SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: VRTNAR (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

DENDROLOGIJA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

   

 

2.

23

10

33

3.

58

10

68

skupaj

81

20

101


3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Pri predmetu vajenec:

  • pozna lesnate rastline, njihovo dvojno poimenovanje in mesto v rastlinskem sistem,

  • pozna pomen drevnine kot sestavine naravne krajine, kot del kulturne dediščine, opazuje in beleži njeno spreminjanje v odvisnosti od letnih časov,

  • se vzgaja v zavesti o pomenu, razumevanju in vrednotenju domačih drevnin v skrbi za njihovo ohranjanje,

  • seznani se z načini razmnoževanja lesnatih rastlin in pozna osnove pridelovanja, oskrbe ter zaščite do prodaje,

  • usposablja za prepoznavanje in izvor drevnine, oblikuje odnos do njihovih lastnosti in nadaljnje uporabe,

  • pridobiva si možnost nadgrajevanja genetsko pridobljenih dispozicij in se razvije v ekološko osveščeno osebnost,

  • razvije sposobnost hitrega prilagajanja zahtevam sodobnega tržišča in vnašanja novosti v tehnologijo storitvenih dejavnosti.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    2. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    DENDROLOGIJA

    Vajenec

    Vajenec

     

  • pozna pomen dendrologije kot biološke vede;

  • pozna drevesničarstvo kot panoga vrtnarske proizvodnje;

  • pozna naloge drevesničarstva;

  • pozna zgodovino drevesničarstva;

  • pozna stanje parkovnih drevesnic v Sloveniji in jih primerja z drevesnicami v tujini;

  • pozna tendence razvoja drevesničarstva v svetu in zakonodaje;

  • razloži, da je dendrologija veda o lesnatih rastlinah in je kot taka del botanike in zato uporablja sistematiko in binarno nomenklaturo ter razvršča lesnate rastline v rastlinski sistem;

  • razvije sposobnost povezovanja dendrologije z drugimi vedami (botanika, ekologija, zgodovina, prostorsko urejanje, …);

  • razume preteklost drevesničarstva na naših tleh;

  • razmisli in razvije razvojne smernice drevesničarske panoge za naslednje tisočletje;

  • spozna novosti v drevesničarstvu in njegove smernice na tujem in doma;

  • Razvija zavest o pomenu naravoslovnih ved in sposobnost povezav med dendrologijo in botaniko.

    Obogati splošno razgledanost.

    Identificira posameznika s cilji drevesničarstva.

    Razvija zavest, da so rastline sestavni del žive narave.

    Poveča sposobnost povezovanja z drugimi vedami in proizvodnimi panogami.

    Je motiviran za uresničevanje lastne delovne kariere in razvije iniciativnost ter inovativnost.

    Vaja: seznani se z drevesničarskimi katalogi in poiščejo imena rastlin, ki jih srečujejo v naravi in parkih.

    Razgovor – diskusija.

    Vaja: poišče naslove znanih slovenskih drevesnic.

    Diskusija.

    Vaja: poišče naslove drevesnic izven naše države.

    DREVESNICA

     

     

     

  • pozna notranjo delitev drevesnice;

  • pozna evidenco v drevesnici;

  • pozna pomen analize tal in vrste tal za pridelavo;

  • pozna rastline, ki bogatijo tla;

  • skicira načrt drevesnice, imenuje njene dele ter pomen infrastruktur in delovne sile;

  • predstavi dele drevesnice;

  • poudari pomen posameznih delov drevesnice in njeno organizacijo;

  • uporabi drevesničarsko dokumentacijo;

  • obnovi obdelavo tal in kolobarjenje;

  • Razvije sposobnost opazovanja, razvrščanja, organiziranja in optimalnega izkoriščanja prostora.

    Razvije doslednost, natančnost in urejenost.

    Razvije ekološko zavest.

    Sledi smernicam biološke proizvodnje.

    Zna pravilno izbirati gnojila in natančno odmerjati primerne količine.

