Model skupnega izvajanja izobraževalnih programov srednjega poklicnega izobraževanja v gradbeništvu - izobraževalni program:
Praktični pouk je temeljni strokovni predmet, ki združuje in dopolnjuje teoretična znanja iz drugih strokovnih predmetov. V šoli dijaki osvojijo temeljno znanje izključno ročne obdelave kamna, ki je le en, vendar najpomembnejši del kamnoseškega poklica.
Informativni cilji |
Formativni cilji
dijak: |
Socializacijski cilji
dijak: |
Posebnosti v izvedbi |
ORGANIZACIJA DELOVNEGA MESTA |
|
|
|
dogovor o obnašanju v delavnici;
navodila za uporabo zaščitnih sredstev;
priprava obdelovanca;
ročno dviganje in premikanje kamna;
vrste in uporaba ročnega orodja; |
orientira se v delavniškem prostoru;
upošteva vrstni red opravil;
nauči se tehnik ročnega dviganja in premikanja masivnih kamnitih kosov;
upošteva ukrepe varnosti pri delu; |
Razume pomen doslednega upoštevanja pravil vedenja in dela zaradi lastne varnosti. Krepi čut za timsko delo. Razvija občutek za sodelovanje v skupini. |
VAJE
PRIPRAVA OBDELOVANCA prevzem osebnega orodja; ureditev delovnega mesta; dvig in namestitev obdelovanca na stolice; |
ZAČETNA – GROBA OBDELAVA KAMNA |
|
|
|
odbijanje;
špičenje; |
spozna orodja za začetno,grobo obdelavo kamna;
nauči se zarisovanja in označevanja profila;
spozna tehniko ročne obdelave kamna s postopnim odvzemanjem materiala; |
Razvijajo čut za varno in odgovorno delo. |
VAJE
VALJASTI STEBRIČEK S KROGLASTIM ZAKLJUČKOM
zaris profila;
začetni odkles z odbijačem;
grobo in srednje špičenje tangencialnih poševnin;
fino špičenje do končne obdelave; |
ŠPIČENJE RAVNE PLOSKVE |
|
|
|
grobo špičenje;
srednje špičenje;
fino špičenje
špičenje na regade, brazdanje;
špičenje pravokotne ploskve; |
uri spretnosti uporabe ročnega orodja;
nauči se tehnike udarcev in pravilne drže rok;
zna izbrati pravilen delovni položaj glede na smer obdelave klesanca;
spozna lastnosti kamna, ki ga obdeluje; |
Pridobiva vztrajnost in natančnost. Krepi čut za urejeno delovno okolje. |
VAJE
OBDELAVA POVRŠIN KAMNITE PRIZME
dimenzije 60 x 50 x 15 cm;
grobo špičenje, 2-4 udarci/dm;
srednje špičenje, 4-8 udarcev/dm;
fino špičenje, 8-16 udarcev/dm;
špičenje pravokotne ploskve na že izdelano ploskev;
špičenje na regade - brazdanje dveh med seboj pravokotnih ploskev; |
OBDELAVA PRVE RAVNE PLOSKVE |
|
|
|
osnovni rob;
viziranje vzporednosti;
porezovanje z zobatim dletom;
površinska obdelava od špičenja, krempanja do finega štokanja; |
spozna način iskanja treh točk, ki določajo ravnino, s pomočjo viziranja;
uporablja nove pripomočke za kontrolo vzporednosti ravne ploskve;
nauči se krempanja in grobega ter finega štokanja;
osvoji pravilen vrstni red posameznih obdelav; |
Poglablja in širi znanje o kamnu ter pridobiva izkušnje. |
VAJE:
KLESANEC
porezovanje osnovnega roba;
viziranje z ravnalno letvijo;
izkles robov ploskve;
vmesni izkles s krempanjem;
končni izkles s štokanjem; |
OBDELAVA MED SEBOJ PRAVOKOTNIH PLOSKEV |
|
|
|
prva ravna ploskev;
prva pravokotna ploskev;
porezovanje stranskih robov, kot 90 o ;
porezovanje zadnjega roba;
porezovanje z zobatim dletom;
obdelava ploskve (špičenje, krempanje, grobo in fino štokanje); |
utrdi znanje izdelave prve ravne ploskve klesanca;
na ostalih ploskvah izuri veščine izdelave med seboj pravokotnih ploskev;
pozna zaporedje uporabe orodij od grobe do fine površine;
zna določiti smeri posameznih faz obdelave;
zna prilagoditi tehniko klesanja vrsti kamna;
pri določanju lege ploskev zna uporabljati ravnalno letev in kotnik; |
Pridobiva občutek za plemenitost kamna. Razvija potrpežljivost in natančnost.. |
VAJE:
KLESANEC Z MED SEBOJ PRAVOKOTNIMI PLOSKVAMI
izdelava prve ravne ploskve;
merjenje in določanje pravokotnosti druge ploskve;
izdelava štirih stranskih ploskev;
