Izobraževalni program: STROJNI TEHNIK
Sprejeto na 62. seji Strokovnega sveta RS za poklicno in strokovno izobraževanje, 17. 12. 2002
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela:
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
Skupaj |
Teorija |
Vaje |
|
1. |
70 |
53 |
17 |
2. |
68 |
51 |
17 |
Skupaj |
138 |
104 |
34 |
* delitev dijakov v skupine
3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA
S pomočjo poznavanja osnovnih zakonov mehanike se dijaki naučijo obravnavati primere s področja tehnike. Ob tem razvijajo sposobnosti, ki spodbujajo njihov osebni razvoj, samoiniciativnost, tehnično mišljenje, ustvarjalnost, vedoželjnost, kritičnost, preudarnost in natančnost. Navajajo se na logično sklepanje in sistematičnost pri delu. Znajo izraziti zakone mehanike, ki so osnova za razumevanje pri dimenzioniranju in oblikovanju konstrukcij. Poudarek pri obravnavi učnih snovi je na osnovah in analitičnih izračunih. Grafični postopki se obravnavajo samo zaradi razumevanja snovi.
Zaradi boljšega razumevanja osnovnih zakonov mehanike, nazornejšega ter sodobnejšega pouka je teorija dopolnjena z vajami, kjer dijaki spoznajo zvezo med naravnimi pojavi in odnosi pri obratovanja strojev in naprav ter spoznajo pomen mehanike za človekovo dejavnost. Z vajami se usposabljajo za doseganje tehnično izpopolnjenih rešitev. Pri vajah se smiselno vključuje programska oprema z namenom preverjanja rezultatov, spremljanja animacij, izdelave optimalnih primerov in analiz. Zavedo se pomena izdelave in uporabe specialnih programskih orodij, ki ponazarjajo oziroma simulirajo realne situacije v naravnem okolju.
Pri predmetu se vključuje samostojno delo, ki vpliva na razvoj kreativnega razmišljanja, samozavesti in samoiniciativnosti ter na razvoj psihomotoričnih sposobnosti in kooperativnih odnosov.
Dijaki:
1. letnik
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CIILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI-VAJE |
Mehanika zvezne snovi in razdelitev na statiko, trdnost in dinamiko, ponovitev definicije sile ter razstavljanja in sestavljanja sil |
Dijak zna:
|
Dijak se zave, da nas obkroža snov v različnih stanjih in da različna stanja teles obravnavajo različne veje mehanike |
Izvede se vaja meritve sile. |
Sile in momenti v ravnini Statični moment sile Dvojica sil Ravnotežje splošnega sistema sil |
|
Dijak razvija sposobnost povezovanja teorije s primeri v praksi. S skupinskim eksperimentalnim delom se razvijajajo: kooperativni odnosi, logično mišljenje, natančnost, vedoželjnost, vztrajnost, objektivnost, domiselnost, iznajdljivost in psihomotorične spretnosti. Navaja se na uporabo ustrezne literature. |
Izvedejo se vaje s področja: momenta sile ( vključuje eksperimentalno delo, analitičen postopek in obravnavo primera z didaktično programsko opremo ter analizo primerov). Vaja vključuje tudi merjenje momenta sile. Izvede se tudi vaja s področja škripca. |
Statične veličine prerezov Definicija prečnega prereza Težišča ploskovnih likov Aksialni vztrajnostni in odpornostni moment prereza |
|
Dijak razvija sposobnost povezovanja teorije s primeri v praksi, navaja se na povezovanje vsebin in se nauči iskati podatke v tabelah. |
Izvedejo se vaje določanja težišča ploskovnih likov (vključuje eksperimentalno delo, analitičen postopek in obravnavo primera z didaktično programsko opremo ter analizo primerov). |
Nosilni sistemi v ravnini: Definicija nosilnega sistema v ravnini Podpore Obtežbe (vrste zunanjih obremenitev) Zunanja statična določenost Reakcije pri statično določenih nosilnih sistemih |
|
Pridobiva občutek za ocenitev obremenitve nosilnih elementov glede na zunanje znane obremenitve, pridobiva občutek za natančnost ob primerjavi rezultatov, dobljenih s programsko opremo. |
Izvedejo vaje s področja reakcij pri nosilcih (delo vključuje eksperimentalno delo, analitičen postopek in obravnavo primera z didaktično programsko opremo ter analizo primera). |
