SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: BOLNIČAR/NEGOVALEC

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

VZGOJA ZA ZDRAVJE IN HIGIENA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

70

 

70

2.

   

 

3.

35

 

35

skupaj

105

 

105


3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Pri predmetu dijak:

  • razvija odgovornost za lastno zdravje in za zdravje drugih,

  • pridobi teoretične osnove za zdrav način življenja,

  • navaja se na skrb za ohranjanje zdravega življenjskega okolja,

  • razvija sposobnosti za oblikovanje ugodnih socialnih vplivov na zdravje.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. letnik

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Higiena in promocija zdravja

    Dijak

    Dijak

     

  • razloži pojma higiena in promocija zdravja;

  • razlikuje med zdravstveno vzgojo kot strokovno nalogo zdravstvenih delavcev in zdravstveno vzgojenostjo posameznika;

  • Išče svojo poklicno vlogo in odgovornost znotraj higiene in skrbi za zdravje.

     

    Zdravje

     

     

     

  • navede definicijo zdravja in razloži pojme: telesno, psihično zdravje in družbena blaginja;

  • razume pomen ohranitve zdravja;

  • opiše vplive na zdravje;

  • razume dinamiko v odnosu zdravje - bolezen in povezanost človeka z okoljem;

  • ob konkretnem primeru razloži prepletenost vseh treh vidikov zdravja;

  • presodi vplive na zdravje v svojem vsakdanu;

  • načrtuje zabavo in sprostitev brez psihoaktivnih snovi;

  • Razvija občutek odgovornosti za ohranitev zdravja.

    Razvija ustvarjalnost pri iskanju možnosti za skladno življenje človeka z okoljem.

    Interakcijske igre.

    Osebna higiena

     

     

     

  • opredeli dejavnike in pomen osebne higiene za ohranitev zdravja;

  • izbere ogrožujoče dejavnike za zdravje;

  • Razvija odgovornost za lastno zdravje.

    Oblikuje zavest o pomenu osebne higiene.

     

    Zdravje kože in lasišča

     

     

     

  • razume pomen zdrave kože;

  • opiše postopke za ohranitev zdravja kože in lasišča;

  • razume pomen obleke in obutve in opredeli skrb za obleko in obutev;

  • našteje neugodne vplive na kožo in opiše posledice;

  • prepoznava dejavnike tveganja v svojem in oskrbovančevem načinu življenja in predlaga ukrepe za izboljšanje;

  • V okviru svojih pristojnosti.

    Skrbi za svoje in za oskrbovančevo zdravje.

    Navaja se na sodelovanje z oskrbovancem.

    Navaja se na sodelovanje z zdravstvenimi delavci.

     

    Skrb za zdravje ustne votline

     

     

     

  • razume pomen zdrave ustne votline;

  • opiše postopke za ohranitev zdravja ustne votline;

  • našteje posledice neugodnih vplivov na ustno votlino;

  • izbere dejavnike tveganja, ki ukvarjajo ustno votlino in ukrepe za izboljšanje;

  •    

    Zdravje sluha in vida

     

     

     

  • razume pomen sluha, vida;

  • opiše ugodne vplive na sluh in vid;

  • razlikuje ugodne in neugodne vplive;

  • presodi dejavnike tveganja v svojem in oskrbovančevem načinu življenja in predlaga ukrepe za izboljšanje;

  • Razvija odgovornost za lastno zdravje.

    Navaja se na samostojnost pri odkrivanju ogrožajočih okoliščin

    Uči se sprejemati meje.

     

    Zdravje gibal

     

     

     

  • razume pomen pravilne drže;

  • opiše ugodne vplive na gibala;

  • razlikuje ugodne in neugodne vplive;

  • presodi dejavnike tveganja v svojem in oskrbovančevem načinu življenja in predlaga ukrepe za izboljšanje;

  • Lastnih pristojnosti v skrbi za oskrbovančevo zdravje.

    Navaja se na sodelovanje z oskrbovancem.

    Navaja se na sodelovanje z zdravstvenimi delavci.

