SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: VRTNAR (ds)

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

VRTNARSKI STROJI IN NAPRAVE

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

87

12

99

2.

   

 

3.

   

 

skupaj

87

12

99


* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Pri predmetu vajenec:

  • spozna pomen strojev in orodij v vrtnarski proizvodnji,

  • seznani se s pomenom standardov,

  • pridobi osnovna znanja za izdelovanje načrtov,

  • spozna materiale iz katerih so zgrajeni vrtnarski stroji in oprema,

  • spozna osnovne fizikalne veličine ter njihov vpliv v delovnem okolju,

  • spozna traktor kot osnovni pogonski stroj v kmetijstvu,

  • nauči se razlikovati vrtnarske stroje po vrsti opravil,

  • nauči se izbrati ustrezno orodje ali stroj glede na vrsto opravila in pogoje izvajanja,

  • nauči se varnega dela s stroji in orodji,

  • spozna različne vrste zaščitenih prostorov,

  • spozna tehnologijo pridelave vrtnin v zaščitenih prostorih,

  • spozna alternativne načine vzgoje rastlin.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    Vsebine in informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Osnove fizike

    Vajenec

    Vajenec

     

  • seznani se s pojmom energije;

    Pozna pojme:

  • gibanje,

  • sile,

  • tlak,

  • elektrika.

  • razlikuje osnovne oblike energije;

  • prepozna razlike med vrstami energije;

  • primerja različne načine gibanja teles;

  • razume vpliv delovanja sile na telo;

  • razume fizikalne zakonitosti tlaka;

  • prepozna enote za merjenje;

  • razume njegov pomen za delovanje naprav;

  • razume osnovne zakonitosti električnega toka;

  • Spozna sile, ki delujejo v okolju.

    Nauči se razlikovati med navorom in močjo.

    Dobi pregled nad napravami, povezanimi s tlakom.

    Nauči se, da lahko s pomočjo električne energije uravnavamo mikroklimo v rastlinjakih.

    Demonstracija.

    Standardi

     

     

     

  • zna definirati standard;

  • pozna pomen standardizacije;

  • zna našteti vrste standardov;

  • pozna standarde v Sloveniji;

  • razume pomen standardizacije, ki omogoča hitro nabavo in zamenjavo poškodovanih delov;

  • razlikuje vrste standardov;

  • Spozna pomen standarda kot predpis, ki določa lastnosti izdelkov in storitev.

    Seznani se z usklajevanjem slovenskih standardov z mednarodnimi normativi.

    Prikaz izdelkov z navedbo standardov, ki jim ustrezajo.

    Katalog slovenskih standardov.

    Merske enote in uporaba

     

     

     

  • pozna osnovne in sestavljene merske količine in enote

  • pozna uporabo količin in enot (dolžinskih, površinskih, utežnih in prostorninskih)

  • razume načine merjenja

  • razlikuje dovoljene merske količine in enote po SI sistemu

  • Ugotovi, katere količine so merljive.

    Pridobi si izkušnje z merjenjem.

    Razvije občutek za približno ocenjevanje veličin.

    Uporabne vaje z merskimi enotami.

    Diskusija.

    Različne vrste meril.

    Tehniško risanje

     

     

     

  • pozna pomen in vrste risb;

  • pozna formate;

  • pozna merila;

  • se nauči projekcije;

  • pozna pomen tolerance;

  • razume pomen risbe – načrta za izvajalca;

  • razlikuje načine prikazovanja predmeta na risbi;

  • prepozna različne vrste risb;

  • Pridobi osnovna znanja za izdelovanje načrtov.

    Se nauči vizualno predstaviti svoje zamisli.

    Spozna nekatera pravila komuniciranja v tehniških strokah.

    Izdelava tehniške risbe.

    Gradiva v vrtnarstvu

     

     

     

  • pozna razdelitev gradiv in njihove lastnosti;

  • spozna kovinska železna gradiva (lastnosti in uporaba);

  • spozna kovinska neželezna gradiva (lastnosti in uporaba);

  • našteje nekovinska gradiva;

  • -les, steklo;

  • -umetne mase, guma;

  • -tekstil, papir, keramika;

  • pozna maziva in goriva;

  • zna postopke za zaščito gradiv;

  • naučijo se razlikovati gradiva glede na mehanske, fizikalne, kemijske in tehnološke lastnosti;

  • razume pridobivanje gradiv;

  • primerja razlike med kovinskimi in nekovinskimi materiali

  • razume vrednote naravnih materialov;

  • razlikuje naravna in umetna goriva;

  • razlikuje različne načine zaščite gradiv;

  • Razvije sposobnost razlikovanja različnih materialov iz vsakdanjega življenja.

    Spozna uporabnost posameznih gradiv glede na namen.

