NIŽJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: POMOČNIK GOSPODINJE - OSKRBNICE

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

PRAKTIČNI POUK - kuhanje in strežba

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

 

140

140

2.

 

140

140

3.

 

102

102

skupaj

 

382

382


3. USMERJEVALNI CILJI

Dijaki:

  • povežejo teoretična znanja s praktičnim,

  • usposobijo se za enostavnejše pripravljanje hrane,

  • se naučijo pripravljati jedi tako, da ohranijo čim večjo biološko vrednost živil, pri tem pa morajo upoštevati okusnost in prijeten videz,

  • razvijajo odnos do dela,

  • znajo upoštevati higienske zahteve pri pripravi hrane,

  • se naučijo kulturne postrežbe in estetike priprave miz, razvijajo občutek za estetiko, vztrajnost, natančnost, ustvarjalnost.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    UČNA KUHINJA IN DELOVNI PROSTORI

    Dijaki:

    Dijaki:

     

  • organizacija dela v veliki in mali kuhinji;

  • stroji za mehansko obdelavo živil;

  • kuhalna posoda;

  • termične naprave;

  • opiše opremo ter način dela pri pouku priprave in serviranja jedi;

  • spoznajo stroje za mehansko obdelavo in termične naprave naštejejo kuhalno posodo;

  • Se zaveda pomembnosti razporeditve kuhinjskih prostorov, pripomočkov in opreme.

    Upoštevajo priporočila za varčevanje.

    Ogled obrata za pripravo hrane.

    HIGIJENA V KUHINJI

     

     

     

  • varstvo pri delu;

  • vrste čiščenj glede na časovno in prostorsko razdelitev;

  • pozna vrste čiščenja glede na prostorsko in časovno razdelitev;

  • zna vzdrževati higieno v kuhinji;

  • spozna materiale, ki so primerni za delovne obleke;

  • zna opisati primerno delovno obleko in obutev v gostinstvu;

  • se nauči ravnati s čistilnimi sredstvi;

  • zna našteti vrste nesreč v gostinstvu in vzroke zanje;

  • opiše, kako se izogne nevarnostim;

  • Zaveda se pomena pravilnega vzdrževanja higiene v kuhinji in strogega ločevanja čistih in nečistih del.

    Razvija natančnost in občutek za varčnost.

    Razvija ekološke zavesti.

     

    SPOZNAVANJE STREŽNEGA INVENTARJA

     

     

     

  • poznavanje srevirne posode;

  • priprava pogrinjkov za različne priložnosti;

  • načini serviranja;

  • nošenje krožnikov;

  • higiena delovnega mesta;

  • se seznanijo z oblikami in pomenom pogrinjkov;

  • se naučijo pripraviti pogrinjek za za dnevne obroke za družino in goste;

  • se naučijo kako poteka sprejem gostov;

  • upoštevajo osnovna načela osebne higiene in higiene delovnega mesta;

  • Razvija čut za omizno kulturo in lepo vedenje.

    Razvija komunikativnost, inovativnost.

    Razvija čut za higijeno.

    Ogled restavracije.

    MEHANSKA OBDELAVA ŽIVIL

     

     

     

  • vrste in uporaba mehanskih postopkov;

  • zna našteti vrste mehanske obdelave živil;

  • izvede posamezne postopke mehanske obdelave živil (rezanje, lupljenje, stepanjea);

  • zna izbrati mehanske postopke pri katerih se ohrani čim večja hranilna vrednost;

  • pri delu zna pravilno in varno uporabljati osnovne gospodinjske pripomočke, strojea;

  • Razvija si odnos do ravnanja z živili.

    Razvija varčnost, vztrajnost, natančnost, občutek za estetiko.

    Razvija ročne spretnosti.

     

    REDNI DNEVNI OBROKI

     

     

     

  • priprava zajtrka;

  • enostavni zajtrk, popolni zajtrk, naravno-biološki zajtrk, kmečki zajtrk;

  • pozna redne dnevne obroke;

  • pozna pomen in namen zajtrka;

  • spozna razliko med zajtrki;

  • seznani se z načini priprave;

  • nauči se pripraviti pogrinjek;

  • spozna različne načine postrežbe;

  • Razvija čut za natančnost.

    ·razvija čut za estetski videz.

    Razvija ročne spretnosti.

    Ravna odgovorno z živili.

