SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: VRTNAR (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

KRAJINSKO VRTNARSTVO

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

   

 

2.

58

8

66

3.

60

8

68

skupaj

118

16

134


3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Pri predmetu vajenec:

  • spozna pomen in uporabo zelenih površin, ter probleme urejanja in vzdrževanja s poudarkom na varstvu rastlin in okolja,

  • spozna osnove zemljemerstva in se usposablja uporabljati načrte,

  • razvije sposobnost za pravilno izbiro zemeljskih del in pridobi temelje za samostojno presojo,

  • razvije zanimanje in spretnosti za gradnjo gradbenih prvin in pridobi sposobnosti za proizvodno delo,

  • se seznani z nekaterimi tehnikami in spoznanji sajenja in vzdrževanja in se uvaja v praktična razmišljanja,

  • poglablja in utrjuje spoznanja oblikovanja ter si pridobi sposobnost opazovanja in prostorske orientiranosti,

  • razvija sposobnost hitrega prilagajanja modnim trendom, ki vključujejo racionalnejšem, ekološko, oblikovno, tržno in teh nično zanimivejše rešitve.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    2. letnik

    VSEBINE IN IFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOST I V IZVEDBI

    ZELENE POVRŠINE

    Vajenec

    Vajenec

     

  • pozna pomen zelenih površin in dejavnost ljudi do zelenih površin;

  • pozna strukture zelenih površin;

  • pozna uporabo zelenih površin;

  • oceni vlogo stroke in dejavnost ljudi glede urejanja zelenih površin;

  • razlikuje različne tipe zelenih površin;

  • razume vlogo zelenja v bivalnem prostoru in razvija občutek za prostorsko analizo zelenih površin;

  • Razvija organizacijske sposobnosti.

    Spozna različne oblike delovnih mest.

    Razvija skrb za ohranjanje lastnega zdravja.

    Diapozitivi.

    Fotoanaliza javnih in mestnih zelenih površin.

    stili oblikovanja in načrtovanje zelenih površin skozi zgodovino

     

     

     

  • pozna geometrijski stil;

  • pozna naravni pokrajinski stil;

  • pozna stile 20.stoletja;

  • pozna zgodovinski razvoj parkov na slovenskem;

  • primerja različice geometričnosti v posameznih deželah;

  • primerja značilnosti naravnega stila po svetu;

  • razume stil 20.st. v posameznih deželah;

  • primerja parke na slovenskem s parki v tujini;

  • Razvija sposobnost razmišljanja o vzrokih in pogojih.

    Razvija ustvarjalnost.

    Diafilm: zgodovina parkov in vrtov na slovenskem.

    Diapozitivi : znani parki in vrtovi po svetu.

    Literatura: vrtna umetnost sveta.

    zemljemerstvo

     

     

     

  • razume pomen zemljemerstva za gradnjo zelenih površin;

  • pozna različne zemljemerske pripomočke in se jih zna uporabljati: (količki, vrvice, mejniki, trasirke, merski trakovi, merske late, ravnalo, grezilo, rezalka, profilka, nivelirni križi, kotni križ in nivelir);

  • pozna naloge katastra in zemljiške knjige;

  • spozna pomen natančnega označevanja terena po predhodno izdelanih načrtih, pa tudi prenašanja izmer iz terena na papir;

  • razloži pomen in uporabo pripomočkov in meril;

  • razlikuje stalne in prehodne točke;

  • razloži označevanje ravnih linij na ravnem in nagnjenem terenu;

  • razlikuje merjenje dolžin na ravnih in nagnjenih terenih;

  • razloži enostavno merjenje višinskih razlik;

  • ponazori rabo nivelirnih križev za izravnavanje zemljišča;

  • predstavi označevanje horizontalnih pravih kotov;

  • razloži uporabo nivelirja;

  • razume ustrezno zakonodajo;

  • razlikuje kataster in zemljiško knjigo;

  • Razvija natančnost in racionalnost pri delu.

    Razvija strokovno geodetsko komunikacijo.

    Razvija občutek pomembnosti delovnih nalog za celoto.

    Zaveda se potrebe po sodelovanju z geodetom.

    Zaveda se pomena zemljemerstva v okviru v okviru svojega bodočega delovnega mesta.

    Risanje različnih načinov označevanja in merjenja.

