POKLICNI TEČAJ

Izobraževalni program: PREDŠOLSKA VZGOJA

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 23.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 4. 12. 1998

1. IME PREDMETA

INSTRUMENT - KITARA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

 

28

28

skupaj

 

28

28

*  T – teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V - vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

Delitev dijakov v skupine: pouk instrumenta - kitare poteka individualno 15 minut tedensko oziroma 12 ur letno na dijaka.

3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Pri predmetu dijak:

  • razvijajo zanimanje za instrument – kitaro;

  • seznanijo se z osnovami tehnike igranja na kitaro;

  • ob igri na instrumentu uporabljajo, širijo in poglabljajo glasbena spoznanja. oblikujejo glasbeni okus z izvajanjem vrednih del iz glasbene literature;

  • glasbena dela, ki jih izvajajo, doživljajo in svoje doživljaje izražajo z ustrezno interpretacijo;

  • razvijajo glasbene zmožnosti prepuščanja in doživljanja glasbe, koncentracijo, slušno predstavo, ritmični in melodični čut in posluh;

  • razvijajo sposobnosti pomnenja, analize, sinteze, primerjanja, razlikovanja posploševanja, vrednotenja glasbenih del;

  • igrajo otroške in narodne pesmi enoglasno in k njim ustvarjajo preproste spremljave ter jih izvajajo ob petju;

  • igrajo lažje skladbe za poslušanje;

  • razvijajo zmožnost glasbenega ustvarjanja, zmožnost glasbenega improviziranja in zmožnost ustvarjanja zaključenih lastnih skladb, ki jih znajo tudi zapisati.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    informativni cilji

    formativni cilji

    socializacijski cilji

    POSEBNOSTI V IZVEDBI

    Uvod v igranje kitare in uglaševanje instrumenta Tehnične prvine

  • seznanjanje z instrumentom, sedenje in drža kitare, drža desne in leve roke;

  •    

  • udarna tehnika prstov desne roke

  • obvladati udarno tehniko prstov desne roke z naslonom in brez naslona;

  •    

  • enoglasje

  • večglasje

  • tehnika prstov leve roke

  • sinhronizacija delovanja desne in leve roke

  • igrati s posameznimi prsti, menjalno udarjanje z osnovnimi kombinacijami prstnega reda;

  • linearna postavitev prstov desne roke in akordična postavitev prstov desne roke;

  • legato, mali barre;

  • posebni poudarek je na legato igri;

  •    

  • priprava za lestvice

  • durove C-,G-,D-,A dur in molove lestvice A-mol v I. in II. legi

  • vaditi pripravo na lestvice;

  • lestvice igrati v razširjenem sestavu na vse strune;

  • Biti natančen in vztrajen.

     

  • priprava na akorde

  • igranje akordov

  •      

  • enostavne akordične kadence tonalitet C-,G-,D-,A - dur in A-mol

  • igrati v različnih načinih izvajanja za desno roko – akordične figuracije;

  • igrati kadence v duru, vezava glavnih in stranskih stopenj; in v molu, vezava glavnih stopenj (4. letnik);

  •    

    Muzikalne prvine

     

     

     

  • oblikovanje tona, motiva in fraze

  • spoznavanje in intepretacija

  • osnovna dinamična diferenciacija

  • uporaba ritardanda

  • ugotoviti enodelno, dvodelno, tridelno pesemsko obliko;

  • spoznavati in interpretirati enodelno, dvodelno, tridelno pesemsko obliko;

  • izvajati mf, p, f;

  •    

  • diferenciacija melodije in spremljave v večglasju

  • skladbo interpretirati glede na njeno notranjo vsebino in stilno obdobje;

  • Vzbujati, ohranjati in poglabljati veselje do instrumentalne igre.

     

  • tempo

  • seznanijo se z osnovnimi označbami za tempo, tempo uskladiti z naravo glasbe ali pesmi;

  • Doživljati glasbena dela, ki jih izvajajo.

     

    Pesemsko gradivo

     

     

     

  • slovenske ljudske in otroške pesmi

  • igrati slovenske ljudske in otroške pesmi iz zbirk za predšolsko vzgojo in za osnovno šolo – enoglasje;

  • igrati slovenske ljudske in otroške pesmi po posluhu, enoglasno;

  • spremljava ljudskih in otroških pesmi z enostavnimi akordičnimi figuracijami v obravnavanih tonalitetah;

  • Z igranjem in petjem ljudskih pesmi ohranjati ljudsko izročilo.