     

    Zdravje srca in ožilja

     

     

     

  • razume pomen srca in ožilja;

  • opiše ugodne vplive na srce in ožilje;

  • opredeli dejavnike tveganja za razvoj bolezni srca in ožilja in opiše posledice;

  • presodi dejavnike tveganja v svojem in oskrbovančevem načinu življenja in predlaga ukrepe za izboljšanje;

  •    

    Zdravje dihal

     

     

     

  • razume pomen dihal;

  • opiše ugodne vplive na dihala;

  • opredeli dejavnike tveganja za razvoj bolezni dihal in opiše posledice;

  • presodi dejavnike tveganja v svojem in oskrbovančevem načinu življenja in predlaga ukrepe za izboljšanje;

  •    

    Preprečevanje malignih obolenj

     

     

     

  • opredeli zdrav način življenja in našteje dejavnike tveganja;

  • opredeli pomen preprečevanja malignih obolenj;

  • opiše začetna znamenja bolezni;

  • razume pomen samoopazovanja za pravočasno odkrivanje malignih obolenj;

  • presodi dejavnike tveganja v svojem in v oskrbovančevem načinu življenja in predlaga ukrepe za izboljšanje;

  •    

    Preprečevanje nalezljivih bolezni

     

     

     

  • razloži temeljne pojme (nalezljiva bolezen, epidemija, povzročitelji);

  • opiše epidemiološki proces (Vogralikova veriga);

  • opredeli splošne ukrepe za preprečevanje širjenja nalezljivih bolezni;

  • razume pomen odpornosti organizma, opiše možnosti za povečanje odpornosti in našteje okoliščine, ki zmanjšajo odpornost;

  • opiše zaščitna sredstva pri delu;

  • razume pojme: čisto, dezinfekcija, sterilizacija;

  • razloži način širjenja kapljičnih infekcij, črevesnih infekcij in bolezni, ki se prenašajo s spolnim kontaktom, opiše ukrepe za preprečevanje prenosa,prepozna začetna znamenja okužbe;

  • razloži način širjenja aidsa in hepatitisa in opredeli zaščitne ukrepe;

  • poišče dejavnike tveganja v svojem in oskrbovančevem načinu življenja in predlaga ukrepe za izboljšanje;

  • razlikuje med higienskim in aseptičnim področjem;

  • Razvija odgovornost za lastno zdravje.

    Navaja se na samostojnost pri odkrivanju ogrožajočih okoliščin.

    Uči se sprejemati meje lastnih pristojnosti v skrbi za oskrbovančevo zdravje.

    Navaja se na sodelovanje z oskrbovancem.

    Navaja se na sodelovanje z zdravstvenimi delavci.

    Razvija empatijo do obolelih.

     

    Vzgoja za družino

     

     

     

  • opiše dinamiko odnosov med spoloma;

  • opiše vlogo in pomen družine;

  • opiše skrb za zdravje žena;

  • opiše skrb za zdravje otrok in mladine;

  • razume pomen načrtovanja družine;

  • pozna načela sodobnega reproduktivnega zdravja;

  • razume pomen preprečevanja splava in našteje posledice umetne prekinitve nosečnosti;

  • opiše oblike drugačnega spolnega vedenja.

  • razlikuje med zaljubljenostjo in ljubeznijo;

  • načrtuje izbiro partnerja;

  • presodi okoliščine za odgovorno spolno življenje;

  • izbere ustrezno kontracepcijo;

  • Razvija sposobnosti za oblikovanje zdravega partnerskega in starševskega odnosa;

    Razvija odgovorno skrb za načrtovanje družine;

    Razvija pozitivno samopodobo;

    Si razvije odgovoren odnos do spolnega življenja;

    Razvije strpnost do drugače spolno usmerjenih;

     

    3. letnik

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Okoljska vzgoja

     

     

     

    Zrak in zdravje

     

     

     

  • opredeli vplive sončnega sevanja, vlage v zraku, toplote, zračnega pritiska na človekovo zdravje;

  • razloži pomen kisika za človeka in našteje vzroke za onesnaženje zraka;

  • načrtuje možnosti lastnega vpliva na zmanjšanje onesnaženja zraka;

  • Razvija občutek povezanosti z okoljem.

    Navaja se na skrb za zdravo okolje.

