NIŽJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: POMOČNIK GOSPODINJE - OSKRBNICE

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

OBLIKOVANJE TEKSTILIJ IN UREJANJE PROSTOROV

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

 

175

175

2.

 

175

175

3.

 

136

136

skupaj

 

486

486


3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Dijaki:

  • spoznavanje področja gospodinjske prakse,

  • navajanje na samostojno reševanje enostavnejših zahtevkov,

  • usposabljanje za delo z industrijskimi in gospodinjskimi šivalnimi  stroji, likalnimi napravami  in pripomočki za krojenje, šivanje in likanje,

  • navajanje na smotrno rabo strojev, pripomočkov in orodij,

  • usposabljanje za opravljanje enostavnejših faz dela v tekstilni industriji in obrti,

  • spoznavanje postopkov vezenja, kvačkanja ter tehnike vozlanja,

  • spoznavanje postopka izdelave okrasnih predmetov in posteljnine,

  • spoznavanje postopka izdelave enostavnih oblačilnih predmetov,

  • usposabljanje za pravilno nego in vzdrževanje tekstilij ter bivalnega okolja,

  • usposabljanje za samostojno pripravo dekoracije prostora,

  • povezovanje teoretičnega znanja s praktičnim delom,

  • razvijanje samokritičnosti in odgovornosti za kakovost izdelka,

  • razvijanje čuta za estetiko, kreativnost, ustvarjalnost, natančnost in vztrajnost,

  • upoštevanje pravil za varno delo,

  • razvijanje ročnih spretnosti,

  • razvijanje odnosa do dela.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

     

    Dijaki:

    Dijaki:

     

    Delovno mesto, delovna sredstva,

    pribor za šivanje in pravila varstva pri delu.

  • spoznajo delovno mesto;

  • spoznajo šivalni pribor;

  • spoznajo pravila za varno delo;

  • Razvijajo odnos do delovnih sredstev.

    Pazijo na varno delo.

    Zavedo se poklicne bolezni.

     

    Ročni vbodi

  •  

  •    

  • prednji vbod;

  • zadnja vboda;

  • križni vbodi;

  • ometica;

  • gumbi;

  • usposobijo se za izdelavo različnih vrst ročnih vbodov;

  • spoznajo uporabnost posameznega ročnega vboda pri oblačilnih predmetih;

  • osvojijo tehniko izdelave posameznega ročnega vboda;

  • osvojijo tehniko prišivanja različnih  vrst gumbov;

  • znajo prišiti razne oblike gumbov;

  • Navajajo se na natančno izdelavo posameznega ročnega vboda.

    Razvijajo ročne spretnosti.

    Vaja: izdelava vajenic za ročne vbode, izdelava vajenice za šivanje gumbov.

    Gospodinjski večnamenski šivalni stroj

       

  • strojni šivi;

  • opišejo gospodinjski šivalni stroj;

  • spoznajo osnove delovanja gospodinjskega šivalnega stroja;

  • znajo pravilno napeljati zgornji in spodnji sukanec;

  • obvladujejo delo na šivalnem stroju;

  • naučijo se izdelati posamezni strojni šiv in ga tudi prepoznati;

  • znajo strojno robiti material;

  • spoznajo napake, ki se pojavijo med šivanjem - nepravilna napetost sukanca;

  • Pridobivajo delovne navade.

    Razvijajo čut za natančnost in samokritičnost.

    Vaja: šivanje na papir.

    Vaja: šivanje na tkanino.

    Vaja: izdelava strojnih šivov.

    Vaja: robljenje.

    Serviete, prti, brisače, zavese, vrečke

  • naučijo se izračunati porabo materiala  za izdelek;

  • naučijo se obdelovati fin material;

  • usposobijo se za izdelavo serviet, prtov, brisač, zaves in vrečk;

  • Znajo uporabiti ustrezne šive pri izdelku.

    So seznanjeni z izračunom porabe materiala za izdelek glede na končni videz izdelka, oziroma porabo materiala za zavese glede na razmere okna.

    Vaja: izdelava serviet, prtov ali brisač.

    Vaja: izdelava zaves ali vrečk.

    Posteljnina

  • znajo strojno izdelati gumbnico;

  • naučijo se skrojiti posteljnino;

  • seznanijo se s postopkom izdelave posteljnine;

  • naučijo se izračunati razdaljo med gumbnicami in dolžino gumbnic glede na velikost in obliko gumba;

  • izdelajo posteljnino;

  • Pravilno izberejo material za posteljnino.

    Pazijo na kakovost izdelka.

    Znajo povezati posamezne delovne faze v gotov izdelek.