    Osvestiti se, da je to bodoče strokovno delo.

     

    Ustvarjalnost

     

     

      

  • improvizacija

  • izvajati proste izmišljarije, ki so lahko vezane na vsebino ali pa ne (vsi letniki);

  •    

  • oblikovanje lastnih skladb

  • ustvariti in zapisati ob pomoči učitelja več lastnih skladb (1., 2. letnik);

  • Biti ustvarjalen in zaupati v lastne zmožnosti.

     

    Tehnične prvine

  • utrjevanje pravilnega sedenja in drže kitare, drža desne in leve roke;

  •    

  • udarna tehnika prstov desne roke

  • obvladati tehniko prstov desne in leve roke;

  •    

  • utrjevanje lestvic

  • lestvice in lestvične vaje durove c-,g-,d-,a dur in molove lestvice a-mol v i. in ii. legi

  • utrditi znanja in spretnosti obvladovanja igranja lestvic;

  • lestvice igrati v razširjenem obsegu (sestavu na) vse strune;

  • Biti natančen in vztrajen.

     

  • akordične kadence tonalitet c-,g-,d-,a dur in a-mol

  • kromatične vaje v i. legi

  • spoznavanje višjih leg

  • razvijanje dinamične in barvne izenačenosti tonov pri menjalnem udarjanju

  • hitrost igranja

  • igrati v različnih načinih izvajanja za desno roko – akordične figuracije;

  • izvesti kromatične vaje v i. legi po vseh strunah in kromatične vaje po posameznih strunah z menjavo leg;

  • spoznavanje višjih leg;

  • razvijanje dinamične in barvne izenačenosti tonov pri menjalnem udrjanju, palčni igri v akordičnih figuracijah in v spremljavi;

  • razvijati sposobnost hitrosti igranja;

  •    

    Muzikalne prvine

     

     

     

  • spoznavanje in intepretacija

  • razširjena dinamična in barvna diferenciacija pri interpretaciji

  • spoznavati in interpretirati nove glasbene oblike;

  •    

  • tempo

  • agogika

  • seznaniti z novimi označbami za tempo, tempo uskladiti z naravo glasbe ali pesmi;

  • Doživljati glasbena dela, ki jih izvajajo.

     

  • diferenciacija melodije in spremljave v večglasju

  • izstopanje tematičnega gradiva v polifonskih skladbah;

  • Vzbujati, ohranjati in poglabljati veselje do instrumentalne igre.

     

    Pesemsko gradivo

     

     

     

  • slovenske ljudske in otroške pesmi

  • improvizirana spremljava pesmi

  • igrati lažje slovenske ljudske in otroške pesmi iz zbirk za predšolsko vzgojo in za osnovno šolo – enoglasje;

  • igrati slovenske ljudske in otroške pesmi po posluhu, enoglasno , dvoglasno – ustrezno izvajalskim možnostim predmeta;

  • improvizirana spremljava ljudskih in otroških pesmi z enostavnimi upoštevaje različne tipe večglasja;

  • spremljava pete melodije v vzporednih tercah, sekstah in decimah;

  • spremljava z ležečimi toni in ostinati;

  • Z igranjem in petjem ljudskih pesmi ohranjati ljudsko izročilo.

    Osvestiti se, da je to bodoče strokovno delo.

     

    Ustvarjalnost

     

     

     

  • improvizacija

  • izvajati proste izmišljarije, ki so lahko vezane na vsebino ali pa ne (vsi letniki);

  • Biti ustvarjalen in zaupati v lastne zmožnosti.

     

  • oblikovanje lastnih skladb

  • ustvariti in zapisati ob pomoči učitelja več lastnih skladb;

  • Biti toleranten in spodbuden do izmišljarij drugih dijakov.

    Navdušiti se in v delo vlagati energijo.

