NIŽJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: POMOČNIK MESARJA

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

OSNOVE EKONOMIKE

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

   

 

2.

65

5

70

3.

   

 

skupaj

65

5

70


3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Dijaki:

  • spoznajo osnovne pojme gospodarjenja (ekonomike),

  • spoznajo poslanstvo podjetja, njegovo sestavo in delovanje,

  • spoznajo stroške in razvijajo zavest o zmanjševanju stroškov,

  • spoznajo ugotavljanje poslovnega izida in se seznanijo s knjigovodstvom,

  • spoznajo trg in delovanje tržnega mehanizma,

  • spoznajo trženjsko (marketinško) usmeritev podjetja,

  • zavedajo se pomena tržnega razmišljanja in obnašanja vseh zaposlenih v podjetju,

  • razvijajo pozitivne moralne vrednote pri gospodarjenju.


  • 4. OPERATIVNI CILJI PREDMETA

    VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI

    FORMATIVNI CILJI

    SOCIALIZACIJSKI CILJI

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    OSNOVNI POJMI GOSPODARJENJA

    Dijaki:

    Dijaki:

     

  • potrebe in dobrine;

  • spoznajo življenjske, osebne, družbene in druge pomembne potrebe;

  • spoznajo naravne, gospodarske in duhovne in druge vrste dobrin;

  • razvijajo zavest o pravilnem odnosu do naravnih dobrin in o prizadevanjih za ohranjanje naravnih dobrin;

  •  

  • ekonomika;

  • ugotovijo, da je omejenost dobrin osnovni gospodarski problem;

  • ločijo med gospodarjenjem države in gospodarjenjem podjetja;

  • se zavedajo, da je koristno poznati osnovne ekonomske izraze;

  •  

  • proizvodnja;

  • ločijo med obrtniškim in industrijskim načinom proizvodnje;

  • naštevajo osnovne elemente proizvodnje (stroji, surovine, delavci, storitve);

  • ugotavljajo dejavnike, ki vplivajo na voljo za delo;

  • se zavedajo, da je proizvodnja temeljni način pridobivanja dobrin (drugi načini so prisila, prosjačenje, menjava);

  • se zavedajo, da nobeno pošteno delo ni manj vredno;

  •  

    OSNOVNI POJMI GOSPODARJENJA DRŽAVE

  • na primeru bruto domačega proizvoda in državnega proračuna se seznanijo s problemom razdelitve dobrin;

  • spoznajo vlogo denarja in se seznanijo s pojmom inflacija;

  • seznanijo se s problemom brezposelnosti;

  • razlikujejo med gospodarskimi in negospodarskih dejavnostmi;

  • spoznajo pojem infrastruktura;

  • spoznajo povezanost živilske industrije z drugimi dejavnostmi;

  • razmišljajo o svojem odnosu do denarja;

  • razmišljajo o reševanju problematike brezposelnosti;

  • razmišljajo o pomembnosti živilske industrije;

  • VAJA: izdelajo plakate o infrastrukturi in o različnih dejavnostih (kmetijstvo, industrija, trgovina ipd.).

  • OSNOVNI POJMI GOSPODARJENJA PODJETJA

       

  • premoženje podjetja;

  • opredelijo cilje podjetja,

  • ločijo med izrazi podjetje, firma, obrat;

  • ugotavljajo prednosti in slabosti majhnih in velikih podjetij;

  • spoznajo pomen kratic s.p., d.o.o. in d.d.;

  • naštevajo glavne aktivnosti poslovanja (nabava, proizvodnja, prodaja, skladiščenje in finance);

  • seznanijo se s pojmi manager, podjetnik in poslovni načrt;

  • spoznajo pomen in vpliv dobre komunikacije med zaposlenimi na uspešnost poslovanja;

  • spoznajo osnovna sredstva, obratna sredstva, rezervna sredstva in sredstva solidarnosti;

  • razmišljajo o poslovanju podjetij glede morale in ekološke osveščenosti

  • razpravljajo o težavah pri organiziranju,

  • razvijajo zavest o odgovornem ravnanju in uporabi premoženja doma, v šoli in podjetju;

  • razmišljajo o solidarnosti med ljudmi v družbi;

  •  

  • stroški v podjetju;

  • obračunavanje stroškov;

  • ugotovijo, da lahko zmanjša stroške vsako podjetje;

  • ločijo med izdatki in prejemki;

