Izobraževalni program: STROJNI MEHANIK
Sprejeto na 64.seji Strokovnega sveta za poklicno in strokovno izobraževanje, dne 21.3. 2003
S predmetnimi področji:
Po posameznih letnikih in oblikah izobraževalnega dela
Letnik |
Oblike izobraževalnega dela |
||
Skupaj (ur) |
Teorija (ur) |
Vaje (ur) |
|
1. |
198 |
198 |
|
2. |
462 |
462 |
|
3. |
224 |
224 |
|
Skupaj |
884 |
884 |
Dijaki pridobijo praktična znanja za opravljanje dela strojnega mehanika. Teoretična znanja znajo uporabiti v praksi. Usposobijo se za opravljanje poklica (vzdrževanje, popravilo, izdelava, montaža in demontaža, izvajanje varilskih del, dela na strojih in uvajanje delovnih sredstev v proizvodnjo). Dijaki obvladajo tudi diagnosticiranje, nastavljanje, vzdrževanje in popravilo strojev ter naprav (njihovih sklopov, delov). Dijaki:
1. letnik – skupni del
Vsebine in informativni cilji |
Formativni cilji |
Socializacijski cilji |
POSEBNOSTI V IzvedbI |
Priprava dela: - spoznavanje delovnega mesta, - zdravje in varnost pri delu, - tehnična, tehnološka in delovna dokumentacija, |
Dijaki spoznajo delovno mesto, orodja, stroje in naprave v učni delavnici. Znajo pojasniti in upoštevati ukrepe za varno delo. Seznanijo se z uporabo tehnične, tehnološke in delovne dokumentacije. |
Razvijajo splošne osebnostne lastnosti, ki so pomembne za delo v poklicu. |
|
Merjenje in kontrola: |
|||
- splošna navodila pri merjenju, - vrednotenje meritev, - uporabnost meritev, - merjenje dolžin, - merjenje kotov, - kontrola meril. |
Znajo meriti s pomičnimi in z vijačnimi merili, z merilnimi urami in s komparatorji, kotniki in kotomeri ter z nožastimi merili in vodno tehtnico. Znajo preveriti točnost merilnega orodja in ga pravilno vzdrževati. |
Uporaba merilnih pripomočkov, kot so: - pomična merila, - mikrometri, - merilne ure, - merske kladice, univerzalni kotomeri, sinusna ravnila, - libela. |
|
Zarisovanje: - delovna navodila in pravila pri zarisovanju, - zarisovalno orodje, - zarisovanje oblike in točkanje.
|
Znajo prenašati mere in obliko z risbe na pločevino, ki jo bodo obdelovali, ter pri tem pravilno uporabljati risalno orodje in pribor. |
Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije. |
Vzporedni črtalniki, zarisovalne mize, zarisovalne igle, točkala, žigosne št. |
Osnove odrezavanja: - piljenje, žaganje, strganje, - vrtanje, grezenje in povrtavanje, - brušenje vijačnih svedrov, - vrezovanje notranjih in zunanjih navojev. |
Znajo piliti različne oblike na profilih in pločevini, žagati ter strgati jeklene in medeninaste površine. Obvladajo postopke vrtanja, povrtavanja in grezenja ter izdelavo notranjih in zunanjih navojev. Ob vrtanju različnih materialov se naučijo tudi brušenja vijačnih svedrov. |
Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu. |
Namizni in stebrni vrtalni stroj, vpenjalna primeža, komplet svedrov; |
Osnove preoblikovanja: - značilnosti in postopki preoblikovanja, - krivljenje in upogibanje pločevine. |
Poznajo osnovne postopke preoblikovanja ter znajo kriviti in upogibati pločevino in žico v hladnem stanju. |
||
Toplotna obdelava: - značilnosti in postopki toplotne obdelave, - žarjenje obdelovancev različnih materialov, - kaljenje in popuščanje jekel, - ugotavljanje trdote materialov, |
Poznajo značilnosti in postopke toplotne obdelave. Poznajo žarjenje ter kaljenje in popuščanje obdelovancev iz različnih materialov.
|
Razvijajo občutek za natančnost in sposobnost za reševanje težav. |
Uporaba peči za toplotno obdelavo, pomožnih in kalilnih sredstev ter pribora. |
Spajanje: - značilnosti in postopki spajanja, - priprava varjencev, - uporovno varjenje, - plamensko varjenje, - električno obločno varjenje, - posebni postopki spajanja (lepljenje, lotanje…). |
Poznajo različne postopke spajanja materialov in njihove značilnosti. Obvladajo delovni postopek lotanja žice in pločevine. Varijo plamensko in električno obločno ter čistijo zvare in analizirajo kvaliteto spoja. Vadijo postopke lepljena, lotanja in spajanja umetnih mas.
