Sprejeto na 62. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje, 17. 12. 2002
Poglavja lahko delno prilagajamo glede na specifične potrebe posameznih okolij.
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
Elektrotehnika
|
|
|
|
Električne veličine
-
pozna pomen električne napetosti,
-
pozna električni tok,
-
obvlada električno upornost in prevodnost,
-
razume Ohmov zakon,
-
loči in razume moč in energijo električnega toka,
-
obvlada električne tokokroge,
-
zna meriti električne veličine,
-
pozna električne inštrumente;
|
Dijak:
-
definira osnovne električne veličine,
-
izračuna osnovne električne veličine,
-
zapiše in pojasni Ohmov zakon,
-
sestavi osnovne električne tokokroge,
-
izmeri osnovne električne veličine,
-
spozna različne električne inštrumente;
|
Dijak:
-
zaveda se pomena elektrotehnike v sodobni družbi in povezav z ostalimi področji tehnike,
-
razvija natančnost in doslednost pri povezovanju osnovnih pojmov,
-
spozna nevarnosti električnega toka,
-
razvije komunikacijske sposobnosti in se privaja timskemu delu;
|
-
prikaz sestavljanja el. tokokrogov,
-
merjenje osnovnih elektr. veličin: napetost, tok, upornost,
-
izračun cene elektr. energije;
|
Uporaba električne energije
-
pozna učinke električnega toka,
-
pozna magnetne učinke,
-
pozna izmenično napetost,
-
pozna električne stroje in naprave,
|
-
opiše učinke električnega toka,
-
opiše delovanje električnega toka na človeka in našteje najpogostejše nevarnosti pri uporabi le-tega,
-
razloži delovanje različnih zaščitnih sistemov pred električnim udarom, izračuna osnovne parametre pri elektrolizi (Faradayev zakon) in pretvarjanju el. energije v toplotno (Joulov zakon),
-
opiše magnetne učinke in definira magnetne veličine,
-
opiše nastanek in lastnosti izmenične napetosti na generatorju,
-
razloži delovanje posameznih porabnikov v izmeničnem krogu,
-
opiše delovanje grelcev, elektromotorjev, generatorjev, transformatorjev;
|
-
razvija pravilen odnos do uporabeelektrične energije in
varčevanja z njo,
-
spozna nevarnosti in se zna zavarovati pred udarom električnega toka,
-
zaveda se odgovornosti (pravic in dolžnosti) pri preprečevanju poškodb pri delu z napravami pod napetostjo,
-
kritično vrednoti uporabo elektr. strojev v strojništvu,
-
poklicno se motivira za interdisciplinarno delo v stroki;
|
-
merjenje porabe elektr.energije,
-
demonstracija učinkov magnetnega polja,
-
demonstracija učinkov električnega polja,
-
vaja – določanje parametrov elektr. porabnikov v enofaznem izmeničnem tokokrogu,
-
prikazi, predstavitve, demonstracije zaščitnih naprav,
-
vaja – določitev parametrov električnih strojev in naprav;
|
Ttermodinamika
|
|
|
|
Osnovni pojmi v termodinamiki
-
poznaTD in pomen energije,
-
obvlada fizikalne količine in enote,
-
razlikuje med zaprtim in odprtim sistemom,
-
pozna različne oblike energije,
-
pozna veličine stanja sistema,
-
pozna stanje in ravnotežje sistema,
-
razume preobrazbe in krožne procese,
-
obvlada ničti zakon TD;
|
-
natančno definira nove pojme, ki so potrebni za razumevanje nove snovi,
-
uporablja in pretvarja enote SI, ki se pojavljajo na področju termodinamike,
-
poveže osnovne pojme med seboj, na primer: sistem+energija+stanje+veličina stanja +proces,
-
razlikuje preobrazbe in krožne procese,
-
spozna pomembnost ničtega zakona in ga zna uporabiti pri pravilnem merjenju temperature;
|
-
