Izobraževalni program: OBLIKOVALEC KOVIN
Sprejeto na 64.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21.3. 2003
S predmetnimi področji:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
Skupaj (ur) |
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
|
1. |
198 |
198 |
|
2. |
462 |
462 |
|
3. |
224 |
224 |
|
Skupaj |
884 |
884 |
Pouk je organiziran po delavniškem principu z upoštevanjem predvidenega števila ur za predstavitev in osnovno spoznavanje posameznih učnih vsebin. Uporabnost postopkov se prepleta pri vseh vsebinah in v vseh letnikih. V pouk so v večji meri vključeni diferenciacijski prijemi. Naloga in cilj praktičnega pouka sta, da se skupaj s praktičnim izobraževanjem v delovnem procesu dijaka usposobi za samostojno reševanje praktično-tehničnih problemov. Dijaki :
1. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Izvedba |
Priprava dela: |
|||
|
Dijaki spoznajo delovno mesto, orodja, stroje in naprave v učni delavnici. Znajo pojasniti in upoštevati ukrepe za varno delo. Se seznanijo z uporabo tehnične, tehnološke in delovne dokumentacije. |
Dijaki razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za delo v poklicu. |
Ogled delavnic in spoznavanje delovnih mest. Ogled različnih vrst tehnično tehnološke dokumentacije. |
Merjenje in kontrola: |
|||
|
Znajo meriti s pomičnimi in vijačnimi merili, z merilnimi urami in komparatorji, kotniki in kotomeri ter nožastimi merili in vodno tehtnico. Znajo preveriti točnost merilnega orodja in ga pravilno vzdrževati. |
Razvijajo odnos do merilnega orodja, natančnost in vestnost pri rokovanju z njim. |
Uporaba merilnih pripomočkov:
|
Zarisovanje: |
|||
|
Znajo prenašati mere in obliko z risbe na pločevino, ki jo bodo obdelovali, ter pri tem pravilno uporabljati risalno orodje in pribor. |
Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije. |
Vzporedni črtalniki, zarisovalne mize; zarisovalne igle, točkala, žigosne št.. |
Osnove odrezavanja: |
|||
|
Znajo piliti različne oblike na profilih in pločevini, žagati ter strgati jeklene in medeninaste površine. Obvladajo postopke vrtanja, povrtavanja in grezenja ter izdelavo notranjih in zunanjih navojev. Ob vrtanju različnih materialov se naučijo tudi brušenja vijačnih svedrov. |
Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu. |
Namizni in steberni vrtalni stroj, vpenjalna primeža, komplet svedrov; |
Osnove preoblikovanja: |
|||
|
Poznajo osnovne postopke preoblikovanja ter znajo kriviti in upogibati pločevino in žico v hladnem stanju. |
Navajajo se na uporabo različnih ročnih orodij in priprav. |
Ročno orodje in različni pripomočki za preoblikovanje. |
Toplotna obdelava: |
|||
|
Poznajo značilnosti in postopke toplotne obdelave, poznajo žarjenje ter kaljenje in popuščanje obdelovancev iz različnih materialov.
|
Razvijajo občutek za natančnost in sposobnost za reševanje problemov. |
Uporaba peči za toplotno obdelavo, pomožnih in kalilnih sredstev ter pribora. |
Spajanje: |
|||
|
Poznajo različne postopke spajanja materialov in njihove značilnosti. Obvladajo delovni postopek lotanja žice in pločevine. Varijo plamensko in električno obločno ter čistijo zvare in analizirajo kvaliteto spoja. Vadijo postopke lepljena, lotanja, spajanja umetnih mas. |
Razvijajo natančnost, ustvarjalnost, ekonomičnost in delovno disciplino. |
Varilniki za varjenje MAG, TIG, ERO. Točkovno varjenje, plamensko varjenje in rezanje, plazma rezalnik, naprave za spajanje umetnih mas |
Površinska zaščita: |
|||
|
Znajo pripraviti materiale za zaščito z zaščitnimi sredstvi. Naučijo se zaščititi kovinske strojne dele z mastmi in olji ter z barvami in laki. Spoznajo vrste zaščite s kemijsko prevleko. |
Razvijajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah. |
Uporaba kabine za barvanje. |
Vzdrževanje in montaža: |
|||
|
Spoznajo namen vzdrževanja in njegov vpliv na trajnost delovnih sredstev.