     

    Tehnične prvine

  • dopolnitev tehničnega znanja iz prejšnjega letnika;

  •    

  • tehnika prstov desne roke

  • obvladati tehniko prstov desne roke in hitrost igranja;

  •    

  • lestvice

  • durove C-,G-,D-,A dur in molove lestvice A-mol ter E- in F-dur, E- in D-mol v I. in II. legi

  • utrjevanje igranja akordov

  • utrjevati lestvice;

  • izvajati, igrati utrjevati lestvice in lestvične vaje igrati v razširjenem sestavu na vse strune;

  • Biti natančen in vztrajen.

     

  • akordične kadence tonalitet C-,G-,D-,A dur in molove lestvice A-mol ter E- in F-dur, E- in D-mol v I. in II. legi, mestoma v III. legi.

  • kromatične vaje v I. legi

  • spoznavanje višjih leg in,menjava leg

  • vezave tonov in okraski

  • barre

  • naravni flageoletti

  • preglasitev 6. strune v D

  • gibanje leve roke

  • orientacija prstov leve roke

  • zapestje leve roke

  • diferenciacija

  • igrati v različnih načinih izvajanja– akordične figuracije;

  • izvajati kromatične vaje v i. legi po vseh strunah in kromatične vaje posameznih strunah z menjavo leg;

  • obvladati uporabo prazne strune;

  • utrjevati vertikalno in horizontalno gibanje leve in desne roke;

  • razvijati orientacijo prstov leve roke;

  • razvijati spretnosti v zapestju leve roke;

  • poglabljanje dinamične in barvne diferenciacije;

  •    

    Muzikalne prvine

     

     

     

  • spoznavanje in intepretacija

  • dinamična in barvna diferenciacija

  • spoznavanje in interpretiranje novih glasbenih oblik;

  • razširjanje dinamične in barvne diferenciacije pri interpretaciji, predvsem pri skladbah iz obdobja renesanse in baroka;

  •    

  • diferenciacija melodije in spremljave v večglasju

  • razvijanje sposobnosti interpretacije in spremljave v večglasju z izstopanjem tematičnega materiala v polifonskih skladbah;

  • Vzbujati, ohranjati in poglabljati veselje do instrumentalne igre.

     

  • transpozicija

  • transpozicija izbranih notnih primerov z uporabo kapodastra;

  • Doživljati glasbena dela, ki jih izvajajo.

     

    Pesemsko gradivo

     

     

      

  • slovenske ljudske in otroške pesmi

  • igranje dvoglasnih skladb za otroške zbore;

  • spremljava ljudskih in otroških pesmi - notalno zapisana ali zapisana z akordičnimi simboli ali improvizirana;

  • igrati slovenske ljudske in otroške pesmi po posluhu in notnem zapisu; oblikovati in zapisati spremljavo v doslednem in nedoslednem protipostopu ter v proti postopu z ritmično in ritmično-melodičano variacijo,izvedba pesmi je združena s petjem (3. letnik);

  • Z igranjem in petjem ljudskih pesmi ohranjati ljudsko izročilo.

    Osvestiti se, da je to bodoče strokovno delo.

     

  • ustvarjalnost

  • improvizacija

  • izvajati proste izmišljarije, ki so lahko vezane na vsebino ali pa ne (vsi letniki);

  • Biti ustvarjalen in zaupati v lastne zmožnosti.

     

  • oblikovanje lastnih skladb

  • ustvariti in zapisati ob pomoči učitelja več lastnih skladb;

  • Biti toleranten in spodbuden do izmišljarij drugih dijakov.

     

  • glasbena pravljica

  • oblikovati več lastnih skladb za glasbeno pravljico; skladbe muzikalno, pianistično in oblikovno izčistiti pod vodstvom učitelja, jih zapisati in uporabiti v glasbeni pravljici na literarno predlogo; glasbeno pravljico v celoti izvesti pri učni uri (3. letnik);

  • Navdušiti se in v delo vlagati energijo.

     

    Tehnične prvine

  • dopolnitev tehničnega znanja iz prejšnjega letnika;

  •    

  • tehnika desne roke

  • obvladati tehniko prstov desne roke in hitrost igranja;

  •    

  • lestvice in kadence

  • durove C-,G-,D-,A dur in molove lestvice a-mol ter E- in F-dur, e- in d-mol v I. in II. Legi

  • utrjevanje igranja akordov

  • utrjevati lestvice in kadence;

  • izvajati, igrati utrjevati lestvice in lestvične vaje igrati v razširjenem sestavu na vse strune;

  • Biti natančen in vztrajen.

