SREDNJE POKLICNO IZOBRAŽEVANJE

Izobraževalni program: IZDELOVALEC OBUTVE (šs)

KATALOG ZNANJ

Sprejeto na 36.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21. 1. 2000

1. IME PREDMETA

Tehnologija

2. ŠTEVILO UR

Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela.

Letnik

Oblike izobraževalnega dela

 

Teorija (ur)

Vaje (ur)

Skupaj (ur)

1.

93

12

105

2.

140

 

140

3.

68

 

68

skupaj

301

12

313

* T teoretični pouk, seminarji, projektno delo;

** V vaje, individualno projektno delo oziroma projektno delo v skupinah, storitev.

3. USMERJEVALNI CILJI

Dijaki spoznajo:

  • osnovna tehnološka znanja, ki so pomembna za uspešno delo pri praktičnem pouku in pri delu v poklicu,

  • pridobijo osnovna znanja iz naravoslovja, ki so vezana na poklic,

  • pomen varstva pri delu,

  • osnovne fizikalne pojme,

  • fizikalne zakonitosti delovanja strojev in naprav pri proizvodnji obutve,

  • povezanost tehnologije in okolja,

  • osnovne principe delovanja strojev in naprav v obutveni proizvodnji,

  • lastnosti in primernost materialov za izdelavo obutve,

  • osnove tehnologije izdelave obutve,

  • seznanijo se s pripravo in uporabo osnovne tehnično-tehnološke dokumentacije,

  • strokovno izrazoslovje,

  • strojno opremo, naprave in orodja,

  • znajo povezovati teoretične znanja s praktičnim poukom in drugimi teoretičnimi predmeti,

  • medsebojne odnose v delovni skupini in življenjskem okolju.


  • 4. OPERATIVNI CILJI

    Informativni cilji

    Formativni cilji

    Socializacijski cilji

    Posebnosti v izvedbi

     

    Dijaki

    Dijaki

     

    UVOD V TEHNOLOGIJO IZDELAVE OBUTVE

         

  • zgodovina obutvene industrije in obrti

  • povezanost z drugimi industrijami in obrtmi

  • opredelitev pojmov tehnologija, proizvodni proces

  • delovna operacija

  • spoznajo razvoj dejavnosti

  • spoznajo pomen povezanosti z usnjarsko in drugimi industrijami

  • znajo uporabljati tehnološke izraze

  • Gradijo ustrezen odnos do različnih tehnologij.

    Ponazoritev s filmom in z ekskurzijo.

    VARSTVO PRI DELU:

     

     

     

  • tehnično varstvo:

  • * delovni in pomožni prostori

  • * stroji, naprave, orodja

  • * nevarnosti pri delu z električnimi napravami

  • * požarna in eksplozijska nevarnost

  • * gasilna sredstva

  • * transport in transportne poti

  • zdravstveno varstvo:

  • * ergonomija delovnega mesta

  • * medicina dela, poklicna obolenja, invalidnost

  • spoznajo nevarnosti pri delu in možnosti za zaščito pred njimi

  • Razvijajo občutek za varno in zdravo delo.

    Ponazoritev možnih nevarnosti v delavnici.

    Gašenje z gasilnim aparatom.

    OSNOVE FIZIKE

     

     

     

  • osnovni fizikalni pojavi

  • merjenje v fiziki

  • definicije pomembnejših merskih enot,

  • pretvarjanje enot

  • enostavni fizikalni izračuni

  • nadgradijo predhodno znanje

  • razvijajo občutek za primerjanje fizikalnih količin

  •  

    Ponazoritev z ustreznimi tabelami.

    INFORMACIJSKA TEHNOLOGIJA V STROKI

     

     

     

  • krmiljenje strojev in naprav

  • prikazovalnik nastavitev v stroju

  • vnos podatkov za pravilno delovanje stroja

  • spoznajo informacijsko tehnologijo v svojem poklicu

  • spoznajo prednosti krmiljenih procesov pred klasičnimi

  • Pridobijo pozitiven odnos do sodobne informacijske tehnologije.

    Ekskurzija, ponazoritev s prospekti.

    PODROČJA DELA PRI IZDELAVI OBUTVE

     

     

     

  • izdelava in izbor kolekcije

  • zbiranje naročil

  • planiranje in razpis proizvodnje

  • naročanje materialov

  • preizkusna proizvodnja in priprava dokumentacije

  • prodaja obutve

  • analiza rezultatov poslovanja

  • spoznajo pomen delnih procesov

  • dobijo vpogled v celotno dejavnost podjetja

  • Se navajajo na samostojno delo.