    Ekskurzija – ogled katastra in zemljiške knjige.

    načrti

     

     

     

  • pozna vrste načrtov;

  • zna brati načrte in prenašati izmere na teren;

  • primerja situacijski in nivelski načrt in načrt plastnic;

  • prepozna znake za grajene in zelene prvine;

  • obnovi merila;

  • razloži prenašanje horizontalnih in vertikalnih izmer iz načrta v merilu na terenu;

  • Razvija sposobnost opazovanja in razlikovanja.

    Razvija natančnost pri delu.

    Razvija splošno iznajdljivost.

    Razvija občutek za oblikovno urejenost.

    Razgovor – diskusija.

    Demonstracija: prikaz in branje načrtov.

    Vaja: prenašanje meril z računanjem in uporaba linearnega merila.

    zemeljska dela

     

     

     

  • pozna zemeljske odkope za gradnjo grajenih prvin;

  • pozna vrste drenaž;

  • pozna različne zemeljske premike in oblikovanje ravnih in nagnjenih površin;

  • obvlada obdelavo in kultiviranje tal.

  • prepozna načine odkopavanja zemlje;

  • prepozna živico in mrtvico;

  • razlikuje načine odvodnjavanja in ugotavlja vzroke zastajanja vode;

  • oceni pozitivne in negativne posledice odvodnjavanja vode;

  • nariše načine nasipavanja in odkopavanja zemlje na ravnih in nagnjenih terenih;

  • določi način obdelave in na osnovi analize tal ter vrste tal izbere kultiviranje zemlje.

  • Razvija organizacijske sposobnosti.

    Razvija zavest o odgovornosti za svoje delo

    Pridobi občutek za oblikovanje terena

    Vaja: prikazi skic in risanje gradnje nasipov in odkopov.

    Demonstracija: ogled priprave zemljišča za saditve in setve.

     

    3. letnik

    VSEBINE IN IFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOST I V IZVEDBI

    GRAJENE PRVINE ZELENIH POVRŠIN

    Vajenec

    Vajenec

     

  • pozna načrtovanje in gradnjo poti;

  • se seznani z robnim sajenjem poti;

  • razmišlja o širini in obliki poti;

  • nariše vzdolžni in prečni prerez poti;

  • prepozna materiale za utrjevanje podlage in oblaganje poti;

  • razloži načine gradnje različnih vrst poti;

  • izbere primerne robne obsaditve;

  • razvija sposobnost povezovanja lesnatih in zelnatih rastlin;

  • Razvija občutek odgovornosti

    Razvija čut za estetiko

    Vaja : skupinsko razmeščanje rastlin-fotoanaliza.

  • pozna namestitev teras in počivališč

  • spozna načrtovanje in gradnjo teras in počivališč;

  • pozna obsajanje korit;

  • se seznani z različnimi ozelenitvami teras in počivališč;

  • je sposoben predstave direktno speljane terase v vrt ali dvignjene terase nad vrtom;

  • opazuje velikost in obliko ter razlikuje načine gradnje zelenih bivalnic;

  • ponazori polnjenje koritin razlikuje načine sajenja korit primerne za različne lege;

  • izbere primerne rastline in razlikuje načine sajenja;

  • Nauči se racionalnega razpolaganja s prostorom.

    Razvija sposobnost opazovanja.

    Razvija iniciativnost ter inovativnost.

    Vaja: načini sajenja posod za terase.

  • zna našteti formalne in normalne skalnjake;

  • pozna materiale in načine gradnje suhozida, podpornega zidu, naravnega skalnjaka in alpineuma;

  • zna saditi in oskrbeti rastline na skalnjakih;

  • predvidi primerno gradnjo skalnjaka glede na konfiguracijo terena;

  • opazuje prečne prereze skalnjakov;

  • prepozna materiale in tehniko gradnje skalnjakov;

  • razloži načine sajenja in oskrbo rastlin na skalnjakih;

  • izbere vodilne rastline za sajenje suhozidov , naravnih skalnjakov in alpineumov;

  • Zaveda se svojega dela in pomoč gradbenika ter medsebojne povezanosti in potrebe po sodelovanju.

    Zaveda se odgovornosti.

    Nauči se opazovati in razvija svoje čutilo.

    Vaja: izbira primerne rastline za različne vrste skalnjaka s pomočjo kataloga.

  • pozna pravila za gradnjo stopnic;

  • zna našteti materiale in opisati gradnjo;

  • zna opisati sajenje obrob grajenih stopnic;

  • razume osnovna pravila za gradnjo stopnic;

  • razloži načine gradnje v prečnem prerezu;

  • izbere prekrivne rastline in oceni njihove značilnosti;

  • prepozna način sajenja rastlin na brežinah in oskrbo;

  • razmišlja o razmerju, stilu in položaju;

  • prepozna materiale in oceni njihove lastnosti;

  • Razvija natančnost.

