SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: VRTNAR (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

OKRASNE ZELNATE RASTLINE

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

   

 

2.

51

15

66

3.

58

10

68

skupaj

109

25

134


Vaje z delitvijo: 2. letnik 10 ur; 3. letnik 8 ur.

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Pri predmetu vajenec:

  • spozna pomen okrasnih rastlin v vrtnarstvu,

  • seznani se z binarno nomenklaturo in terminologijo okrasnih rastlin,

  • seznani se z vsemi načini razmnoževanja in zna razlikovati vegetativno in generativno razmnoževanje rastlin,

  • pozna različne tehnologije pridelovanja okrasnih rastlin v zaščitenem prostoru in na prostem,

  • pridobi si znanja s področja vzgoje, razmnoževanja, oskrbe in varstva ter zaščite rastlin,

  • seznani se z najpomembnejšimi rodovi, vrstami in sortami, primernimi za vzgojo na Slovenskem,

  • nauči se razločevati po botaničnih lastnostih enoletnice, dvoletnice, trajnice, rastline s čebulo, gomoljem in koreniko ter lončnice,

  • spozna različne možnosti zasaditve enoletnic, dvoletnic, trajnic, rastlin s čebulo, gomoljem in koreniko na prostem,

  • razvija sposobnost prilagajanja trgu in tržnim zakonitostim in sledi napredku znanosti in tehnike,

  • razvija sposobnost opazovanja, ugotavljanja podobnosti in razlik, razmišlja o vzrokih in pogojih pridelovanja,

  • spozna metode in načine siljenja določenih okrasnih rastlin,

  • seznani se z uporabo posameznih skupin okrasnih rastlin, s pogoji uspevanja na prostem in v notranjih prostorih,

  • razlikuje posamezne možnosti razmestitve lončnic v prostoru, kombinacije lončnic v nasadih, ureditev teras, balkonov, cvetličnega okna in izložb,

  • spozna epifitno deblo in bonsaje.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREMETA

    2. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    POMEN OKRASNIH RASTLIN V VRTNARSTVU

    Vajenec

    Vajenec

     

  • spozna botanične lastnosti in terminologijo okrasnih rastlin;

  • spozna binarno nomenklaturo

  • zna izgovarjati in pisati botanična imena rastlin;

  • pozna vlogo vrtnarstva v kmetijstvu;

  • razvija sposobnost osvajanja terminologije okrasnih rastlin;

  • razvija sposobnost razločevanja pojmov; rod, vrsta, sorta;

  • nauči se pravilne izgovorjave in pisave botaničnih imen;

  • poudari značilnosti vrtnarstva v kmetijstvu;

  • Razvija primeren odnos do rastlin.

    Vaja: iskanje posameznih primerov botaničnih imen ob upoštevanju določenih pravil.

    Vaja: iskanje posameznih primerov okrasnih rastlin, uporabnih v vrtnarstvu.

    DELITEV OKRASNIH RASTLIN PO RASTNI DOBI

     

     

     

  • pozna delitev po rastni dobi;

  • pozna načine označevanja posameznih okrasnih rastlin;

  • razlikuje okrasne rastline po rastni dobi;

  • nauči se posameznih znakov za označevanje okrasnih rastlin;

  • Razvija sposobnost razločevanja okrasnih rastlin.

    Vaja: iskanje posameznih označb po literaturi.

    ENOLETNICE

     

     

     

  • pozna načine razmnoževanja;

  • spozna postopek izvajanja generativnega in vegetativnega razmnoževanja;

  • zna vzgojiti in oskrbeti sejance in sadike;

  • zna pripraviti zemljo za setev in sajenje;

  • nauči se pravil za kvalitetno sajenje;

  • pozna oskrbo po sajenju;

  • seznani se z boleznimi in škodljivci;

  • ter varstvom in zaščito rastlin;

  • loči med posameznimi načini razmnoževanja;

  • sposoben je izvajati načine razmnoževanja;

  • razlikuje pojme sejanec, sadika;

  • oceni lastnosti kvalitetne sadike;

  • razume pomen ločevanja terminske obdelave zemlje;

  • razloži različne možnosti oskrbe po sajenju;

  • sposoben je ločevati sadike po kvaliteti;

  • prepozna najpogostejše bolezni in škodljivce;

  • obvlada uporabo zaščitnih sredstev proti boleznim in škodljivcem;

  • Zaveda se razlik med posameznimi načini razmnoževanja.