    Ogled samopostrežnega zajtrka

    TOPLOTNA OBDELAVA ŽIVIL

     

     

     

  • toplotni postopki s katerimi obdelujemo živila;

  • pozna načine kuhanja, pečenja, praženja, dušenja;

  • zna uporabljati sodobne naprave za toplotno obdelavo živil;

  • se nauči skrbeti za ekonomično rabo živil;

  • obvlada varno delo s toplotnimi napravami;

  • Razviti mora delovno odgovornost za varno delo

    Pridobiti si mora skrben odnos do ravnanja s toplotnimi napravami

    Razvija čut za estetiko, oblikovaje, natančnost, vztrajnost, kreativnost

    Vaje: priprava enostavnih jedi.

    PRIPRAVA MALICE

     

     

     

  • pomen in vrste malic;

  • priprava hladne malice;

  • priprava tople malice;

  • pozna pomen malice;

  • nauči se pripraviti pogrinjek za malico;

  • spozna načine nudenja malic (posoda, embalaža);

  • seznani se z normativi živil;

  • spozna načine rezanja zelenjave;

  • dekorira jedi;

  • Razvija ročne spretnosti.

    Se privaja na delo v skupini.

    Razvija odgovoren odnos do dela.

    Razvija čut za lepo.

    Razvija lastno inovativnost.

    Vaje : pripravljanje in serviranje hladnih in toplih začetnih jedi.

    ZAČETNE JEDI

     

     

     

  • hladne začetne jedi (pripravimo različne namaze, narezke, nadevano zelenjavo, kanapeje,..);

  • tople začetne jedi (pripravimo jedi iz testenin, jajčno omleto in jedi izb raznega sira, ..);

  • pozna hladne in tople začetne jedi;

  • spozna njihov pomen;

  • opiše načine serviranja;

  • razvija ročne spretnosti pri dekoraciji;

  • nauči se strojnega in ročnega rezanja delikates;

  • Pri delu je natančen, kreativen.

    Razvija čut za estetiko in oblikovanje.

     

    JUHE, JUŠNE ZAKUHE, JUŠNI VLOŽKI

  • prepozna vrste juh: (čiste, goste, narodneà) in enolončnice;

  • opiše pomen juh v prehrani;

  • spozna različne vrste jušnih zakuh in vložkov;

  • nauči se pretlačevanja in miksanja juh in rezanja zelenjave na kolobarje, kocke, palčke itd.;

  • Si razvija sposobnost za skupinsko delo in medsebojno komuniciranje.

    Vaje: pripravljanje enostavnih juh, jušnih zakuh, vložkov in enolončnic.

    MESNE JEDI

     

     

     

  • svetle in temne vrste mesa;

  • našteje vrste mesa, mesne jedi in izdelke;

  • izbira postopke pri katerih so čim manjše izgube hranilnih snovi;

  • spozna možnosti uporabe posameznih delov mesa in drobovine;

  • izbere pravilni toplotni postopek;

  • nauči se razkosavati piščanca.

  • Razvija čut odgovornosti do dela in strokovnega pristopa k delu.

    Občutek za natančnost, vstrajnost.

    Vaje: priprava enostavnih mesnih jedi.

     

    2. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    SPOŠNO O RIBAH

    Dijak(i):

    Dijak(i):

     

  • čiščenje rib;

  • opiše kako prepoznamo svežo ribo;

  • nauči se čistiti ribe;

  • nauči se pripravljati enostavne jedi iz rib;

  • Razvija natančnost, varčnost, ustvarjalnost, občutek za estetiko

    Vaje: priprava rib na različne toplotne načine (kuhanje, pečenje, dušenje, cvrenje)

    PRILOGE

     

     

     

  • pomen prilog;

  • uporaba različnih toplotnih postopkov;

  • spozna vrste prilog (iz krompirja, krompirjevega testa, riža, testenin, ocvrte priloge, ...);

  • nauči se pripravljati priloge;

  • Razvija ustvarjalnost, natančnost, vztrajnost, občutek za estetiko

    Razvija ročne spretnosti pri pripravi prilog

    Vaje: pripravljanje in serviranje prilog

    ZELENJAVNE JEDI

    SOLATE

  • opiše pravilno ravnanje z zelenjavo;

  • spozna različne načine priprave zelenjave: po angleško, francosko, dušena zelenjava;

  • zna izbrati primerne toplotne postopke;

  • spozna surove, kuhane solate in osnovne vrste solatnih prelivov;

  • Zaveda se pomembnosti upoštevanja higienskih predpisov

    Pri delu je ustvarjalen, natančen

    Razvija ustrezen odnos do živil bogatih z vitamini in mineralnimi snovmi

    Vaje: načini priprave zelenjavnih jedi, delitev solat, solatni prelivi.

