NIŽJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: POMOČNIK GOSPODINJE - OSKRBNICE

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

OSKRBA NA DOMU

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

70

35

105

2.

70

35

105

3.

   

 

skupaj

140

70

210


3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Dijaki:

  • razvijejo higiensko in zdravstveno zavest o ohranjanju in krepitvi zdravja,

  • spoznajo, da je zdravje celota, ki jo sestavlja več med seboj odvisnih elementov,

  • usposobijo se, da bodo v okviru možnosti samostojno skrbeli za zdravje,

  • seznanijo se z začetnimi znamenji najpogostejših bolezni, nalezljivimi boleznimi, širjenjem in načini njihovega preprečevanja,

  • pridobijo znanja o medčloveških odnosih, o skrbi za bolne in ostarele ljudi in ljudi s posebnimi potrebami,

  • poznajo možnosti, pri katerih se vklučijo k oskrbi na domu,

  • spoznajo  pomen zadovoljevanja  telesnih, duševnih in socialnih potreb,

  • sposobni so sodelovati pri izbiri in ureditvi prostora za oskrbovanca,

  • seznanijo se z materiali v stanovanju, z ogrevanjem, zračenjem, razsvetljavo,

  • zavedajo se pomena vzdrževanja bivalnega okolja,

  • se usposobijo za pomoč pri dejavnostih, ki omogočajo kvalitetno preživetje,

  • prostega časa starostnikov in oseb s posebnimi potrebami,

  • urijo se v opazovanju, razvijajo estetsko in ekološko zavest.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    ZDRAVJE IN ZDRAVO ŽIVLJENJE

  • spoznajo pojme kot so: zdravje, pozitivno zdravje, zdravstveno varstvo, telesno in duševno zdravje,

  • seznanijo se s principi zdravega življenja,

  • So odgovorni, dosledni.

     

    BOLEZNI

  • spoznajo najpogostejša znamenja, ki nas opozarjajo na bolezni,

  • znajo pravilno ukrepati ob pojavu posameznih bolezenskih znamenj,

  • spoznajo povzročitelje nalezljivih bolezni, razmere, ki so potrebne za nastanek in preprečevanje nalezljivih bolezni,

  • So odgovorni, dosledni, informirani.

     

    ZDRAVJE IN VARNOST

  • znajo pravilno ravnati v primeru izrednih razmer: poškodb, nezavesti, dušenja, požara, zastrupitve, ...

  • spoznajo osnove prve pomoči v primeru, ko je potrebno oživljanje, dajanje umetnega dihanja,

  • seznanijo se s krvavitvami (znamenja, vrste),

  • spoznajo tudi potrebno ravnanje v primeru opeklin, poškodb s kislinami, bazami, ...

  • seznanijo se s priborom za prvo pomoč, domačo lekarno,

  • spoznajo nekatere uveljavljene alternativne oblike zdravljenja,

  • seznanijo se z uporabo zdravilnih zelišč, kako se nabirajo, kateri deli se uporabljajo in kdaj se uporabljajo,

  • naštejejo in razlikujejo pojme, kot so čaj, prevretek, tinktura, obkladek,

  • So odgovorni, dosledni.

    Seminarji.

    STANOVANJE

  • znajo našteti vrste stanovanj,

  • razložijo funkcije stanovanj,

  • spoznajo funkcionalnost stanovanj,

  • prepoznajo nevarnosti v stanovanju in predvidijo ravnanje v primeru nesreč,

  • znajo našteti stanovanjske prostore,

  • razmišljajo o orientaciji posameznih prostorov glede na strani neba,

  • poznajo funkcije in opremo posameznih prostorov,

  • predvidijo primerne talne in stenske obloge za posamezne prostore,

  • Razvijajo estetsko zavest, kreativnost, ustvarjalnost.

    Zavedajo se pomena naravnih materialov.

    Seminarji, vaje.

    STANOVANJSKA OPREMA

  • naštejejo osnovno in dodatno stanovanjsko opremo,

  • opišejo funkcionalnost pohištva,

  • seznanijo se z nekaterimi karakteristikami osnovne stanovanjske opreme: ležišč, miz, stolov in shranjevalnega pohištva,

  • Razvijajo estetsko zavest, kreativnost in ustvarjalnost.

