SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: BOLNIČAR/NEGOVALEC

KATALOG ZNANJ

1. IME PREDMETA

POMOČ IN OSKRBA

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

70

105

175

2.

35

70

105

3.

34

34

68

skupaj

139

209

348


3. USMERJEVALNI CILJI PREDMETA

Pri predmetu dijak:

  • osvoji teoretična znanja za oskrbo in pomoč oskrbovancu,

  • zna uporabiti teoretično znanje v praksi,

  • razvije psihofizične sposobnosti za oskrbo in pomoč oskrbovancu,

  • razvije human odnos do oskrbovancev,

  • oblikuje poklicno identiteto,

  • razvije sposobnost komuniciranja v delovnem teamu.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    1. letnik

    Informativni cilji in vsebine

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Organiziranost zdravstvenega in socialnega varstva

    Dijak

    Dijak

     

  • opiše svoje naloge in vlogo v delovnem timu;

  • razlikuje vloge v delovnem timu;

  • Razvija poklicno identiteto.

    Razvija odgovornost do oskrbovancev in sodelavcev.

     

    Oskrbovančevo okolje

     

     

     

  • opiše negovalni oddelek in stanovanjsko enoto;

  • našteje prostore in opiše opremo;

  • loči pomen posameznih prostorov;

  • zna prilagoditi oskrbovančevo domače okolje za oskrbo na domu;

  • Razvija občutek odgovornosti za ureditev okolja.

    Navaja se na smotrno uporabo prostorov in opreme.

    Ogled doma starejših občanov.

    Urejenost bolničarja - negovalca /bolničarke- negovalke

     

     

     

  • razloži pomen osebne urejenosti;

  • opiše bistvene vidike osebne urejenosti (lasje, ličila, nakit, nohti);

  • opiše značilnosti delovne obleke in obutve;

  • uredi se za delo;

  • zna umiti roke;

  • prilagodi delovno obleko in obutev oskrbi na domu;

  • Razvija odgovornost za preprečevanje prenosa infekcije.

    Oblikuje pravilen odnos do estetike urejenosti na del mestu.

    Vaja: higiensko umivanje rok.

    Varstvo pri delu

     

     

     

  • razloži varnost pri delu kot svojo pravico in dolžnost;

  • razume pomen osebnih zaščitnih sredstev;

  • našteje lastnosti nevarnih snovi;

  • našteje vzroke za nastanek požara in opredeli ukrepe za varnost oskrbovancev;

  • razloži načela za varno dvigovanje bremen;

  • prepozna nevarnosti zase in za oskrbovanca v oskrbovančevem okolju;

  • zna uporabljati osebna zaščitna sredstva;

  • zna se zaščititi pred okužbo pri delu in pred ionizirajočim sevanjem;

  • analizira vzroke in načrtuje ukrepe za preprečevanje nezgod

  • presodi nevarnosti zase in za oskrbovanca v oskrbovančevem domačem okolju;

  • izbere ukrepe za preprečevanje nevarnosti za oskrbovanca, ki jemlje zdravila;

  • Razvija občutek odgovornosti za lastno varnost.

    Navaja se na stalno, odgovorno skrb za oskrbovančevo varnost.

    Vaja: oblačenje rokavic in uporaba maske.

    Vaja: prepoznavanje nevarnosti v okolju in pravilno ukrepanje.

    Vzdrževanje okolja

     

     

     

  • razloži pomen urejenosti oskrbovančevega okolja;

  • razloži pomen in dejavnike mikroklime;

  •  loči različne tipe postelj in njih pomen;

  • zna urediti prazno posteljo;

  • zna urediti nočno in garderobno omarico;

  • zna urediti delovne pripomočke;

  • zna urediti posteljo z oskrbovancem;

  • zna prilagoditi delo domačemu okolju;

  • zna prezračiti sobo, vlažiti zrak, uporabljati pripomočke za ogrevanje prostora;

  • Razvija odgovornost za urejenost oskrbovančevega okolja.

    Razvija natančnost pri delu.

    Oblikuje pravilen odnos do oskrbovanca in njegove lastnine.

    Razvija ekonomičen odnos do uporabe del. Sredstev.

    Razvija skrb za lastno varnost in varnost oskrbovanca.

    Razvija sposobnost za improvizacijo dela v domačem okolju.

    Vaja: čiščenje in razkuževanje postelje.

    Vaja: postiljanje in prestiljanje prazne postelje.

