Izobraževalni program: FARMACEVTSKI PROCESNIČAR
FARMACEVTSKA KEMIJA Z ANALIZO ZDRAVIL
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
|
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
Skupaj (ur) |
1. |
92 |
48 |
140 |
2. |
120 |
20 |
140 |
3. |
98 |
38 |
136 |
skupaj |
310 |
106 |
416 |
Pri predmetu dijak:
1. letnik
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Predstavitev predmeta |
Dijak |
Dijak |
|
|
|
Znanje osnov farmacevtske kemije mu pomeni temelj za uspešno opravljanje njegovega poklica. |
|
Učinkovine |
|
|
|
|
|
Razvija potrebo za natančnost pri delu. Pozna pomembnost poimenovanja anorganskih snovi kot učinkovin in sestavin živega organizma. Razvija vztrajnost pri delu. Razvija miselne sposobnosti. Razvija čut pripadnosti farmacevtski stroki. |
Vaji: |
Anorganske učinkovine |
|
|
|
|
|
Razvija delovno odgovornost. |
Vaja: priprava in ločevanje zmesi (natrijev klorid in jod). |
Uvod v zgradbo anorganskih učinkovin |
|
|
|
|
|
Razvija miselne procese. Se zaveda pomena osnovnih kemijskih znanj za razumevanje fizioloških procesov v organizmu. Se zaveda povezanosti splošnih teoretičnih znanj z vsakdanjim življenjem. Razvija sposobnost povezovanja znanj iz različnih področij, ki mu pomagajo razumeti zgradbo in delovanje anorganskih učinkovin. |
Ogled filmov. Vaje: Demonstracijske vaje: |
Anorganske učinkovine po skupinah periodnega sistema |
|
|
|
1. skupina (spojine Li, Na in K) |
|
Si pridobi samozavest in zanesljivost pri delu in pri vrednotenju rezultatov dela. |
Vaje: |
2. skupina (spojine Mg, Ca, Ba) |
|
Razvija sposobnost za skupinsko delo in komuniciranje pri skupinskem delu. |
Demonstracijske vaje: |
3. skupina (spojine B in Al) |
|
Si pridobi znanja o varovanju človeka in okolja. |
Topnost nekaterih elementov in spojin, ki se uporabljajo v farmaciji. |
4. skupina (spojine C in Si) |
|
Si pridobi znanja iz požarnega varstva. Razvija sposobnost ugotavljanja napake ali problema v procesu. |
Priprava prave in koloidne raztopine, suspenzije in emulzije. |
5. skupina (spojine N, P in Bi) |
|
Razvija sposobnost za reševanje lažjih problemov. |
Ugotovitev adsorpcijske moči medicinskega oglja. |
6. skupina (spojine O in S) |
|
Se zaveda pomena kakovosti prečiščene vode za kakovost farmacevtskih surovin in gotovih zdravil. |
Titracija in izračun koncentracijo kisline ali baze. |
7. sestava zraka, kisik, voda |
|
Se zaveda vpliva inkompatibilnosti na učinek zdravil. |
Vaji: |
8. skupina (spojine F, Cl, Br, I) |
|
Demonstracijske vaje: |
|
|
|
Vaja: raztapljanje joda v vodi in etanolu. Video: zrak in voda, onesnaževanje zraka in vode. Vaja: urjenje pisanja kemijskih reakcij in izračuna množine ter mase reaktantov in produktov. |
|
Organske učinkovine |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena in velikega števila organskih spojin Razvija strokovnost Postane dojemljiv za novosti in pestrost v organski kemiji |
Demonstracijske vaje: |
Poimenivanje organskih snovi: IUPAC, INN, farmacevtska nomenklatura |
|
Razvija sposobnost za načrtovanje učenja. Pridobi si osnovna znanja o organskih učinkovinah, ki mu pomenijo temelj za uspešno opravljanje njegovega poklica. Razvija sistematičnost pri učenju in delu. Razvija sposobnost ločevanja pomembnih od manj pomembnih podatkov. |