     

  • diatonične lestvice glavnih tonalitet

  • utrjevati diatonočne lestvice glavnih tonalitet v obsegu dveh oktav z menjavo leg v I. oziroma II. legi;

  •    

  • akordične kadence tonalitet C-,G-,D-,A dur in molove lestvice a-mol ter E- in F-dur, e- in d-mol v I. in II. legi, mestoma v III. legi.

  • kromatične vaje v razlčičnih legah

  • spoznavanje višjih leg in,menjava leg

  • vezave tonov in okraski

  • terce po prvih treh strunah

  • naravni flageoletti

  • preglasitev 6. strune v D

  • gibanje leve roke

  • orientacija prstov leve roke

  • zapestje leve roke

  • diferenciacija

  • utrjevati akordične kadence tonalitet v I. in II. legi in v višjih legah z menjavo leg v izbranih akordičnih figuracijah;

  • izvajati kromatične vaje v vseh legah po vseh strunah in kromatične vaje posameznih strunah z menjavo leg;

  • razvija spretnosti igranja ob vajah igranja;

  • obvladati uporabo prazne strune;

  • utrjevati vertikalno in horizontalno gibanje leve in desne roke;

  • razvijati orientacijo prstov leve roke;

  • razvijati spretnosti v zapestju leve roke;

  • poglabljanje dinamične in barvne diferenciacije;

  •    

  • osnove portamentiranja in vibriranja;

  • dinamična in barvna diferenciacija;

  • poglabljanje dinamične in barvne diferenciacije;

  •    

    Muzikalne prvine

     

     

     

  • uvajanje poznanih glasbenih oblik

  • spoznavanje in intepretacija

  • tempo

  • spoznavanje in interpretiranje novih glasbenih oblik;

  • razširjanje dinamične in barvne diferenciacije pri interpretaciji, predvsem pri skladbah iz obdobja renesanse in baroka;

  • razvijanje samostojnega dela pri iskanju ustreznega tempa, dinamike, agogike in tonske barve pri interpretaciji;

  •    

  • izstopanje melodične linije v skladbah melodije in spremljave v večglasju

  • izstopanje tematičnega gradiva

  • razvijanje sposobnosti interpretacije in spremljave v večglasju z izstopanjem tematičnega materiala v polifonskih skladbah;

  • Vzbujati, ohranjati in poglabljati veselje do instrumentalne igre.

     

  • transpozicija

  • transpozicija izbranih notnih primerov z uporabo, tekstovna transpozicija in transpozicija z uporabo kapodastra;

  • Doživljati glasbena dela, ki jih izvajajo

     

    Pesemsko gradivo

     

     

     

  • slovenske ljudske in otroške pesmi

  • spremljava pesmi

  • igranje dvoglasnih in lažjih triglasnih skladb za pevske zbore in skladb za otroške zbore;

  • spremljava ljudskih in otroških pesmi - notalno zapisana ali zapisana z akordičnimi simboli ali improvizirana;

  • igrati slovenske ljudske in otroške pesmi po posluhu in notnem zapisu; oblikovati in zapisati spremljavo v doslednem in nedoslednem protipostopu ter v proti postopu z ritmično in ritmično-melodičano variacijo,izvedba pesmi je združena s petjem;

  • Z igranjem in petjem ljudskih pesmi ohranjati ljudsko izročilo.

    Osvestiti se, da je to bodoče strokovno delo.

     

  • ustvarjalnost

  • improvizacija

  • izvajati proste izmišljarije, ki so lahko vezane na vsebino ali pa ne (vsi letniki);

  •    

  • oblikovanje lastnih skladb

  • ustvariti in zapisati ob pomoči učitelja več lastnih skladb;

  • Biti ustvarjalen in zaupati v lastne zmožnosti.

     

  • glasbena pravljica

  • oblikovati več lastnih skladb za glasbeno pravljico; skladbe muzikalno, pianistično in oblikovno izčistiti pod vodstvom učitelja, jih zapisati in uporabiti v glasbeni pravljici na literarno predlogo; glasbeno pravljico v celoti izvesti pri učni uri;

  • oblikovati glasbeno pravljico po literarni predlogi, ki jo dijak sam izbere, za glasbeni del pa dijak uporabi skladbe različnih avtorjev ali svoje lastne skladbe, instrumentalne pesmi in v celiti izvede pri učni uri;

  • Biti toleranten in spodbuden do izmišljarij drugih dijakov.

