Izobraževalni program: KONSTRUKCIJSKI MEHANIK
Sprejeto na 64.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21.3. 2003
PRAKTIČNI POUK
S predmetnimi področji:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
Skupaj (ur) |
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
|
1. |
198 |
198 |
|
2. |
462 |
462 |
|
3. |
224 |
224 |
|
Skupaj |
884 |
884 |
Pouk je organiziran po delavniškem principu z upoštevanjem predvidenega števila ur za predstavitev in osnovno spoznavanje posameznih učnih vsebin. Uporabnost postopkov se prepleta pri vseh vsebinah in v vseh letnikih. V pouk so vključeni diferenciacijski prijemi. Učne enote so oblikovane v obsegu enega bloka ur. Naloga in cilj praktičnega pouka sta, da se skupaj s praktičnim izobraževanjem v delovnem procesu dijaka usposobi za samostojno reševanje praktično-tehničnih težav. Dijaki:
1. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Priprava dela: - spoznavanje delovnega mesta, - zdravje in varnost pri delu, - tehnična, tehnološka in delovna dokumentacija. |
Dijaki spoznajo delovno mesto, orodja, stroje in naprave v učni delavnici. Znajo pojasniti in upoštevati ukrepe za varno delo. Seznanijo se z uporabo tehnične, tehnološke in delovne dokumentacije. |
Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za delo v poklicu. |
|
Merjenje in kontrola: |
|||
- splošna navodila pri merjenju, - vrednotenje meritev, - uporabnost meritev, - merjenje dolžin, - merjenje kotov , - kontrola meril. |
Znajo meriti s pomičnimi in z vijačnimi merili, merilnimi urami, s komparatorji, kotniki ter kotomeri in z nožastimi merili ter vodno tehtnico. Znajo preveriti točnost merilnega orodja in ga pravilno vzdrževati. |
Uporaba merilnih pripomočkov, kot so: - pomična merila, - mikrometri, - merilne ure, - merske kladice, - univerzalni kotomeri, - sinusna ravnila, - libela. |
|
Zarisovanje: - delovna navodila in pravila pri zarisovanju, - zarisovalno orodje , - zarisovanje oblike in točkanje. |
Znajo prenašati mere in obliko z risbe na pločevino, ki jo bodo obdelovali, ter pri tem pravilno uporabljati risalno orodje in pribor. |
Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije. |
Vzporedni črtalniki, zarisovalne mize, zarisovalne igle, točkala, žigosne številke. |
Osnove odrezavanja: - piljenje, žaganje, strganje, - vrtanje, grezenje in povrtavanje, - brušenje vijačnih svedrov, - vrezovanje notranjih in zunanjih navojev |
Znajo piliti različne oblike na profilih in pločevini, žagati ter strgati jeklene in medeninaste površine. Obvladajo postopke vrtanja, povrtavanja in grezenja ter izdelavo notranjih in zunanjih navojev. Ob vrtanju različnih materialov se naučijo tudi brušenja vijačnih svedrov. |
Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu. |
Namizni in stebrni vrtalni stroj, vpenjalna primeža, komplet svedrov. |
Osnove preoblikovanja: - značilnosti in postopki preoblikovanja, - krivljenje in upogibanje pločevine. |
Poznajo osnovne postopke preoblikovanja ter znajo kriviti in upogibati pločevino in žico v hladnem stanju. |
||
Toplotna obdelava: - značilnosti in postopki toplotne obdelave, - žarjenje obdelovancev različnih materialov, - kaljenje in popuščanje jekel, - ugotavljanje trdote materialov. |
Poznajo značilnosti in postopke toplotne obdelave, žarjenje ter kaljenje in popuščanje obdelovancev iz različnih materialov.
|
Razvijajo občutek za natančnost in sposobnost za reševanje težav. |
Uporaba peči za toplotno obdelavo, pomožnih in kalilnih sredstev ter pribora. |
Spajanje: - značilnosti in postopki spajanja, - priprava varjencev, - uporovno varjenje, - plamensko varjenje, - električno obločno varjenje, - posebni postopki spajanja (lepljenje, lotanje…). |
Poznajo različne postopke spajanja materialov in njihove značilnosti. Obvladajo delovni postopek lotanja žice in pločevine. Varijo plamensko in električno obločno ter čistijo zvare in analizirajo kvaliteto spoja. Vadijo postopke lepljena, lotanja in spajanja umetnih mas. |
Razvijajo natančnost, ustvarjalnost, ekonomičnost in delovno disciplino. |
Varilniki za varjenje MAG, TIG, ERO. Točkovno varjenje, plamensko varjenje in rezanje, plazemski rezalnik, naprave za spajanje umetnih mas. |
Površinska zaščita: - značilnosti in postopki površinske zaščite, - priprava materiala za zaščito, - zaščita z barvami in laki, - zaščita s kemijsko prevleko. |
Znajo pripraviti materiale za zaščito z zaščitnimi sredstvi. Naučijo se zaščititi kovinske strojne dele z mastmi in olji ter z barvami in laki. Spoznajo vrste zaščite s kemijsko prevleko. |
Razvijajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah. |
Uporaba kabine za barvanje. |
Vzdrževanje in montaža: - namen vzdrževanja, - vzdrževanje orodja, strojev in naprav. |
Spoznajo namen vzdrževanja in njegov vpliv na trajnost delovnih sredstev.
