijo si svojo firmo, logotip firme in slogan firme.

  • organizacija podjetja

  • spoznajo organizacijsko ureditev majhnih in velikih podjetij;

  • spoznajo izreden pomen dobre komunikacije med zaposlenimi;

  • Razmišljajo o idealni organizaciji poslovanja.

    Razpravljajo o težavah pri organiziranju.

     

  • okolje podjetja

  • spoznajo vrste okolij podjetja;

  • Zavedajo se pomena dobrega poznavanja okolja podjetja.

     

  • poslovanje podjetja

  • naštevajo glavne aktivnosti podjetja;

  • ločijo med pojmoma podjetnik in manager;

  • Razvijajo zavest o odgovornem ravnanju in uporabi premoženja doma, v šoli in podjetju.

     

  • premoženje podjetja

  • ločijo med osnovnimi in obratnimi sredstvi;

  • spoznajo pojme kapital, inventura, bilanca stanja;

  • se seznanijo se z drugimi neposlovnimi sredstvi;

  • Razmišljajo o solidarnosti med ljudmi v družbi.

     

    STROŠKI V POSLOVNEM PROCESU

     

     

     

  • razvrščanje stroškov

  • razlikujejo med potroški, stroški, izdatki, odhodki;

  • opredelijo stroške po različnih kriterijih;

  • Razvijajo zavest o zmanjševanju stroškov, kjerkoli delamo in živimo.

     

  • naravne vrste stroškov

  • spoznajo stroške dela, stroške tujih storitev, materialne stroške, in amortizacijo;

  •  

     

  • stroški po mestu nastanka

  • opredelijo stroške po stroškovnih mestih;

  • opredelijo izdelke kot stroškovne nosilce;

  • ločijo neposredne in posredne ali splošne stroške

  • Razvijajo zavest o odgovornosti za nastale stroške.

     

  • stroški glede na spreminjanje obsega proizvodnje

  • spoznajo pomen ločevanja med stalnimi in spremenljivimi stroški

  • Zavedajo se vseh stroškov izdelka.

    Obračunajo časovno in funkcionalno amortizacijo.

  • obračunavanje stroškov

  • seznanijo se z različnimi metodami obračuna stroškov;

  • seznanijo se s sestavo prodajne cene

  •  

    Računajo lastno cena izdelka.

    UGOTAVLJANJE POSLOVNEGA IZIDA

     

     

     

  • prihodki, odhodki in poslovni izid

  • spoznajo prihodke in odhodke;

  • spoznajo ugotavljanje dobička čistega dobička in izgube;

  •  

     

  • sanacija in stečaj

  • seznanijo se z možnimi sanacijskimi ukrepe;

  • spoznajo namen stečaja;

  • Zavedajo se pomena dobrih medčloveških odnosov za uspešnost sanacije.

     

    KNJIGOVODSTVO

     

     

     

  • knjigovodstvo

  • seznanijo se z osnovnimi knjigovodskimi izrazi;

  • Razmišljajo o uporabi knjigovodskih načel v vsakdanjem življenju.

     

  • računalniška podpora knjigovodstva

  • spoznajo pomen računalniške podpore vodenja knjigovodstva;

  • Odpravljajo strah pred delom z računalnikom.

    Se zavedajo potrebe po delu z računalnikom.

    Vnašajo v računalniški program podatke o materialnem poslovanju.

    Izpisujejo dobavnice in druge listine.

  • kazalci uspešnosti poslovanja

  • spoznajo produktivnost dela, donosnost, gospodarnost, plačilno sposobnost in druge kazalce poslovanja;

  •  

     

    INVESTICIJE (NALOŽBE)

     

     

     

  • investicije v podjetju

  • ugotavljajo razloge za investiranje v podjetju;

  • seznanijo se s pojmi investitor, investicijski objekt, izvajalec investicijskih del in investicijski program;

  •  

     

    TRŽENJSKA (MARKETINŠKA) USMERITEV PODJETJA

     

     

     

  • sodobno trženje (marketing)

  • opredelijo pojem marketinga v podjetju;

  • seznanijo se z raziskavo trga;

  • spoznajo segmentiranje trga;

  • naštejejo instrumente trženja;

  • Zavedajo se pomena varčevanja in odrekanja, ki sta potrebna za investicije v družini in podjetju.

     

  • izdelek kot instrument trženja

  • ugotavljajo dejavnike izdelka, ki vplivajo na prodajo izdelka;

  • Razmišljajo o tveganju in zmanjševanju tveganja pri poslovanju podjetja.

    Računajo produktivnost dela in donosnost kapitala.

  • cena kot instrument trženja

  • ugotavljajo vpliv politike cen na uspešnost prodaje;

  • spoznajo različne vrste popustov;

  • Razmišljajo o pomenu proizvajanja živil z veseljem oziroma z ljubeznijo.

     

  • mesto prodaje kot instrument trženja

  • ugotavljajo prednosti in pomanjkljivosti lastnega prodajnega mesta;

  • Razmišljajo o zmanjševanju stroškov.

     

  • promocija kot instrument trženja

  • spoznajo izreden pomen osebne prodaje;

  • Razmišljajo o vtisih iz trgovin.

     

  • kombiniranje instrumentov trženja

  • ugotovijo vrstni red kombiniranja instrumentov trženja;

  •  

     

  • izvajanje tržnih akcij

  • spoznajo načela tržnih akcij;

  • Kritično razmišljajo o negativnih in škodljivih učinkih reklam.

     

  • tržno razmišljanje in obnašanje

  • spoznajo zaporedje opravil pri prodaji;

  • ugotavljajo pomen tržnega razmišljanja in obnašanja vseh zaposlenih za uspešno prodajo izdelkov;

  • Se zavedajo omejenosti sredstev za tržne aktivnosti podjetja.

    Sestavijo enostavno kupoprodajno pogodbo s kupcem in z dobaviteljem.

  • načrtovanje proizvodne dejavnosti in povezanost proizvodnje in trženja

  • ob danih smernicah načrtujejo tehnično tehnološki načrt proizvodnje;

  • ob danih smernicah načrtujejo stroške, prihodke, odhodke in druge potrebne parametre;

  • ob danih smernicah opredelijo in pripravijo potrebno dokumentacijo;

  • Razmišljajo o pripadnosti podjetju, trudu in ustvarjalnosti, ki na moreta nikoli biti popolnoma poplačana z denarjem.

    Začutijo kompleksnost in širino razmišljanja podjetnika.

    Začutijo problematiko načrtovanja in odločanja.

    Po skupinah izdelajo seminarsko nalogo.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • potrebe in dobrine;

  • Tehnologija

  • prehrana in živila;

  • proizvodnja;

  • Tehnologija

    Praktični pouk

  • proizvodnja;

  • osnovni elementi proizvodnje;

  • Družboslovje

    Tehnologija

    Praktični pouk

  • delo;

  • surovine;

  • stroji;

  • delitev dela;

  • Družboslovje

  • družbene dejavnosti;

  • organizacija podjetja;

  • Praktični pouk

  • obrat;

  • osnovna in obratna sredstva;

  • stroški, gospodarnost;

  • skladiščno poslovanje;

  • trženje;

  • Tehnologija

    Praktični pouk

  • oprema stroji, naprave;

  • surovine;

  • čiščenje;

  • skladiščenje;

  • higiena čiščenja;

  • izdelki;