razvija sposobnost logičnega (abstraktnega) razmišljanja in sklepanja,
-
spozna pomen SI- merskega sistema v energetiki in širši družbi,
-
zna poiskati pravilne strokovne razlage in rešitve problemov;
|
-
občasno vsebine izvajamo v računalniški učilnici z mrežno povezavo, s poudarkom na računalniških simulacijah danih vsebin in interaktivnosti dijakov,
-
vaja - pretvarjanje enot, ki se uporabljajo v energetiki,
-
vaja - preračuni veličin stanja,
-
prikaz uporabe ničtega zakona pri pravilnem merjenju temperature;
|
Lastnosti homogenih snovi
-
pozna homogeno snov,
-
pozna agregatna stanja homogene snovi,
-
obvlada agregatne spremembe homogene snovi,
-
razume diagrame (T - v, p - v, p - T),
-
zna uporabljati tabele (nasičena para, kapljevina in pregreta para),
-
pozna plinsko enačbo;
|
-
definira pojem homogene snovi,
-
natančno opiše agregatna stanja ter agregatne spremembe homogene snovi,
-
spremlja agregatne spremembe v ustreznih diagramih,
-
odčita veličine stanja iz ustreznih tabel (tlak, temperatura, spec.volumen, entalpija),
-
izračuna veličine stanja mokre pare,
-
razlikuje pojma idealnega in realnega plina v področju pregrete pare;
|
-
zaveda se pomena agregat. sprememb v naravi in tehniki in povezave z notranjo energijo(temperaturo) snovi;
|
-
vaje – uporaba tabel in diagramov za agregatne spremembe-uparjanje,
-
vaja – izračuni toplote, toplotnih tokov,
-
vaja – uporaba plinske enačbe za idealne pline;
|
Prvi zakon termodinamike
-
obvlada specifične toplote snovi (plinov),
-
obvlada izračun toplote,
-
obvlada absolutno (volumsko) delo,
-
pozna pojme notranja energija, entalpija in tehnično delo,
-
zna zapis prvega zakona za TD sisteme;
|
-
natančno definira pojem specifične toplote in zna izračunati toploto,
-
natančno definira pojma toplota in absolutno delo,
-
pojasni definicije tehničnega dela in ga razlikuje od absolutnega dela,
-
zapiše prvi zakon TD kot obliko energijskega zakona za zaprti in odprti TD sistem,
-
izračuna spremembo notranje energije in entalpije,
-
uporabi energijsko enačbo pri reševanju različnih problemov;
|
-
krepi svojo strokovnost z energetskim pristopom pri reševanju problemov,
-
razvija natančnost pri izračunih in se zaveda verižnega vpliva pogreškov,
-
razvija čut za ekonomičnost, natančnost in ustvarjalnost v stroki,
-
pridobiva sposobnost komuniciranja v skupini oziroma v razredu,
-
razvija inovativnost;
|
-
vaje - določanje srednje specifične toplote,
-
vaja – izračun toplote,toplotnega toka,
-
vaje – izračun absolutnega (volumskega) dela v zaprtem TS,
-
vaje – izračun spremembe notranje energije v zaprtem adiabatnem TS,
-
vaje – izračun spremembe notranje energije v zaprtem TS,
-
vaje – izračun spremembe entalpijein tehničnega dela;
|
Drugi zakon termodinamike
-
pozna toplotne stroje,
-
pozna hladilne stroje in toplotne črpalke,
-
razume pojem entropije,
-
razume pojem perpetuum mobila II.vrste;
|
-
opiše princip delovanja toplotnega in hladilnega stroja oziroma toplotne črpalke,
-
na preprostih primerih pojasni osnovne teze drugega zakona TD,
-
izračuna osnovne parametre (energija, izkoristek, hladilno in grelno število) toplotnega, hladilnega stroja in top.črp.,
-
zna analizirati TD proces-perpetuum mobile (II.vrste);
|
-
zaveda se omejenih naravnih možnosti in izkoristkov pri delovanju toplotnih strojev,
-
zaveda se potrebe po uporabi dodatne strokovne literature,
-
zaveda se varčne rabe elektr. energije in ekonomičnosti toplotne črpalke;