  • seznanijo se z delitvijo stroškov po stroškovnih mestih;

  • spoznajo pomen poznavanja stalnih stroškov na enoto (kom, kg ipd. ) pri različnih količinah proizvodnje;

  • naštevajo ukrepe za zmanjševanje stroškov;

  • seznanijo se z enostavno delitveno kalkulacijo (vse stroške delijo s proizvedeno količino);

  • seznanijo se s sestavo prodajne cene;

  • razvijajo zavest o odgovornosti za nastale stroške;

  • razmišljajo o prizadevanjih, kaj lahko sami naredijo, za zmanjševanje stroškov in izdatkov doma, v šoli in podjetju;

  • VAJA: z metodo brain storming (burjenje možganov) naštevajo prizadevanja za zmanjšanje stroškov.

  • Knjigovodstvo;

  • spoznajo prihodke, odhodke in ugotavljanje dobička ali izgube;

  • seznanijo se z možnimi sanacijskimi ukrepi;

  • seznanijo se z namenom stečaja;

  • seznanijo se delovanjem knjigovodstva;

  • seznanijo se z merili (kazalci) poslovanja (produktivnost, donosnost, plačilna sposobnost);

  • razmišljajo o koristnosti uporabe knjigovodskih načel pri delu in v življenju (sprotnost, natančnost ipd.),

  • zavedajo se pomena dobrih medčloveških odnosov med zaposlenimi na uspešnost sanacije;

  • VAJA: vnašajo podatke v računalniški program.

  • investicije v podjetju;

  • ugotavljajo razloge za investiranje v podjetju (izboljšanje delovnih pogojev, modernizacija poslovanja, odprava ozkega grla ipd.);

  • seznanijo se s pojmi investitor, investicijski objekt, izvajalec investicijskih del;

  • zavedajo se pomena varčevanja in odrekanja, ki sta potrebna za investicije v družini in podjetju;

  • TRG

  • spoznajo pojem trga,

  • ločijo med popolno konkurenco in monopolom na trgu;

  • spoznajo splošni zakon ponudbe in povpraševanja in delovanje tržnega mehanizma;

  • ugotovijo glavne udeležence na živilskem trgu;

  • ugotovljajo dejavnike, ki vplivajo na ponudbo hrane in na povpraševanje po hrani;

  • ugotavljajo probleme in potrebe, zaradi katerih je smiselno in prav, da se v delovanje trga vmešava država;

  • razmišljajo o zdravi konkurenci;

  • VAJA: obiščejo tržnico in napišejo poročilo.

  • TRŽENJSKA (MARKETINŠKA) USMERITEV PODJETJA

     

     

  • tržna usmeritev zaposleni v podjetju;

  • spoznajo nastanek in razvoj tržne usmeritve podjetij

  • seznanijo se z raziskavo trga;

  • naštevajo instrumente trženja (izdelek, mesto prodaje, promocija, cena);

  • ugotavljajo pomen tržnega razmišljanja in obnašanja vseh zaposlenih za uspešno prodajo izdelkov;

  • zavedajo se problema pomanjkanja hrane v svetu in si oblikujejo spoštljiv odnos do hrane;

  • se zavedajo, da imamo za oblikovanje in kombiniranje instrumentov omejeno sredstev;

  • razmišljajo o pripadnosti podjetju, trudu in ustvarjalnosti, ki na moreta nikoli biti popolnoma poplačana z denarjem;

  • VAJA: izdelajo plakate na temo trženja.


  • 5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    Preverjanje in ocenjevanje v redovalnem obdobju:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • potrebe in dobrine;

  • tehnologija

  • prehrana in živila;

  • proizvodnja;

  • tehnologija, praktični pouk

  • proizvodnja;

  • inputi proizvodnje (delo, surovine, stroji);

  • družboslovje

  • delo;

  •  

    tehnologija, praktični pouk

  • surovine, stroji;

  • delitev dela;

  • družboslovje

  • družbene dejavnosti;

  • organizacija podjetja;

  • praktični pouk

  • obrat;

  • osnovna in obratna – sredstva;

  • tehnologija, praktični pouk

  • oprema stroji, naprave surovine;

  • stroški, gospodarnost;

  • tehnologija, praktični pouk

  • čiščenje;

  • skladiščno poslovanje;

  • tehnologija, praktični pouk

  • skladiščenje;

  • trženje;

  • tehnologija, praktični pouk

  • Izdelek (higiena, kakovost);