    Ogled drevesnice.

    Vaja: izdela načrt obstoječe drevesnice in uredijo seznam rastlin.

    Vaja: ogled drevesničarskih knjig.

    Vaja: delo v labaratoriju, analiza tal, risanje kolobarja, izračunavanje pravilnih odmerkov hranil, ki jih potrebujejo rastline.

       

    Razvije skrb za nego rastlin.

    Skrbi za ohranjanje zdravega in čistega okolja.

     

    Razmnoževanje drevnine

     

     

     

  • seznani se z značilnostmi generativnega razmnoževanja pri lesnatih rastlinah;

  • (pridobivanje semena, priprava semena listavcev in iglavcev na setev, setev listavcev in iglavcev, razsajevanje sejancev, oskrba sejancev);

  • pozna vegetativno razmnoževanje lesnatih rastlinah;

  • spozna načine neposrednega vegetativnega razmnoževanja - s potaknjenci (s koreninskimi izrastki, grobanjem, osipanjem ali grebeničenjem, zračnimi grobanicami, živicami, deljenjem, meristemsko razmnoževanje);

  • seznani se s posrednim načinom razmnoževanja (cepljenje);

  • spozna hormone, rastne regulatorje;

  • pozna pomen žlahtnenja za razvoj novih sort in hitrejši razvoj drevesničarstva;

  • razlikuje generativni in vegetativni način razmnoževanja;

  • razume vlogo semena, ga zna pridobiti in pravilno pripraviti za setev;

  • razloži, da generativno razmnožujemo osnovne vrste in da je to najpreprostejši način razmnoževanja v naravi;

  • razloži načine vegetativnega razmnoževanja

  • izbere najprimernejši način razmnoževanja s potaknjenci;

  • predvidi uspeh koreninjenja oziroma kalitve;

  • poudari pomen kambija in kalusiranja;

  • razume prednosti meristemskega razmnoževanja rastlin;

  • izbere pravi čas in način cepljenja lesnatih rastlin;

  • zaveda se sposobnosti regeneracije pri rastlinah;

  • razume pomen in delovanje ter pravilno uporabo hormonov v drevesničarstvu;

  • razume pojem družina, rod, vrsta in sorta;

  • Razvije sposobnost opazovanja, razlikovanja, ocenjevanja, odločanja, predvidevanja, ponazarjanja, zagovarjanja svojih odločitev.

    Spozna življenjski krog seme-rastlina-seme in doživijo rastline kot živa bitja.

    Nauči se pravilnega odnosa do rastlin in odgovornosti pri delu.

    Vrednoti svoje in tuje delo, zaveda se medsebojne povezanosti in potrebe po sodelovanju.

    Razvije sposobnost prilagajanja (delo v skupini), samospoštovanja, spoštovanja drugih.

    Postane samostojen pri delu (individualno delo, vaje, seminarske naloge).

    Se nauči potrpežljivosti in vztrajnosti pri svojem delu.

    Ogled katalogov proizvajalcev semen in sejavcev.

    Vaja: poišče možnosti nabave semena, sejancev, podlag na internetu.

    Predavanje, delo v skupinah, individualno delo.

    Ogled potaknjencev, grebanic, v rastlinjaku.

    Ogled meristemskega razmnoževanja v labaratoriju.

    Vaja: demonstracija posameznih načinov razmnoževanja.

    Vzgoja in oskrba rastlin do prodaje

     

     

     

  • pozna vzgojo koreninske grude;

  • seznani se s pravili za obrezovanje in nadzemno oblikovanje sadik;

  • pozna čas in način presajanja rastlin ter zakop rastlin;

  • pozna delitev v kakovostne razrede in izgled rastlin ob prodaji;

  • pozna etiketiranje rastlin;

  • razume prednost rastlin z oblikovano koreninsko grudo in njeno vzgojo;

  • razlikuje obrezovanje sadik za grmasto in drevesasto razrast;

  • loči sadike po kakovosti in jih zna uvrstiti v kakovostne razrede, označiti in pripraviti za prodajo;

  • Ceni vrtnarski poklic.