    Razvija zavest o odgovornosti za svoje delo.

    Razvija natančnost, zanesljivost in strokovnost pri delu.

    Razvija sposobnost strokovne komunikacije s strankami.

    Razvija ekološko osveščenost pri uporabi okolju prijaznih zaščitnih sredstev.

    Zaveda se poklicne odgovornosti.

    Vaja: iskanje posameznih primerov rodov, vrst in sort po katalogu.

    Demonstracija: seme, plod, sadika, primerjava sadilnega materiala.

    Demonstracija: ogled oskrbe rastlin na vrtnariji.

    PREPOZNAVANJE IN RAZLOČEVANJE POSAMEZNIH RODOV, VRST IN SORT ENOLETNIC

     

     

  • pozna značilnosti enoletnic;

  • zna našteti in razdeliti enoletnice po skupinah:

  • enoletnice za skupinske zasaditve,

  • enoletnice, okrasne v listju,

  • enoletne ovijalke in vzpenjalke,

  • balkonsko cvetje in zelenje,

  • enoletnice za rezanje,

  • enoletno suho cvetje;

  • razvija sposobnost izbiranja najprimernejših rodov, vrst in sort glede na uporabno vrednost in modne trende, ob upoštevanju klimatskih razmer na Slovenskem;

  • opazuje in razvija sposobnost izbiranja najprimernejših rodov in vrst glede na modne trende;

  • primerja posamezne rodove in vrste enoletnic;

  • Razvija čut za opazovanje in razlikovanje.

    Razvija natančnost in doslednost.

    Razvija pravilen odnos do sadilnega materiala, vzgojenega v naših vrtnarijah.

    Zaveda se odgovornosti do dela.

    Razvija vztrajnost in iznajdljivost.

    Razvija ekonomičnost.

    Strokovna ekskurzija

    Vaja: enoletnice na balkonu

    Iskanje novosti s področja okrasnih rastlin po internetu

    Diapozitivi.

    Demonstracija : ogled posameznih rodov, vrst in sort enoletnic na vrtnariji

    DVOLETNICE: PREPOZNAVANJE IN RAZLOČEVANJE POSAMEZNIH RODOV IN VRST DVOLETNIC

  • pozna splošne značilnosti dvoletnic;

  • zna primerjati vzgojo enoletnic in dvoletnic;

  • nauči se različnih tehnologij pridelovanja dvoletnic;

  • zna deliti dvoletne rastline glede na uporabo;

  • pozna rodove, vrste in sorte dvoletnic;

  • razvija sposobnost primerjave vzgoje enoletnih in dvoletnih rastlin;

  • nauči se izvajati različne tehnologije pridelovanja dvoletnic;

  • razlikuje uporabno vrednost dvoletnic;

  • Razvija strokovnost in zanesljivost pri delu.

    Razvija pravilen odnos do sadilnega materiala.

    Diapozitivi: dvoletnice v vrtu.

    Demonstracija: ogled dvoletnic v vrtu in na prodajnem mestu na vrtnariji.

    PREPOZNAVANJE IN RAZLOČEVANJE TRAJNIH RASTLIN

     

     

  • pozna splošne značilnosti trajnic;

  • zna razdeliti trajnice glede na botanične lastnosti;

  • pozna načine razmnoževanja trajnic;

  • obvlada vzgojo in oskrbo sejancev in sadik;

  • nauči se zimske zaščite trajnic;

  • spozna bolezni in škodljivce trajnic;

  • pozna rodove in vrste trajnic glede na čas cvetenja in njihovo uporabno vrednost;

  • pozna različne postopke siljenja trajnic;

  • pozna trajnice naravnih rastišč.

