NIŽJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: ČISTILEC OBJEKTOV

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 43.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovnoizobraževanje, dne 10. 11. 2000

1. IME PREDMETA

VARNOST IN ZDRAVJE PRI DELU

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

35

35

70

2.

70

 

70

3.

   

skupaj

105

35

140


* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V- vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Dijaki:


4. OPERATIVNI CILJI

1. letnik - Higiena in prva pomoč

INFORMATIVNI CILJI

FORMATIVNI CILJI

SOCIALIZACIJSKI CILJI

POSEBNOSTI V IZVEDBI

Higiena in promocija zdravja

Dijak

Dijak

 
  • razloži pojma higiena in promocija zdravja
  • razlikuje med zdravstveno vzgojo kot strokovno nalogo zdravstvenih delavcev in zdravstveno vzgojenostjo posameznika;

Išče svojo poklicno vlogo in odgovornost znotraj higiene in skrbi za zdravje.

 

Zdravje

 

 

 

  • navede definicijo zdravja in razloži pojme: telesno, psihično zdravje in družbena blaginja
  • razume pomen ohranitve zdravja
  • opiše vplive na zdravje
  • razume dinamiko v odnosu zdravje - bolezen in povezanost človeka z okoljem
  • ob konkretnem primeru razloži prepletenost vseh treh vidikov zdravja;
  • presodi vplive na zdravje v svojem vsakdanu;
  • načrtuje zabavo in sprostitev brez psihoaktivnih snovi,

Razvija občutek odgovornosti za ohranitev zdravja.

Razvija ustvarjalnost pri iskanju možnosti za skladno življenje človeka z okoljem.

Interakcijske igre.

Osebna higiena

 

 

 

  • opredeli dejavnike in pomen osebne higiene za ohranitev zdravja
  • izbere ogrožujoče dejavnike za ohranitev zdravja,

Razvija odgovornost za lastno zdravje.

Oblikuje zavest o pomenu osebne higiene.

 

Zdravje kože in lasišča

 

 

 

  • razume pomen zdrave kože
  • opiše postopke za ohranitev zdravja kože in lasišča
  • razume pomen obleke in obutve in opredeli skrb za obleko in obutev
  • našteje neugodne vplive na kožo in opiše posledice
  • prepoznava dejavnike tveganja in predlaga ukrepe za izboljšanje;

Skrbi za svoje zdravje.

Navaja se na sodelovanje v timu.

 

Skrb za zdravje ustne votline

 

 

 

  • razume pomen zdrave ustne votline
  • opiše postopke za ohranitev zdravja ustne votline
  • našteje posledice neugodnih vplivov na ustno votlino
  • izbere dejavnike tveganja, ki ukvarjajo ustno votlino in ukrepe za izboljšanje
   

Zdravje sluha in vida

 

 

 

  • razume pomen sluha, vida
  • opiše ugodne vplive na sluh in vid
  • razlikuje ugodne in neugodne vplive;
  • presodi dejavnike tveganja v svojem in oskrbovančevem načinu življenja in predlaga ukrepe za izboljšanje;

Razvija odgovornost za lastno zdravje.

Navaja se na samostojnost pri odkrivanju ogrožajočih okoliščin.

 

Zdravje gibal

 

 

 

  • razume pomen pravilne drže
  • opiše ugodne vplive na gibala
  • razlikuje ugodne in neugodne vplive;
  • presodi dejavnike tveganja v svojem načinu življenja in predlaga ukrepe za izboljšanje;
 

 

Zdravje srca in ožilja

 

 

 

  • razume pomen srca in ožilja
  • opiše ugodne vplive na srce in ožilje
  • opredeli dejavnike tveganja za razvoj bolezni srca in ožilja in opiše posledice
  • presodi dejavnike tveganja v svojem načinu življenja in predlaga ukrepe za izboljšanje;
 

 

Zdravje dihal

 

 

 

  • razume pomen dihal
  • opiše ugodne vplive na dihala
  • opredeli dejavnike tveganja za razvoj bolezni dihal in opiše posledice
  • presodi dejavnike tveganja v svojem načinu življenja in predlaga ukrepe za izboljšanje;
 

 

Preprečevanje malignih obolenj

 

 

 

  • opredeli zdrav način življenja in našteje dejavnike tveganja za nastanek malignih obolenj
  • opredeli pomen preprečevanja malignih obolenj
  • opiše začetna znamenja bolezni
  • razume pomen samoopazovanja za pravočasno odkrivanje malignih obolenj
  • presodi dejavnike tveganja v svojem načinu življenja in predlaga ukrepe za izboljšanje;
 

 

Preprečevanje nalezljivih bolezni

 

 

 