    Zaveda se kakovosti domačih sadik.

    Razvije samozavest in slovensko narodno zavest.

    Zna biti konkurenčen na tržišču.

    Ogled prodajnih centrov in vzornih drevesnic.

    LESNATE RASTLINE

     

     

     

  • pozna življenjske oblike lesnatih rastlin;

  • primerja, opazuje in razlikuje drevo, grm in polgrm;

  • razume in zna narisati življenjske oblike rastlin;

  • Nauči se primerjati, razlikovati, opazovati, pokazati drevo, grm, polgrm.

    Razvije si občutek za prostor in za oceno velikosti rastlin in sposobnost za pravilno uporabo le teh.

    Ogled dreves, grmov in polgrmov v parku.

    Vaja: imenovanje in razvrščanje dreves, grmovnic v razrede glede na velikost (pritlikavi, nizki, srednji, visoki).

  • seznani se z binarno nomenklaturo lesnatih rastlin;

  • poimenuje in pravilno izgovarja strokovna imena rastlin;

  • razvije sposobnost branja drevesničarskih podatkov iz katalogov, strokovne, tuje literature;

  • razvije sposobnost komuniciranja s pridelovalci, strokovnjaki, trgovci, kupci;

  • je sposoben svetovati stranki oziroma kupcu;

  • zna natančno in pravilno poimenovati rastlino;

  • razvije sposobnost razločevanja pojmov družina, rod, vrsta, sorta;

  • Razvije sposobnost vezano na opravljanje dela, komuniciranje v strokovnem izrazoslovju.

    Razvije sposobnost reševanja nesporazumov.

    Razvije sposobnost spoštovanja drugih in samospoštovanja.

    Vaje: individualno in skupinsko delo vajencev ob uporabi literature.

  • pozna mesto lesnatih rastlin v rastlinskem sistemu;

  • spozna klasifikacijo rastlin;

  • razvije sposobnost primerjanja v rastlinski sistematiki in poišče mesto lesnatih rastlin v rastlinskem sistemu;

  • razlikuje samonikle in tuje rastlinske vrste;

  • razume pomen bioloških ved;

  • Zaveda se pomena domače proizvodnje lesnatih rastlin.

    Zaveda se pomena inovativnosti v domači proizvodnji (selekcija novih sort) in potrebe kakovostnega poklicnega dela - v domačem okolju - na slovenskih tleh.

    Zaveda se prednosti in kakovosti domače proizvodnje (semena, sadike).

    Problemska vprašanja.

    Razgovor – diskusija.

    Vaja: uredi tabelo samoniklih in tujih rastlinskih vrst.

  • pozna pomen lesnatih rastlin kot sestavni del naravne krajine;

  • spoznava in razlikuje drevnino v posameznih obdobjih vegetacije;

  • razume pomen lesnatih rastlin za ohranjanje naravnega ravnotežja;

  • razume pomen in uporabo lesnatih rastlin glede na okrasno vrednost, habitusa, skorje, brstov poganjkov, cvetja, plodov lista in glede na vonj;

  • Razvija ekološko zavest za obstoj kulturne krajine.

    Razvija čut za oblikovanje in orientacijo v prostoru.

    Razvija sposobnost za pravilno uporabo drevnine.

    Razgovor – diskusija.

    Diapozitivi: okrasna vrednost v posameznih letnih časih in beleženje okrasne vrednosti.

    Osnovne združbe lesnatih rastlin

     

     

     

  • pozna iglavce;

  • pozna vedno zeleno, zimzeleno drevnino;

  • pozna listopadno drevje;

  • pozna ovijalke in plazilke.

  • razvija sposobnost prepoznavanja lesnatih rastlin po osnovnih združbah;

  • opazuje skupne značilnosti iglavcev in razvija sposobnost razločevanja med iglavci in cipresovkami;

  • razlikuje vedno zeleno in zimzeleno drevnino;

  • poišče skupne značilnosti listavcev in jih zna razvrstiti v rastlinski sistem;

  • prepozna osnovne značilnosti plezalk.