Vaje: |
Zgradba organskih učinkovin in izomerija |
|
|
|
|
|
Se zaveda vpliva oblike molekule in njene prostorske zgradbe na učinke v organizmu. Razvija vztrajnost pri učenju. Se zaveda, da rezultati njegovega dela vplivajo na kakovost zdravil. Razvija sposobnost opazovanja in ugotavljanja napak. |
Vaje: |
Osnovne skupine organskih učinkovin |
|
|
|
|
|
Pridobi ustrezen odnos do varnosti in zaščitnih ukrepov pri delu s strupenimi, kancerogenimi in lahko vnetljivimi snovmi. Razvija kakovost poklicnega dela. Se nauči pridobljene informacije povezati z biološkimi in tehničnimi znanji. Razvija miselne sposobnosti, ki so pomembne za razumevanje snovi. Razvija strokovnost. Se zaveda vpliva organskih snovi na življensko sredino. Razvija sposobnost logičnega mišljenja. |
Demonstracijske vaje: Vaje: |
2. letnik
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Dijak |
Dijak |
||
Zdravje, zdravilo, osnove farmacevtske etike |
|
Osnovna znanja o učinkovinah in zahtevah za kakovost gotovih zdravil so temelj za uspešno opravljanje njegovega poklica. |
|
Enotna klasifikacija zdravil |
|
Razvija potrebo po samo izobraževanju in stalnem strokovnem izpopolnjevanju. Se zaveda lastne odgovornosti za kakovost gotovih zdravil. |
Vaje: |
Zdravila, ki delujejo na imunološke mehanizme |
|
Razvija čut za varovanje svojega zdravja in zdravja drugih ljudi. |
Vaja: na primerih uporabi znanja iz somatologije. |
Zdravila, ki delujejo na infektivne in parazitarne bolezni |
|
Razvija higienske navade. Se zaveda pomena higiene v vsakdanjem življenju, v proizvodnji učinkovin in gotovih zdravil. Se zaveda pomena mikroorganizmov v proizvodnji učinkovin in gotovih zdravil. |
Vaja: na primerih uporabi znanja iz somatologije in mikrobiologije. Demonstracijska vaja: |
Zdravila za zdravljenje neoplazm |
|
Se zaveda vpliva različnih snovi na zdravje človeka. Razvija zdrav način življenja. |
Vaja: na primerih uporabi znanja iz somatologije. |
Zdravila, ki delujejo na endokrine bolezni |
|
Razvija sposobnost opazovanja in skrb za lastno zdravje. |
Vaja: na primerih uporabi znanja iz somatologije. |
Zdravila, ki delujejo na bolezni metabolizma in prehrane |
|
Razvija čut do pravilnega prehranjevanja. Se zaveda pomembnosti encimov . |
Vaji: |
Zdravila, ki delujejo na bolezni krvi in krvotvornih organov |
|
Razvija samoiniciativnost. Razvija vztrajnost pri učenju. |
Vaja: v literaturi poišče naravne vire železa in podatke o zdravem načinu življenja. |
Zdravila za zdravljenje psihičnih motenj |
|
Razvija pravilen odnos do ljudi. Se zaveda nevarnosti zlorabe zdravil za zdravljenje psihičnih motenj. |
Vaja: v literaturi poišče podatke o zlorabi zdravil za zdravljenje psihičnih motenj in drog. |
Zdravila, ki delujejo na živčni sistem |
|
Razvija zdrav način življenja. Se zaveda vpliva okolja na zdravje ljudi. |
Vaja: zasleduje akcije za preprečevanje bolezni zasvojenosti. |
Zdravila za zdravljenje bolezni srca in ožilja |
|
Razvija samoiniciativnost. |
Vaja: zasleduje akcije za zmanjšanje bolezni srca in ožilja. |
Zdravila za zdravljenje bolezni dihal |
|
Se zaveda vpliva okolja na zdravje ljudi. |
Vaja: v literaturi poišče podatke o razširjenosti bolezni dihal v odvisnosti od onesnaženosti okolja. |