    Razvije odnos do njihove smotrne uporabe in zaščite.

    Demonstracije različnih gradiv.

    Strojni elementi

     

     

     

  • spozna pomen in razdelitev strojnih elementov;

  • pozna razstavljivo zvezo (vijačna zveza vijak, podložka, matica);

  • pozna nerazstavljivo zvezo (lepni spoj, spoj s kovico, lotni in zvarni spoj);

  • pozna vzmeti, osi , gredi, ležaje;

  • našteje orodja za delo s strojnimi elementi (ključi, izvijači);

    • razume raznolikost povezav strojnih delov;

    • primerja ustrezna orodja pri vzdrževanju strojev;

     

    Pridobi si občutek za zapleteno zgradbo strojev.

    Spozna uporabnost posameznih orodij.

     

    Demonstracija strojnih elementov.

    Demonstracija orodij za vzdrževanje.

    Pregled kmetijske mehanizacije

     

     

     

  • pozna zahteve pri nabavi in proizvodnji mehanizacije;

  • zna primerjati delo s stroji in orodji (količina, kakovost);

  • pozna razdelitev strojev po načinu in vrsti priključkov;

  • pozna razdelitev strojev po namenu v rastlinski proizvodnji;

    • spozna zgodovinski pregled;

    • razume terminologijo pojmov storilnost, gospodarnost;

    • razlikuje uporabo posameznih skupin strojev v pridelovalnih sistemih;

     

    Spozna razvoj mehanizacije skozi čas.

    Razvije sposobnost ločevanja med različnimi delovnimi stroji glede na raznolikost opravil v rastlinski proizvodnji.

     

    Ogledi strojev v šolskem strojnem parku.

    Stenska slika o razdelitvi strojev po namenu.

    Katalog strojev.

    Vrtnarsko orodje in naprave

     

     

     

  • spozna pomen orodij in naprav v vrtnarstvu;

  • našteje vrste vrtnarskega orodja;

    • razlikuje pripomočke, ki jih uporabljamo pri pridelavi vrtnin;

     

    Spozna različne naprave, ki omogočajo učinkovito in kakovostno delo.

     

    Obisk vrtnega centra.

    Ogled orodij in naprav v strojnem parku.

    Prostori za shranjevanje vrtnin

     

     

     

  • pozna pomen skladišč;

  • pozna pomen hladilnic;

    • razlikujejo vrste prostorov za shranjevanje vrtnin;

     

    Zaveda se, da pravilno shranjevanje podaljša življenjsko dobo vrtninam.

     

    Ogled skladišča in hladilnice.

    Zaščiteni prostori

     

     

     

  • spozna pomen vzgoje rastlin v zaščitenem prostoru;

  • se nauči vrste zaščitenih prostorov,

  • pozna pomen vetrobranov;

  • pozna različne folije glede na namenu uporabe;

  • pozna nizki tunel;

  • pozna vrste in oblike zaprtih gred (enojne, dvojne);

  • vrste gred glede na način ogrevanja (tople, poltople, hladne);

  • pozna pomen pokrivanja in zračenja;

  • spozna rastlinjake;

  • pozna vrste rastlinjakov (steklenjaki, plastenjaki);

  • pozna pravilno postavitev (lega, ogrodje, kritina);

  • se nauči oblike (enokapni, dvokapni);

    • primerja razlike v vzgoji rastlin na prostem in v zaščitenem prostoru;

    • zna izbrati ustrezen zaščiten prostor glede na zahteve gojene rastline;

    • razlikuje folije za pokrivanje tal in za pokrivanje rastlin;

    • primerja načine ogrevanja v zaprtih gredah;

    • razloži pomen zračenja v zaščitenem prostoru;

    • nauči se razlikovati plastenjake in rastlinjake glede na ekonomičnost;

    • razume pomen pravilne izbire prostora za rastlinjake;

    • razlikuje posebnosti steklenjakov in plastenjakov;

    • razlikuje najpomembnejše dejavnike, s katerimi uravnavamo rast rastlin;

     

    Zaveda se, da lahko vzgajamo rastline v zaščitenem prostoru skozi vse leto.

    Razume, da se rastline najbolje razvijajo, če jim zagotovimo optimalne pogoje.

    Razvija čut za racionalno izkoriščanje energije za ogrevanje rastlinjakov.

    Razvije si osebno odgovornost do dela.

     

    Prospektni material.

    Vzorci mehkih kritin (folij).

    Vzorci trdih kritin.

    Ogled šolskih rastlinjakov.

    Ogled zaprtih gred.