  • sposoben je razlikovati trajne okrasne rastline od enoletnih in dvoletnih;

  • razlikuje posamezne načine razmnoževanja trajnic;

  • uporabi primerne oblike zaščite pred zmrzaljo;

  • prepozna najpogostejše bolezni in škodljivce;

  • izbere ustrezen način varstva in zaščite rastlin;

  • primerja posamezne rodove trajnic po botaničnih lastnostih, vzgoji in uporabi;

  • razloži pojem siljenja in ustrezne pogoje siljenja;

  • sposoben je ohranjati avtohtone vrste.

  • Razvija racionalnost glede izkoriščanja prostora za vzgojo sadilnega materiala.

    Pridobi odnos do slovenske kakovosti.

    Se zave vrednot in zna ceniti delo vrtnarja.

    Razvija osebno odgovornost do dela.

    Razvija natančnost, vzdržljivost in zanesljivost.

    Razvija skrb za varovanje okolja.

    Razvija zavest ohranjanja domačih vrst.

    Vaja: trajnice v vrtu.

    Vaja: razvrščanje trajnic po času cvetenja.

    Vaja: razvrščanje trajnic glede na rastišče.

    Ekskurzija: ogled trajnic pri posameznih vrtnarjih.

    Vaja: iskanje primernih trajnic uporabnih v javnih parkih, vrtovih in ob hišnih zasaditvah.


    3. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    LONČNICE

    Vajenec

    Vajenec

     

  • seznani se z izvorom in domovino lončnic;

  • pozna načine razmnoževanja lončnic;

  • pozna generativno in vegetativno razmnoževanje;

  • pozna razmnoževanje s trosi;

  • zna oskrbeti lončnice v vrtnariji in notranjih prostorih;

  • zna razdeliti lončnice glede na botanične lastnosti;

  • pozna cvetoče lončnice;

  • pozna lončnice, okrasne v listih;

  • pozna lončnice z okrasnimi ovršnimi listi;

  • pozna palme;

  • pozna praproti;

  • pozna kakteje in sukulentne rastline,

  • pozna mesojede rastline;

  • pozna bonsai;

  • pozna epifitno deblo;

  • pozna nasadke;

  • pozna cvetlično okno;

  • pozna bolezni in škodljivce;

  • pozna načine varstva in zaščite;

  • razume pomen izvora lončnic,

  • razlikuje posamezne načine razmnoževanja med seboj;

  •  razloži pomen ustrezne oskrbe lončnic na vrtnariji in v notranjih prostorih;

  • prepozna lončnice glede na botanične lastnosti in po okrasni vrednosti na cvetoče, listne, z okrasnimi ovršnimi listi;

  • razlikuje posamezne rodove in vrste palm ter njihove značilnosti;

  • razlikuje kakteje od sukulentnih rastlin,

  • razloži pojem bonsai;

  • izbere najprimernejše rastline za epifitno deblo;

  • razloži pojem nasadek in pozna načela oblikovanja in združevanja lončnic; zna izbrati primerno posodo, zna saditi in oskrbovati lončnice v nasadku;

  • razloži pojem zaprtega cvetličnega okna in določi najprimernejše rastline za zasaditev cvetličnega okna;

  • Razvija sposobnost hitrega reagiranja in vnašanja novosti.

    Razvija osebnostne lastnosti, kot so natančnost, vzdržljivost in zanesljivost ter doslednost.

    Razvija težnjo po znanju

    Razvija ekološko osveščenost.

    Razvija občutek za delo s strankami.

    Razvija strokovno komunikacijo s strankami.

    Razvija zavest o strokovni odgovornosti.

    Demonstracija: ogled lončnic na vrtnariji in v cvetličarni.

    Diapozitivi: lončnice.

    Vaja: izdelava epifitnega debla.

    Vaja: izdelava zaprtega cvetličnega okna.

    Vaja: spoznavanje lončnic uporabnih v nasadkih.