|
2. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Vrezovanje navojev v slepe izvrtine. |
Dijaki znajo vrezovati navoje v slepe izvrtine in določiti globino izvrtine za iztek. |
Dijaki se navajajo na pravilen način dela in pravilno uporabo delovnih orodij. |
Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom. Izdelava polizdelka. |
Strojno žaganje s strojno locnato žago, krožno in tračno žago. |
Znajo pripraviti posamezne vrste žag za kvalitetno in varno delo ter izbrati in nastaviti parametre. Odvisno od zahtev znajo vpeti obdelovanec. Znajo žagati palični material, cevi, profile in tanke pločevine. |
||
Razrez paličnega materiala, profilov in cevi s torno rezalko. |
Spoznajo stroj za torni razrez. Naučijo se pravilno menjati rezalno ploščo. Naučijo se rezati s torno rezalko. |
Navajajo se na samostojno in natančno delo. |
Samostojno delo po navodilih. |
Rezanje in brušenje s kotnim brusilnim strojem. |
Spoznajo kotni brusilni stroj. Naučijo se rezati in brusiti s kotnim brusilnim strojem in ga varno uporabljati. Naučijo se zamenjati rezalne in brusne plošče. |
Navajajo se na uporabo zaščitnih sredstev in upoštevanje predpisov glede varstva pri delu. |
Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom. |
Obdelava in preoblikovanje pločevine: |
|||
Razrez pločevine z ročnimi in strojnimi škarjami, |
Spoznajo različne ročne in strojne škarje. Naučijo se rezati z ročnimi in s strojnimi škarjami. |
Navajajo se na samostojno in natančno delo. |
Samostojno delo po navodilih. |
Tehnološki preizkusi pločevin, profilov in cevi, |
Znajo izvesti in ovrednotiti delavniške tehnološke preizkuse pločevin, profilov in cevi. |
Navajajo se na samostojno in natančno delo. |
Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom. |
Zgibanje, robljenje in žlebljenje tankih pločevin, |
Spoznajo ustrezna orodja in pripomočke. Naučijo se zgibati, robiti in žlebiti pločevinaste dele in polizdelke. |
Navajajo se na samostojno in natančno delo. |
Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom. |
Krivljenje pločevin, profilov in cevi, |
Spoznajo ustrezna orodja in pripomočke. Znajo hladno in toplo kriviti pločevine, profile in cevi. |
Navajajo se na samostojno in natančno delo. |
Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom. |
Upogibanje pločevin, profilov in cevi, |
Spoznajo ustrezna orodja pripomočke in stroje Znajo upogibati pločevine profile in cevi ročno in strojno. |
Navajajo se na samostojno in natančno delo. |
Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom. |
Ravnanje pločevin profilov in cevi, |
Spoznajo ustrezna orodja pripomočke in stroje. Znajo ravnati pločevine profile in cevi ročno in strojno ter hladno in toplo. |
Navajajo se na samostojno in natančno delo. |
Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom. |
Toplo preoblikovanje debelih pločevin, profilov in cevi. |
Spoznajo postopke, orodja, pripomočke, naprave in stroje, ki jih uporabljamo za toplo preoblikovanje. Znajo toplo preoblikovati debele pločevine, profile in cevi. |
Navajajo se na samostojno in natančno ter varno delo. |
Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom. |
Spenjalno kovičenje. |
Glede na zahteve znajo izbrati postopek kovičenja, pripraviti dele za kovičenje in kovičenje izvesti. |
||
Izdelava vijačene zveze s prilagodnimi vijaki. Izdelava enostavne kovičene ali vijačene konstrukcije po sestavni risbi. |
Tehnološko pravilno znajo izdelati vijačeno zvezo s prilagodnimi vijaki. Naučijo se brati sestavne risbe. Znajo izdelati elemente po delavniškh risbah. Znajo poravnati material. Naučijo se pravilnega zaporedja sestavljanja in spenjanja elementov. Znajo prekontrolirati konstrukcijo po sestavni risbi. Znajo zaščititi konstrukcijo z osnovnim premazom. |
Navajajo se na samostojno in natančno delo. |
Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom. Konstrukcija moravidno, mersko in funkcionalno zadostiti zahtevam sestavne risbe. Samostojno delo ob pozitivnih vzpodbudah in po navodilih. |
Toplotna obdelava. Dinamični postopki merjenja trdote. Iskrni preizkus materiala. |
Praktično spoznajo postopke žarjenja in kaljenja. Znajo izmeriti trdoto z dinamičnimi preizkusi. Ob pomoči in uporabi primerjalnih slik znajo pojasniti rezultate iskrnega preizkusa. |
Navajajo se na pravilno delo. |