  • razloži temeljne pojme (nalezljiva bolezen, epidemija, povzročitelji)
  • opiše epidemiološki proces (Vogralikova veriga)
  • opredeli splošne ukrepe za preprečevanje širjenja nalezljivih bolezni
  • razume pomen odpornosti organizma, opiše možnosti za povečanje odpornosti in našteje okoliščine, ki zmanjšajo odpornost
  • opiše zaščitna sredstva pri delu
  • razume pojme: čisto, dezinfekcija, sterilizacija
  • razloži način širjenja kapljičnih infekcij, črevesnih infekcij in bolezni, ki se prenašajo s spolnim kontaktom, opiše ukrepe za preprečevanje prenosa,prepozna začetna znamenja okužbe
  • razloži način širjenja aidsa in hepatitisa in opredeli zaščitne ukrepe
  • poišče dejavnike tveganja v svojem načinu življenja in predlaga ukrepe za izboljšanje;
  • razlikuje med higienskim in aseptičnim področjem;

Razvija odgovornost za lastno zdravje.

Navaja se na samostojnost pri odkrivanju ogrožajočih okoliščin.

 

Okoljska vzgoja

Naravno okolje

 

 

 

  • pozna vire onesnaženja okolja,
  • pozna glavne onesnaževalce
  • pozna ukrepe za preprečevanje onesnaženja okolja
  • opredeli fizično in naravno okolje
  • razume medsebojno prepletenost fizičnega okolja, človeka in družbe

Razvija občutek povezanosti z okoljem.

Navaja se na skrb za zdravo okolje.

Navaja se na odgovoren in ekonomičen odnos do uporabe vode, energije.

Vaja v skupini: kako onesnažuješ okolje? Ali lahko kaj spremeniš?

Zrak in zdravje

 

 

 

  • opredeli vplive sončnega sevanja, vlage v zraku, toplote, zračnega pritiska na človekovo zdravje
  • razloži pomen kisika za človeka in našteje vzroke za onesnaženje zraka
  • načrtuje možnosti lastnega vpliva na zmanjšanje onesnaženja zraka;

 

Vaja v skupini: Kako je v Sloveniji urejen nadzor nad kvaliteto zraka?

Voda in zdravje

 

 

 

  • razloži pomen vode za človeka
  • našteje vzroke za onesnaženje vod

 

 

Vaja v skupini: Kakšna je preskrba s pitno vodo v tvojem kraju? Kateri problemi so prisotni?

Odpadne snovi

 

 

 

  • opredeli odpadke in možnosti odstranjevanja odpadkov
  • načrtuje možnosti lastnega vpliva na zmanjšanje onesnaženja vode;
  • izbere ustrezen način odstranjevanja odpadkov;
  • načrtuje ukrepe za zmanjšanje odpadkov;
  • zna ravnati z odpadnimi snovmi;
  • zna ravnati z odpadki;
  • zna sortirati odpadke;

Zaveda se nevarnosti nepravilnega ravnanja z odpadnimi snovmi.

Zaveda se pomena pravilnega ravnanja z odpadnimi snovmi.

Vaja v skupini: kako je v tvojem okolju urejeno ravnanje z odpadnimi snovmi?

Vaja v skupini: kako učinkujejo onesnažena tla na človekovo zdravje?

Energija

 

 

 

  • našteje energetske vire
  • načrtuje ukrepe za zmanjšanje porabe energije;
   

Duševni in socialni vplivi na zdravje

 

 

Psihični in socialni razvoj

 

 

 

  • opredeli faze v duševnem in socialnem razvoju človeka
  • našteje vplive na razvoj
  • opredeli lastno vlogo pri skrbi za duševno zdravje
  • razlikuje med pogoji za življenje in dejavniki, ki omogočajo srečo;

Razvija sposobnost biti odprt do mnenj drugih.

Interakcijske igre.

Krizne situacije

 

 

 

  • opredeli krizne situacije v različnih življenjskih obdobjih
  • razloži pozitivne in negativne vplive stresa na človeka
  • izbere pozitivne reakcije v kriznih situacijah;
  • presodi možnosti za preprečevanje samomora;

Ponotranja vrednote, ki omogočajo zadovoljstvo.

Zna primerno izražati čustva.

Razvija čustveno stabilnost

Interakcijske igre.

Prva pomoč

 

 

 

  • navede definicijo in razloži pomen prve pomoči
  • našteje prve ukrepe ob nezgodi
  • prepozna poškodbe kosti in sklepov
  • opiše posledice delovanja visoke in nizke temperature in prvo pomoč
  • našteje vzroke za zastrupitev in prvo pomoč po zaužitju in vdihavanju strupenih snovi
  • razlikuje vrste ran in zna nuditi prvo pomoč poškodovancu;
  • razlikuje vrste krvavitev in zna nuditi prvo pomoč,
  • zna nuditi prvo pomoč pri poškodbah kosti in sklepov;
  • prepozna potrebo po oživljanju;
  • zna izvajati oživljanje po ABC- programu;

Razvija sposobnost delovanja v nujnih primerih

Razvija motivacijo za nudenje prve pomoči in nenehno izobraževanje na tem področju.