     

    OPREMLJANJE PROSTOROV

  • seznanijo se z opremljanjem prostorov glede na funkcionalnost, gospodarnost, vzdrževanje ceno, praktičnost, estetski videz, ...

  • v tlorise različnih stanovanj vrišejo (oz polagajo izstriženo) pohištvo za različne družine,

  • Razvijajo estetski čut ter čut za kombinatoriko.

    Vaje.

    MATERIALI V STANOVANJU

  • spoznajo različne materiale v stanovanju: les, lesne proizvode, tekstil, keramiko, kamen, ...

  • naštejejo, za katere predmete ali obloge v stanovanju bi bili posamezni materiali primerni,

  • opazujejo,opišejo in ovrednotijo posamezne materiale,

  • Razvijajo estetski in ekološki čut,

    Se zavedajo pomena naravnih materialov.

    Seminarji, vaje.

    ENERGIJA

  • spoznajo  klasične (premog, drva, nafta...) in alternativne (energija sonca, vetra, bibavice, ...) energetske vire,

  • spoznajo osnove o solarnih hišah,

  • seznanijo se z ogrevanjem in zračenjem, naštejejo vrste peči ter njihove prednosti in pomankljivosti,

  • ločijo naravno in umetno razsvetljavo ter lokalno in splošno,

  • skicirajo različne oblike lestencev,

  • Razvijajo ekološko zavest.

    Se zavedajo pomena varčnosti.

    Seminarji, vaje.

    RASTLINE IN DOMAČE ŽIVALI V BIVALNEM OKOLJU

  • spoznajo pomen rastlin,

  • naštejejo primere eksteriernih in interiernih rastlin, načine njihovega razmnoževanja, ravnanje z njimi, ...

  • spoznajo vrste, pomen in ravnanje z rezanim cvetjem,

  • seznanijo se z  razporeditevijo rastlin  zelenjavnega in okrasnega vrta, skicirajo načrt za različne vrtove,

  • opredeljijo pomen samopreskrbe za družinsko gospodinjstvo in družbo,

  • znajo našteti nekatere živali, ki jih imamo lahko v stanovanjih, kako skrbimo za njih, kako jih negujemo, ...

  • Razvijajo estetski čut, kreativnost in ekološko zavest ter humanost do živali.

    Seminarji, vaje.

    VZDRŽEVANJE BIVALNEGA OKOLJA

  • naštejejo razloge za vzdrževanje in čiščenje prostorov,

  • seznanijo se s pomenom organizacije za delo,

  • opišejo načine čiščenja, čiščenje večjega prostora ter mehanična in kemična čistilna sredstva,

  • primerjajo različna čistilna sredstva in pripomočke,

  • spoznajo vpliv čistil na okolje,

  • Razvijajo natančnost ter estetsko zavest.

    Seminarji, vaje.

    ČIŠČENJE STANOVANJSKIH PROSTOROV

  • seznanijo se s čiščenjem kuhinj, kopalnic in stranišč ter različnih sob,

  • naučijo se čistiti različna tla ( lesena, plutovinasta, linolej, laminatna, keramične ploščice, ...),

  • znajo čistiti okna, zidove in strope

  • Razvijajo natančnost, strokovnost, estetsko ter ekološko zavest.

    Ogled predstavitve čiščenja čistilnega servisa.

    ČIŠČENJE RAZLIČNIH PREDMETOV IN MATERIJALOV

  • opišejo pravilno pomivanje posode,

  • seznanijo se z negovanjem preprog, pohištva, oblazinjenega pohištva,

  • spoznajo čiščenje različnih kovinskih predmetov (iz nerjavečega jekla, srebra, zlata, platine, medenine, bakra, ...),

  • seznanijo se s čiščenjem kaminov, radiatorjev in peči,

  • znajo odstranjevati različne madeže,

  • Razvijajo natančnost, strokovnost, estetsko in ekološko zavest.

    Seminarji, vaje.


    2. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    OSKRBA NA DOMU

  • seznanijo se s potrebami oskrbovanca na domu,

  • pomagajo pri negi pri kratkotrajnih in dolgotrajnih nevšečnostih,

  • poznajo osnovne primere, pri katerih je potrebno poiskati pomoč in stik z zdravstvenimi delavci,

  • spoznajo možnosti pri katerih se lahko vključijo k oskrbi bližnji družinski člani,

  • pomagajo spodbujati oskrbovanca, da ostane kar se da samostojen, veder in dobro razpoložen.