    Razvijajo čut za estetiko.

    Vaja: strojna izdelava gumbnic.

    Vaja: izdelava posteljnine.

    Specialni stroj za opletanje

  • seznanijo se z delovanjem  specialnega stroja za opletanje;

  • znajo pravilno napeljati zgornji sukanec;

  • znajo uporabljati  specialni šivalni stroj;

  • Razvijajo čut za natančnost.

    Vaja: napeljava zgornjega sukanca.

    Vaja: opletanje s pomočjo specialnega stroja za opletanje.

    Gobelinska slika

  • spoznajo pripomočke za izdelavo gobelinske slike;

  • znajo izbrati pravilne materiale;

  • uporabijo osnovne gobelinske vbode;

  • izdelajo izbrano gobelinsko sliko;

  • Razvijajo natančnost, varčnost, vztrajnost in čut za estetiko.

    Razvijajo ročne spretnosti.

    Vaja: izdelava gobelina.

    Preproga ali tapiserija

  • spoznajo pripomočke za izdelavo preproge oziroma tapiserije;

  • narišejo vzorec in izberejo ustrezen material;

  • izdelajo preprogo oziroma tapiserijo;

  • Razvijajo natančnost, vztrajnost, čut za estetiko, kreativnost in ustvarjalnost.

    Vaja: izdelava preproge ali tapiserije.

    Pletenje

  • naučijo se osnov pletenja ( nasnutek, leva in desna petlja);

  • spoznajo pripomočke za pletenje;

  • znajo izbrati pravilne materiale;

  • Razvijajo ročne spretnosti, vztrajnost in natančnost.

    Vaja: vajenica nasnutka, leve in desne petlje.

    Kvačkanje

  • naučijo se osnov kvačkanja;

  • spoznajo pripomočke za kvačkanje;

  • Razvijajo ročne spretnosti, vztrajnost in natančnost.

    Vaja: vajenica osnovne verižice in verižnih pentelj.

    Vezenje

  • naučijo se osnovnih vezilnih vbodov;

  • spoznajo pripomočke za vezenje;

  • znajo izbrati pravilne materiala;

  • Razvijajo čut za lepo, ohranjajo narodno dediščino, razvijajo ročne spretnosti in delovne navade.

     

    Gospodinjski aparati (pralni stroj, likalni stroj, likalnik, sušilni stroj, sesalec za prah)

  • seznanijo se s smotrno rabo aparatov;

  • seznanijo se z pravilnim vzdrževanjem aparatov;

  • seznanijo se z varnostjo pri delu;

  • Razvijajo odgovoren odnos do aparatov.

    Ogled šolskih  aparatov.

    Vaja: delo s šolskimi aparati.

    Pralna in čistilna sredstva ter pripomočki

  • seznanijo se z različnimi pralnimi sredstvi ter pripomočki;

  • naučijo se izbiranja pravilnih sredstev ter pripomočkov;

  • Razvijajo ekološko zavest pri uporabi sredstev.

    Upoštevajo priporočila za varčevanje.

    Ogled oddelka s pralnimi in čistilnimi sredstvi in pripomočki.

    Pranje perila

  •  

  •    

  • strojno pranje belega, barvnega in občutljivega perila;

  • ročno pranje volnenih izdelkov;

  • seznanijo se z pravilnim shranjevanjem umazanega perila;

  • naučijo se izbrati pravilne postopke pranja;

  • Razvijajo ekološko zavest pri izbiri in uporabi sredstev.

    Ogled pralnice ali kemične čistilnice.

    Sušenje perila

  •  

  •    

  • naravno sušenje na vrvici;

  • sušenje na ravni podlagi;

  • strojno sušenje;

  • spoznajo možne načine sušenja;

  • primerjajo posamezne načine sušenja;

  • Pridobijo občutek za pravilno izbiro načina sušenja.

    Vaja: sušenje perila.

    Likanje

  •  

  •    

  • ravnih kosov perila;

  • zahtevnejših kosov perila;

  • vezenin;

  • strojno likanje;

  • spoznajo pomen likanja;

  • seznanijo se z ureditvijo delovnega mesta;

  • naučijo se pravilnega zaporedja likanja;

  • navajajo se na likanje sede;

  • Razvijajo čut za natančnost.

    Upoštevajo priporočila za pravilno telesno držo.

    Vaja: likanje tekstilij.

    Zlaganje in shranjevanje perila

  • naučijo se pravilno zlagati in shranjevati perilo ter oblačila;

  • Razvijajo čut za natančnost in red.

    Vaja: uredijo šolski garderobni prostor.