Demonstracija in razgovor. |
Plamensko varjenje. |
Poznajo plinsko postajo in varnostne predpise, ki veljajo zanjo. Poznajo naprave za plamensko varjenje in varnostne predpise pri skladiščenju, transportu in delu s plini, shranjenimi v jeklenkah. Znajo izbrati in pritrditi plamenico na držaj gorilnika. Znajo nastaviti delovne tlake plinov, prižgati plamen in ga nastaviti. Znajo pretaljevati in navarjati. Znajo nastaviti pravilne varilne parametre in dodajni material. Naučijo se plamensko variti kotne in soležne zvare v vodoravni legi. |
Navajajo se na varno in pravilno delo. |
Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom. Poudarek na varstvu pri delu. |
Trdo lotanje. |
Glede na zahteve znajo izbrati lot in pomožne materiale. Naučijo se trdo lotati prekrovne in sočelne spoje. |
Navajajo se na varno in pravilno samostojno delo. |
Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom. |
Izdelava enostavne plamensko varjene konstrukcije. |
Naučijo se prebrati enostavno sestavno risbo in po njej izdelati enostavno varjeno konstrukcijo z vključenimi vsemi tehnološkimi in pomožnimi postopki. |
Navajajo se na samostojno razmišljanje in reševanje težav v svojem poklicu. |
Samostojno delo pod nadzorom ali delo v timu. |
Ročno elektroobločno varjenje. |
Znajo uporabljati naprave in stroje za elektroobločno varjenje. Znajo upoštevati predpise glede varstva pri delu. Znajo nastaviti varilne parametre in izbrati najustreznejšo vrsto dodajnega materiala. Poznajo tehnike navarjanja. |
Navajajo se na varno delo in pravilno uporabo delovnih pripomočkov. |
Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom. Poudarek na varstvu pri delu. |
VAJE: Ročno elektro obločno varjenje soležnih in kotnih zvarov. |
Naučijo se ročno elektroobločno variti kotne in soležne zvare v vodoravni legi. |
Navajajo se na varno in pravilno samostojno delo. |
Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom. |
VAJE: Izdelava enostavne elektroobločno varjene konstrukcije. |
Naučijo se prebrati enostavno sestavno risbo in po njej izdelati enostavno varjeno konstrukcijo z vključenimi vsemi tehnološkimi in pomožnimi postopki. |
Navajajo se na samostojno razmišljanje in samostojno reševanje težav v svojem poklicu. |
Samostojno delo pod nadzorom ali delo v timu. |
Varjenje v zaščiti plina CO2 – MAG varjenje. |
Spoznajo naprave za MAG-varjenje. Znajo nastaviti in preveriti varilne parametre (tok, žica zaščita). Seznanijo se s tehniko navarjanja. |
Navajajo se na varno delo in pravilno uporabo delovnih pripomočkov. |
Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom. Poudarek na varstvu pri delu. |
VAJE: Varjenje v zaščiti plina CO2 – MAG, Varjenje soležnih in kotnih zvarov. |
Naučijo se variti po MAG-postopku kotne in soležne zvare v vodoravni legi. |
Navajajo se na varno in pravilno samostojno delo. |
Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom. |
Varjenje v zaščiti plina argona – TIG-, MIG- postopek. |
Spoznajo naprave za TIG- in MIG-varjenje. Znajo nastaviti varilne parametre za različne materiale. Naučijo se variti kotne in soležne zvare v vodoravni legi. |
Navajajo se na samostojno in natančno delo. |
Samostojno delo ob navodilih. |
3. letnik
Informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
Uporovno varjenje. |
Dijaki znajo uporabljati napravo za električno uporovno točkovno varjenje. Znajo nastaviti varilni tok in čas varjenja. Znajo točkovno spajati tanko jekleno pločevino. Poznajo ostale postopke uporovnega varjenja. |
Navajajo se na varno delo in pravilno uporabo delovnih pripomočkov. |
Demonstracija in samostojno delo pod nadzorom. Poudarek na varstvu pri delu. |
VAJE: Varjenje nerjavnih jekel ter barvnih kovin in zlitin. |
Naučijo se variti nerjavna jekla in barvne kovine. |
Navajajo se na samostojno in natančno delo. |
Samostojno delo po navodilih. |
VAJE: Varjenje sive litine. |
Naučijo se variti sivo litino. |
Navajajo se na samostojno in natančno delo. |
Samostojno delo po navodilih. |
Plamensko rezanje. |
Spoznajo plamenski rezalnik in dodatne priprave za plamensko rezanje. Znajo izbrati in nastaviti parametre plamenskega rezanja. Naučijo se plamensko rezati. |
Navajajo se na samostojno in natančno delo. |
Samostojno delo po navodilih. |
Rezanje s plazmo. |
Spoznajo stroj za rezanje s plazmo in se naučijo rezati z njim.