  • spozna pomen uravnavanja mikroklime v rastlinjaku;

  • pozna načine uravnavanja svetlobe;

  • spozna pomen uravnavanja toplote;

  • pozna načine zalivanja;

  • pozna načine zračenja;

  • pozna pomen dodajanja CO2;

  • prepozna najustreznejše načine ogrevanja in namakanja;

  • primerja vire in načine ogrevanja, (lokalno ogrevanje);

  • razlikuje med kapljičnim zalivanjem, zalivanjem z naluknjano cevjo ter s cevjo z razpršilcem;

  • pozna bočno in slemensko zračenje;

  • razume pomen dodajanja CO2;

  • razlikuje načine uravnavanja pogojev v zaščitenih prostorih (avtomatsko, ročno);

  •    

  • pozna opremo v rastlinjaku;

  • nauči se uporabljati gojitvene mize, naprave za polnjenje lončkov;

  •    

  • spozna tehnologijo pridelave nekaterih vrst vrtnin v rastlinjaku;

  •      

    Hidroponski način vzgoje rastlin

     

     

     

  • pozna hidroponski način vzgoje rastlin;

  • razume gojenje rastlin na vodni osnovi;

  • Spozna alternativne načine vzgoje rastlin.

    Diapozitivi.

    Prospekti.

    Traktor kot pogonski in vlečni stroj

     

     

     

  • zna razdeliti traktorje;

  • enoosni;

  • dvoosni;

  • primerja uporabnost različnih traktorjev glede na velikost površine;

  • Pridobi si občutek razlikovanja med posameznimi vrstami traktorjev.

    Maketa traktorja.

    Katalog traktorjev.

    pozna glavne sklope traktorja

     

     

     

    Pozna motor

         

  • pozna razdelitev motorjev;

  • se nauči sestavne dele;

  • opiše delovanje Otto motorja (2 in 4 taktni) in Diesel motorja;

  • pozna dodatne naprave na motorju;

  • razlikuje sestavne dele traktorja;

  • primerja različne vrste motorjev (Otto, Diesel);

  • razume , da so za normalno delovanje traktorja potrebne še dodatne naprave;

  • Zaveda se koristnosti traktorja kot osnovnega pogonskega in vlečnega stroja.

    Videokaseta: delovanje Otto motorja.

    Sheme posameznih delov traktorja.

    Pozna transmisijske naprave

         

  • pozna sklopko;

  • pozna menjalnik, reduktor;

  • pozna diferencial;

  • razume povezavo sklopke z menjalnikom;

  • Spozna, da je traktor uporaben šele takrat, ko nanj priključimo delovni stroj.

     

    Pozna vozne naprave

         

  • opiše kolesa (platišče, pnevmatika);

  • pozna vzmeti, blažilniki;

  • razloži pomen koles in vzmetenja;

  • Spozna, da je traktor zapleten stroj, sestavljen iz večjega števila sklopov, ki morajo usklajeno delovati.

     

    Pozna krmilni sistem

         

  • se nauči načine krmiljenja (mehanično, hidravlično, hidrostatično);

  • primerja različne izvedbe krmiljenja traktorja;

  • Razvije čut za pravilno uporabo traktorja.

     

    Pozna zavorne naprave

         

  • pozna vrste zavor;

  • pozna oblike zavor;

  • se nauči načine zaviranja;

  • razume dejavnike, ki vplivajo na uspešnost ustavljanja vozila;

  • primerja različne načine zaviranja;

  • Razvije zavest o odgovornosti pri delu s traktorjem.

     

    Pozna električno oprema traktorja

         

  • na motorju (akumulator, generator, starter);

  • na traktorju (svetlobna oprema, kontrolne naprave);

  • razlikuje naprave za proizvajanje in shranjevanje električnega toka;

  • razlikuje svetlobne naprave na prednji in zadnji strani traktorja;

  •    

    Pozna naprave za priključevanje

         

  • pozna hidravlično napravo;

  • pozna priključno gred;

  • primerja različne naprave s katerimi lahko priključimo stroje na traktor;

  •    

    Pozna opremo traktorja

     

     

     

  • opiše kakšen naj bo sedež;

  • pozna pomen in vrste kabin;

  • razloži pomen kabine in sedeža za varno in udobno delo s traktorjem;

  • Zaveda se, da je lahko traktor nevaren, če ga ne uporabljamo pravilno.

     

    Delovni stroji in naprave v vrtnarstvu

     

     

     

  • pozna stroje za osnovno obdelavo;

  • razume pomen obdelave tal, izbire časa, načina in globine oranja;

  • zna našteti vrste strojev za osnovno obdelavo tal (plug, prekopalnik);

  • zna našteti stroje za dopolnilno obdelavo;

  • pozna pomen obdelave;

  • našteje vrste strojev (rahljalnik, brane, valjarji, prekopalnik, združena orodja);

  • prepozna najustreznejši način obdelave glede na zahtevnost rastline;

  • primerja razliko med uporabo pluga in prekopalnika;

  • zaveda se , da pravilna obdelava vpliva na kakovost in količino pridelka;

  • Pridobi si ustrezen odnos do rastlin, ki jih oskrbujemo od setve do spravila.