     

    Voda in zdravje

     

     

     

  • razloži pomen vode za človeka;

  • našteje vzroke za onesnaženje vod;

  • načrtuje možnosti lastnega vpliva na zmanjšanje onesnaženja vode;

  • Navaja se na odgovoren in ekonomičen odnos do uporabe vode, energije.

     

    Odpadne snovi

     

     

     

  • opredeli gospodinjske odpadke in možnosti odstranjevanja odpadkov;

  • izbere ustrezen način odstranjevanja odpadkov;

  • načrtuje ukrepe za zmanjšanje odpadkov;

  •    

    Energija

     

     

     

  • našteje energetske vire;

  • načrtuje ukrepe za zmanjšanje porabe energije;

  •    

    Duševni in socialni vplivi na zdravje

     

     

     

    Psihični in socialni razvoj

     

     

     

  • opredeli faze v duševnem in socialnem razvoju človeka;

  • našteje vplive na razvoj;

  • opredeli lastno vlogo pri skrbi za duševno zdravje;

  • razlikuje med pogoji za življenje in dejavniki, ki omogočajo srečo;

  • Razvija sposobnost razumevanja drugih, biti odprt do mnenj drugih.

    Interakcijske igre.

    Krizne situacije

     

     

     

  • opredeli krizne situacije v različnih življenjskih obdobjih;

  • razloži pozitivne in negativne vplive stresa na človeka;

  • izbere pozitivne reakcije v kriznih situacijah;

  • presodi možnosti za preprečevanje samomora;

  • Ponotranja vrednote, ki omogočajo zadovoljstvo.

    Zna primerno izražati čustva;

    Razvija čustveno stabilnost

    Razvije občutek za človeka v stiski.

    Zna poslušati.

    Interakcijske igre.

    Zdravje ogroženih skupin ljudi

     

     

     

  • opiše bolj ogrožene skupine prebivalcev;

  • opredeli oblike družbene skrbi za starejše ljudi;

  • opredeli oblike družbene skrbi za ljudi s posebnimi potrebami;

  • opredeli skrb za zdravje delavcev;

  • opredeli skrb za zdravje prebivalcev velikih mest;

  • našteje vzroke in možnosti preprečevanja nezgod (nevarnost pri delu, v prometu, pri športu, pri domačih opravilih);

  • prilagodi splošna načela skrbi za zdravje posameznim skupinam prebivalcev;

  • Navaja se na posebnosti pri delu z ljudmi s posebnimi potrebami.

    Oblikuje spoštljiv odnos do ljudi s posebnimi potrebami.

    Zmanjšuje strah pred starostjo.

    Navaja se na posebnosti pri skrbi za invalide.

    Razvija solidarnost s sodelavci.

    Navaja se na skrb za zdravje pri delu.

     

    Zasvojenost s psihoaktivnimi snovmi

     

     

     

  • opredeli oblike zasvojenosti;

  • opiše možnosti za preprečevanje zasvojenosti;

  • razume pomen preventive;

  • razume pomen zgodnjega odkrivanja in razloži pristop in prve ukrepe;

  • našteje oblike zdravljenja in vrste rehabilitacije.

  • izbere zdrav način zapolnitve prostega časa, razvedrila in zadovoljstva;

  • presodi med ugodnimi in škodljivimi vplivi na zdravje.

  • Razvija ustvarjalnost za oblikovanje življenjskih okoliščin, ki zmanjšujejo nevarnost bega v odvisnost.

    Oblikuje razumevajoč odnos do zasvojenih.

     

    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Zdravje

    Gospodinjstvo, hranoslovje in osnove dietetike 1. letnik

  • nepravilna prehrana;

  • načela zdrave prehrane

  • živila;

  •  

    Kontaktna kultura 2. letnik

  • temelji duševnega delovanja;

  • Osebna higiena

    Pomoč in oskrba 1. letnik

  • pomoč oskrbovancu pri osebni higieni;

  • Zdravje kože in lasišča

    Osnove anatomije in fiziologije 1. letnik

  • koža;

  •  

    Pomoč in oskrba 1. letnik

  • pomoč oskrbovancu pri osebni higieni;