Zdravila za zdravljenje bolezni prebavil |
|
Se zaveda pomena pravilnega prehranjevanja za zdravje ljudi. |
Vaja: na primerih utrjuje znanje iz somatologije. |
Pravila za zdravljenje bolezni genitourinarnega sistema |
|
Razvija higienske navade. |
Vaja: na primerih uporabi znanji iz mikrobiologije in somatologije. |
Zdravila za zdravljenje bolezni kože |
|
Se zaveda pomena pravilnih higienskih navad za zdravje ljudi. Razvija odgovornost za kakovost zdravil. |
Vaja: v literaturi poišče podatke o razširjenosti kožnih bolezni. |
Zdravila za zdravljenje bolezni mišično-kostnega in vezivnega sistema |
|
Razvija strokovnost in samoiniciativnost pri učenju. Se zaveda potrebe po gibanju za ohranjevanje funkcij mišično – kostnega in vezivnega sistema. |
Vaja: v literaturi poišče fizioterapijske vaje za krepitev funkcij mišično – kostnega in vezivnega sistema. |
3. letnik
INFORMATIVNI CILJI |
FORMATIVNI CILJI |
SOCIALIZACIJSKI CILJI |
POSEBNOSTI V IZVEDBI |
Uvod v kontrolno analizne metode v farmaciji |
Dijak |
Dijak |
|
|
|
Razvija odgovornost pri samostojnem delu in delu v skupini. Razvija natančnost pri izvajanju predpisanega postopka v proizvodnem in kontrolne procesu. Se zaveda pomena natančnega izvajanja predpisanih postopkov za kakovost zdravil. Se zaveda pomembnosti uporabe validiranih analiznih postopkov. |
Vaje: |
Statistične metode |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomena statistične obdelave podatkov za vrednotenje kakovosti učinkovin in gotovih zdravil. Razvija natančnost pri delu. Razvija sposobnost opazovanja in iskanja napak v procesu. Razvija samozavest v prikazovanju rezultatov. Razvija zanesljivost pri delu. |
Vaji: |
Vzorčenje |
|
|
|
|
|
Se zaveda pomembnosti pravilnega vzorčenja za kasnejšo kontrolo in sprostitev vhodnih surovin, embalažnih materialov in gotovih izdelkov. |
Vaja: na primerih utrjuje znanja o vzorčenju. |
Sistemi označevanja vhodnih materialov, bulk izdelkov in gotovih izdelkov |
|
Razvija čut za pravilno rokovanje in izvajanje vseh predpisov za varno delo. |
|
Rokovanje, varno delo in shranjevanje farmacevtskih surovin, embalažnih materialov in nevarnih snovi |
|
Se zaveda pomembnosti vseh predpisov in navodil iz področja varovanja okolja in požarnega varstva. Se zaveda pomembnosti preprečevanja križnega onesnaževanja in možnih posledic le tega. Se zaveda pomembnosti pravilnega označevanja. |
Vaje: |
Dokumentacija in vrste dokumentacije |
|
Razvija odgovornost v procesu proizvodnje in kontrole zdravil. Se zaveda odgovornosti za točnost vnesenih podatkov. Si pridobiva sposobnost za skupinsko delo. |
Vaja: vnašanje podatkov v kontrolno dokumentacijo. |
Organoleptične metode |
|
Razvija sposobnost opazovanja. Se zaveda pomembnosti organoleptičnih preiskav. |
Vaja: farmakopejski predpisi za organoleptične preiskave. |
Fizikalne konstante |
|
Razvija natančnost pri delu in ga izvaja po predpisih. Se zaveda lastne odgovornosti za kakovost zdravil. Razvija samostojnost pri delu. |
Vaja: v farmakopeji poišče podatke za fizikalne konstante posameznih učinkovin. |
Preiskovanje stopnje čistote |
|
Se zaveda pomena nečistot za učinek zdravil. Razvija strokovnost. |
Vaja: farmakopejski predpisi za stopnjo čistote. |