|
Navajajo se na samostojno in natančno delo. |
Samostojno delo po navodilih. |
Rezanje z laserjem. CNC-vodeni rezalni stroji. |
Spoznajo sodobne stroje za razrez. |
Seznanjajo se z delovnim okoljem. |
Ogled obratovalnice, demonstracija in razgovor. |
Preizkušanje in kontrola zvarov. |
Znajo izvesti tehnološke preizkuse zvarov ter kontrolo z magnetno metodo in s penetranti |
Navajajo se na samostojno in natančno delo. |
Samostojno delo po navodilih. |
Ogled obratovalnice za izdelavo konstrukcij. |
Spoznajo celoten proizvodni ciklus od nabave materiala do prodaje izdelka: - skladiščenje materiala, - čiščenje materiala, - razrez materiala, - obdelava elementov konstrukcije, - sestavljanje in varjenje konstrukcije, - kontrola in ravnanje konstrukcije, - površinska zaščita. |
Seznanjajo se z delovnim okoljem. |
Priprava na ekskurzijo in analiza. |
Organizacija dela na gradbišču in varnostni predpisi za delo na gradbišču. |
Poznajo pravila organiziranja dela na gradbišču. Poznajo splošne varnostne predpise za delo na gradbišču in varnostne predpise za delo z električnim tokom. |
Pridobivajo smisel za red in organizacijo in za delo na terenu. |
|
Načini kontrole in priprave gradbenih odprtin za montažo kovinskih elementov. |
Znajo določiti izhodišče za merjenje. Znajo meriti s tračnimi merili. Znajo kontrolirati s cevno vodno tehtnico in svinčnico ter se seznanijo z drugimi postopki, ki se uporabljajo pri izdelavi in montaži konstrukcij (laserska merila, teodolit…). |
VAJE: določanje izhodišča merjenja. |
|
Varnostni ukrepi pri nakladanju, prevozu in razkladanju. |
Poznajo varnostne predpise glede nakladanja, prevoza in razkladanja. |
Razvijajo čut za izbiro in uporabo ustreznih dvigal ter transportnih sredstev. |
|
VAJE: Izdelava varjene vijačene ali kovičene konstrukcije po sestavni risbi. |
Naučijo se brati sestavne risbe. Znajo izbrati in izdelati elemente po sestavni risbi ali delavniški risbi. Znajo poravnati material. Naučijo se pravilnega zaporedja sestavljanja in spenjanja elementov. Naučijo se pravilnega varilnega zaporedja. Znajo prekontrolirati konstrukcijo po sestavni risbi. Naučijo se ravnati konstrukcije v hladnem in toplem stanju.Znajo zaščititi konstrukcijo z osnovnim premazom. |
Navajajo se na samostojno in natančno delo v delovnem okolju. |
Konstrukcija mora vidno, mersko in funkcionalno zadostiti zahtevam sestavne risbe. Upoštevati je treba predpise za varno delo in varstvo okolja. Samostojno delo ob pozitivnih vzpodbudah in po navodilih. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se preverja znanje in ocenjuje:
Praktični pouk se navezuje na strokovnoteoretične predmete, pri katerih dijak pridobi teoretične osnove in jih nadgradi s praktičnimi znanji. Praktični pouk je v času, ki poteka na šoli, naravnan demonstracijsko, saj odmerjni čas ne dopušča širšega pridobivanja ustreznih delovnih izkušenj. Delovne izkušnje, ki so potrebne za varno in uspešno delo, dobi pri praktičnem izobraževanju v delovnem procesu. V 2. in 3. letniku praktični pouk posreduje tista znanja, ki jih dijak ne osvoji v delovnem procesu, so pa potrebna za obvladovanje znanj, ki jih opredeljuje narava poklica.