    Ekskurzija

    DELITEV OBUTVE na sestavne dele

     

     

     

  • po krojih

  • po načinih izdelave

  • po namenu uporabe

  • po blagovnih znamkah

  • spoznajo poimenovanje

  •  prepoznajo različne vrste obutve

  • znajo razlikovati različne izdelke

  •  

    Ponazoritev z vzorci obutve.

    NORMATIVI

     

     

     

  • pomen normativov

  • normativi materialov in časov

  • določanje normativov osnovnih in pomožnih materialov

  • osnove časovnih normativov

  • spoznajo pomen in uporabnost normativnih vrednosti

  • razvijajo pozitiven odnos do vsakovrstnih norm

  • Razvijajo natančnost in pozitiven odnos do norm.

     

    PRIPRAVA MATERIALOV ZA KROJENJE (zgornjih delov)

     

     

     

  • tehnološka organiziranost krojilnice

  • priprava usnja, tekstila in drugih ploskih materialov

  • spoznajo organizacijo dela v krojilnici

  • se naučijo pripraviti materiale za krojenje

  • pridobijo sposobnost razlikovanja med različnimi materiali

  • poznajo pripravo materialov v skladu s tehnološkimi navodili

  • poznajo uporabo strojne opreme

  • Razvijajo sposobnost razlikovanja.

    Ponazoritev z vzorci materialov.

    Ekskurzija

    KROJENJE (zgornjih delov)

     

     

     

  • strojna oprema in orodja

  • ročno in strojno krojenje

  • tehnološke zahteve pri krojenju zunanjih, notranjih in vmesnih sestavnih delov

  • spoznajo strojno opremo in orodja, tehnološke postopke in tehnološke zakonitosti

  • gospodarno izrabljajo materiale

  • poznajo krojilne postopke v skladu s tehnološkimi navodili

  • Pravilno in varno uporabljajo stroje in orodja

    Ponazoritev s prospekti.

    Ekskurzija

    PRIPRAVA ZA ŠIVANJE

     

     

     

  • številčenje in žigosanje

  • tanjšanje in izenačevanje

  • barvanje, zagibanje, smojenje robov

  • označevanje delov

  • povečanje mehanske odpornosti delov

  • spoznajo pomen pripravljalnih del, ki so pogoj za kakovostno šivanje in za kakovost končnega izdelka

  • razumejo pomen pripravljalnih del za nadaljevanje dela

  • poznajo dela v skladu s tehnološkimi navodili

  • poznajo uporabo strojne opreme

  •  

    Ponazoritev z vzorci.

    Ekskurzija

    ŠIVANJE ZGORNJIH DELOV

     

     

     

  • tehnološka organiziranost šivalnice

  • vrste šivalnih strojev

  • vrste šivalnih igel

  • vrste šivov

  • šivanje podlog

  • šivanje zunanjih sestavnih delov (okrasno in sestavno)

  • spoznavajo tehnološke možnosti za šivanje, strojno opremo, igle za šivanje

  • spoznajo tudi napake in zastoje pri šivanju

  • poznajo šivalno tehnologijo

  •  poznajo uporabo strojne opreme

  •  Razvijajo občutek za estetiko, tehnološko skladnost.

    Ponazoritev z vzorci.

    Ekskurzija

    ZAKLJUČNA DELA PO ŠIVANJU

     

     

     

  • pritrditev okrasnih in uporabnih delov

  • kontrola kakovosti zgornjih delov obutve

  • spoznajo postopke

  • spoznajo kontrolne normative

  • Razvijejo sposobnost za ocenjevanje lastnega dela.

    Tehnološki predpisi.

    Ekskurzija

    PRIPRAVA MATERIALOV ZA KROJENJE (spodnjih delov)

     

     

     

  • tehnološka organiziranost sekalnice

  • priprava spodnjega usnja, tekstila in drugih ploskih materialov

  • spoznajo organizacijo krojilnice

  • se naučijo pripraviti materiale za krojenje

  • pridobijo sposobnost razlikovati različne materiale

  • poznajo pripravo materialov v skladu s tehnološkimi navodili

  • poznajo uporabo strojne opreme

  •  

    Ponazoritev z vzorci.