|
Navajajo se na sprotno vzdrževanje orodij in opreme, Razvijajo občutek odgovornosti za delovna sredstva. |
Pregled in ureditev strojev in delovnih mest Čiščenje in mazanje delovnih naprav. |
2. letnik
vsebine in informativni cilji |
formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
||||
odrezovanje osnove: |
|||||||
|
Ponovijo in utrdijo znanja o odrezovanju, ki jih pridobijo v 1. letniku; |
Spoznavajo pomen zakonitosti odrezavanja. |
Vaje: merjenje kotov na rezalnem orodju. |
||||
razrez materiala: |
|||||||
|
Seznanijo se z delovnimi mesti. Upoštevajo varnostne predpise. |
Navajajo se na natančnost pri delu. Upoštevajo delovna navodila. Spoznavajo pomen natančnosti in doslednosti pri delu. Razvijajo pravilen odnos do ekologije. |
Vaje: priprava delovnega mesta, rokovanje in zagon strojev. |
||||
struženje: |
|||||||
|
Seznanijo se z delovnim mestom. Spoznajo in razlikujejo različne stružne nože, spoznajo dele stružnice in so jo sposobni zagnati. Znajo upravljati s strojem, sposobni so vpenjanja orodja in obdelovanca ter samostojno izdelajo enostavni izdelek na stružnici. Predvidijo pomen vzdrževanja in čiščenja stroja ter upoštevajo varnostne predpise. |
Navajajo se na natančnost pri delu. Upoštevajo delovna navodila. Spoznavajo pomen natančnosti in doslednosti pri delu. Razvijajo pravilen odnos do ekologije. |
Vaje: priprava delovnega mesta, rokovanje in zagon stružnice, vzdrževanje stružnic, plano struženje, vzdolžno struženje, notranje in zunanje struženje, vrtanje na stružnici, rezanje navojev na stružnici, struženje v lineti, struženje v plani plošči. |
||||
rezkanje: |
|||||||
|
Seznanijo se z delovnim mestom. Spoznajo in razlikujejo različna frezala. Seznanijo se z rezkalnim strojem in njegovimi deli ter so sposobni upravljati s strojem. Sposobni so vpenjati orodje in obdelovanec. Znajo uporabljati delilnik ter samostojno izdelajo izdelek na frezalnem stroju. Predvidijo pomen vzdrževanja in čiščenja stroja ter upoštevajo varnostne predpise. |
Navajajo se na natančnost pri delu. Upoštevajo delovna navodila. Spoznavajo pomena natančnosti in doslednosti pri delu. Razvijajo pravilen odnos do ekologije. |
Vaje: zagon stroja – vklapljanje, izklapljanje, vpenjanje orodja in obdelovancev, izbira rezalnih hitrosti in pomikov, vzdrževanje stroja, čelno – valjčno rezkanje ravnih površin, rezkanje utorov. |
||||
brušenje: |
|||||||
|
Seznanijo se z delovnim mestom. Spoznajo lastnosti brusilnih strojev in njihovih delov. Spoznajo in razlikujejo različne bruse ter upravljajo s strojem. Sposobni so vpenjanja orodja in obdelovanca ter samostojno obdelajo izdelek na brusilnem stroju. Ocenjujejo kvaliteto obdelanih površin z brušenjem. Predvidijo pomen vzdrževanja in čiščenja stroja ter upoštevajo varnostne predpise. |
Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu. Razvijajo občutek za kvaliteto površin in odnos do izdelkov. |
Vaje: upravljanje in zagon brusilnega stroja, vpenjanje brusilnega koluta, vpenjanje obdelovancev, centriranje brusilnega koluta, poravnavanje in profiliranje brusnih kolutov, brušenje na vodoravnem brusilnem strojem, okroglo brušenje. |
||||
vrtanje, povrtavanje in grezenje: |
|||||||
|
Pozna različne vrtalne stroje in njihovo delovanje. Znajo ostriti svedre in nastaviti ustrezno vrtalno hitrost. Poznajo nevarnosti pri delu z vrtalnim strojem ter obvladajo zaščito in ukrepe (prva pomoč) ob morebitnih nesrečah pri delu z vrtalnim strojem. |