Prečni prerez in notranje obremenitve v elementih nosilnih sistemov Nosilci Palični nosilci Vrvi |
Dijak zna:
|
Pridobiva občutek za ocenitev notranjih obremenitev nosilnih elementov glede na znane zunanje obremenitve, pridobiva občutek za natančnost ob primerjavi rezultatov, dobljenih s programsko opremo; |
Izvedejo vaje s področja notranjih sil v nosilcih in palicah paličnega nosilca (vključuje eksperimentalno delo in analitičen postopek ter analizo primera). Obravnavajo se osnovni primeri čistega paličnega nosilca. |
Osnovni pojmi trdnosti Deformabilno telo Napetosti in deformacije Vrste obremenitev Normalne in tangencialne napetosti Vzdolžne in prečne deformacije Diagram s -e Hookov zakon Dopustna napetost |
|
Dijak razvije sposobnost prepoznavanja in razumevanja osnovnih zakonitosti v trdnosti; |
Izvedejo se vaje iz meritev natezne trdnosti različnih materialov in analiz diagramov s -e za jeklo. |
Napetosti v konstrukcijskih elementih Natezna napetost in deformacije, dimenzioniranje konstrukcijskih elementov Tlačna napetost in deformacije, dimenzioniranje konstrukcijskih elementov Temperaturna napetost in deformacije zaradi spreminjanja temperature elementa Površinski tlak normalna napetost na stičnih površinah Strižna napetost veznih elementov, napetost pri prebijanju materiala Upogibna napetost Določanje robne upogibne napetosti za enostavne in sestavljene (vsaj enkrat somerne) prereze, dimenzioniranje somernih prečnih prerezov nosilcev Vzvojna napetost, deformacije, dimenzioniranje krožnih polnih in votlih prerezov |
Dijak zna:
|
Dijak se navaja na uporabo ustrezne literature (učbenik, Strojniški priročnik, druga strokovna literatura ) in razvija samozavest. Pridobi občutek za optimalno izbiranje materialov za posamezne obremenitve konstrukcijskih elementov. Spoznava pomen povezave znanj iz statike in trdnosti, razvija kreativnost in inovativnost s pomočjo uporabe računalniških programov pri reševanju kompleksnejših nalog, pridobi občutek za optimalno izbiranje materialov za posamezne obremenitve konstrukcijskih elementov. |
Laboratorijske vaje:
|
Sestavljanje normalnih napetosti Natezna in upogibna napetost Tlačna in upogibna napetost |
|
Dijak spoznava pomen korelacije znanj, razvija občutek doslednosti pri reševanju kompleksnejših nalog, pridobiva občutek osebne, poklicne in delovne odgovornosti. |
Računalniška demonstracija primera prostorsko obremenjenega konstrukcijskega elementa. |
Uklon Elastični uklon, kritična uklonska sila |
|
Demonstracijski poskus določanja kritične uklonske sile. |
2. letnik
VSEBINE IN INFORMATIVNI CILJI | FORMATIVNI CILJI | SOCIALIZACIJSKI CIILJI | POSEBNOSTI V IZVEDBI-VAJE |
Kinematika točke Osnovne fizikalne veličine Kroženje točke |
Dijak:
|
Dijak spoznava pomen korelacije znanj, razvija psihomotorične spretnosti in potrebo po kreativnem razmišljanju ter začuti potrebo po poglabljanju znanj. Poudarek je na analitičnih postopkih reševanja nalog. |
Vaja: gibanje telesa na strmini; |
Kinematika togega telesa Vrtenje teles okoli stalne osi Mehanski prenosniki gibanja |
|
Dijak spozna pomen korelacije znanj z ostalimi strokovnimi predmeti (SNK, ENE, TEH). Razvija sposobnost prostorskega opazovanja gibanja in logičnega razmišljanja. S poznavanjem stroke razvija samozavest, samoiniciativnost in s tem povečuje zanesljivost in skrb za delo (učenje, poglabljanje znanj) ter kvaliteto dela, oprto na strokovnost. Pridobiva občutek za natančno delo, potrebo po kreativnem razmišljanju in analizi rezultatov. |
Vaja: določitev prestavnega razmerja; |
Kinetika točke Newtonovi zakoni Vztrajnost D´Alembertovo načelo Delo in energija Kinetična energija Potencialna energija Zakon o ohranitvi mehanske energije Moč Izkoristek |
|
Reševanje nalog in analiza ter vrednotenje rezultatov spodbuja interes za razvojno in raziskovalno delo. Pri dijaku se razvijajo sposobnosti, ki spodbujajo odgovornost do tehniške stroke in za ohranjanje zdravega okolja. |
Vaja: drsenje telesa na strmini z upoštevanjem trenja; |