    Vaja: ureditev nočne in garderobne omarice.

    Vaja: čiščenje in razkuževanje del pripomočkov.

    Vaja: prestiljanje z oskrbovancem na postelji .

    Vaja: prezračevanje, ogrevanje in vlaženje zraka.

    Pomoč oskrbovancu pri osebni higieni

     

     

     

  • razume pomen osebne higiene;

  • našteje storitve, ki sodijo k osebni higieni;

  • našteje nevarnosti pri izvajanju storitev in opiše ukrepe za preprečevanje.

  • razlikuje stopnje pomoči glede na oskrbovančevo pokretnost;

  • obvlada pripravo na delo;

  • zna pomagati oskrbovancu pri vzdrževanju osebne higiene v kopalnici;

  • zna negovati zdravo ustno votlino, dlesni in zobno protezo;

  • zna pomagati delno pokretnemu oskrbovancu pri umivanju do pasu v postelji;

  • zna umiti nepokretnega oskrbovanca do pasu;

  • zna negovati nohte na rokah;

  • zna umiti noge in neguje nohte;

  • zna pomagati oskrbovancu pri intimni higieni;

  • povezuje vse elemente osebne higiene in izvaja jutranjo nego, posteljno kopel;

  • uporablja znanje o vzdrževanju oskrbovančevega okolja;

  • zna umiti glavo oskrbovancu v postelji in v kopalnici.

  • Razvija odgovornost za oskrbovančevo osebno higieno.

    Razvija etičen odnos do oskrbovančeve odvisnosti od pomoči.

    Razvija skrbnost in obzirnost pri nudenju pomoči oskrbovancu.

    Razvija sposobnost komuniciranja.

    Navaja se na skrb za estetsko urejenost oskrbovanca.

    Navaja se na skrb za zaščito oskrbovančevega dostojanstva pri intimnih posegih.

    Razvija sposobnost za improvizacijo dela v domačem okolju.

    Vaja: pomoč oskrbovanca pri umivanju v kopalnici.

    Vaja: kopanje v kadi.

    Vaja: tuširanje.

    Vaja: nega ustne votline.

    Vaja: nega dlesni in proteze.

    Vaja: pomoč oskrbovancu pri umivanju v postelji.

    Vaja: umivanje do pasu.

    Vaja: striženje nohtov na rokah.

    Vaja: umivanje nog in striženje nohtov na nogah.

    Vaja: priprava pripomočkov za intimno nego in izvedba nege.

    Vaja: jutranja nega, posteljna kopel.

    Vaja: umivanje glave v kopalnici.

    Vaja: umivanje glave v postelji.


    2. letnik

    Informativni cilji in vsebine

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    Pomoč oskrbovancu pri urejanju lege v postelji in pri gibanju

    Dijak

    Dijak

     

  • razume pomen pravilne ureditve položaja in spreminjanja lege oskrbovanca;

  • našteje posledice nepravilne lege in dolgotrajnega ležanja;

  • zna urediti hrbtni relaksacijski položaj;

  • zna urediti bočni relaksacijski položaj;

  • zna urediti polsedeč položaj;

  • zna urediti sedeč položaj;

  • zna pomagati pri premeščanju oskrbovanca s postelje na sedeč in na ležeč voziček;

  • zna prilagoditi delo domačemu okolju;

  • zna pomagati oskrbovancu pri hoji;

  • Razvija občutek odgovornosti za urejanje pravilne lege oskrbovanca.

    Razvija občutek za varovanje oskrbovančevega dostojanstva.

    Navaja se na skrb za oskrbovančevo varnost.

    Navaja se na sodelovanje z zdravstvenimi delavci.

    Razvija sposobnost za improvizacijo dela v domačem okolju.

    Vaja: urejanje hrbtnega relaksacijskega položaja

    Vaja: urejanje bočnega relaksacijskega položaja.

    Vaja: urejanje polsedečega položaja.

    Vaja: urejanje sedečega položaja

    Vaja: premeščanje oskrbovanca na sedeč in na ležeč voziček.

    Pomoč pri transportu

     

     

     

  • našteje vrste transporta in opiše transportne poti;

  • opiše svoje naloge pri transportu oskrbovanca;

  • opiše transport hrane;

  • opiše transport in shranjevanje čistega in umazanega perila;

  • opiše transport kužnega materiala;

  • temo poveže z vsebinami o preprečevanju infekcij in varstvom pri delu;

  • zna urediti varovanca za transport in ga prepeljati;

  • zna prilagoditi delo oskrbovančevemu domačemu okolju;

  • Navaja se na skrb za varen transport

    Razvija občutek odgovornosti za pravilen transport

    Razvije human, etični odnos do varovanca med transportom

    Razvija sposobnosti za improvizacijo dela v domačem okolju

    Vaja: transport z invalidskim vozičkom, transport z ležečim.