    SLADICE

     

     

     

  • vrste sladic;

  • rahljalna sredstva v testu;

  • osnovne sestavine testa;

  • spozna splošna pravila za pripravo sladic;

  • zna pripraviti osnovne vrste testa;

  • Osvoji ustrezen odnos do dela z živili, orodjem, stroji.

    Razvija občutek za estetiko, natančnost.

    Vaje: priprava enostavnejših sladic in dekoracija.

    PEKA KRUHA

     

     

     

  • izdelava različnih vrst kruha;

  • izdelava polnovrednega kruha;

  • spozna surovine, orodja in postopek dela;

  • pridobi si ročne spretnosti za pripravo kruha;

  • zna kruh primerno shraniti in tudi ponuditi;

  • spozna surovine, orodja in postopek dela;

  • Delo v skupini.

    Ravna odgovorno z živili.

    Razvija čut za estetski videz.

    Vaje: ogled pekarne.

    PEKA DROBNEGA PECIVA

  • pridobi si ročne spretnosti za pripravo in oblikovanje drobnega peciva;

  • Je odgovoren za svoje delo.

     

    KONZERVIRANJE IN PREDELAVA SADJA

     

     

     

  • sušenje sadja;

  • zamrzovanje;

  • kuhanje marmelade , džema;

  • kompot, sadni sok;

  • opiše načine konzerviranja: fizikalne, kemijske in biološke;

  • nauči se shranjevati in konzervirati živila;

  • seznani se s higienskimi načini pri konzerviranju;

  • Delo v skupini.

    Ravna odgovorno z živili

    Razvija čut za estetski videz.

     

    KONZERVIRANJE IN PREDELAVA VRTNIN

     

     

     

  • sušenje gob, zelišč;

  • pasteriziranje vrtnin v kisu;

  • zamrzovanje zelenjave;

  • spozna dodatke (kis, sol,začimbe);

  • zna izbrati pravilno embalažo;

  • zna upoštevati pravila varstva pri delu;

  • Razvija skrbnost.

    Razvija čut za natančnost.

    Ravna odgovorno z živili.

    Pridobi ekološko zavest.

    Ravna odgovorno z živili.

     

    3. letnik

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    NAČINI STREŽBE - PRIPRAVA POGRINJKOV

    Dijaki:

    Dijaki:

     

  • postrežba jedi na navaden način strežbe;

  • postrežba zajtrkov, kosila, večerje;

  • pogrinjek za nedoločeni obrok;

  • pogrinjek za določeni obrok;

  • zna izbrati primeren način strežbe, inventar in jedi tudi postreči;

  • zna uporabljati pridobljena znanja pri konkretni praktični vaji;

  • izbere primerno priložnost za pripravo mize;

  • spozna se na kulturno postrežbo in celotno oskrbo gosta;

  • Razvija odgovornost do dela, smisel za estetiko, odgovornost do inventarja.

     

    DIŠAVNICE IN ZAČIMBE

  • spozna vrste dišavnic in začimb in njihovo uporabnost;

  •  

     

    KVARJENJE ŽIVIL

  • spozna najpogostejše nepravilnosti pri delu z živili in hrano;

  • spozna možnosti shranjevanja in uporabe neporabljenih živil in jedi;

  • Pridobiva občutek odgovornosti za zdravje ljudi pri pripravi s hrano.

     

    RAVNANJE S KUHANO HRANO

  • poizkuša sam izbrati jedi za kosilo;

  • upošteva čas priprave kosila;

  • pripravi pogrinjek;

  • zna izbrati primerno servirno posodo.

  • Razvija odnos do ravnanja z živili in kuhano hrano.

     

    PRIPRAVA KOSILA

     

     

     

  • sestava kosila, juha z zakuho, mesna jed, priloga, solata in preprosta sladica;

  • utrjevanje vaj;

  •  

    Razvije odgovornost do dela.

     


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • delavniške dnevnike,

  • izdelke oziroma storitve z zagovorom.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Splošno:

    Znanja tega predmeta nadgrajujejo znanja iz predmeta gospodinjstvo.

    Konkretno:

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • učna kuhinja in delovni prostori;

  • Gospodinjstvo

  • kuhinjski blok;

  • higiena v kuhinji;

  • Gospodinjstvo

  • čiščenje;

  • mehanična čistila, kemična čistila;

  • mehanska obdelava živil;

  • Gospodinjstvo

  • vitaminsko mineralna živila;

  • konzerviranje živil (vaje);

  • Gospodinjstvo

  • konzerviranje;

  • dišavnice in začimbe;

  • Gospodinjstvo

  • dišavnice in začimbe;