Privzgojimo jim čut za opravljeno delo ter odgovoren odnos do delovnih sredstev. |
Vaje: pravilna uporaba vrtalnega orodja. |
||||
Elektroerozivna obdelava: |
|||||||
|
Poznajo uporabnost erozijskih postopkov. Znajo nastaviti tehnološke parametre in izvesti postopek zahtevane tehnološke operacije. |
Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu. |
Vaje: CNC erozijski rezalnik, stroj za potopno erozijo. |
||||
Cnc stroji: |
|||||||
|
Poznajo prednosti cnc strojev. Znajo brati in napisati manj zahteven program ter izdelati izdelek z uporabo cnc proizvodnega stroja. |
Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije. |
Uporaba kompleta didaktične opreme za izvajanje pouka CNC tehnologije. Produkcijska stroja:
|
||||
Posebni postopki odrezavanja: |
|||||||
|
Spoznajo uporabo in značilnosti posebnih postopkov odrezavanja. |
Navajajo se na realno delovno okolje. |
Ekskurzije in ogledi proizvodnih procesov. |
||||
CNC obdelovalni stroji: |
|||||||
|
Spoznajo funkcijo krmilne enote in osnove njenega delovanja,. Spoznajo posebnosti mehanskega dela in njegovih sestavnih delov. |
Poznajo specifične dele mehanske enote. Zavedajo se zanesljivosti kvalitete pri izdelavi izdelka na CNC stroju. |
Vaje: vklop, pregled in upravljanja CNC obdelovalnega stroja. |
||||
Prednastavljanje orodij: |
|||||||
|
-Naučijo se uporabljati kataloge proizvajalcev orodij. Spoznajo prednastavljanje in umerjanje orodja po orodnem listu. |
Razvijajo smisel za natančnost in doslednost pri rokovanju z drago opremo. Zavedajo se prednosti prednastavljanja orodij. |
Vaje: vpenjanje in sestava vpenjalnih elementov orodja, prednastavljanje orodja in priprava CNC stroja za delo. |
||||
Vpis in testiranje CNC programov: |
|||||||
|
Poznajo upravljanje krmilnika stroja. Poznajo možnosti vnosa CNC programov in protokol računalniškega prenosa. Znajo izvesti lažje poskusne obdelave izdelkov. |
Zavedajo se posledic morebitnih napak ali celo poškodb na CNC stroju. Razumejo logiko delovanja krmilnikov in CNC strojev. |
Vaje: določitev koordinatnih izhodišč, umeritev oziroma kontrolira orodja, izdelava izdelka, vnos morebitnih popravkov v program, arhiviranje popravljenih programov. |
3. letnik
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
VZDRŽEVANJE IN MAZANJE OBDELOVALNIH STROJEV: |
|||
|
Spoznajo kinematiko obdelovalnih strojev. Razumejo pomen mazanja in preventivnega vzdrževanja ter znajo pregledati in podmazati posamezne sklope. |
Upoštevajo delovna navodila. Razvijajo pravilen odnos do ekologije. |
Različni deli orodij in priprav. |
HLAJENJE IN MAZANJE: |
|||
|
Spoznajo pomen hlajenja in mazanja ter pomen mešanja hladilnega sredstva in izbire mazalnega sredstva. Znajo ravnati z odpadki in jih pravilno skladiščiti in zbirati. |
Navajajo se na pravilno ravnanje s hladilno mazalnimi sredstvi. Razvijajo pravilen odnos do varovanja okolja. |
Različne vrste hladilnih in mazalnih sredstev in pripomočkov in naprav za mazanje. |
KOMPLEKSNO ZASTAVLJEN POUK: |
|||
|
Znajo izbrati optimalen tehnološki pristop za kvalitetno izdelavo izdelka. Spoznajo proces priprave dela in njegov vpliv na ekonomiko proizvodnje. |
Privzgajajo si občutek za varno delo in uporabo osebnih zaščitnih sredstev. Razvijajo občutek za ekonomičnost in timsko delo. |
Različni tehnološki postopki, obdelovalni stroji, orodja in delovni pripomočki. |
Struženje: |