    Čiščenje

  •  

  •    

  • stanovanjskih prostorov;

  • različnih materialov;

  • naštejejo različne materiale v stanovanju;

  • seznanijo se z načini čiščenja, zaporedjem delovnih faz in delitvijo dela;

  • izbirajo ustrezna čistila glede na material;

  • utemeljijo izbor čistila.

  • Ravnajo odgovorno.

    Razvijajo ekološko zavest.

    Vaja: čiščenje.


    2. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    Predpasnik

    Dijaki:

    Dijaki:

     

  • vaja: žep, naborek;

  • znajo našiti žep;

  • naučijo se enakomerno nabirati material;

  • seznanijo se z delovnim postopkom izdelave predpasnika;

  • znajo izdelati predpasnik po navodilih;

  • Pravilno izberejo material za predpasnik.

    Pazijo na kakovost izdelka.

    Razvijajo čut za  ustvarjalnost.

    Vaja: našivanje žepa nabiranje materiala v naborek.

    Vaja: izdelava predpasnika.

    Priprava materiala za šivanje  polaganje in krojenje

    Jemanje mer

  • spoznajo načine mehanske obdelave tekstilnega materiala pred šivanjem, da se prepreči kasnejše krčenje;

  • spoznajo načine in oblike polaganja krojev;

  • Razvijajo skrbnost in varčnost z materialom.

    Razvijajo pravilni odnos do strank.

    Razvijajo natančnost in poklicno odgovornost.

    Vaja: jemanje mer krojaški.

    Lutki, medsebojno jemanje mer.

    Enostavno krilo z elastiko v pasu

    Vaja: enostaven razporek.

  • naučijo se izdelati enostaven razporek na krilu;

  • po navodilih izdelajo enostavno krilo;

  • Razvijajo čut za natančnost.

    Vaja: izdelava razporka.

    Vaja: izdelava enostavnega krila z elastiko v pase.

    Postopek jemanja krojev iz krojnih pol

    Krojenje

  • znajo izrisati kroj iz krojnih pol;

  • razumejo, kaj pomenijo posamezne kontrolne točke na kroju;

  • izberejo enostaven izdelek iz modnega časopisa prerišejo ga iz krojnih pol in  sešijejo;

  • Razvijajo natančnost, strokovnost in osebno odgovornost.

    Upoštevajo navodila za ekonomičnost krojenja.

    Vaja: iskanje v krojnih polah.

    Vaja: krojenje enostavnega izdelka.

    Vaja: samostojna izbira in izdelava modela.

    Športne hlače z elastiko v pasu

    Vaja: žep v stranskem šivu.

  • naučijo se izdelati žep v stran. Šivu;

  • seznanijo se z tehnološkim postopkom izdelave športnih hlač in variantami izdelave dolžine hlač;

  • samostojno prerišejo kroj iz krojnih pol in odrežejo krojne dele z dodatki za šive;

  • Pravilno izberejo material.

    Znajo povezati posamezne del faze v postopek.

    Razvijajo čut za estetiko in samostojno odločanje.

    Vaja: žep v stranskem šivu.

    Vaja: šivanje kratkih hlač.

    Vaja: šivanje dolgih hlač za prosti čas.

    Enostavna majica s kratkimi rokavi

  • naučijo se vstavljati rokave v rokavni izrez;

  • razumejo pomen kontrolnih točk na rokavu;

  •    znajo skrojiti in sestaviti majico po navodilih;

  • Razvijajo natančnost in strokovnost.

    Razvijajo pozitiven odnos do oblačil.

    Vaja: izdelava majice.

    Vezenine

  • znajo vezti v osnovnih tehnikah vezenja ( polno vezenje, križci in tkaničenje);

  • znajo vezti po vzorcih oziroma predlogah;

  • Razvijajo natančnost, vztrajnost, čut za estetiko, kreativnost in ustvarjalnost.

    Razvijajo ročne spretnosti.

    Ohranjajo narodno dediščino.

    Vaja: izdelava vezenin

    Vaja: izvezen namizni prt

    Poslikava in tiskanje tekstilij

  • spoznajo materiale, pripomočke in barve za delo;

  • znajo izbrati pravo barvo glede na material;

  • znajo tekstilijo potiskati, poslikati in fiksirati barvo;

  • obvladajo nego oplemenitene tekstilije;

  • Razvijajo natančnost, vztrajnost, čut za estetiko, varčnost, ekologijo, kreativnost in ustvarjalnost.

    Razvijajo ročne spretnosti.

    Znajo kreativno prekriti madeže na majici.

    Vaja: poslikava in tiskanje tekstilij.

    Pletenje

  • naučijo se plesti razne vzorce;

  • po navodilih izdelajo nogavice;

  • Razvijajo ročne spretnosti in natančnost.