|
-
vaja – energetska analiza perpetuum mobila-II.vrste,
-
prikazi, predstavitve, demonstracije, računalniške simulacije delovanja in uporabe toplotnih in hladilnih strojev,
-
vaja – izračun ekonomičnosti toplotne črpalke,
-
vaja – energetska bilanca toplotnega stroja,
-
vaja – izračun spremembe entropije,
-
vaja – uporaba T – s, h – s, diagramov;
|
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI
|
FORMATIVNI CILJI
|
SOCIALIZACIJSKI CILJI
|
POSEBNOSTI V IZVEDBI
|
Plinski delovni procesi
-
obvlada Carnotov proces,
-
obvlada Ottov proces,
-
obvlada Dieslov proces,
-
obvlada Joulov proces;
|
-
opiše in vrednoti Carnotov proces,
-
opiše Ottov in Dieslov proces ter utemelji možnosti za izboljšanje termičnega izkoristka,
-
izračuna osnovne parametre krožnih procesov,
-
opiše odprti in zaprti Joulov proces ter utemelji možnosti za izboljšanje termičnega izkoristka,
-
izračuna osnovne parametre krožnih procesov;
|
-
razvija ekološko zavest pri praktični uporabi teh procesov,
-
spoznava škodljive vplive prometa na okolje in zdravje ljudi,
-
zaveda se trenutnega družbenega pomena tega procesa v oskrbi družbe z vršno elektr. energijo;
|
-
vaja – Carnotov desni krožni proces,
-
vaja - izračun osnovnih parametrov za Ottov krožni proces,
-
vaja - izračun osnovnih parametrov za Dieslov krožni proces,
-
prikazi, predstavitve, demonstracije, računalniške simulacije delovanja in uporabe toplotnih strojev,
-
vaja - izračun osnovnih parametrov za Joulov krožni proces;
|
Parni delovni procesi
-
obvlada Rankinov proces,
-
pozna uporabo kogeneracije,
-
pozna binarni parni proces,
-
pozna kombinirani plinsko - parni proces;
|
-
opiše Rankinov proces ter utemelji možnosti za izboljšanje termičnega izkoristka,
-
izračuna osnovne parametre procesa,
-
opiše proces kogeneracije ter oceni energetsko in ekonomsko učinkovitost,
-
opiše binarni parni proces ter oceni energetsko učinkovitost,
-
opiše kombinirani proces ter oceni energetsko učinkovitost;
|
-
zaveda se družbenega pomena tega procesa v oskrbi z električno energijo
-
zaveda se družbenega pomena kogeneracijskih postrojenj in neodvisne oskrbe porabnikov z električno in toplotno energijo
-
zaveda se odpiranja energetskih trgov v EGS
|
-
vaja - izračun osnovnih parametrov za Rankinov krožni proces, z uporabo tabel in diagramov za vodno paro,
-
vaja - ocena energetske in ekonomske učinkovitosti kogeneracijskega postrojenja,
-
ogled energetskega objekta;
|
Hladilni procesi
-
obvlada Carnotov hladilni stroj in toplotno črpalko,
-
obvlada parni kompresorski hladilni proces,
-
obvlada toplotne črpalke;
|
-
opiše delovanje hladilnega krožnega procesa in možnosti za izboljšanje hladilnega oziroma grelnega števila,
-
izračuna osnovne parametre procesa,
-
opiše delovanje in uporabo toplotne črpalke;
|
-
zaveda se nujnosti uporabe ekoloških hladiv in nevarnosti ozonske luknje,
-
spodbuja k varčevanju z elektr.energijo na področju hlajenja in ocenjuje kvaliteto hladilnih strojev;
|
-
vaja - izračun osnovnih parametrov hladilnega procesa,
-
vaja - izračun, predstavitev osnovnih parametrov toplotne črpalke,
-
prikazi, predstavitve, demonstracije, računalniške simulacije delovanja in uporabe hladilnih strojev,
-
prikazi, predstavitve, demonstracije, računalniške simulacije delovanja in uporabe posebnih hladilnih sistemov,
-
ogled hladilnih naprav;
|
Vlažen zrak in klimatizacija
-