Kinetika togega telesa: Masni vztrajnostni moment, Kinetična energija pri vrtenju teles okoli stalne osi. |
Dijak zna:
|
Z reševanjem širše zastavljenih nalog dijak razvija sposobnosti za kooperativne odnose v skupini. |
Vaja: masni vztrajnostni moment valja (koluta); |
Osnovni pojmi hidromehanike, Fizikalne lastnosti kapljevin, Realne in idealne kapljevine. |
|
S poznavanjem stroke dijak razvija samozavest in samoiniciativnost ter s tem poveča svojo zanesljivost pri delu in skrb za nadaljnje delo – bolj poglobljeno učenje. |
|
Osnovni zakoni hidrostatike Hidrostatični tlak Pascalov zakon Osnovna enačba hidrostatike |
|
Dijak razvija samozavest in psihomotorične spretnosti (praktični izračuni, zaokroževanje rezultatov, logično razmišljanje). |
Vaje: vezne posode, Pascalov zakon, pretvorniki tlaka; |
Osnovni pojmi hidrodinamike Osnovne veličine, vrste pretokov Reynoldsovo število |
|
Navaja se na opazovanje naravnih pojavov in jih skuša z logičnim razmišljanjem razložiti. |
Vaja: laminarni in turbolentni tok; |
Pretakanje idealne kapljevine Kontinuitetna enačba Bernoullijeva enačba |
|
Z reševanjem nalog in analizo rezultatov dijaki razvija sposobnosti, ki spodbujajo njegov osebni razvoj in interes za razvojno in raziskovalno delo. |
Vaja: Venturijeva cev ali hidravlična natega. |
Stacionarni tok tekočin v ceveh s trenjem Zakon o ohranitvi mehanske energije Linijske izgube Lokalne izgube |
|
Dijak pridobiva občutek za natančnost, kreativno razmišljanje, vrednotenje in se navaja na delo s priročnikom ter začuti potrebo po poglabljanju in povezovanju znanj. |
|
Odpori pri gibanju teles v tekočini in v zraku |
|
Pridobiva občutek za kreativno razmišljanje, začuti potrebo po poglabljanju znanj. |
Obvezna literatura za učitelje in dijake:
Priporočena literatura:
Priporočeni delovni zvezki:
Priporočena programska oprema:
In druga ustrezna didaktična programska oprema s področja mehanike oziroma posodobljene verzije.
Preverjanje in ocenjevanje naj bo ustno in pisno. Dijaki pišejo v vsakem ocenjevalnem obdobju najmanj eno in največ dve pisni nalogi. V šolskem letu mora biti dijak najmanj enkrat ocenjen iz poročil laboratorijskih vaj.
Pri predmetu mehanika dijaki poglobijo že v poklicni šoli pridobljeno znanje. Zato je potrebno snov nadgrajevati in ne obravnavati vseh pojmov kar od začetka. Mehanika je tudi močno navezana na znanja, pridobljena pri fiziki. Uspešno obvladovanje predmeta zahteva tudi osnovno znanje matematike in sposobnost prenosa spoznanj v strokovni predmet. Mehanika, kot pretežno teoretični predmet, predstavlja tudi vez med vsebinami, ki jih dijaki spoznajo pri snovanju in konstruiranju (dimenzioniranje), tehnologiji (materiali, obdelava) ter nekaterimi vsebinami energetike, krmilne tehnike, merilne tehnike in prakse.
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
Predmet | Znanja | |
STATIKA Sestavljanje in razstavljanje sil, določanje rezultante Ravnotežje sil v ravnini Trenje: vrste, značilnosti Osnovni stroji, škripec, škripčevje |
RPT FIZ, MAT, TEH, PRA, MRT |
Kartezijev koordinatni sistem Osnovne zakonitosti statike Postopek reševanja enačb, uporaba kotnih funkcij Delovni, obdelovalni stroji |
TRDNOST Obremenitve, Hookov zakon, dimenzioniranje elementov, obremenjenih na nateg, tlak, upogib, strig, torzijo |
FIZ, SIK, TEH |
Palice, različni profili, gredi, sorniki, kovice, splošno različni strojni elementi |
DINAMIKA Kinematika – zakonitosti o gibanju brez upoštevanja sil Kinetika – zakoni o gibanju z upoštevanjem sil, ki gibanje povzročajo oziroma pri tem nastanejo |
FIZ, TEH, PRA |
Zakoni o gibanju in ravnotežju sil pri gibanju Prenosniki, pretvorniki gibanja, ročični mehanizem, sile in moč pri odrezovanju |
HIDROMEHANIKA Hidrostatika, hidravlični stroji, vzgon Hidrodinamika, pretakanje tekočin brez izgub in z upoštevanjem izgub |
FIZ, KRT, MRT |
Zakoni dinamike tekočin in plinov Delovanje regulacijskih naprav Merjenje tlaka Merjenje volumskega pretoka |