  • Zdravje ustne votline

    Osnove anatomije in fiziologije 1. letnik

  • prebavila;

  •  

    Pomoč in oskrba 1. letnik

  • pomoč oskrbovancu pri osebni higieni;

  • Zdravje sluha in vida

    Osnove anatomije in fiziologije 1. letnik

  • čutila;

  •  

    Pomoč in oskrba 1. letnik

  • pomoč oskrbovancu pri osebni higieni;

  • Zdravje gibal

    Osnove anatomije in fiziologije 1. letnik

  • skelet;

  • mišičje;

  •  

    Pomoč in oskrba 1. letnik

  • pomoč pri urejanju lege v postelji in gibanju;

  • Zdravje srca in ožilja

    Osnove anatomije in fiziologije 1. letnik

  • obtočila;

  •  

    Gospodinjstvo, hranoslovje in osnove dietetike 1. letnik

  • načela zdrave prehrane;

  •  

    Kontaktna kultura 2. letnik

  • strah in stres

  • Zdravje dihal

    Osnove anatomije in fiziologije 1.letnik

  • dihala;

  •  

    Pomoč in oskrba 1. letnik

  • vzdrževanje okolja;

  • Preprečevanje malignih obolenj

    Gospodinjstvo, hranoslovje in osnove dietetike 3. letnik

  • prehrana onkološkega bolnika;

  •  

    Gospodinjstvo, hranoslovje in osnove dietetike 1. letnik

  • varovalna živila;

  • Preprečevanje nalezljivih obolenj

    Pomoč in oskrba 1. letnik

  • varstvo pri delu;

  • vzdrževanje okolja;

  •  

    Gospodinjstvo, hranoslovje in osnove dietetike 1. letnik

  • zakoni o živilski stroki;

  • Vzgoja za družino

    Socialno skrbstvo 3. letnik

  • sodelovanje z družino;

  •  

    Kontaktna kultura 2. letnik

  • posameznik in družba;

  • etika pri delu z ljudmi;

  •  

    Osnove anatomije in fiziologije 1. letnik

  • spolovila;

  • Zrak in zdravje

    Pomoč in oskrba 1. letnik

  • vzdrževanje okolja;

  • Voda in zdravje

    Gospodinjstvo, hranoslovje in osnove dietetike 1. letnik

  • hranilne snovi;

  • Odpadne snovi

    Pomoč in oskrba 1. letnik

  • varstvo pri delu;

  •  

    Gospodinjstvo, hranoslovje in osnove dietetike 1. letnik

  • obdelava živil;

  • Psihični in socialni razvoj

    Kontaktna kultura 2. letnik

  • temelji duševnega delovanja;

  • samovrednotenje in samouresničevanje;

  •  

    Socialno skrbstvo 3. letnik

  • starost in smisel;

  •  

    Kontaktna kultura 2. letnik

  • posameznik in družba;

  • Krizne situacije

    Kontaktna kultura 2. letnik

  • osnove komunikacije;

  • komunikacija z ljudmi s posebnimi potrebami;

  • pomoč ljudem v stiski;

  • strah in stres;

  • empatija;

  •  

    Socialno skrbstvo 3. letnik

  • izredne situacije;

  • Zdravje ogroženih skupin ljudi

    Pomoč in oskrba 3. letnik

  • staranje in starost;

  • prva pomoč;

  •  

    Pomoč in oskrba 1. letnik

  • organiziranost zdravstvenega in socialnega varstva;

  •  

    Kontaktna kultura 2. letnik

  • etika pri delu z ljudmi;

  • komunikacija z ljudmi s posebnimi potrebami;

  •  

    Gospodinjstvo, hranoslovje in osnove dietetike 1. letnik

  • prehranjevanje v posameznih življenjskih obdobjih;

  •  

    Socialno skrbstvo 3. letnik

  • organiziranost zdravstvenega varstva in socialnega skrbstva;

  • specifične potrebe občanov

  • skupine s posebnimi potrebami;

  • Zasvojenost s psihoaktivnimi snovmi

    Kontaktna kultura 2. letnik

  • samovrednotenje in samouresničevanje;

  • etika pri delu z ljudmi.