  • Nauči se opazovati, primerjati in razlikovati.

    Razvija občutek za optimalno izkoriščanje prostora.

    Ogled parka.

    Vaja: uredi tabelo iglavcev, zimzelenih rastlin, listopadnega drevja, grmovnic in plezalk.

     

    3. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    IGLAVCI, ZIMZELENKE

    Vajenec

    Vajenec

     

  • pozna razprostranjenost obravnavanih rastlin;

  • seznani se s posebnostmi razmnoževanja;

  • pozna značilnosti posameznih iglavcev in zimzelenk;

  • pozna lastnosti iglavcev in zimzelenk v zimskem času;

  • pozna rasne in oblikovne potrebe za sajenje rastlin v bivalni prostor;

  • pozna pomen zaščite iglavcev pred boleznimi in škodljivci in mrazom;

  • pozna trpežne in občutljive vrste iglavcev glede na bolezni, mraz, onesnaženost okolja, tla, lego in hrup;

  • zna natančno, točno, pravilno poimenovati iglavce in zimzelenke;

  • razlikuje samonikle in tuje rastlinske vrste v posameznih rodovih iglavcev in zimzelenk;

  • izbere način razmnoževanja za določen rod, vrsto in sorto, ki jo spozna;

  • razvija sposobnost prepoznavanja rodov in vrst glede na delitev posebnih botaničnih značilnosti in genetsko pridobljenih dispozicij;

  • razume slabosti fiziološke suše in razloži načine preprečevanja;

  • razvija sposobnost izbiranja najprimernejših rodov, vrst in sort glede na uporabo, oblikovno vrednost in modne trende ob upoštevanju klimatskih in talnih razmer;

  • razume in zna narisati razrast rastlin;

  • opazuje rastlino v mladosti in starosti;

  • je sposoben preventivne in kurativne zaščite iglavcev;

  • izbere sredstva za varstvo rastlin;

  • izbere vrste z najboljšimi lastnostmi;

  • razvija sposobnost branja podatkov iz katalogov, strokovne in tuje literature;

  • Se zave pomena domačih iglavcev in zimzelenk za obstoj kulturne krajine.

    Razvija natančnost pri delu.

    Opazuje iglavce na naravnih rastiščih.

    Razvija pravilen odnos do rastlin in odgovornost do dela.

    Razvija čut za opazovanje in razlikovanje.

    Razvija skrb za nego rastlin.

    Razvija sposobnost za timsko delo in komuniciranje.

    Diapozitivi: razpoznavanje iglavcev in zimzelenk.

    Video: lastnosti in uporaba posameznih iglavcev in zimzelenk.

    Herbarij: izdela herbarij obravnavanih iglavcev in zimzelenk.

    Vaja: seznani se s katalogi in izdela program.

    Izbere iglavce in zimzelenke za vlažna rastišča.

    Izbere iglavce, ki v jeseni odvržejo iglice.

    Ogled parka in prodajnega centra.

    LISTOPADNO DREVJE, GRMOVNICE IN PLAZILKE

     

     

     

  • pozna listavce glede na življenjsko obliko;

  • pozna dinamiko rasti listavcev v vegetaciji in v mirovanju;

  • zna poimenovati družino, rod, vrsto in sorto;

  • pozna pomen domačih in tujih rastlinskih vrst;

  • obnovi značilnosti razmnoževanja za posamezne vrste in sorte;

  • pozna trpežne in občutljive vrste na bolezni, mraz, onesnaženost okolja, tla;

  • obnovi bolezni in škodljivce listavcev.