    Razvija estetski čut.

    Razvija inovativnost.

    Fotoanaliza stopnišč.

  • zna vzdrževati vodni objekt;

  • pozna načrtovanje vodnega vrta;

  • spozna materiale za gradnjo vodnih zajetij in njihovih obrob;

  • spozna načine gradnje vodnih zajetij s stoječo vodo in vodo v gibanju;

  • obnovi vodne rastline in opiše načine sajenja vodnih in obvodnih rastlin;

  • obnovi primerne robne rastline;

  • razloži potek gradnje različnih vodnih vrtov;

  • Izbere in razmesti rastline v primerno globino vode;

  • oceni čas sajenja vodnih rastlin;

  • izbere rastišče za rastline in primerja načine sajena;

  • razloži čiščenje bazena in sezonska dela v vodnem vrtu;

  • Razvija varčnost.

    Prizadeva si za lasten napredek v znanju.

    Razvija skrbnost.

    Razvija ekološko zavest.

    Fotoanaliza vodnih vrtov.

    Ekskurzija: ogledi vodnih vrtov.

  • spozna načrtovanje pergol in špalirjev;

  • pozna materiale in načine gradnje pergol in špalirjev;

  • obnovi in našteje plezalke;

  • pozna pogoje za rast in se nauči sajenja in vzdrževanja plezalk;

  • razmišlja o namestitvi, velikosti in obliki konstrukcije;

  • prepozna sestavne elemente in sestavo konstrukcij;

  • razlikuje plezalke za sonce, senco in plezalke za žive stene;

  • pripravi rastišče in upošteva načela sajenja plezalk;

  • določi načine vzdrževanja, še posebej razume vzdrževalno rez vzpenjalk;

  • Zaveda se potrebe po sodelovanju z drugimi panogami.

    Razvija natančnost.

    Razvija zavest o odgovornosti za svoje delo.

    Diapozitivi.

  • pozna dekorativne dodatke, vrtne ute, vrtno pohištvo in drugo opremo;

  • opazuje različne namestitve vrtne opreme;

  • Razvija sposobnost sledenja novostim.

    Fotoanaliza: rastline na ogrodjih.

    Fotoanaliza : oprema bivalnega vrta.

    ZELENE PRVINE

     

     

     

  • pozna pomen žive meje pri oblikovanju prostora;

  • spozna striženo in nestriženo živo mejo;

  • pozna čas in tehniko sajenja žive meje;

  • pozna tehniko oblikovanja žive meje;

  • pozna vzdrževanje žive meje;

  • pozna rastline za zeleno in cvetočo živo mejo;

  • prepozna prednosti in slabosti živih mej kot pomembne prvine prostora;

  • razume prednosti strižene, nestrižene, enovrstne in dvovrstne žive meje;

  • izbere čas sajenja in nabavo gojenih sadik za strižene in nestrižene žive meje;

  • razloži načine sajenja enovrstne in dvovrstne žive meje;

  • izbere tehniko oblikovanja žive meje, primerja saditveno in vzdrževalno rez;

  • izdela načrt za gnojenje, zaščito, obdelavo, odpravo vrzeli v živih mejah;

  • izbere rastline glede na različne namene in vrste živih mej,

  • Razvija občutek za racionalno razpolaganje s prostorom

    Razvija skrb za nego rastlin

    Vaja: uredi tabelo lesnatih rastlin glede na izbiro višine žive meje.

    Vaja : izbira rastline za listopadno živico po katalogu.

  • pozna pomen drevoredov pri oblikovanju prostora;

  • pozna tehniko sajenja drevoredov;

  • pozna vzdrževanje rastlin v drevoredih;

  • pozna rastline za večje in manjše drevorede;

  • prepoznava novosti pri sajenju drevoredov na tujem in doma;

  • razloži vpliv drevja na okolje;

  • razloži čas sajenja in razloži načine sajenja drevja;

  • razloži vzdrževalno rez , oskrbo in zdravljenje drevja;

  •  izbere vodilne rastline za sajenje drevoredov;

  • Razvije občutek za prostor in za oceno velikosti rastlin.

    Razvija ekološko zavest.

    Razvija delovno odgovornost in pravilen odnos do rastlin.

    Vaja: uredi tabelo vodilnih listavcev za večje drevorede in listavcev za manjše drevorede.

