SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: IZDELOVALEC OBUTVE (šs)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 36.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21. 1. 2000

1. IME PREDMETA

Materiali

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

81

24

105

2.

70

 

70

3.

68

 

68

skupaj

219

24

243

* T - teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V - vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Dijaki spoznajo:

  • osnovna tehnološka znanja, ki so pomembna za uspešno delo pri praktičnem pouku in pri delu v poklicu,

  • osnove in pomen varstva okolja,

  • osnovna znanja iz naravoslovja, vezana na poklic,

  • vlogo naravoslovnih ved v sodobnih obutvenih tehnologijah,

  • medsebojno povezanost tehnologije in okolja,

  • osnovne kemijske pojme,

  • vrste in lastnosti materialov za izdelavo obutve,

  • primernost različnih materialov za izdelavo obutve,

  • osnovne tehnologije za izdelavo materialov, ki se uporabljajo za izdelavo obutve,

  • strokovno izrazoslovje,

  • strojno opremo pri izdelavi materialov,

  • medsebojne odnose v delovni skupini in življenjskem okolju.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

    OSNOVE KEMIJE

    Dijaki

    Dijaki

     

  • kemija kot naravoslovna veda

  • zgradba atoma

  • zgradba molekule

  • kemijske reakcije

  • kemijske vezi

  • anorganska kemija:

  • snovi, raztopine, elektroliti

  • organska kemija:

  • alifatski in aromatski ogljikovodiki in derivati le-teh

  • spoznajo osnovne kemijske pojme,

  • poznajo povezanost kemije in obutvene tehnologije,

  •    

    NAŠE OKOLJE

     

     

     

  • varstvo okolja

  • ekosistem

  • onesnaževanje voda in čistilne naprave

  • vpliv različnih industrij na okolje (poudarek na obutveni industriji)

  • ravnanje z odpadki

  • deponija odpadnih snovi in reciklažni postopki

  • spoznajo delovno in bivalno okolje,

  • razvijejo pravilen odnos do odpadkov,

  • Razvijejo pravilen odnos do okolja.

    Ponazoritev s filmom o okolju.

    MATERIALI

     

     

     

  • surovine in materiali

  • naravni in umetni materiali

  • osnovni in pomožni materiali

  • spoznajo delitev materialov in njihov izvor,

  • znajo razlikovati lastnosti materialov,

  • Se navajajo na samostojnost.

    Ponazoritev z vzorci.

    SUROVINE ZA USNJE

     

     

     

  • lastnosti in zgradba živalske kože

  • zgradba dlake

  • delitev kože po površini

  • poškodbe na kožah

  • vrste živalskih kož:

  • * telečje

  • * junčje

  • * kravje

  • * volovske

  • * bikovske

  • * svinjske

  • * ovčje

  • * kozje

  • * divjih živali

  • spoznajo zgradbo kože po slojih,

  • spoznajo razlike na koži,

  • spoznajo lastnosti različnih kož,

  • spoznajo pomen lastnosti kož za kakovost usnja,

  • poznajo primernost kož za različno usnje,

  • Se navajajo na kritično presojo.

    Ponazoritev s filmom.

    PRIPRAVA ZA STROJENJE

     

     

     

  • sortiranje in odmok kož

  • luženje, odstranjevanje dlak in mezdrenje

  • cepljenje

  • razluženje

  • čimžanje

  • spoznajo pripravljalne postopke za strojenje in kemične snovi zanje,

  • spoznajo tehnologijo pripravljalnih del,

  • poznajo vpliv postopkov na kakovost usnja,

  • Razvijajo kritično samostojno vedenje.

    Ponazoritev s filmom.

    STROJENJE USNJA

     

     

     

  • namen in vrste strojenj

  • rastlinsko strojenje

  • kromovo strojenje

  • drugi strojilni postopki

  • spoznajo osnove strojenja in kemične snovi za izvedbo,

  • spoznajo tehnologijo strojenja,

  • znajo prepoznati različno strojeno usnje,

  • poznajo vpliv postopkov na kakovost usnja,

  • Se navajajo na ocenjevanje uporabne vrednosti.

    Ponazoritev s filmom in z vzorci.

    DODELAVA USNJA

     

     

     

  • * anilinska dodelava

  • * kritna dodelava

  • * semianilinska dodelava

  • barvila za barvanje usnja

  • maščenje usnja

  • anilinsko barvanje

  • sušenje, cepljenje, struženje in brušenje

  • kritno barvanje usnja

  • mehanske dodelave usnja

  • kontrola gotovega usnja

  • spoznajo različne dodelave usnja in njegove lastnosti ter uporabnost,

  • spoznajo delovne postopke,

  • razlikujejo različne vrste usnja in poznajo njegove lastnosti,

  • Se navajajo na samostojnost.