|
Razvijajo natančnost, ustvarjalnost, ekonomičnost in delovno disciplino. |
Varilniki za varjenje MAG, TIG, ERO. Točkovno varjenje, plamensko varjenje in rezanje, plazemski rezalnik, naprave za spajanje umetnih mas |
Površinska zaščita: - značilnosti in postopki površinske zaščite, - priprava materiala za zaščito, - zaščita z barvami in laki, - zaščita s kemijsko prevleko. |
Znajo pripraviti materiale za zaščito z zaščitnimi sredstvi. Naučijo se zaščititi kovinske strojne dele z mastmi in olji ter z barvami in laki. Spoznajo vrste zaščite s kemijsko prevleko. |
Razvijajo sposobnosti reagiranja v različnih situacijah. |
Uporaba kabine za barvanje. |
Vzdrževanje in montaža: - namen vzdrževanja, - vzdrževanje orodja, strojev in naprav. |
Spoznajo namen vzdrževanja in njegov vpliv na trajnost delovnih sredstev. |
2. letnik
vsebine in informativni cilji |
formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
odrezovanje –osnove: |
Dijaki: |
||
|
|
VAJE:
|
|
razrez materiala: |
|||
|
|
VAJE:
|
|
struženje: |
|||
|
|
VAJE:
|
|
rezkanje : |
|||
|
|
Razvijajo natančnost pri delu. Upoštevajo delovna navodila. Spoznavajo pomen natančnosti in doslednosti pri delu. Razvijajo pravilen odnosa do ekologije. |
VAJE:
|
brušenje: |
|||
|
|
VAJE:
|
|
vrtanje, povrtavanje in grezenje: |
|||
|
|
Razvijajo občutek za opravljeno delo in odgovoren odnos do delovnih sredstev. |
VAJE:
|
Elektroerozivna obdelava: |
|||
|
|
Razvijajo občutek za natančnost, ustvarjalnost in vztrajnost pri delu. |
|
Cnc-stroji: |
|||
|
|
Razvijajo pozitiven odnos do delovnih sredstev in dokumentacije. |
Uporaba kompleta didaktične opreme za izvajanje pouka CNC- tehnologije. Produkcijska stroja:
|
delovno mesto strojnega mehanika: |
Dijaki: |
||
|
|
Razvijajo sposobnosti orientiranja v delovnem procesu. Razvijajo pravilen odnos do ekologije. |
VAJE:
|
|
|
Krepijo zanesljivost, odgovornost, sporazumevanje, , tolerantnost. |
VAJE:
|
varstvo pri delu strojnega mehanika: |
|||
|
|
Upoštevnje navodil za varno delo. |
|
vzdrževanje strojev in naprav: |
|||
|
|
Upoštevajo delovna navodila. Razvijajo pravilen odnos do ekologije. |
VAJE:
|
3. letnik
vsebine in informativni cilji |
formativni cilji |
Socializacijski cilji |
Posebnosti v izvedbi |
generalnO popravilo – obnova stroja: |
Dijaki: |
||
|
|
Spoznavajo prednosti timskega dela. Krepijo samozavest. |
VAJE:
|
montaža in demontaža strojnih elementov: |
|||
|
|
Razvijajo občutek za inovativnost. Spoznajo pomen doslednosti pri opravljenem delu. |
VAJE:
|
|
|
Ugotavljajo lastnosti stroja. |
Meritve po sistemu Renishaw QC-10 Ballbar. |
V posameznem ocenjevalnem obdobju se preverja znanje in ocenjuje:
Praktični pouk se navezuje na strokovnoteoretične predmete, pri katerih dijak pridobi teoretične osnove in jih nadgradi s praktičnimi znanji. Praktični pouk je v času, ki poteka na šoli, naravnan demonstracijsko, saj odmerjeni čas ne dopušča širšega pridobivanja ustreznih delovnih izkušenj. Delovne izkušnje, ki so potrebne za varno in uspešno delo, dobi pri delodajalcu. V 2. in 3. letniku praktični pouk posreduje tista znanja, ki jih dijak ne osvoji pri delodajalcu, so pa potrebna za obvladovanje znanj, ki jih opredeljuje narava poklica.