  • razlikuje in ocenjuje listopadno drevo, grm in plezalko;

  • razume, zna narisati in definira razrast drevesa, grma in plezalke;

  • opazuje in beleži spreminjanje listavcev med letom in tudi med daljšimi obdobji;

  • razvija sposobnost uporabe katalogov, literature;

  • razvija sposobnost osvajanja strokovne terminologije in uri spomin;

  • razume prednosti domačih in potrebe tujih rastlin;

  • izbere najprimernejši način razmnoževanja glede na imenovan rod, vrsto in sorto;

  • Izbere najbolj odporne vrste za naše klimatske in talne pogoje;

  • razume zahteve rastlin pri sajenju na stalno mesto;

  • prepozna bolezni in razloži zaščito.

  • Razvija čut za opazovanje in razlikovanje.

    Razvija občutek za prostor in za oceno velikosti.

    Doživi rastlino kot živo bitje.

    Razvije sposobnost komuniciranja vezano na opravljanje dela.

    Razvija sposobnost samospoštovanja in spoštovanja drugih.

    Razvija občutek odgovornosti za opravljeno delo.

    Razvija samozavest in domovinsko zavest.

    Razvije skrb za zdravje rastlin.

    Skrbi za ohranjanje zdravega in čistega okolja.

    Diapozitivi: razpoznavanje listavcev.

    Herbarij: izdela herbarij listavcev.

    Vaja: uporablja kataloge in izdela program – ugotavlja okrasno vrednost listavca skozi letne čase.

    Ogled parkov.

    Vaja: izbira zaščitnih sredstev listavcev.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Splošno:

    Znanja tega predmeta nadgrajujejo znanja vrtnarstva in praktičnega pouka.

    Konkretno:

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Naloge drevesničarstva

    Binarna nomenklatura

    Klasifikacija rastlin

    Praktični pouk

    Botanika

    Okrasne zelnate rastline

    Zelenjadarstvo

    Slovenščina

    Angleščina/Nemščina

  • dvojno poimenovanje rastlin;

  • Zgradba drevesnice

    Praktični pouk

    Krajinsko vrtnarstvo

    Računalništvo

    Splošno vrtnarstvo – Varstvo rastlin

    Splošno vrtnarstvo – Rastlinska proizvodnja

    Umetnost

  • varstvo okolja;

  • notranja razdelitev drevesnice;

  • sejališče;

  • zarodišče;

  • vzgajališče;

  • ogledni vrt;

  • prodajni vrt;

  • gradnja objektov;

  • rastlinjaki;

  • zaprte grede;

  • grede na prostem;

  • oprema;

  • okolje, tla;

  • programirano vodenje proizvodnje;

  • preteklost drevesničarstva;

  • Hormoni

    Botanika

    Okrasne zelnate rastline

    Kemija

    Praktični pouk

  • delovanje hormonov;

  • rast in razvoj rastlin;

  • Generativno razmnoževanje

    Vegetativno razmnoževanje

    Okrasne zelnate rastline

    Botanika

    Praktični pouk

    Zelenjadarstvo

  • zgradba rastlin;

  • razmnoževanje rastlin;

  • Žlahtnjenje rastlin

    Botanika

    Praktični pouk

  • žlahtnjenje rastlin;

  • Vzgoja rastlin

    Praktični pouk

    Kemija

    Botanika

    Okrasne zelnate rastline

  • ustrezni podnebni dejavniki za posamezne rastline;

  • tla, substrati,

  • vpliv rastlinske proizvodnje na okolje;

  • pomen, vpliv novih vrst na uravnoteženo naravno okolje;

  • Iglavci

    Zimzelenke

    Vednozelena drevnina

    Listopadna drevnina

    Vzpenjalke in ovijalke

    Botanika

    Praktični pouk

    Umetnost

    Krajinsko vrtnarstvo

    Ekonomika in gospodarsko poslovanje

  • zgradba rastlin;

  • poreklo drevnin;

  • okrasna vrednost rastlin (oblike, barve, vonj) v vseh letnih časih;

  • uporabna vrednost rastlin skozi zgodovino;

  • bivanje rastlin in človeka v prostoru;

  • razmeščanje rastlin v prostoru;

  • trženje.