  • Razvijajo čut odgovornosti,sposobnost odločanja, komunikativnost, strpnost ter spoštovanje.

    Obisk doma ostarelih in zavoda oseb s posebnimi potrebami.

    UREDITEV OSKRBOVANČEVEGA BIVALNEGA PROSTORA

  • usposobijo se za pomoč pri funkcionalni ureditvi prostorov za nego,

  • spoznajo zahteve po primerni temperaturi, vlagi, zračenju v prostoru,

  • sodelujejo pri izbiri potrebne opreme: pribora za umivanje, posteljnine, nočnega perila ter druge opreme,

  • po navodilih znajo pripraviti udobno ležišče in naslonjalo,

  • naučijo se pomagati premeščanja in premikanja bolnika,

  • pomagajo pri oblačenju.

  • Razvijajo čut za urejeno, zdravo in čisto bivalno okolje.

    Vadijo premikanje in premeščanje bolnika (na sošolcih).

    SPREMLJANJE VAROVANCA

  • znajo našteti nekatere bolezni, pri katerih je priporočljiva oskrba na domu,

  • po navodilih opazujejo oskrbovanca,

  • naučijo se ravnati v primeru povišane telesne temperature, če bolnik bruha, ...

  • pomagajo nuditi potrebno oskrbo,

  • poznajo znake, na katere morajo biti pozorni,

  • seznanijo se z različnimi kopelmi, šamponi, obkladki, inhalacijami,

  • po navodilih znajo znajo uporabljati kopeli, šampone, obkladke in podobno.

  • Razvijajo sposobnost verbalne in neverbalne komunikacije.

    Razvijajo sposobnosti zaznavanja potreb sočloveka in odzivanje nanje.

    Seminarji, vaje.

    POSEBNE POTREBE NA DOMU

  • prepoznavajo simptome bolezni starostnikov,

  • seznanijo se s pomenom gibanja ob različnih telesnih težavah,

  • prepoznajo nevarnosti na domu,

  • znajo biti v pomoč odraslim invalidom,

  • seznanijo se z osnovami človekovega psihofizičnega razvoja pri različnih motnjah v telesnem in duševnem razvoju,

  • se usposobijo za osnovne dejavnosti za kvalitetno preživetje prostega časa starostnikov in oseb s posebnimi potrebami.

  • Razvijajo delovno odgovornost,

    Razvijajo kreativen odnos do uporabe prostega časa.

     

    SKRB ZA ZDRAVJE OTROK

  • seznanijo se s telesnim, duševnim in socialnim razvojem otroka,

  • znajo opisati primerno otroško sobo in ležišče,

  • naštejejo osnovno perilo, obleko in pribor za nego dojenčka,

  • spoznajo kopanje in previjanje otroka,

  • seznanijo se z osnovami oskrbe prizadetih otrok in mladostnikov.

  • Razvijajo delovno odgovornost.

    Previjanje in kopanje dojenčka - lutke.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Splošno:

    Znanja tega predmeta nadgrajujejo znanja naslednjih predmetov: družboslovje, gospodinjstvo, poznavanje tekstilij-

    Konkretno:

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • zdravje in zdravo življenje;

  • Gospodinjstvo

  • hranilne snovi;

  • osebna higiena;

  • Gospodinjstvo

  • bolezni pomanjkanja;

  • higiena obleke in obutve;

  • Poznavanje tekstilij

  • naravna in umetna vlakna;

  • mentalna higiena;

  • Družboslovje

  • psihofizični razvoj človeka;

  • oskrba na domu;

  • Družboslovje

  • psihofizični razvoj človeka;

  • čiščenje stanovanjskih prostorov;

  • Gospodinjstvo

  • stanovanje, stanovanjski prostori;

  • čiščenje različnih predmetov in materialov;

  • Gospodinjstvo

    Poznavanje tekstilij

  • materiali v stanovanju,

  • naravna in umetna vlakna;

  • posebne potrebe na domu.

  • Družboslovje

  • psihofizični razvoj človeka.