    ZELNATE TRAJNICE S ČEBULO, GOMOLJEM IN KORENIKO

     

     

     

  • pozna botanične lastnosti čebule, gomolja in korenike;

  • pozna rodove, vrste in sorte čebulnic in gomoljnic glede na čas cvetenja;

  • pozna rodove, vrste in sorte čebulnic in gomoljnic, ki se vzgajajo na prostem in v zaščitenih prostorih;

  • pozna rodove, vrste in sorte, ki se uporabljajo v vrtnarstvu;

  • razlikuje pojme čebula, gomolj in korenika;

  • primerja posamezne rodove, loči jih po botaničnih lastnostih, po času cvetenja, pridelovanju in uporabni vrednosti;

  • razume postopke in pogoje siljenja;

  • prepozna najbolj razširjene bolezni in škodljivce čebulnic in gomoljnic;

  • izbere ustrezen način varstva in zaščite gomoljnic in čebulnic;

  • Razvija sposobnost opazovanja, razlikovanja.

    Razvija pravilen odnos do dela.

    Razvija sposobnost hitrega reagiranja v določeni situaciji.

    Razvija inovativnost.

    Razvija vztrajnost.

    Demonstracija: prikaz posameznih podzemnih delov čebule, gomolja in korenike.

    Diapozitivi: gomoljnice , čebulnice in rastline s koreniko.

    Demonstracija: ogled gomoljnic in čebulnic v vrtu.

  • pozna različne postopke siljenja čebulnic in gomoljnic;

  • pozna bolezni in škodljivce;

  • obnovi sredstva za varstvo in zaščito rastlin;

  •    

    Vaja: spoznavanje načinov uporabe čebulnic in gomoljnic v zunanjih zasaditvah.

    VODNE IN OBVODNE  RASTLINE

     

     

     

  • pozna rastline ob vodi in rastline v vodi;

  • pozna pogoje za rast in razvoj vodnih in obvodnih rastlin;

  • določi pogoje za rast in razvoj vodnih in obvodnih rastlin;

  • primerja najpogostejše rodove, vrste vodnih in obvodnih rastlin za naše klimatsko področje;

  • Razvija čut za estetiko.

    Razvija splošno iznajdljivost.

    Demonstracija: ogled obvodnega vrta.

    Vaja: določanje primernosti posameznega rodu in vrste glede na globino sajenja.

    Diapozitivi: vodne in obvodne rastline.

    TRAVE

     

     

     

  • pozna botanične lastnosti trav;

  • pozna rodove, vrste in sorte nizkih trav;

  • pozna rodove, vrste in sorte visokih trav.

  • razlikuje trave po botaničnih lastnostih;

  •  primerja posamezne rodove, vrste in sorte trav po velikosti in uporabnosti.

  • Razvija zavest o strokovni odgovornosti.

    Razvija čut za estetiko.

    Vaja : iskanje najpogostejših trav uporabnih za zunanje zasaditve.

    Diapozitivi: nizke in visoke trave.

    Vaja: izdelava herbarija okrasnih trav.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Splošno:

    Znanja tega predmeta nadgrajujejo znanja naslednjih predmetov: botanika, praktični pouk, varstvo rastlin.

    Konkretno:

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Binarna nomenklatura

    Dendrologija

  • dvojno poimenovanje rastlin;

  • Enoletnice

    Botanika

    Praktični pouk

    Varstvo rastlin

  • zgradba cveta, oblika listov, korenina;

  • enoletnice;

  • bolezni in škodljivci;

  • Dvoletnice

    Praktični pouk

    Varstvo rastlin

  • dvoletnice;

  • bolezni in škodljivci;

  • Trajnice

    Praktični pouk

    Varstvo rastlin

  • znanja o trajnicah;

  • bolezni in škodljivci;

  • Lončnice

    Botanika

    Praktični pouk

    Varstvo rastlin

  • oblike cvetov, listov;

  • lončnice;

  • bolezni in škodljivci,

  • Čebulnice , gomoljnice in rastline s koreniko

    Botanika

    Praktični pouk

    Varstvo rastlin

  • podzemni organi;

  • čebulnice in gomoljnice ter rastline s koreniko;

  • bolezni in škodljivci;

  • Vodne rastline

    Praktični pouk

    Dendrologija

  • vodni objekti;

  • Trave

    Botanika

    Praktični pouk

  • oblike socvetij;

  • trave.