    Navdušiti se in v delo vlagati energijo.

     

    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • igranje kitare.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Splošno

    Znanje tega predmeta nadgrajuje znanja predmetov: zgodovina, likovna kultura z metodiko, slovenščina (književnost), pedagogika, psihologija, fizika, kemija, biologija, higiena z gospodinjstvom, športna vzgoja.

    Konkretno

    Ples z metodiko, slovenščina (literatura), likovna kultura z metodiko se z glasbo tesno prepletajo ob oblikovanju in izvajanju vsakoletnih prireditev za otroke, ki jih pripravijo in izvedejo dijaki pod vodstvom mentorjev.

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • zvok, zvočno gradivo;

  • enharmonični toni;

  • ritem;

  • osnove taktiranja;

  • osnove dirigiranja;

  • tonske vrste skozi zgodovino (od koralnih lestvic do lestvic 20. stoletja);

  • tonalnost, atonalnost;

  • durova in molova lestvica;

  • pentatonika;

  • kromatična lestvica;

  • interval;

  • akord;

  • vrste dihanja in pomen dihanja za pravilno petje;

  • Fizika

    Biologija

    Športna vzgoja (ritmika)

    Zgodovina

  • akustika;

  • somatologija;

  • enakomerni gibi;

  • kontroliranje gibanja;

  • razvoj glasbe;

  • dihanje;

  • slog v glasbi;

  • glasba v srednjem veku:

  • renesansa,

  • barok,

  • klasicizem,

  • romantika,

  • glasba 20. stoletja;

  • Športna vzgoja

    Higiena z gospodinjstvom

    Zgodovina

    Likovna kultura z metodiko

    Slovenščina (književnost)

  • vsa tri področja so tesno povezana;

  • 30 ljudskih in umetnih pesmi;

  • analiza pesmi: ritem, melodija, tonaliteta, besedilo, oblika;

  • interpretacija pesmi;

  • dirigiranje pesmi;

  • Slovenščina (književnost)

    Informatika

  • ljudsko izročilo;

  • analiza leposlovnih oblik, računalniška obdelava zvočnih podatkov;

  • podajanje leposlovnih oblik;

  • splošni smotri predšolske glasbene vzgoje, štiri glasbene dejavnosti, metode glasbene vzgoje in sistem načrtovanja;

  • poustvarjalno petje;

  • motivacijske vsebine;

  • otroška pesem;

  • ustvarjalno petje;

  • poslušanje glasbe;

  • glasbene didaktične igre;

  • ugotavljanje značilnosti zvoka;

  • določanje smeri zvoka;

  • razlikovanje tempa;

  • razvoj ritmičnega in melodičnega posluha;

  • razdelitev malih ritmičnih instrumentov na sedem skupin;

  • lastni instrumenti;

  • množični instrumenti;

  • glasbena pravljica;

  • Slovenščina (književnost)

    Pedagogika

    Slovenščina (otroška književnost)

    Likovna kultura z metodiko

    Psihologija (otroška)

    Pedagogika

    Športna vzgoja

    Ples z metodiko

    Fizika

  • poglavja iz obče pedagogike;

  • podajanje in interpretiranje;

  • primerjava umetnostnih del namenjenih otrokom;

  • ustvarjalnost;

  • igra in didaktične igre, gibanje, koordinacija, značaj;

  • akustika;

  • akustika, gibanje;

  • glasbene vsebine za otroke do treh let;

  • reproduktivne proste ritmične vsebine;

  • ustvarjalne ritmične vsebine;

  • spremljava govorjenega besedila;

  • Kemija

    Biologija (ekologija)

    Slovenščina (književnost)

    Likovna kultura z metodiko

    Ples z metodiko (ritmično-gibalna vzgoja)

    Pedagogika

    Psihologija

  • različni materiali, ohranjanje narave;

  • literarni teksti, tehnike risanja, gibanje;

  • zakonitosti razvoja predšolskega otroka, predšolska psihologija;

  • blokflavta;

  • Higiena z gospodinjstvom

  • higiena;