    Spoznajo način, kako izpolniti prosti čas.

    Vaja: pletenje nogavic.

    Kvačkanje

  • spoznajo različne vzorce in tehnike kvačkanja;

  • izdelajo kvačkan rob na namiznem prtu;

  • Razvijajo ročne spretnosti, natančnost in vztrajnost.

    Vaja: kvačkan rob na prtu.

    Popravilo oblačil

  • spoznajo različne postopke in tehnike strojnega in ročnega krpanja in mašenja;

  • usposobijo se za popravila tekstilnih izdelkov;

  • Razvijajo sposobnost varčevanja.

    Razvijajo ročne spretnosti in delovne navade.

    Vaja: popravilo oblačila.

    Gospodinjski aparati (pralni stroj, likalni stroj, likalnik, sušilni stroj, sesalec za prah)

  • znajo smotrno uporabiti aparate;

  • Razvijajo odgovoren odnos do aparatov.

    Vaja: uporaba gospodinjskih aparatov.

    Pralna in čistilna sredstva ter pripomočki

  • znajo pravilno izbrati in uporabiti sredstva in pripomočke;

  • Razvijajo ekološko zavest pri uporabi sredstev.

    Upoštevajo priporočila za varčevanje.

     

    Pranje perila

  •  

  •    

  • strojno pranje belega, barvnega in občutljivega perila;

  • ročno pranje volnenih izdelkov;

  • znajo izbrati pravilne postopke pranja;

  • Razvijajo ekološko zavest pri izbiri in uporabi sredstev.

    Ogled pralnice ali kemične čistilnice.

    Sušenje perila

  •  

  •    

  • naravno sušenje na vrvici;

  • sušenje na ravni podlagi;

  • strojno sušenje;

  • znajo pravilno posušiti perilo;

  • Razvijajo sposobnosti za izbiro primernega načina sušenja.

    Vaja: sušenje v sušilnem stroju.

    Likanje

  •  

  •    

  • zahtevnejših kosov perila;

  • strojno likanje;

  • naučijo se pravilnega zaporedja likanja;

  • navajajo se na likanje sede;

  • Razvijajo čut za natančnost.

    Upoštevajo priporočila za pravilno držo telesa.

    Vaja: likanje z likalnim strojem.

    Zlaganje in shranjevanje perila

  • znajo pravilno zlagati in shranjevati perilo ter oblačila;

  • Razvijajo čut za natančnost in red.

    Vaja: zlaganje perila in oblačil.

    Čiščenje stanovanjskih prostorov

  • znajo izbrati načine čiščenja in zaporedja delovnih faz;

  • utemeljijo izbor čistila;

  • Razvijajo ekološko zavest.

    Vaja: čiščenje.

    Čiščenje obutve iz različnih materialov

  • obvladujejo načine čiščenja različnih materialov.

  • Razvijajo čut za higieno.

    Vaja: sestavijo čistilni set.


    3. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    Športni pulover

  • izberejo potreben material (osnova, patent, dodatki);

  • znajo skrojiti in sestaviti športni pulover po navodilih mentorja;

  • Razvijajo natančnost varčnost in osebno odgovornost.

    Operirajo z znanjem, ki so si ga pridobili pri izdelavi majice.

    Vaja: krojenje in šivanje športnega puloverja.

     Nepodloženo krilo z zadrgo in všitki

  • znajo vstaviti zadrgo s pomočjo mentorja;

  •  izdelajo in pravilno zalikajo všitke;

  •  sestavijo krilo po navodilu mentorja;

  • Razvijajo čut za natančnost in skrbnost.

    Razvijajo ustvarjalnost.

    Vaja: vstavljanje zadrge.

    Vaja: izdelava všitkov.

    Vaja: izdelava nepodloženega krila.

    Srajca s kratkim rokavom  enostaven ovratnik

  • seznanijo se z vrstami in uporabo medvlog;

  • znajo pravilno odrezati in nalikati medvlogo na ovratnik in preklopa;

  • izberejo pravilno velikost in barvo gumbov;

  • znajo skrojiti in sestaviti srajco po navodilih;

  • določijo položaj osnovne gumbnice na srajci ter znajo določiti razdaljo med gumbnicami ter dolžino gumbnic glede na velikost gumbov;

  • Razvijajo natančnost, poklicno odgovornost in vztrajnost.

    Vaja: vstavljanje ovratnika.

    Vaja: izdelava srajce z kratkimi rokavi.