    Razvije zavest o odgovornosti za pravilno izbiro strojev in orodij.

    Razume pomen priprave tal za vznik semena.

    Prospekti.

    Videokasete.

    Diapozitivi.

    Stenske slike (vrste strojev po opravilih).

    Ogledi strojev.

  • pozna stroje za gnojenje;

  • pozna vrste gnojil, čas gnojenja;

  • zna našteti stroje za gnojenje;

  • primerja razlike med osnovnim gnojenjem in dognojevanjem med rastjo;

  • prepozna pravilen čas glede na vrsto gnojila;

  • primerja stroje glede na obliko in vrsto gnojila (trosilniki organskih gnojil, cisterne, trosilniki mineralnih gnojil);

  • Razvije občutek za pravilno uporabo gnojil in način doziranja.

     

  • zna našteti stroje za setev in saditev;

  • pozna načine setve;

  • pozna vrste sejalnic (presledna in strnjena setev);

  • pozna sadilnike krompirja;

  • pozna presajalnik;

  • razlikuje pojma setev in saditev;

  •    

  • pozna polagalnik folije;

  • spozna stroje za oskrbo med rastjo;

  • pozna pomen oskrbe;

  • pozna pomen okopalnika;

  • pozna namakalne sisteme;

  • prepozna ustrezen način setve glede na gojeno rastlino;

  • primerja razlike med pridelovanjem rastlin na foliji in klasičnim načinom;

  • Nauči se, da je pridelek odvisen od kakovosti setve in oskrbe med rastjo.

     

  • pozna stroje za varstvo rastlin;

  • opiše načine varstva;

  • pozna pomen sterilizacije tal;

  • se nauči postopke za zaščito;

  • našteje vrste strojev (škropilnice, pršilniki);

  • razume razliko med mehansko in kemično obdelavo;

  • razume pomen zalivanja za rast – kakovosti in količine;

  • razume pomen sterilizacije tal za vznik in rast rastlin;

  • primerja razlike med mehanskim in kemičnim načinom zaščite;

  • razume naravne načine zatiranja škodljivcev in bolezni;

  • primerja različne postopke nanašanja pripravkov;

  • Izbira načine varstva rastlin, ki so okolju prijaznejši.

     

  • pozna stroje za spravilo rastlin;

  • pozna spravilo rastlin s plodovi pod in nad zemljo.

  • razlikuje načine spravila vrtnin z nadzemnimi (paradižnik, solatnice, kapusnice)in podzemnimi (krompir, korenje, čebula, pesa) plodovi.

  •    

    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Splošno:

    Znanja tega predmeta nadgrajujejo znanja iz naravoslovja (fizike in kemije), matematike, ekonomike, rastlinske proizvodnje, vrtnarstva, parkovnega oblikovanja in načrtovanja, okrasnih zelnatih rastlin, praktičnega pouka.

    Konkretno:

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • pregled kmetijske mehanizacije;

  • Ekonomika

    Rastlinska proizvodnja

    Varstvo rastlin

  • merila o uspešnosti poslovanja;

  • načini obdelave in vrste tal, gnojenje;

  • načini zaščite rastlin;

  • standardi;

  • Splošno vrtnarstvo

  • pridelava zelenjadnic;

  • merske enote in uporaba;

  • Matematika, fizika

  • merske enote, načini merjenja, vrste meril;

  • tehniško risanje;

  • Krajinsko vrtnarstvo

  • merila, vrste risb, projekcije;

  • gibanje;

  • sile;

  • tlak;

  • elektrika;

  • Fizika

  • o gibanju, silah, tlaku in elektriki;

  • gradiva v vrtnarstvu;

  • Kemija

    Splošno vrtnarstvo

  • gradiva;

  • vrtnarsko orodje in naprave;

  • Splošno vrtnarstvo

  • različne vrste vrtnarskega orodja;

  • prostori za shranjevanje vrtnin;

  • Splošno vrtnarstvo

  • skladiščenje vrtnin;

  • zaščiteni prostori;

  • Okrasne zelnate rastline

    Splošno vrtnarstvo

    Zelenjadarstvo

  • vzgoja zelenjave v zaščitenem prostoru;

  • hidroponika;

  • Splošno vrtnarstvo

  • vzgoja vrtnin v različnih substratih;

  • delovni stroji v vrtnarstvu.

  • Rastlinska proizvodnja

    Splošno vrtnarstvo

  • delovni stroji za različna opravila v vrtnarstvu.