izdelava zadnje ravne ploskve, preverjanje vzporednosti in pravokotnosti;
končni izdelek ima med seboj pravokotne ploskve z ravnimi robovi, površine ploskev so fino štokane; |
ŠARIRANJE IN ZASEKAVANJE ROBOV – KANTONOV |
|
|
|
zarisovanje in zasekavanje robov;
porezovanje in šariranje kantonov;
fina dodelava robov z martelino; |
zna zarisati robove;
zna zasekati meje robov;
zna uporabljati različno široka gladka dleta;
zna šarirati oziroma okrasno obdelati robove ploskve; |
Pridobi sposobnosti natančnega opazovanja. Zaveda se nepopravljivosti morebitnih napak. |
VAJE:
ŠARIRANJE KANTONA na eni ploskvi predhodnega izdelka izmeri, zariše, zaseka in šarira kantone; |
ROČNO BRUŠENJE IN POLIRANJE KAMNA |
|
|
|
brušenje kamna (od grobega do finega);
poliranje; |
spozna oblike, vrste in različne sestave ročnih brusov za kamen;
spozna oznake brusov za apnence in marmorje;
spozna tehniko suhega brušenja z brusi od 0-1;
spozna tehniko mokrega brušenja od 0-4;
spozna tehniko finega brušenja s šelakovimi brusi št.5 in 5 extra;
zna zbrusiti ploskev z zaporedno uporabo brusov;
spozna vrste polirnih praškov;
zna spolirati brušeno ploskev s filcem, krpo in polirnim prahom; |
Razvija sposobnost natančnega in zanesljivega dela. |
VAJE:
ROČNO BRUŠENJE IN POLIRANJE PLOSKEV KLESANCA
zbrusi in spolira do visokega sijaja dve stranski ploskvi predhodnega izdelka; |
PRIPRAVA ŠABLON ZA IZDELAVO PROFILA |
|
|
|
šablona;
protišablona ali kontrolna šablona;
delna šablona; |
spozna materiale za izdelavo šablov (karton, pločevina,vezana plošča, ...);
pripravi in označi šablone, protišablone in delne šablone izbranega profila; |
Poveže teoretična znanja s konkretnimi nalogami v praksi. |
VAJE:
PRIPRAVA ŠABLON PROFILA
pripravi šablone takih dimenzij, ki ustrezajo predhodnemu izdelku |
PROFILI |
|
|
|
tekoči profil;
profilni kot;
profilni vogal; |
zariše profil s šablono;
pozna vrstni red odvzemanja kamna pri izdelavi profilov;
odkleše tangencialne poševnine;
izkleše pasne kote;
izkleše izbočene okrogline (objeti valj) s postopnim odvzemanjem tangencialnih poševnin;
izkleše žlebaste profile (obvalj);
z viziranjem zna določiti stik profila pod pravim ali poljubnim kotom;
zna sproti preverjati kvaliteto svojega dela;
zna prilagoditi način obdelave vrsti kamna; |
Naučijo se reševati strokovne probleme. Začutijo pomembnost znanja tradicionalnega načina obdelave kamna, kot temeljnega poklicnega znanja. |
VAJE:
TEKOČI PROFILI
na vzdolžni stranici predhodno obdelane kamnite prizme izdela sestavljeni profil;
na predhodno izdelanem tekočem profilu izkleše še eno stranico v enakem profilu, da dobi profilni vogal;
stik profila določi z viziranjam;
PROFILNI KOT na predhodno obdelani kamniti prizmi izkleše dve stranici tako, da profila tvorita pravi kot; stik profila v kotu določi z viziranjem; |
ZASNOVA IN IZDELAVA KAMNITE POSODE |
|
|
|
izbira in priprava kamna (rezanec, surovec ali tombolon);
osnovni kvader (valj);
podnožje ali stojalo;
izdelava poševnih ploskev;
brušenje vidnih ploskev izdelka;
izdelava žlebastih utorov ali kanelur;
izsekavanje vdolbine posode;
fino brušenje in poliranje vidnih ploskev;
ornament; |
zna prenesti in zarisati mere iz načrta na kamen;
pozna vrstni red opravil pri odvzemanju kamna;
zna zaključiti posamezno fazo del pred začetkom nove faze – postopnost;
zna izdelati poševno ploskev;
utrdi znanje brušenja in poliranja;
zna izklesati polkrožno ali segmentno kaneluro;
zna ohranjati simetrijo izdelka in oblikovnih elementov;
zna gravirati pozitivni (izbočeni) in negativni (vbočeni) ornament; |
Poveže teoretična znanja s praktičnim. Razvija čut za estetiko. Razvija samostojnost in ustvarjalnost. Pridobiva ročne spretnosti. |
VAJE:
POSODA ZA CVETJE
izbere oglato ali krožno zasnovo posode za cvetje;