pozna plinske zmesi,
-
pozna suhi in atmosferski (vlažen) zrak,
-
pozna vlažnost zraka,
-
pozna rosišče in adiabatno nasičenje,
-
obvlada Mollierov h, x diagram,
-
pozna osnovne procese z vlažnim zrakom (gretje in hlajenje, vlaženje in sušenje, mešanje);
|
-
pojasni osnovne zakonitosti plinske zmesi,
-
odčita oziroma izračuna veličine stanja vlažnega zraka,
-
spremlja in vrednoti procese vlažnega zraka v diagramu oziroma na računalniku,
-
izračuna osnovne parametre v procesih z vlažnim zrakom;
|
-
zaveda se pomena parametrov ugodja za zdravo življenje in dobro delo ljudi,
-
zaveda se pomena prezračevanja in klimatizacije v bivalnih in delovnih prostorih;
|
-
vaja - odčitavanje oziroma izračunavanje veličin stanja vlažnega zraka v h-x diagramu - npr. gretje in hlajenje, vlaženje in sušenje, mešanje zračnih tokov,
-
vaja – izračun veličin stanja vlažnega zraka v h-x diagramu v računalniški učilnici, ob podpori ustrezne programske opreme,
-
ogled klima naprave v okolici;
|
Viri energije in zgorevanje goriv
-
pozna naravne in umetne vire toplote,
-
pozna goriva in princip zgorevanja,
-
razlikuje med teoretičnim in dejanskim zgorevanjem (Orsat),
-
pozna razmernik zraka in vpliv na izkoristek kurišča in emisije,
-
pozna zgorevalno toploto oziroma kurilnost,
-
pozna energijski zakon za odprte in zaprte sisteme zgorevanja,
-
pozna pomen temperature zgorevanja;
|
-
spozna in ovrednoti uporabnost virov toplote,
-
opiše sestavo - kemične lastnosti nekaj znanih goriv ter našteje potrebne pogoje za zgorevanje,
-
pojasni razliko med teoretičnim (popolnim) in dejanskim (nepopolnim) zgorevanjem,
-
pojasni pojma zgornje in spodnje kurilnosti,
-
zapiše energijski zakon za zgorevanje,
-
razloži vpliv temperature zgorevanja na kakovost zgorevanja,
-
izračuna letno porabo in ceno energije;
|
-
zaveda se ekološkega vpliva emisij (topla greda) zgorevalnih procesov na okolico,
-
sprejema temeljno varstvo okolja in zdravja ljudi,
-
kritično vrednoti vpliv kurišč na problem tople grede,
-
zaveda se pomena pravilne nastavitve kurilnih naprav;
|
-
vaja – uporaba tabel, določanje sestave goriv, razmernika zraka, izkoristka zgorevanja in zgornje in spodnje kurilnosti,
-
vaja – izračun in analiza sestave dimnih plinov,
-
vaja – vpliv obremenitve in razmernika zraka na izkoristek kurišča;
|
Prenos toplote
-
obvlada prevod toplote (kondukcija),
-
obvlada prestop toplote (konvekcija),
-
obvlada prehod toplote,
-
obvlada prenos toplote s sevanjem,
-
obvlada prenosnike toplote;
|
-
pojasni zakon prevoda toplote in ovrednoti različne snovi glede na lastnosti prevajanja toplote,
-
pojasni zakon prestopa toplote in razloži vpliv različnih parametrov na koeficient prestopa a ,
-
zapiše enačbe za izračun toplotnega toka pri prehodu toplote skozi steno (ravno, ukrivljeno, večplastno),
-
nariše različne primere prehoda toplote v T, d diagramu,
-
pojasni sevalni (Stefan - Boltzmannov) zakon in razložiti J (GW/m3), l diagram,
-
izračuna sevalni tok med dvema površinama,
-
opiše delovanje istosmernega in protismernega prenosnika toplote,
-
analizira prenosnike toplote v T, A diagramu,
-
zapiše enačbi za izračun prenešenega toplotnega toka v prenosniku,
-
izračuna osnovne parametre obeh vrst prenosnikov toplote;
|
-
zaveda se problematike slabe toplotne izolacije stavb, toplotnih mostov in s tem velikih toplotnih izgub,
-
krepi ekološko zavest in skuša zmanjšati porabo toplotne energije, s tem pa tudi onesnaževanja okolja,