    Vozičkom.

    Ogled centralne kuhinje in pralnice v bolnišnici ali v domu starejših občanov.

    Pomoč oskrbovancu pri hranjenju

     

     

     

  • razloži potek hranjenja;

  • našteje dejavnike, ki vplivajo na apetit in prebavo;

  • zna pripraviti okolje in oskrbovanca na hranjenje;

  • zna nahraniti oskrbovanca z normalnim požiralnim refleksom;

  • zna prilagoditi delo oskrbovančevemu domačemu okolju;

  • Razvije smisel za estetsko urejenost, red in čistočo okolja pred hranjenjem.

    Razvije osebno odgovornost in občutljivost v odnosu do oskrbovanca v zvezi s hranjenjem.

    Usvoji bonton v odnosu do oskrbovanca v zvezi s hranjenjem.

    Razvija odgovornost za obveščanje zdravstvenih delavcev o poteku hranjenja.

    Razvija sposobnost za improvizacijo dela v domačem okolju.

    Vaja: priprava na hranjenje in hranjenje oskrbovanca.

    Pomoč oskrbovancu pri izločanju

     

     

     

  • opiše normalen izgled blata in urina;

  • opredeli svoje poklicne pristojnosti pri opazovanju izločkov.

  • razlikuje normalne in patološke izločke;

  • zna pomagati oskrbovancu pri mikciji in defekaciji;

  • izvede higiensko odstranitev izločkov;

  • zna uporabiti znanje o preprečevanju infekcije;

  • zna prilagoditi delo oskrbovančevemu domačemu okolju.

  • Razvija natančnost pri opazovanju izločkov in odgovornost za obveščanje zdravstvenih delavcev o spremembah.

    Navaja se na skrb za zaščito oskrbovančeve intimnosti in dostojanstva.

    Razvija odgovoren odnos do varstva okolja.

    Razvija sposobnost za improvizacijo dela v domačem okolju.

    Vaja: pomoč pri mikciji in defekaciji.


    3. letnik

    Informativni cilji in vsebine

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Dijak

    Dijak

     

    Geriatrija in gerontologija

  • razlikuje pojma geriatrija in gerontologija;

  •    

    Staranje in starost

     

     

     

  • opiše dejavnike, ki vplivajo na staranje;

  • razloži pomen spodbujanja starejšega k samostojnosti in primerni aktivnosti;

  • razloži bistvene značilnosti staranja in starosti;

  • našteje najpogostejša obolenja pri starejših;

  • loči kronološko, funkcionalno in doživljajsko starost;

  • Dojame starost kot čas izvirnih osebnih možnosti.

    Razvija skrb za ohranitev in utrjevanje duševnega in telesnega zdravja starejših.

    Razvija empatijo.

     

    Pomoč pri oskrbi umirajočega in umrlega

     

     

     

  • opiše spremembe pri človeku v procesu umiranja;

  • zna pomagati pri oskrbi umirajočega;

  • zna pomagati pri oskrbi umrlega v socialnem zavodu in domačem okolju;

  • Sprejme umiranje kot naravni del življenja

    Razvija etični odnos do umirajočih

    Razvija etični odnos in skrb za dostojanstvo človeka po smrti

    Razvija razumevajoč odnos do svojcev umrlega

     

    Prva pomoč

     

     

     

  • navede definicijo in razloži pomen prve pomoči;

  • našteje prve ukrepe ob nezgodi;

  • prepozna poškodbe kosti in sklepov;

  • opiše posledice delovanja visoke in nizke temperature in prvo pomoč;

  • našteje vzroke za zastrupitev in prvo pomoč po zaužitju in vdihavanju strupenih snovi.

  • razlikuje vrste ran in zna nuditi prvo pomoč poškodovancu

  • razlikuje vrste krvavitev in zna nuditi prvo pomoč

  • zna nuditi prvo pomoč pri poškodbah kosti in sklepov

  • prepozna potrebo po oživljanju,

  • zna izvajati oživljanje po ABC- programu.

  • Razvija sposobnost delovanja v nujnih primerih.