    Ekskurzija

    KROJENJE (spodnjih delov)

     

     

     

  • strojna oprema in orodja

  • tehnološke zahteve pri krojenju usnja

  • tehnološke zahteve pri krojenju umetnih materialov

  • spoznajo strojno opremo in orodja za krojenje

  • naučijo se osnovnih tehnoloških zahtev za krojenje različnih materialov

  • pravilno in varno uporabljajo stroje in orodja

  • gospodarno izrabljajo materiale

  •  

    Ponazoritev s prospekti.

    Ekskurzija

    IZDELAVA SPODNJIH DELOV

     

     

     

  • izdelava notranjikov:

  • * za lepljeno izdelano obutev

  • * za ostale izdelave obutve

  • izdelava podplatov, vmesnih podplatov in pet iz usnja, gume, poliuretana, termoplastov in lesa

  • izdelava opetnikov, okvirjev in trdih kapic

  • spoznajo različne spodnje dele obutve

  • spoznajo razlike med njimi

  • spoznajo možnosti za njihovo izdelavo

  • znajo razlikovati spodnje sestavne dele

  • razvijajo sposobnost razlikovanja

  • Razvijajo sposobnost razlikovanja.

    Ponazoritev z vzorci.

    Ekskurzija

    ZAKLJUČNA DELA PRI IZDELAVI SPODNJIH DELOV

     

     

     

  • kompletiranje

  • kontrola kakovosti

  • spoznajo kriterije za kontrolo kakovosti

  • razvijejo sposobnost za ocenjevanje opravljenega dela

  • Razvijajo samostojnost.

    Ponazoritev s predpisi.

    PRIPRAVA ZA SESTAVLJANJE

     

     

     

  • priprava sestavnih delov

  • vstavljanje trdih kapic in opetnikov

  • pritrjevanje notranjikov

  • spoznajo postopke in pomen pripravljalnih del, ki so pogoj za kakovostno navlačenje

  •  

    Ekskurzija

     POSTOPKI SESTAVLJANJA OBUTVE:

     

     

     

  • vrste kopit za izdelavo obutve:

  • * lesena in plastična

  • * cela, pregibna

  • tehnološka organizacija sestavljalnice

  • vrste navlačilnih postopkov:

  • * ročno in strojno

  • * navlačenje konic

  • navlačenje stranic, vzgiba in opetja

  • avtomatizacija navlačilnih postopkov

  • pritrditev podplatov:

  • * kosmatenje in nanašanje lepila

  • * aktiviranje, polaganje in stiskanje podplatov

  • spoznajo različne vrste kopit

  • spoznajo različne tehnološke možnosti in njihov pomen za sestavljanje obutve

  • spoznajo pomen lepilne tehnologije

  • spoznajo strojno opremo

  • Razvijajo občutek za celostno podobo končnega izdelka.

    Ponazoritev s prospekti.

    Ekskurzija

    ZAKLJUČNA DELA

     

     

     

  • izkopitenje in pritrditev pet

  • dodelava obutve

  • končna kontrola in pakiranje obutve

  • spoznajo postopke dodelave

  • spoznajo merila za oceno kakovosti obutve in za razporejanje v kakovostne razrede

  • Razvijajo odgovornost za kakovostno delo.

    Ekskurzija

    VRSTE IZDELAV OBUTVE

     

     

     

  • lepljena

  • skozi šivana

  • gojzer šivana

  • okvirno šivana

  • fleks šivana

  • kalifornija

  • vulkanizirana

  • brizgana

  • mokasin

  • spoznajo osnove navedenih izdelav

  • Pridobijo občutek za različnost izdelkov.

    Ponazoritev z vzorci obutve.

    POPRAVILO OBUTVE

     

     

     

  • ugotavljanje okvar

  • določanje ustrezne sanacije

  • izbiranje ustreznega materiala

  • spoznavajo vrste okvar in možnosti za njihovo sanacijo

  • se naučijo odpravljati okvare

  • Razvijajo sposobnost ocenjevanja pomena okvare.

    Se navajajo na samostojnost.

    Ponazoritev z vzorci.


    5. OBVEZNE OBLIKE PREVERJANJA IN OCENJEVANJA ZNANJA

    V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje:

  • ustno.

    6. POVEZANOST Z DRUGIMI PREDMETI

    Znanja

    Povezava s predmetom

     

    Predmet

    Znanja

  • vrste obutve

  • priprava materialov za krojenje zgornjih delov

  • krojenje zgornjih delov

  • šivanje zgornjih delov

  • krojenje spodnjih delov

  • izdelava spodnjih delov

  • montaža spodnjih in zgornjih delov

  • Estetika in modelirstvo

    Praktični pouk

  • praktična izdelava izdelka

  • praktična izdelava izdelka