    Brezrokavnik

  • izberejo model in prerišejo kroj izdelka;

  • izberejo potreben material;

  • znajo skrojiti in sestaviti enostaven brezrokavnik;

  • Razvijajo vztrajnost, natančnost, čut za estetiko in osebno odgovornost.

    Vaja: izdelava brezrokavnika

    Ogled tekstilne tovarne

    Vozlanje (makrame)

  • spoznajo orodje in pribor;

  • naučijo se osnovnih vozlov;

  • prepoznajo napake v izdelku in jih znajo popraviti;

  • Razvijajo ustvarjalnost, kreativnost, natančnost, vztrajnost in čut za estetiko.

    Razvijajo ročne spretnosti.

    Vaja: izdelava makrameja.

    Pletenje

  • spoznajo tehniko oblikovanja kroja pri pleteninah;

  • spletejo enostavno vrhnje oblačilo;

  • Razvijajo ročne spretnosti, natančnost, vztrajnost in čut za lepo.

    Vaja: enostaven pleten izdelek.

    Ogled tovarne pletenin.

    Kvačkanje

  • po navodilih izdelajo enostaven izdelek;

  • Razvijajo sposobnost za natančnost in vztrajnost.

    Vaja: kvačkan izdelek.

    Vezenje

  • samostojno izberejo vzorec, material in tehniko izdelave prta;

  • usposobijo se za izdelavo zahtevnejših vezenin;

  • Razvijajo vztrajnost in natančnost

    Ohranjajo slovensko narodno dediščino.

    Vaja: izvezen namizni prt.

    Ogled tovarne vezenin.

    Ogled obrtnega sejma.

    Tkanje

       

  • na kartončku;

  • na statvah;

  • spoznajo uporabo statev;

  • seznanijo se z tehniko tkanja;

  • Razvijajo čut za natančnost in barvno skladnost.

    Ogled tkalnice.

    Pranje perila

       

  • strojno pranje belega, barvnega in občutljivega perila;

  • ročno pranje volnenih in svilenih izdelkov;

  • znajo pravilno shranjevati in oprati perilo;

  • ločijo perilo za strojno in ročno pranje;

  • spoznajo načine odstranjevanja madežev;

  • Razvijajo odgovoren odnos do različnih materialov in pralnih sredstev.

    Vaja: čiščenje madežev.

    Likanje

       

  • zahtevnejših kosov perila;

  • strojno likanje;

  • likanje vezenin;

  • znajo pravilno zlikati vse vrste perila in oblačil;

  • izberejo načine likanja različnih vrst blaga;

  • Razvijajo sposobnost pravilne telesne drže.

    Ogled oddelka z likalnimi pripomočki.

    Čiščenje

       

  • stanovanjskih prostorov in različnih materialov.

  • znajo samostojno očistiti prostor in pravilno izbrati čistilno sredstvo.

  • Pridobijo čut za red in higieno.

    Vaja: samostojno čiščenje prostora.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • delavniške dnevnike,

  • izdelke oziroma storitve z zagovorom.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Splošno:

    Znanja tega predmeta nadgrajujejo znanja iz predmetov naravoslovje in tekstilije.

    Konkretno:

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • šivalni stroj, šivanje na papirju in na tkanini;

  • Naravoslovje

  • gibanje;

  • robljenje prtov, brisač, serviet, zaves;

  • Tekstilije

  • tekstilne surovine, tekstil v stanovanju;

  • izdelava posteljnine;

  • Tekstilije

  • tekstil v stanovanju;

  • uporaba specialnega stroja za opletanje;

  • Naravoslovje

  • gibanje;

  • izdelava predpasnika;

  • načine mehanske obdelave materialov;

  • izdelava enostavnega krila;

  • izdelava hlač za prosti čas;

  • izdelava majice;

  • izdelava športnega puloverja;

  • gobelinska slika;

  • preproga oziroma tapiserija;

  • vezenina;

  • makrame;

  • Tekstilije

  • tekstilne surovine;

  • potiskava in poslikava tekstilij;

  • pralna in čistilna sredstva ter pripomočki;

  • Tekstilije

    Naravoslovje

  • tekstilne surovine, tiskanje, barvanje;

  • barvila;

  • varovanje in vzdrževanje oblačil;

  • pranje perila;

  • sušenje perila;

  • likanje perila;

  • Tekstilije

  • vzdrževanje oblačil;

  • pranje perila;

  • sušenje perila;

  • zlaganje in shranjevanje perila;

  • Tekstilije

  • dnevno in sezonsko shranjevanje oblačil;

  • čiščenje;

  • Tekstilije

  • vzdrževanje doma;

  • tkanje;

  • Tekstilije

  • tkanje in vezave;

  • dekorativni predmeti.