Razvija humanost do ljudi v stiski.

Vaje:

  • prenos poškodovanca,
  • obvezovanje,
  • zaustavljanje krvavitve,
  • imobilizacija,
  • oživljanje.

 

2. letnik - Varstvo pri delu

INFORMATIVNI CILJI IN VSEBINE

FORMATIVNI CILJI

SOCIALIZACIJSKI CILJI

POSEBNOSTI V IZVEDBI

Dijak pozna kriterije za

Dijak

Dijak

Dijak

  • ocenitev zdravega in varnega delovnega mesta
  • spozna pravne podlage za zagotavljanje varnosti in zdravja pri delu
  • spozna osnove zakona o delovni inšpekciji in zakona o varnosti in zdravju pri delu
  • pozna kriterije za ocenitev zdravega in varnega delovnega mesta
  • spozna možne povzročitelje bolezni, povezanih z delom
  • pozna vzroke za najpogostejše poškodbe pri delu
  • spozna načine pridobivanja informacij o škodljivosti delovnega mesta
  • seznani se z organizacijo podjetja v smislu varnosti in zdravja pri delu
  • seznani se s pravicami in dolžnostmi, ki jih ima delodajalec v zvezi z varnostjo in varovanjem zdravja na delovnem mestu
  • seznani se s pravicami, ki jih ima, če zboli za poklicno boleznijo ali se na delu poškoduje
  • seznani se s pravicami in dolžnostmi, ki jih ima v zvezi z upoštevanjem predpisov varnega dela ter uporabo varovalnih sredstev pri delu
  • spozna tehnično-varnostne ukrepe za svoj poklic
  • pozna in zna izvajati predpise varstva pred požarom
  • pozna predpise in zna varno delati z napravami na električni pogon
  • se nauči spoznavati škodljivosti in nevarnosti, ki jim je izpostavljen pri delovni praksi ali v razredu;
  • nauči se oceniti možne posledice nevarnosti in škodljivosti;
  • nauči se ukrepov in postopkov za izogibanje nevarnostim in škodljivostim;
  • nauči se sodelovati s strokovno osebo za varnost in zdravje pri delu ter pooblaščenim zdravnikom v podjetju in poiskati potrebno teoretično in praktično pomoč;
  • nauči se opazovati spremembe na telesu in zdravju, ki bi lahko bile povezane z delom;
  • seznani se z možnostjo aktivnega sodelovanja pri ohranjanju zdravja in varnosti pri delu;
  • zna poiskati pomoči v primeru, da zboli za boleznijo, ki jo pripisuje delu;
  • zna pripraviti delovni prostor; ob upoštevanju delovnega naloga je potrebno izvesti ukrepe za preprečevanje poškodb oseb in materialne škode pri delu;

Se zaveda možnih posledic, ki jih lahko imajo nevarnosti in škodljivosti na njegovo zdravje, na zdravje njegovih sodelavcev in drugih.

Zaveda se pomena aktivnega sodelovanja pri zagotavljanju in izvajanju ukrepov za zagotavljanje varnosti in zdravja pri delu.

Zaveda se vseh možnih posledic svojega neprimernega vedenja na zdravje sodelavcev in zdravje okoliškega prebivalstva.

Zaveda se, da mora (v primeru, ko to ni ustrezno drugače rešeno), nujno uporabljati varovalna sredstva s ciljem, da zavaruje svoje zdravje.

VAJA

  • ugotovi nevarnosti in škodljivosti, ki jim je izpostavljen pri praktičnem izobraževanju (praktični pouk v šoli in praktično izobraževanje v neposrednem delovnem procesu),
  • ugotovi nevarnosti in škodljivosti, ki jim je izpostavljen pri teoretičnem pouku v razredu,
  • ugotovi nevarnosti in škodljivosti, ki jim je izpostavljen na poti v šoli in iz nje ter doma,
  • izdela predloge za prijaznejše in bolj zdravo delovno mesto: v šoli, na delovni praksi, doma; če izboljšave niso mogoče, izdela svoj predlog varovanja zdravja z uporabo varovalnih sredstev.

Ogled izobraževalnega filma o najbolj izpostavljenih delih, uporabi varovalnih sredstev pri delu in obnašanju delavca pri delu.


5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

Znanja

Povezava s predmetom

 

Predmet

Znanja