Kontrola tehnoloških medijev: voda, zrak, plini, para |
|
Se zaveda pomembnosti čistote tehnoloških medijev za kakovost zdravil. |
Vaja: na primerih uporabi znanja o vodi, zraku, kisiku. |
Določevanje fizikalnih lastnosti zdravilnih oblik |
|
Razvija natančnost in zanesljivost pri delu. Se zaveda pomembnosti vnašanja vseh pridobljenih rezultatov v predpisano dokumentacijo. |
Vaja: na primerih uporabi znanja fizikalnih veličin. |
Gravimetrične metode |
|
Razvija natančnost pri delu. Razvija varčnost pri delu. Se zaveda osebne odgovornosti za kakovost zdravil. |
Vaji: |
Volumetrične metode |
|
Razvija natančnost pri delu. Razvija sposobnost opazovanja. Se zaveda, da je od njegove dela odvisna kakovost učinkovin in gotovih zdravil. |
Vaje: |
Spektroskopske metode |
|
Razvija sposobnost samostojnega učenja. |
Demonstracijska vaja: spektroskopija |
Kromatografske metode |
|
Razvija sposobnost za sprejemanje novih metod in postopkov v farmacevtski stroki. |
Demonstracijska vaja: PC in TLC. |
Merjenje radioaktivnosti |
|
Se zaveda nevarnosti radioaktivnih snovi. |
|
Mikrobiološke metode |
|
Se zaveda pomembnosti mikrobioloških kontrol za zagotavljanje kakovosti zdravil. Razvija čut za higiensko neoporečno delo. Razvija odnos do lastne higiene. Se zaveda pomembnosti mikrobiološke čistoče prostorov in opreme v farmacevtski proizvodnji. |
Vaja: na primerih obnovi in uporabi znanji iz mikrobiologije. |
Biološke metode |
|
Razvija pravilen odnos do poskusnih živali. Se zaveda pomembnosti natančnega dela glede na raznolikost rezultatov poskusov na živalih. |
Vaja: na primerih uporabi znanji iz somatologije. |
Stabilnost učinkovin in gotovih zdravil |
|
Razvija strokovno zavest. Razvija zanesljivost pri delu. Se zaveda pomena ustreznega izbora kontaktne embalaže in pravilnega shranjevanja farmacevtskih surovin in gotovih zdravil. |
Vaja: poišče primere anorganskih in organskih učinkovin, ki so občutljive na vlago, kisik, svetlobo, toploto. |
LADME (sproščanje, absorpcija, metabolizem in izločanje zdravil) |
|
Se zaveda pomembnosti znanj iz farmacevtske kemije za razumevanje delovanja zdravil. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:
Znanja |
Povezava s predmetom |
|
|
Predmet |
Znanja |
anorganske učinkovine |
||
|
Somatologija |
|
|
Matematika Strojeslovje in regulacije |
|
|
Matematika Strojeslovje in regulacije |
|
Praktični pouk |
|
|
|
Somatologija Praktični pouk |
|
|
Somatologija |
|
Mikrobiologija |
|
|
Praktični pouk |
|
|
Matematika Farmacevtska tehnologija |
|
|
organske učinkovine |
Praktični pouk |
|
Farmacevtska tehnologija |
|
|
Mikrobiologija |
|
|
Somatologija |
|
|
zdravila po enotni klasifikaciji |
Somatologija |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Mikrobiologija |
|
določene skupine zdravil po enotni klasifikaciji |
Praktični pouk Farmacevtska tehnologija Somatologija |
|
|
Mikrobiologija Matematika Farmacevtska tehnologija |
|
|
Praktični pouk Varnost pri delu |
|
|
Somatologija Farmacevtska tehnologija |
|
|
Praktični pouk Strojeslovje in regulacije Farmacevtska tehnologija Somatologija |
|
|
Farmacevtska tehnologija |
|
|
Matematika Praktični pouk Strojeslovje in regulacije |
|
|
Farmacevtska tehnologija |
|
|
Mikrobiologija Somatologija |
|
|
Mikrobiologija |
|