  • pozna pomen in vlogo prekrivnih rastlin;

  • pozna rastline za prekrivanje tal;

  • opiše pripravo tal in sajenje;

  • razloži gospodarsko vrednost prekrivanja tal;

  • izbere rastline z značilnimi lastnostmi za prekrivanje tal;

  • oceni hitrost in način rasti prekrovnih rastlin;

  • izbere lego, rastišče in razlikuje razdaljo ter načine sajenja prekrovnih rastlin;

  • Razvija varčnost.

    Navaja se na delo v praksi.

    Razvija poklicno odgovornost.

    Vaja: uredi tabelo parkovnih rastlin na enoto površine za sonce in senco.

  • pozna posamezno ali skupinsko sajenje iglavcev in zimzelenk, listopadnega drevja in grmovnic;

  • pozna čas, način sajenja in oskrbo rož;

  • pozna probleme vzdrževanja lesnatih rastlin na stalnem mestu;

  • se seznani s pravili obrezovanja, časom in tehniko rezi;

  • razloži pripravo tal za skupinsko ali posamezno sajenje;

  • pripravi sadike za sajenje;

  • prepozna določene posebnosti sajenja iglavcev, listopadnega drevja, grmovnic in vrtnic;

  • predvidi pomembne vzdrževalne ukrepe s poudarkom na vzdrževalni rezi grmovnic, dognojevanju, zalivanju, zimski zaščiti in varstvu rastlin;

  • Razvija pravilen odnos do sadilnega materiala.

    Razvija praktično razmišljanje.

    Razvija smisel za oblikovanje.

    Demonstracija: sajenje in obrezovanje na terenu.

  • pozna pomen in vlogo trate zelenih površin;

  • pozna pripravo tal in travne mešanice;

  • pozna tehniko setve trate;

  • pozna probleme vzdrževanja trat;

  • pozna pomen tratnih zvitkov in načine pridelovanja.

  • ugotovi lastnosti in uporabe trat in travnika;

  • razume lastnosti posameznih vrst trav in sestavlja travne mešanice;

  • pripravi zemljo za setve;

  • Izbere primeren čas setve in predvidi gostoto in način setve;

  • razloži vzdrževalne ukrepe za različne tratne površine;

  • oceni uporabo tratnih zvitkov;

  • razloži način pridelovanja in polaganja zvitkov na ravne ali nagnjene terene.

  • Razvija občutek odgovornosti za opravljeno delo.

    Razvija odgovornost do dela.

    Krepi sposobnost opazovanja potreb tratne površine čez leto.

    Demonstracija: setev in oskrba trat v praksi.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Splošno

    Znanja tega predmeta nadgrajujejo znanja naslednjih predmetov: vrtnarstvo, kmetijsko strojništvo, aranžerstvo, umetnostna zgodovina, praktični pouk, matematika, okrasne zelnate rastline, dendrologija, poslovna komunikacija, ekologija, geodezijo.

    Konkretno

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Stili oblikovanja

    Aranžerstvo

    Umetnostna zgodovina

  • načela oblikovanja;

  • barok, renesansa;

  • Zemljemerstvo, načrti

    Praktični pouk

    Matematika

  • zakoličevanje terena po načrtu;

  • pitagorov izrek;

  • ploščine geometrijskih likov;

  • merila , merske enote;

  • geodetski pripomočki;

  • Zemeljska dela

    Splošno vrtnarstvo

    Kmetijsko strojništvo

  • lastnosti tal, obdelava tal in gnojenje tal;

  • Grajene prvine

    Praktični pouk

    Splošno vrtnarstvo

    Okrasne zelnate rastline

    Dendrologija

  • gradnja poti, stopnic, teras, skalnjakov, …;

  • zemeljski odkopi in nasipi;

  • lastnosti zelnatih rastlin;

  • lastnosti lesnatih rastlin;

  • Zelene prvine

    Praktični pouk

    Dendrologija

    Poslovna komunikacija

    Ekologija

    Botanika

    Ekonomija

    Geografija

    Krajinsko oblikovanje

    Psihologija prostora

  • sajenje in vzdrževanje drevnine;

  • lastnosti lesnatih rastlin;

  • nabava semena , sadik;

  • ekološko varstvo okolja;

  • zgradba rastlin;

  • predračuni za sajenje in gradnjo zelenih površin;

  • krajinsko oblikovanje, razmeščanje rastlin v prostoru;

  • razmeščanje rastlin v prostoru;

  • bivanje rastlin in človeka v prostoru.