-
zaveda se pomena toplotnega sevanja za življenje na Zemlji,
-
razvija varčnost pri optimalni izbiri energetskih naprav, prenosnikov toplote..;
|
-
vaja – izračun prevoda toplote,
-
vaja – izračun prestopa toplote (določanje prestopnostnega koeficienta - a ),
-
vaja – izračun prehoda toplote (določanje in analiza prehod. koeficienta - k),
-
vaja – izračun prehoda toplote (določanje in analiza prehod. koeficienta - k) v računalniški učilnici, ob uporabi ustrezne programske opreme,
-
vaja – izračun prenosa toplote s sevanjem,
-
vaja – določanje toplot. prehodnosti in toplot. toka, optimiranje izvedbe prenosnika;
|
Alternativni viri energije:
-
pozna jedrsko energijo,
-
pozna obnovljive vire energije,
-
zna določiti ceno energije;
|
-
opiše lastnosti in področja uporabe jedrskih goriv
-
ovrednoti možnosti uporabe različnih vrst obnovljivih virov energije
-
spozna osnovne parametre solarnega sistema za pripravo tople vode
|
-
zaveda se problema “tople grede” in nujnosti zmanjšanja emisij dimnih in izpušnih plinov;
-
zaveda se prednosti, potencialnih nevarnosti in problemov pri uporabi jedrske energije,
-
zavzema se za razvoj in uporabo obnovljivih virov energije;
|
-
vaja – primerjalni izračuni cen različnih virov toplote in ostalih energij,
-
vaja – določanje optimalnih parametrov in izkoristkov pri uporabi obnovljivih virov energije,
-
vaja – primerjalni izračuni cen obnovljivih virov energije;
|
Varstvo okolja
-
pozna škodljive vplive in izvore pri onesnaženju tal v okolju za zdravje ljudi,
-
pozna škodljive vplive in izvore pri onesnaženju vode v okolju za zdravje ljudi,
-
pozna škodljive vplive in izvore pri onesnaženju zraka v okolju za zdravje ljudi,
-
pozna globalne ekološke probleme in osnovne ukrepe pri njihovem reševanju,
-
pozna vpliv energetike na okolje,
-
pozna ekološke vplive prometa v družbi,
-
pozna ekološke vplive transporta goriv na okolico.
|
-
oceni negativni vpliv različnih energetskih strojev, naprav in sistemov na lokalni in globalni ravni ter poda možne ukrepe za njihovo zmanjšanje oziroma odpravo,
-
spozna izvore CO2, vpliv na " toplo gredo" in ukrepe za njegovo zmanjšanje,
-
izbira optimalne, ekološko primernejše stroje, tehnologije in sisteme glede na stanje v razvitem svetu,
-
seznani se z MDK (maksimalno dovoljeno koncentracijo) nekaterih strupenih in zdravju škodljivih snovi v okolju,
-
spozna nevarnosti pri transportu tekočih in plinastih goriv.
|
-
zaveda se ekološke problematike in dolgoročnih posledic na zdravje ljudi in okolja,
-
zaveda se omejenih naravnih virov in pomena recikliranja materialov,
-
zaveda se celotnega ekološkega vpliva izdelka (od pridobivanja surovin, uporabe različnih tehnologij do uporabe in odstranitve končnega izdelka),
-
zaveda se, da s svojim zgledom lahko najbolj vpliva na sošolce in okolico,
-
skuša tudi sam zmanjšati onesnaževanje okolice.
|
-
spozna inštitucije in vire podatkov na ekološkem področju,
-
vaja – analiza vzrokov in posledic onesnaženja tal v okolju (ekološke meritve, viri podatkov), prepoznavanje onesnaževalcev v okolici, možni ukrepi,
-
vaja – analiza vzrokov in posledic onesnaženja vode (ekološke meritve, viri podatkov), prepoznavanje onesnaževalcev v okolici, možni ukrepi,
-
vaja – analiza vzrokov in posledic onesnaženja zraka (ekološke meritve, viri podatkov), prepoznavanje onesnaževalcev v okolici, možni ukrepi.
|