|||
|
Znajo pripraviti obdelovanec, stroj in izbrati ustrezno orodje glede na zahtevo. Znajo izdelati različne zunanje in notranje navoje ter različne zunanje in notranje konuse. Znajo izdelati različne profilne oblike. Upoštevajo predpise o varnem delu. |
Razvijajo sposobnost za natančno in varno delo na strojih Pridobivajo občutek za vrtilno in rezalno hitrost ter obremenitve strojev. Razumejo pomen pravilne izbire režimov dela. |
Vaje: priprava stružnice in orodja za delo, uporaba planskih plošč, stročnic, mehkih čeljusti,… |
Rezkanje: |
|||
|
Spoznajo zahtevnejše načine rezkanja. Znajo določiti režime dela, izbrati ustrezno orodje ter pripraviti rezkalne stroje in delilne naprave za varno delo. Znajo izbrati in uporabiti ustrezne merilne pripomočke za kontrolo izdelkov. |
Razvijajo občutek za natančno in varno delo. Osvojijo osnovne zakonitosti varnega dela. Spoznavajo merilna orodja in pripomočke. |
Vaje: priprava stroja, orodja in vpenjalnih pripomočkov, rezkanje različnih oblik in izdelave zobnikov, uporaba meril za ozobja, izvrtine, medosne razdalje, nagibe, hrapavosti površine. |
Brušenje: |
|||
|
Spoznajo postopke brušenja. Znajo izbrati ustrezen režim dela in razumejo pomembnost pravilne izbire orodja. Znajo izvesti zahtevne operacije brušenja. Spoznajo in znajo izvesti posebne postopke fine obdelave. |
Razvijejo občutek za natančnost. Razvijejo občutek za varno delo. Razumejo ekonomski vidik stopnje kvalitete površin in toleranc. |
Vaje: priprava stroja, brusnega orodja in vpenjalnih pripomočkov, brušenje različnih zahtevnih oblik. |
OPERATIVNO DELO NA CNC STROJIH: |
|||
|
Naučijo se upravljati s krmilnikom stroja. Poznajo možnosti vnosa CNC programov in protokol računalniškega prenosa. Znajo samostojno izvesti lažje obdelave izdelkov. |
Razumejo logiko delovanja krmilnikov in CNC strojev. Zavedajo se posledic morebitnih napak ali celo poškodb na CNC stroju. |
Vaje: določitev koordinatnih izhodišč, umeritev oziroma kontrolira orodja, izdelava izdeleka, vnos morebitnih popravkov v program, arhiviranje popravljenih programov. |
KOMPLEKSNO ZASTAVLJEN POUK: |
|||
|
Znajo izbrati optimalen tehnološki pristop za kvalitetno izdelavo izdelka. Spoznajo proces priprave dela in njegov vpliv na ekonomiko proizvodnje. |
Pridobivajo občutek za varno delo in uporabo osebnih zaščitnih sredstev. Razvijajo občutek za ekonomičnost in timsko delo. |
Vaje: v povezavi z drugimi poklici rešujejo kompleksne proizvodne naloge. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se znanje preverja in ocenjuje s pregledom in ocenjevanjem:
Praktični pouk se navezuje na strokovno-teoretične predmete, pri katerih dijaki pridobijo teoretične osnove in jih nadgradijo s praktičnimi znanji. Delovne izkušnje, ki so potrebne za varno in uspešno delo, dobi v šoli in pri delodajalcu.
Znanje |
Povezava s predmetom |
|
Predmet |
Znanje |
|
Gradiva |
Osnove strojništva
Tehnologija |
Gradiva posameznih strojnih elementov. Mater. v elektrotehniki in strojegradnji. Tehnološke lastnosti gradiv. |
Obdelovalne tehnologije |
Osnove strojništva Tehnologija |
Fizika, mehanika. Obdelovalne tehnologije. Osnovni obdelovalni postopki. |
Zdravje in varstvo pri delu |
Osnove strojništva Tehnologija |
Fizika, mehanika. Varnostni ukrepi pri delu. |
Ekonomika in organizacija dela |
Osnove strojništva Tehnologija |
Informatika, CAD. Organizacija dela in kvaliteta proizvodov. |