pri oblikovanju upošteva primerno vključitev ornamenta in kanelur;
lega kanelur je navpična ali vodoravna;
motiv ornamenta je rastlinski ali geometrijski;
dimenzije posode so najmanj 45x35x30 cm (ozirama 2R=50 cm pri valjasti obliki); |
ROČNA OBDELAVA KAMNITE PLOŠČE (deb. do 4 cm) |
|
|
|
ročno porezovanje stranic;
zaokroženje vogala;
izsek odprtine; |
zna izmeriti in zarisati robove in odprtine poljubnih oblik;
zna odbijati in porezovati stranice ravnih in krožnih robov;
zna suho zbrusiti robove;
zna obdelati odprtino v plošči s špico, dletom in grobim brusom ali brusnim papirjem; |
Krepi zavest o neodvisnosti od energetskih virov pri klasičnih kamnoseških delih. |
VAJE:
POKRIVNA PLOŠČA Z ODPRTINO
do 4 cm debelo kamnito ploščo nepravilne oblike obrobi, zaokroži robove, v sredini plošče pa izkleše okroglo ali ovalno odprtino;
robove obdela do finega brušenja; |
ROČNO PRESEKAVANJE |
|
|
|
tanjše plošče - z brazdo;
debele plošče - s kanalom; |
zariše in izmeri zaželeno velikost plošče;
spozna postopke presekavanja plošč glede na debelino;
zna zasekati brazdo v tanko kamnito ploščo;
zna z dletom zasekati kanal v debelejšo ploščo;
zna z enakomernimi udarci s špico po zasekani brazdi ali kanalu razdeliti ploščo na dva dela; |
Pridobiva poklicno samozavest. |
VAJE:
FORMATIZIRANJE TANJŠE PLOŠČE kamnito ploščo debeline do 3 cm ročno preseka po zarisanih črtah; PRESEKAVANJE DEBELE PLOŠČE
kamnito ploščo debeline 6 do 10 cm ročno preseka s pomočjo kamala in stranskih brazd; |
GRAVIRANJE ČRK IN SIMBOLOV |
|
|
|
znaki in simboli z ravnimi linijami;
znaki in simboli s krožnimi linijami;
klesanje črk;
geometrijski in rastlinski ornament; |
zna konstruirati in zarisati črke, simbole, znake in ornamente;
spozna različne profile črk;
zna izbrati površinski obdelavi primeren profil črke;
zna izklesati žlebaste in grebenaste črke;
zna izklesati zahteven enostopenjski relief;
pozna tehnike zlatenja črk; |
Krepi ustvarjalnost, ročne spretnosti in natančnost. Pridobi samozavest v poklicni komunikaciji. Razvija čut za odgovorno delo in ekonomično uporabo kamna. Pridobi delovne navade in smisel za urejenost delovnega mesta. |
VAJE:
NAPISI IN ORNAMENTI blok črke s pravokotnimi zaključki; klasične črke z zaključki na “lastavičji rep”; kombinirani znaki in simboli; enostopenjski ali večstopenjski relief z geometrijskim ali rastlinskim motivom |
UPORABA ROČNIH STROJČKOV |
|
|
|
kotna rezalka;
kotna brusilka;
vrtalka; |
zna prerezati tanko ali debelo kamnito ploščo;
z nažagovanjem si pomaga pri izdelavi vdolbine pri posodi za cvetje, kolikor dopušča dimenzija lista rezalke;
spozna tehniko brušenja s kotno brusilko;
z vrtalko zna izvrtati luknje za sidranje kovinskih črk;
pozna in upošteva predpise varnosti pri delu z ročnimi strojčki; |
Razvijajo smisel za odgovorno delo s strojčki. |
VAJE:
REZANJE, BRUŠENJE IN VRTANJE z ročnimi strojčki si pomaga le pri nekaterih fazah izdelave posode za cvetje, vendar šele takrat, ko posamezno fazo že ročno obvlada; |
POPRAVILO POŠKODB NA OBDELOVANCIH |
|
|
|
kitanje;
lepljenje;
sidriranje. |
spozna ukrepe s katerimi omili posledice morebitnih poškodb na kamnu;
zna izbrati in dozirati pomožne materiale za popravila na kamnu;
z dodajanjem pigmentov zna prilagoditi barvo materialom za popravilo kamna;
zna popraviti poškodbe kamna s sidranjem. |
Usposobi se za odgovorno ukrepanje v primeru morebitnih naravnih ali povzročenih napak na kamnitem izdelku. |
VAJE:
POPRAVILO NAPAK NA KAMNU simulacije popravil na modelih; popravila ob morebitnih napakah. |
Učitelj preverja znanje z opazovanjem dijakovega dela med nastajanjem izdelka. Pregled kvalitete izdelave posamezne faze je pogoj, da dijak lahko nadaljuje z naslednjo fazo obdelave.
Znanje se ocenjuje ob zaključenih izdelkih ali zahtevnejših fazah obdelave.