    Razvija motivacijo za nudenje prve pomoči in nenehno izobraževanje na tem področju.

    Razvija humanost do ljudi v stiski.

    Vaja: prenos poškodovanca.

    Vaja: obvezovanje.

    Vaja: zaustavljanje krvavitve.

    Vaja: imobilizacija.

    Vaja: oživljanje.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • vaje,

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

    Organiziranost zdravstvenega in socialnega varstva

    Vzgoja za zdravje in higiena 3. letnik

  • zdravje ogroženih skupin ljudi;

  •  

    Kontaktna kultura 2. letnik

  • komunikacija v timu;

  •  

    Socialno skrbstvo 3. letnik

  • organiziranost zdravstvenega in socialnega skrbstva;

  • bolničar-negovalec kot izvajalec socialne pomoči;

  • javni zavodi;

  • Oskrbovančevo okolje

    Vzgoja za zdravje in higiena 1. letnik

  • okoljska vzgoja;

  • Urejenost bolničarja-negovalca

    Vzgoja za zdravje in higiena 1. letnik

  • osebna higiena;

  •  

    Osnove anatomije in fiziologije 1. letnik

  • koža;

  •  

    Gospodinjstvo, hranoslovje in osnove dietetike 1. letnik

  • strežba;

  • priprava oskrbovanca in okolice na strežbo hrane;

  • Varstvo pri delu

    Vzgoja za zdravje in higiena 1. letnik

  • preprečevanje nalezljivih bolezni;

  •  

    Vzgoja za zdravje in higiena 3. letnik

  • odpadne snovi;

  • zdravje ogroženih skupin ljudi;

  • Vzdrževanje okolja

    Vzgoja za zdravje in higiena 1. letnik

  • zdravje dihal;

  • okoljska vzgoja;

  •  

    Vzgoja za zdravje in higiena 3. letnik

  • zrak in zdravje;

  •  

    Gospodinjstvo, hranoslovje in osnove dietetike 1. letnik

  • čiščenje;

  • Pomoč oskrbovancu pri osebni higieni

    Vzgoja za zdravje in higiena 1. letnik

  • osebna higiena;

  • zdravje kože in lasišča;

  • zdravje sluha in vida;

  • zdravje ustne votline;

  • preprečevanje nalezljivih bolezni;

  •  

    Osnove anatomije in fiziologije 1. letnik

  • sečila;

  • prebavila;

  • spolovila;

  • koža;

  • Pomoč oskrbovancu pri urejanju lege v postelji in gibanju

    Vzgoja za zdravje in higiena 1. letnik

  • zdravje gibal;

  •  

    Osnove anatomije in fiziologije 1. letnik

  • skelet;

  • mišičje;

  • Pomoč pri transportu

    Vzgoja za zdravje in higiena 1. letnik

  • zdravje gibal;

  • Pomoč oskrbovanca pri hranjenju

    Osnove anatomije in fiziologije 1. letnik

  • prebavila;

  •  

    Gospodinjstvo, hranoslovje in osnove dietetike 1. letnik

  • priprava oskrbovanca in okolice na strežbo hrane;

  • strežba;

  • Pomoč oskrbovancu pri izločanju

    Osnove anatomije in fiziologije 1. letnik

  • sečila;

  • Staranje in starost

    Osnove anatomije in fiziologije 3. letnik

  • zdravje ogroženih skupin ljudi;

  •  

    Gospodinjstvo, hranoslovje in osnove dietetike 1. letnik

  • prehrana starejših oseb in oseb s posebnimi potrebami;

  •  

    Socialno skrbstvo 3. letnik

  • potrebe starostnika;

  • starost in smisel;

  • socialni položaj starostnikov;

  • Pomoč pri oskrbi umirajočega in umrlega

    Kontaktna kultura 2. letnik

  • srečanje s smrtjo;

  • Prva pomoč

    Osnove anatomije in fiziologije 1. letnik

  • skelet;

  • koža;

  • obtočila;

  • prebavila;

  •  

    Gospodinjstvo, hranoslovje in osnove dietetike 1. letnik

  • dieta pri obolenjih prebavnega trakta;

  •  

    Socialno skrbstvo 3. letnik

  • izredne situacije;

  •  

    Vzgoja za zdravje in higiena 1. letnik

  • preprečevanje nalezljivih bolezni;

  •  

    Vzgoja za zdravje in higiena 3. letnik

  • zdravje ogroženih skupin ljudi.