    Ponazoritev s filmom in vzorci.

    VRSTE USNJA:

     

     

     

  • usnje z gladkim licem:

  • * telečji boks

  • * junčji boks

  • * goveji boks

  • * svinjski boks

  • * ševro usnje

  • * ševret usnje

  • * ak usnje

  • * napa usnje

  • usnje z vlaknatim licem

  • * velur

  • * hunting

  • * nubuk

  • * semiš

  • * cepljenec

  • usnje za podloge

  • usnje za spodnje dele obutve

  • spoznajo lastnosti naštetih vrst usnja,

  • poznajo uporabo različnega usnja,

  • Se navajajo na ocenjevanje uporabne vrednosti.

    Ponazoritev s filmom in z vzorci.

    KRZNO

     

     

     

  • kože za krzno:

  • * kože divjih živali

  • * kože domačih živali

  • postopki za izdelavo krzna

  • vrste krzna

  • spoznajo vrste in uporabnost krzna,

  • spoznajo postopek izdelave,

  • poznajo uporabo različnega krzna,

  • Se navajajo na strokovno terminologijo in komunikacijo.

    Ponazoritev s filmom in z vzorci.

    UMETNO USNJE

     

     

     

  • značilnosti in delitev:

  • * po izvoru polimerov

  • * po strukturi prereza

  • postopki izdelave

  • spoznajo lastnosti,

  • spoznajo izdelovalne postopke,

  • poznajo uporabnost umetnega usnja,

  • znajo primerjati umetno usnje z naravnim usnjem,

  • Se navajajo na strokovno terminologijo in komunikacijo

    Ponazoritev z vzorci.

    TEKSTIL

     

     

     

  • vrste tekstilnih vlaken:

  • * naravna vlakna, rastlinska in živalska

  • * kemična vlakna iz naravnih polimerov

  • * kemična vlakna iz sintetičnih polimerov

  • tkanine

  • pletenine

  • vlaknovine

  • sukanci

  • vezalke

  • ojačilni materiali

  • spoznajo tekstilna vlakna,

  • spoznajo razlike med njimi,

  • spoznajo lastnosti tekstilij,

  • spoznajo osnovne postopke za izdelavo tekstilov in ojačil,

  • poznajo tekstilije za izdelavo obutve,

  • Se navajajo na strokovno terminologijo in komunikacijo.

    Ponazoritev z vzorci.

    MATERIALI IZ VLAKEN

     

     

     

  • papir

  • lepenka

  • usnjeni karton

  • celulozni karton

  • spoznajo lastnosti materialov in njihovo uporabnost,

  • spoznajo osnovne postopke za izdelavo,

  • znajo uporabljati naštete materiale,

  • Se navajajo na strokovno terminologijo in komunikacijo.

    Ponazoritev z vzorci.

    LEPILA

     

     

     

  • opredelitev lepil

  • lepila iz lateksa

  • lepilo iz naravnega kavčuka

  • lepila iz umetnih kavčukov

  • lepila iz poliuretana

  • termo lepila

  • spoznajo lastnosti, sestavo in uporabnost lepil,

  • se zavedajo pomembnosti lepilne tehnologije,

  • poznajo škodljive vplive,

  •  

    Ponazoritev z vzorci.

    GUMA

     

     

     

  • lastnosti gume

  • pridobivanje naravnega kavčuka

  • lateks

  • naravni kavčuk

  • umetni kavčuk

  • priprava surovca

  • vulkanizacija

  • vrste gum za obutev

  • spoznajo proces izdelave gume,

  • spoznajo lastnosti kavčukov,

  • poznajo razlike med gumi izdelki,

  • znajo ločiti razne gume za podplate,

  • Se navajajo na samostojnost in kritično vrednotenje.

    Ponazoritev z vzorci.

    POLIMERNI MATERIALI

     

     

     

  • polimeri in njihova delitev

  • polietilen

  • polipropilen

  • polivinilklorid

  • polistiren

  • poliamidi

  • poliestri

  • poliuretani

  • topila za polimere

  • mehčala za polimere

  • polnila za polimere

  • spoznajo lastnosti in uporabo naštetih polimerov,

  • spoznajo predelovalne možnosti,

  • spoznajo lastnosti in vrste topil, mehčal in polnil,

  • znajo ločevati različne polimere,

  • poznajo njihovo uporabnost za izdelavo obutve.

  • Se navajajo na samostojnost.

    Ponazoritev z vzorci.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • vrste in lastnosti usnja

  • vrste in lastnosti tekstilov

  • vrste in lastnosti polimerov

  • vrste in lastnosti lepil

  • Praktični pouk

    Tehnologija

  • praktična izdelava izdelka

  • tehnološki postopki izdelav